Audi Logo

Audi hírek

Dakar Rali 2024 – Nagy feladat előtt áll az Audi Sport csapata

2024-01-17

Immár harmadik Dakar Ralijára készül az Audi RS Q e-tron, az Audi Sport csapata pedig részletes fejlesztőmunkával tökéletesítette tovább energiaátalakítóval és nagyfeszültségű akkumulátorral működő, elektromos hajtásrendszerű, úttörő rali-prototípusát az év legkeményebb raliversenyére. A három versenyzőpáros - Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger és Carlos Sainz/Lucas Cruz - egyaránt optimizmussal, egyben tisztelettel tekint az év legnehezebb feladata elé.

Az Audi az első gyártóként fejlesztett ki T1U-kategóriájú versenyautót a Dakar Ralira. Célja, hogy elektromos hajtásrendszerű prototípusával bizonyítsa: egy alacsony károsanyag-kibocsátású jármű is megbirkózhat az autósport egyik legkeményebb viadalával, és még versenyképesnek is bizonyulhat. "Az Audi RS Q e-tron már első két Dakar-részvételekor is nagy feltűnést keltett" - idézte fel Rolf Michl, az Audi versenyigazgatója. "Az Audi ezzel újból a technikai úttörő szerepét töltötte be kiemelkedő versenysport-története során. Paradigmaváltást kezdeményeztünk, az elektromos hajtás és a reFuel-üzemű energiaátalakító kombinációja ugyanis egyedülálló és nagyon hatékony. Pontosan tisztában vagyunk vele, mit értünk már el eddig, ugyanakkor tisztelettel tekintünk az elkövetkező Dakar Rali elé, amely óriási kihívás." Az elmúlt két évhez hasonlóan az Audi ezúttal is számíthat Sven Quandt, a tapasztalt csapatfőnök vezette Q Motorsport gárdájára.

Dakar Rali mintegy 7900 kilométer teljes távon

Az Audi Sport csapatának pilótái, navigátorai és vezetése egyaránt egyetért abban, hogy különösen nehéz és megerőltető Dakar Rali áll minden résztvevő előtt. A tizennégy versenynap összesen tizenkét speciális szakasza 4727 kilométert tesz majd ki Szaúd-Arábiában, az összekötő szakaszokkal együtt pedig már 7891 kilométerre adódik a teljes táv. A csapatoknak gyakran több mint napi 400 kilométert kell időre teljesíteniük. "Ezért nagyon fontos, hogy saját személyes energiánk se fogyjon el a rali folyamán" - hangsúlyozta Stéphane Peterhansel. "Sokat edzettem kerékpárral, emellett éjszaka ki kell tudnunk pihenni magunkat és az étrendünkre is oda kell figyelnünk." Az idei év egyik különleges kihívása egy 48 órás szakasz, amely január 11-én és 12-én egyetlen közös távként alkotja a hatodik etapot a tizenkettőből. Helyszínéül a végtelennek tűnő dűneláncok tagolta Empty Quarter vidékét választották a szervezők. Mivel a motorkerékpárok és a quadok más útvonalon haladnak, az autók és a kamionok élen álló pilótáinak ezen a két napon nélkülözniük kell majd a homokban húzódó, segítséget jelentő keréknyomokat. A résztvevőknek emellett a csapataik biztosította kiszolgálásról is le kell mondaniuk, és csak egymást segíthetik. Ezt az éjszakát ráadásul különböző táborhelyekre osztva töltik, így ellenfeleik teljesítményét sem érzékelhetik, illetve becsülhetik fel. "Nagy stratégiai kihívás lesz" - vélte Edouard Boulanger, Peterhansel navigátora. "Azonban a második hét is igencsak keménynek ígérkezik, mert idén csak a végén jönnek a sziklás etapok. Ott még sok minden megváltozhat."

