Két üzletember beszélget egy AUDI modell mellett
Két üzletember beszélget egy AUDI modell mellett
Két üzletember beszélget egy AUDI modell mellett

Új szabvány az üzemanyag-fogyasztás mérésére

Közelebb a valósághoz – a WLTP váltja fel az Új Európai Menetciklust (NEFZ)

2017. szeptember 1-jétől már egy új eljárás, a WLTP-szabvány alkalmazásával állapítják meg az újonnan a piacra érkező személygépkocsik üzemanyag-fogyasztási értékeit, 2018. szeptember 1-jéig így már minden új gépkocsit a WLTP szerint kell homologizálni. A WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) világszerte összehangolt és egységes teszteljárás az üzemanyag-fogyasztási és a károsanyag-kibocsátási értékek megállapítására. Itt megtudhatja, mit jelent mindez az Ön és Audija számára.

Férfi és nő egy AUDI szalonban

Mi a WLTP?

Új autó vásárlásakor mind nagyobb jelentőségűek az ügyfelek számára az üzemanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékek. Itt megtudhatja, hogyan határozzák meg ezeket a jövőben, az új teszteljárás során.

Tavas fás környezetben halad az úton egy AUDI modell

Jó okok a WLTP bevezetésére

Világszerte felvett, valós üzemi adataival a WLTP jóval reálisabb üzemanyag-fogyasztási értékekkel szolgálhat a jövőben. Tekintse át, mi változik a teszteljárás bevezetésével!

Két üzletember tárgyal

Az NEFZ és a WLTP

Az NEFZ mérési eljárást 2017 őszétől váltotta fel a WLTP, amely új tesztparaméterekkel gondoskodik reálisabb eredményekről. Az egyes folyamatok eltéréseiről itt olvashat bővebben.

 

Az oldal tartalma

NEFZ kontra WLTP

Összehasonlítás

Minden személygépkocsi és könnyű haszonjármű esetében a szabványos NEFZ-menetciklust alkalmazzák, amelyet 1992-ben az Európai Unió vezetett be az üzemanyag-fogyasztás és a járműspecifikus károsanyag-kibocsátás mérésére, illetve ezek egymással összevethető értékeinek meghatározására. A mérések alapjául szolgáló keretfeltételek rövid áttekintése:

NEFZ ábra

NEFZ

  • A tesztkamra hőmérséklete 20 - 30° C
  • A mérési táv mintegy 11 kilométer
  • A ciklus időtartama mintegy 20 perc
  • A ciklus két szakaszból áll: - mintegy 13 perc a városi közlekedés szimulációja - mintegy 7 perc a városon kívüli közlekedés szimulációja
  • Az átlagsebesség mintegy 33 kilométer/óra
  • Az állásidő részaránya 25 százalék
  • A legnagyobb sebesség 120 kilométer/óra
  • Pontosan meghatározott kapcsolási pontok a manuális sebességváltóval szerelt járművek számára
  • Az extrafelszereléseket és légkondicionálást nem veszi tekintetbe
WLTP ábra

WLTP

  • A tesztkamra hőmérséklete 23° C
  • A mérési táv mintegy 23 kilométer
  • A ciklus időtartama mintegy 30 perc
  • A ciklus négy szakaszból (low, medium, high, extra-high) áll
  • Az átlagsebesség mintegy 47 kilométer/óra
  • Az állásidő részaránya 13 százalék
  • A legnagyobb sebesség 130 kilométer/óra felett
  • Minden modell esetében előre, egyedileg meghatározott kapcsolási pontok
  • A jármű tömege és extrafelszerelései is megjelennek a mérés során

Az új mérési eljárás céljai

A WLTP menetciklus újradefiniálja az üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás megállapítására szolgáló paramétereket. Előnyeinek áttekintése:

Magas fa

Átláthatóság

A jövőben pontosabban becsülhetővé válik egy-egy gépkocsi mindennapos használat során adódó, valódi üzemanyag-fogyasztása. A WLTP a mindennapokhoz közelebb álló menetprofilt alkalmaz, mint az eddigi NEFZ-szabvány, utóbbi ugyanis leginkább a szintetikus labortesztekhez áll közel, s elsősorban a különböző járművek összehasonlíthatóságát szolgálja. Míg a fogyasztási értékeket eddig elvont laborkörülmények között mérték, az új eljárás a továbbfejlesztett tesztparamétereinek köszönhetően a járművek valós üzemanyag-fogyasztásának pontosabb előrejelzését teszi lehetővé. A WLTP célja valóságközeli menethelyzetek szimulációja, s ezzel jóval reálisabb eredmények meghatározása.

Fákon átszűrődő fény

Szabványok

A WLTP-eljárás egyik fő célja a különböző - például benzin-, dízel és földgázüzemű vagy akár elektromos - hajtásrendszerek kipufogógáz-emissziójának és energiafelhasználásának egységes meghatározása. Ugyanazon járműtípusnak így - a WLTP-ciklus mérési előírásainak pontos betartása esetén - a világ minden részében és minden időpontban ugyanazon eredményeket kell produkálnia. Egyebek mellett e feltétlenül szükséges összehasonlíthatóság is elkerülhetetlenné teszi a laboratóriumi mérést. Az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást ezért dinamikus menetprofilt alkalmazva, megbízható és reprezentatív módon görgős próbapadon állapítják meg.

Kérdések és válaszok