-
Kulcsszó
Aki ismeri az Audit, tudja, mi a quattro.
S aki valaha is közlekedett már a quattro hajtással, aligha akar mással járni. Miért? Mert oly meggyőzően juttatja a motor teljesítményét az útra. A quattro vérbeli csúcstechnikaként dinamikát és biztonságot kínál, miközben a vezetés exkluzív és egyedülálló élményével is szolgál. A quattro összkerékhajtással szerelt Audi ott is biztonságosan és problémamentesen haladhat tovább, ahol a kétkerékmeghajtású járművek már elvesztik vonóerőátadási képességeiket - például síkos útfelületen vagy a műutakról letérve.
Minden modellhez testreszabott megoldásként az Audi különböző kivitelekben kínálja
quattro hajtását. A kompakt modellsorozatok keresztben beépített motorral hajtott
tagjai hátsó tengelyén elektronikus szabályzású és hidraulikus működtetésű,
többlamellás tengelykapcsoló dolgozik, amely a középmotoros R8 sportkocsiban az
első tengelyen található. Ezen aktív rendszerek a pillanatnyi menethelyzetnek
megfelelően, változó arányban osztják el a forgatónyomatékot a két tengely
között.
A számos, hosszirányban beépített orrmotorral készülő Audi-modellben alkalmazott
önzáró központi differenciálmű tisztán mechanikus bolygóműves konstrukció, amely
alapesetben 40:60 arányban osztja el a forgatónyomatékot az első és a hátsó tengely
között.
A néhány csúcs-motorváltozathoz a hátsó tengely sport-differenciálműve is
rendelkezésre áll, amely elektrohidraulikus, többlamellás tengelykapcsolókkal
működtetett két áthidaló fokozata segítségével aktívan oszthatja el a
forgatónyomatékokat a hátsó kerekek között. Extrém esetben a nyomaték csaknem
teljes egészében az egyik kerékre irányulhat, s a rendszer az autót valósággal a
kanyarívre préselve már a kezdetektől megszünteti az alulkormányozottságot.
Immár 40 éve fejleszti az Audi a quattro technikát, s több mint nyolcmillió quattro összkerékhajtással készült modelljével világszerte az állandó összkerékhajtású gépkocsik legsikeresebb prémiumgyártója - s az Audi hold quattro révén talán hamarosan a Holdon is. quattro összkerékhajtásával az Audi mérföldkőnek számít az autóipar történetében, egyetlen más gyártó sem kínált ugyanis 1980-ban nagysebességű és könnyű összkerékhajtást nagysorozatú gyártásban.
A technika az 1980-as Genfi Autószalonon, az úgynevezett Ős-quattro modellben
mutatkozott be. 1986-ban az Audi az első generáció manuálisan zárható központi
differenciálművét a Torsen-differenciálműre cserélte, amely már változó arányban
oszthatta el a forgatónyomatékot, 2005-ben pedig aszimmetrikus-dinamikus
nyomaték-alapelosztással a bolygóműves konstrukció is megjelent. Az Audi mind a mai
napig folyamatosan fejleszti önzáró központi differenciálműveit, amelyek igen
csekély tömeg mellett szolgálhatnak a vonóerőátadási és menetdinamikai képességek
mércéjéül.
A quattro összkerékhajtás az Audi egyik alappillére, amely most még tovább erősíti
a márkát - új modellekkel és új technikákkal. Az elektromos hajtásrendszerek
quattro összkerékhajtása a jövő mobilitásának teljesen új koncepcióját képviseli.