Részletekbe menő fejlesztőmunka az Audi RS Q e-tron versenyautón

Dr. Leonardo Pascali irányítása alatt a fejlesztőcsapat számos részletében továbbfejlesztette az RS Q e-tron versenyautót. "Az új beállítás növeli a versenyzők kényelmét, egyben nagyon hatékony" - emelte ki Carlos Sainz, aki számos raliautó optimalizálásában vett részt közel negyvenéves profi pályafutása alatt. Mattias Ekström hozzátette: "Számomra ez leginkább arról szól, hogyan használhatjuk majd tökéletesen a homokban az autót, s abban is segít, hogy sebességváltás nélkül is át tudjunk hajtani a dűnéken." Edouard Boulanger az egyes témakörök közötti hangsúlyváltásra utalt: "A projekt elején a komplex hajtástechnika és maga az autó alapvető fejlesztésére esett a hangsúly, időközben azonban számos vonatkozásban a beltér fejlesztésére is jutott idő. Jobban kontrollálhatjuk már a zajképződést és következményeit, emellett a vezető és a navigátor is védettebb a kemény ütődések és extrém terhelések hatásaival szemben. A technikusok intenzíven dolgoztak ezen az idén, és valódi előrelépést sikerült elérniük. Köszönet és elismerés jár érte." Az RS Q e-tron nagyfeszültségű akkumulátorral kialakított elektromos hajtásrendszere energiaátalakítóból nyeri energiáját, amelyhez az Audi a legutóbbi Dakar Rali óta már a maradékanyag-alapú ReFuel üzemanyagot használ - 60 százalékkal mérsékelve a szén-dioxid-kibocsátást. A versenyszabályzat 2024 januárban már 286 kilowattra korlátozza az elektromos hajtás teljesítményét, az első és a hátsó tengely között megosztva. Számos új részletmegoldás rövidíti a csapat számára a karbantartási időt, illetve teszi biztonságosabbá, megbízhatóbbá és kényelmesebbé a prototípust.

Erős mezőnyben a Team Audi Sport

Összesen 343 résztvevő nevezett a 46. Dakar Ralira, akik a T1 és T2 géposztályban összesen 72, míg a T3 osztályban 42 autóval, emellett 36 kisebb SSV-járművel, 46 teherautóval, valamint 137 motorkerékpárral és 10 quaddal állnak rajthoz. "Nagyon erős és tapasztalt ellenfelekkel mérkőzhetünk meg" - ebben bizonyos Rolf Michl. "Arra számítunk, hogy mint minden évben, idén is csak verseny közben válnak majd valóban láthatóvá az erőviszonyok." Carlos Sainz sok erős ellenfelet fedezhetett fel: "Kétségkívül közéjük tartozik a Dakar-győztes Nasser Al-Attiyah és a ralivilágbajnok Sébastien Loeb a Prodrive Hunter gépek volánja mögött. Giniel de Villiers személyében a Toyota szintén egy korábbi győztessel áll rajthoz, de számos kiváló fiatal pilóta is szerepel soraikban, s természetesen nem becsüljük alá új vetélytársunkat, a Fordot sem, az egykori győztes Nani Romával a volánnál." Az Audi Sport csapata immár harmadik éve, változatlan pilóta-felállással indul a versenyen.

