Az elektromos mobilitás megváltoztatja a jövő autós formatervezését. Marc Lichte, az Audi Design vezetője az Audi Q4 e-tron concept példáján mutatja az Audi e-tron külső dizájn meghatározó elemeit.
"Még soha nem éltünk autótervezőként olyan izgalmas időket, mint napjainkban. Most kínálkozik a legjobb alkalom az autós formatervezés újragondolására és átalakítására, röviden: immár a jövőbe vezetni át az gépkocsitervezést. Az elektromos mobilitás felé vezető átalakulás pedig szabad utat nyit ennek. A hangsúly az ügyfélen és kívánságain van. Hogyan kívánja használni autóját? Nagy távolságokra, városban, szabadidejében? Hogy nézzen ki az ennek megfelelő belső tér? Tudjon dolgozni, olvasni, aludni benne? Legvégül pedig mi, formatervezők, megalkotjuk az autó külsejét is."
"A jó tervezés alapja az arányok megválasztása. Az elektromos autók műszaki platformja lehetővé teszi számunkra, formatervezőknek, hogy végre olyan autó-arányokkal dolgozzunk, amelyekről már régóta álmodtunk. Az Audi Q4 e-tron concept elektromos motorjai a tengelyeken dolgoznak, míg az akkumulátor közéjük, a padlózatba került, középen pedig jóval nagyobb lett az utastér, kifelé tolva a megnövelt méretű kerekeket (hogy megfelelően viseljék a jármű tömegét). Az A-oszlop előrébb kerülhetett, végül is már nincs belső égésű motor a nagy első fedél alatt. Óriási tengelytáv és kerekek, valamint rövid karosszéria-túlnyúlások: ezek a teljesen újszerű arányok határozzák meg az elektromos járművek egyéni karakterét."
"A Singleframe hűtőrács elöl az Audi egyik alapvető ismérve, amivel az Audi Q4 e-tron concept is egyéni arcként emelkedik ki a tömegből. Az Audi Singleframe alakzata közös egységgé vonja össze az alsó és felső hűtőt. Mi a teendő azonban akkor, ha az elektromos autóban már nincs is hűtő? Hogyan mutathatjuk meg, hogy elektromos autóról, s ezzel együtt Audiról van szó? Csapatomnak éppoly egyszerű, mint zseniális ötlete támadt: a belsőégésű motorral szerelt Audi modellek Singleframe hűtőrácsa mindig fekete, mivel nyitott felületként szellőzteti a mögötte elhelyezett hűtőt. Az Audi e-tron elején azonban vizuálisan fordított állásban jelenik meg a Singleframe alakzat, így már messziről felismerhető: ez Audi, ám egy elektromos modell. A Singleframe révén Audi az Audi - még ha elektromos is."
"Először is minden egyes formatervünknek sugároznia kell: egy Audi érkezik. Természetesen egy elektromos autónak azt is világosan üzennie kell: itt jön a jövő. A jövő pedig a digitalizáció - mint az Audi e-tron fényei. Az Audi Q4 e-tron concept sorozatgyártású változata így már alapkivitelében digitális nappali menetfénnyel készül, ám ami igazán különleges bennük, hogy minden ügyfél egyénileg tervezheti meg digitális nappali világítása fénygrafikáját. Az egyik talán három X-alakzatot látna szívesen fényei körvonalaiban, míg a másik inkább egy vízszintes csíkot. Ez már nem csupán újabb egyéni kialakítási lehetőség, hanem mindenekelőtt a láthatóvá vált digitalizáció. Ez egyébként nem csak a fényszórókra vonatkozik természetesen, hanem a hátsó lámpákra is, amelyeket animált fénysáv köt össze."
"Ha elektromos mobilitásról van szó, immár nem a motorházfedél alatti erőforrás az autó szíve, hanem a padlózatába épített akkumulátor. Mekkora a kapacitása? Milyen könnyű? Mekkora hatótávot tesz lehetővé? Ennek megfelelően az Audi Q4 e-tron concept kifejezően megformált oldalküszöbökkel rendelkezik, amelyek egyértelműen jelzik, hol dobog az autó szíve. Az e-tron nagy első fedelét viszont sokkal nyugodtabb formák jellemzik, a motorházfedél "powerdome" alakzata pedig immár a múlté."
"A belsőégésű motor hajtotta Audi-modellek formavilágában számos határozott él figyelhető meg, a jövő Audi e-tron modelljeit viszont lágyabb és hangsúlyosabb izmok jellemzik. Ily módon az autók formavilágával jelezzük hajtásrendszerük fejlődését. Az autó oldalának közepén megszakítjuk a már évtizedek óta azonos magasságban futó vállövet, s alulra helyezzük, lágyan ívelő vonalakkal hangsúlyozva elöl és hátul a jármű sziluettjének izmait - és ezzel mind a négy kereket. Ez az Audi génjeiben mélyen gyökerező quattro hajtásra is emlékeztet, hiszen igény szerint az Audi e-tron is rendelhető összkerékhajtással."
"Nem csupán a progresszív dizájn kapcsolódik szervesen az Audi márkához, hanem a hosszú távú fenntarthatóság iránti progresszív gondolkodásmód is. Természetesen minden Audi formája szélcsatornában születik, hogy a lehető leggazdaságosabbá tehessék őket. A kisebb légellenállás annyit jelent, hogy kevesebb energia szükséges a hajtáshoz. Ezért fordítunk még inkább különös figyelmet minden Audi e-tron modellünk aerodinamikai kialakítására. Az elektromos járművek esetében az aerodinamikai tulajdonságok - számos további tényező mellett - növelhetik a hatótávot, amit mi formatervezőként egyértelmű kötelezettségnek tekintünk."
Úton a hosszú távon fenntarthatóbb gyártás felé
A hosszú távon fenntartható működés korunk egyik legnagyobb kihívása, s e változásokat segítő minden hozzájárulás sokat számít.
Audi Sport
Az Audi RS Q8 az Audi által valaha készített legerősebb SUV-kupéként egyaránt új mércét állít a sportosság és a különösen inspiratív mérnöki teljesítmény terén.