Audi Logo

quattro

quattro

Aki ismeri az Audit, tudja, mi a quattro.

S aki valaha is közlekedett már a quattro hajtással, aligha akar mással járni. Miért? Mert oly meggyőzően juttatja a motor teljesítményét az útra. A quattro vérbeli csúcstechnikaként dinamikát és biztonságot kínál, miközben a vezetés exkluzív és egyedülálló élményével is szolgál. A quattro összkerékhajtással szerelt Audi ott is biztonságosan és problémamentesen haladhat tovább, ahol a kétkerékmeghajtású járművek már elvesztik vonóerőátadási képességeiket - például síkos útfelületen vagy a műutakról letérve.

 

Minden modellhez testreszabott megoldásként az Audi különböző kivitelekben kínálja quattro hajtását. A kompakt modellsorozatok keresztben beépített motorral hajtott tagjai hátsó tengelyén elektronikus szabályzású és hidraulikus működtetésű, többlamellás tengelykapcsoló dolgozik, amely a középmotoros R8 sportkocsiban az első tengelyen található. Ezen aktív rendszerek a pillanatnyi menethelyzetnek megfelelően, változó arányban osztják el a forgatónyomatékot a két tengely között. A számos, hosszirányban beépített orrmotorral készülő Audi-modellben alkalmazott önzáró központi differenciálmű tisztán mechanikus bolygóműves konstrukció, amely alapesetben 40:60 arányban osztja el a forgatónyomatékot az első és a hátsó tengely között. A néhány csúcs-motorváltozathoz a hátsó tengely sport-differenciálműve is rendelkezésre áll, amely elektrohidraulikus, többlamellás tengelykapcsolókkal működtetett két áthidaló fokozata segítségével aktívan oszthatja el a forgatónyomatékokat a hátsó kerekek között. Extrém esetben a nyomaték csaknem teljes egészében az egyik kerékre irányulhat, s a rendszer az autót valósággal a kanyarívre préselve már a kezdetektől megszünteti az alulkormányozottságot.

Immár 40 éve fejleszti az Audi a quattro technikát, s több mint nyolcmillió quattro összkerékhajtással készült modelljével világszerte az állandó összkerékhajtású gépkocsik legsikeresebb prémiumgyártója - s az Audi hold quattro révén talán hamarosan a Holdon is. quattro összkerékhajtásával az Audi mérföldkőnek számít az autóipar történetében, egyetlen más gyártó sem kínált ugyanis 1980-ban nagysebességű és könnyű összkerékhajtást nagysorozatú gyártásban.

A technika az 1980-as Genfi Autószalonon, az úgynevezett Ős-quattro modellben mutatkozott be. 1986-ban az Audi az első generáció manuálisan zárható központi differenciálművét a Torsen-differenciálműre cserélte, amely már változó arányban oszthatta el a forgatónyomatékot, 2005-ben pedig aszimmetrikus-dinamikus nyomaték-alapelosztással a bolygóműves konstrukció is megjelent. Az Audi mind a mai napig folyamatosan fejleszti önzáró központi differenciálműveit, amelyek igen csekély tömeg mellett szolgálhatnak a vonóerőátadási és menetdinamikai képességek mércéjéül. A quattro összkerékhajtás az Audi egyik alappillére, amely most még tovább erősíti a márkát - új modellekkel és új technikákkal. Az elektromos hajtásrendszerek quattro összkerékhajtása a jövő mobilitásának teljesen új koncepcióját képviseli.