DTM-bajnokként, rallycross-világbajnokként, 24-órás futam győzteseként és egy elektromos túraautó-versenysorozat bajnokaként minden bizonnyal Mattias Ekström rendelkezik a legsokrétűbb tapasztalatokkal és sikerekkel. "Sokat tanultam, amióta 2020-ban újoncként először csatlakoztam a mezőnyhöz" - mondta Ekström. "Ellenfeleink tapasztaltak és gyorsak. A lehető legtöbbet edzettem és vezettem, hogy készen álljak. Navigátorommal közösen tovább növeltük tempónkat és e sportágra vonatkozó ismereteinket." Navigátora svéd honfitársa, Emil Bergkvist, aki gyorsan alkalmazkodott a Dakar Ralihoz. "Örömmel várom a következő versenyt, mivel egyre többet és többet tanulunk" - mondta Bergkvist, aki csupán Mattias Ekströmmel folytatott együttműködése óta cserélte fel a volánt a navigátorüléssel. Tizennégyszeres győztesként Stéphane Peterhansel a Dakar Rali abszolút rekordere. Ő francia honfitársa, Edouard Boulanger navigációjában bízik, aki már egy győzelem során is elkísérte. A kétszeres ralivilágbajnok Carlos Sainz a sportág egyik óriása. 2009-ben versenyzett először Lucas Cruz navigátorral, s a két spanyol eddig háromszor nyerte meg együtt a Dakar Ralit. Ők alkotják az Audi leghosszabb ideje együtt versenyző párosát. "A közelgő Dakar kemény lesz, de alaposan felkészültünk rá" - jelentette ki Lucas Cruz. "Fizikai programomban a kerékpározás és a hegyi kocogás, valamint az edzőteremi gyakorlatok is szerepeltek, míg mentálisan sportpszichológus segítségével készülök, ami a gyors reagálásban és a többirányú feladatok során segít."

Nagy erősség: összeszokott és gyakorlott csapat

Egy ilyen összetett, sokrétű és nagy terhelés jellemezte környezetben, mint a Dakar Rali, a megbízható csapat adja a sikeres munka gerincét. A Team Audi Sport már a legelső nap óta együttműködik a treburi (Németország) Q Motorsport gárdájával. Sven Quandt, aki 1998-ban pilótaként megnyerte a tereprali T1 Maraton Kupát, már régóta sikeres csapatfőnökként dolgozik, és X-raid csapatával már hatszor nyerte meg a Dakar-Ralit és tizenegyszer a tereprali-világkupát. "Sportágunkban a tapasztalat a siker egyik kulcsa" - hangsúlyozta Stéphane Peterhansel. "Sven Quandt és csapata már megmutatta, hogy minden kihívást le tudnak küzdeni. Egy ilyen jó csapattal a háttérben nyugodtabban alhatunk és magabiztosabban vághatunk neki a mért szakaszoknak." Navigátora, Edouard Boulanger hozzátette: "Sok új tehetségünk van itt, az Audi Sport csapatában, aki jól bedolgozták magukat az év folyamán, miközben hozzáállásukkal jó irányba vitték a projektet - ez biztató számomra." Mattias Ekström azonban mindenki nevében beszélt, amikor azt mondta: "Megtanultam alázatosnak maradni ebben a sportban, ahol hihetetlenül hosszúak a napok és oly sok van belőlük..."

A pilóták, a navigátorok és az egész csapat együttes tudásával és tapasztalatával, illetve a továbbfejlesztett RS Q e-tron versenygéppel Rolf Michl mindenekelőtt egyet kíván: "Szeretnénk a lehető legzökkenőmentesebben teljesíteni a Dakar Ralit, hogy megmutathassuk, mire vagyunk képesek."

Nagyszabású a médiamegjelenés

Sorozatban már harmadik éve élvezhetnek a rajongók teljeskörű tájékoztatást. A csapat az Audi Official és az Audi Sport közösségi média (Facebook és Instagram) oldalain kívül a népszerű "Inside Dakar" videóformátumban is napi betekintést kínál a Facebook és az Audi MediaTV  csatornáin a táborhelyeken zajló munkába és a verseny történéseibe. Pilóták, navigátorok és más felelős személyek válaszolnak nap mint nap a legfontosabb kérdésekre. A szórakoztatás és tájékoztatás ezen izgalmas együttesét idén is útvonalinformációk, Wiki-háttérmagyarázatok és a kulisszák mögötti betétek gazdagítják. A média képviselői számára az Audi MediaCenter kínál átfogó anyagot beszámolóikhoz: napi aktualitású, nagyfelbontású képek, videók, alapinformációk, infografikák, valamint egy előzetes jelentés, egy időközi jelentés a pihenőnapról és egy célbaérkezéskor készült riport teszi teljessé az Audi kínálatát. Az Eurosport televízió szintén naponta tudósít a Dakar Raliról.