Hogyan fest majd a holnap mobilitása? A koncepciómodellek, mint az Audi AI:ME már ma bepillantást kínálnak a jövő autózásába - különös hangsúllyal az utastéren.
Változóban mobilitásunk - s e folyamatban a formavilág meghatározójaként fontos szerepet játszik a formatervezés, amely egyfajta hídként szolgál az esztétika és a funkcionalitás között. Az alternatív hajtásrendszerek és az innovatív technikák megváltoztatják az e területen megfogalmazott követelményeket, nagyobb hangsúlyt fektetve a belső térre, amely a még tágasabb térkínálat lehetőségét kínálja a bennülők számára. Többek között épp az elektromos mobilitás teheti szabaddá az ilyen jellegű koncepciók megvalósításához szükséges helyet, mivel az elektromos hajtásrendszer jellemző architektúrája révén nagyobb beltér állhat rendelkezésre, mint a hagyományos hajtású járművekben.
A koncepcióautók jól érzékeltetik, mit jelent mindez konkrétan a belső tér jövőbeni elrendezése tekintetében, már ma betekintést kínálva a jövő mobilitására. Az Audi AI:ME ezen jövőbemutató nagykövetek egyike, amely nem csupán dizájnvízió, hanem a mesterséges intelligencia (MI) és a gépi tanulás a holnap mobilitására kifejtett hatásait is szemlélteti.
Az Audi AI:ME a nagyvárosok igényei jegyében született. Egyfajta "harmadik élettérként" alakították ki, amely fontos szerepet tölthet be az otthon és a munkahely mellett. A tervezési folyamat során a koncepciómodell "magjaként" a belső tér élvezett elsőbbséget, megfelelően alárendelve ennek a karosszéria külső formáját. Ugyancsak kisebb hangsúlyt kapott a vezető és a jármű közötti hagyományos kapcsolat (kormánykerék, műszerek, pedálok) is, sokkal inkább a magas fokon automatizáltan közlekedő tanulmányautó fedélzetén töltött időt állítva a középpontba. A mögöttes cél pedig lehetőséget kínálni a kikapcsolódásra a holnap nagyvárosainak zsivajából. Az e járműves vízió nevében szereplő "AI" az Audi által kifejlesztett olyan elektromos rendszerek sokaságára utal, amelyek tehermentesítik a vezetőt és újszerű lehetőségeket kínálnak az autóban töltött időre. Ennek szolgálatában a mesterséges intelligencia (MI) és a gépi tanulás szakterületeiről származó stratégiákat és technikákat alkalmaztak, amelyek éppúgy lehetővé teszik a magas fokon automatizált vezetést, mint az utasok és a jármű közötti komplex kölcsönhatást. A jövőben mindennek a sorozatgyártású modellekben is lehetővé kell válnia, ám a jelenlegi bonyolultsága mellett egyelőre csupán koncepciómodellekben élhető meg az Audi AI élménye.
Az Audi AI:ME a városi használat és a 4-es szintű, magas fokon automatizált vezetés jegyében készült. Ez a második legmagasabb szint a járművek növekvő automatizáltsági fokának nemzetközileg szabványosított skáláján (SAE J3016). Noha a 4-es szintű rendszerek már nem igényelnek támogatást a vezető részéről, meghatározott működési területekre - például autópályára vagy a városközpontok e célra kialakított zónáira - korlátozódnak, ahol a vezető teljes egészében átadhatja a rendszernek a vezetési feladatát. A sofőr csak akkor veszi vissza az irányítást, amikor az autó elhagyja a magas fokon automatizált vezetésre (4-es szint) meghatározott területet, az Audi AI:ME ezért még rendelkezik hagyományos kormánykerékkel és pedálokkal. Mielőtt azonban e technika sorozatgyártásban is megjelenne az utakon, kis türelem szükséges - még ha folyamatosan aprólékosan dolgozunk is e technika további fejlesztésén.
A városi autókat idéző arányai ellenére az Audi AI:ME egyfajta modern "menedék", amely tágas helyet kínál. Kényelmes, fotelszerű ülései a koncepcióautó nyitásakor automatikusan a korábban eltárolt, optimális pozícióba állnak be. Az első ülések igény szerint elforgathatók, középen pedig asztalok rendezhetők el, az utasok így kellemesen lazítva beszélgethetnek.
Hagyományos humán-járművezetői üzemmódja mellett az Audi AI:ME a magas fokon automatizált közlekedés lehetőségét is kínálja. A vezetési feladatának átadásával egészen újszerű szabadságot élvezhet a vezető, aki a többi bennülőhöz hasonlóan immár utassá válik, s zavartalanul részt vehet a beszélgetésekben. Ezen új szabadság kínálta lehetőségek azonban korántsem korlátozódnak a beszélgetésekre, hanem például e-mailek megválaszolására, újságolvasásra vagy épp filmnézésre is kiterjedhetnek.
Magas színvonalú kényelemről gondoskodik a beltér rugalmas kialakítása is. A klasszikus kezelőelemek elegáns koreográfia mentén húzódhatnak háttérbe, szinte eltűnve a diófa-burkolatú rakodófelület mögött, újabb tárolóhelyeket alakítva ki - és új lehetőségeket teremtve.
Az Audi AI:ME a jövő funkcionalitására és felhasználóbarát kezelésére is betekintést nyújt: a koncepciómodell csaknem teljes belterén érintőfelület (Touchpanel) fut körbe. Első pillantásra nem is tűnik fel, csupán érintésre vagy hangvezérlési utasításra jelennek meg a Tekintetkövető rendszerrel (Eye-Tracking-System) kiegészített kijelzők. Az utasok nem csupán az összes ülés-, hőmérséklet- vagy fénybeállítást aktiválhatják innen, hanem a hangrendszert is vezérelhetik, csatlakozhatnak az internetre vagy épp összegyűjtött étterem-ajánlásokat, esetleg wellness-tippeket kaphatnak. Az audio-berendezés zajkiegyenlítő funkcióval is rendelkezik, amely megfelelő ellenhangokkal nyomhatja el a külső zajokat - meditatív csendet teremtve vagy épp a koncerttermek minőségében kínálva zenei élményeket az Audi AI:ME fedélzetén.
A minőségi, részben újrahasznosított termékekből készülő textíliák, az igényes faburkolatok és a felső ajtókárpitok érintőfelületeinek (Touchpad) különösen kellemes tapintású Corian ásványi kompozitanyaga szintén prémiumszínvonalon teremtenek otthonos hangulatot. Még az igazi növények is új otthonra lelhetnek az Audi AI:ME fedélzetén, s az üvegezett tető mentén felkúszva hozhatják el a természetet a holnap nagyvárosába - és javíthatják az utastér levegőjét. Hatásukat a szennyezett városi levegőt megszűrő, aktív légfrissítő berendezés - mint például az Audi AI:ME ilyen technikája - fokozhatja tovább.
Okos és jövőbemutató - az Audi AI:ME jóval több, a nyugodt és kellemes közérzet "oázisánál", s nem csupán üvegtetején át kitekintve nyit új távlatokat, hanem a jövő mobilitásába is magával ragadó bepillantást kínál.
Úton a hosszú távon fenntarthatóbb gyártás felé
A hosszú távon fenntartható működés korunk egyik legnagyobb kihívása, s e változásokat segítő minden hozzájárulás sokat számít.
Audi Sport
Az Audi RS Q8 az Audi által valaha készített legerősebb SUV-kupéként egyaránt új mércét állít a sportosság és a különösen inspiratív mérnöki teljesítmény terén.