A technikai versenysportok egyik legnehezebb kihívása, egyben a legjelentősebb hosszú távú rali - az Audi 2022-ben állt első ízben rajthoz a Dakar Ralin. Itt mindent megtudhat a kifejezetten e célra kifejlesztett Audi RS Q e-tron versenyautóról és a versenyzőpárosokról, illetve annak hátteréről, hogyan és miért "villanyozza fel" az Audi a sivatagot.
Az itt bemutatott jármű Dakar Rali versenyautó, amely nem kapható kereskedelmi forgalomban. Zárt pálya, professzionális versenyzők - Ön ne próbálja utánozni őket!
Immár a 2022-es Dakar Rali kihívására készül Mattias Ekström, az Audi Sport régi pilótája és navigátora, Emil Bergkvist. E legendás kaland újszerű megközelítéséről, a rali varázsáról és a csapatszellem fontosságáról beszélgettünk.
Mattias Ekström (jobbra) és Emil Bergkvist (balra) alkotja azon három versenyzőpáros egyikét, akikkel az Audi Sport 2022 januárban rajthoz áll a Dakar Ralin
Mattias, ezúttal egészen különleges kalandnak ígérkezik a legendás Dakar Rali, ugyanis a jövő innovatív járműve, az Audi RS Q e-tron¹ volánja mögött vághat neki. Ez a jövő, de mi a legkorábbi emléke a raliról és az Audiról?
Mattias Ekström: Stig Blomqvist egy Audi rali-versenygépben a nyolcvanas évekből. Hat-hét éves lehettem akkoriban, Stig pedig igazi szupersztárnak számított Svédországban. Mély benyomást keltett bennem, ahogyan versenyzett, s végül épp a ralicsapatok szenvedélyes lelkesedése vezetett, amikor magam is pilóta lettem. Nagyon tisztelem az embereket a rali különleges világában.
Mitől annyira más a rali, mint a többi autósport?
Számomra a rali a legkülönlegesebb és legextrémebb, s azt hiszem, a legnehezebb is. Az utak például, már ha vannak, gyakran olyan szűkek, hogy itt a szó szoros értelmében nincs helye hibának. A talaj és a körülmények egyaránt nagyon hirtelen megváltozhatnak, emellett óriási távolságokat kell megtenni, a technikának így igencsak jól kell bírnia az igénybevételt - nemkülönben a csapatnak is természetesen. Az autóversenyzés mindig csapatsport, ami különösen is igaz a ralira, ahol a pilótának navigátorára kell hagyatkoznia - egyfajta szimbiózisban kell dolgozniuk.
Apropó, navigátor. Az Öné Emil Bergkvist. Miért éppen ő?
Emil tíz év ralipilóta-tapasztalattal rendelkezik és Junior rali-világbajnokságot (Junior World Rally Championship) is nyert, azaz pontosan tudja, milyen raliautót vezetni. Emil EKS autósport-csapatommal áll szerződésben és kiváló teljesítményt nyújtott. Ezért kérdeztem meg, hogy lenne-e navigátorom. Fiatal, motivált és sikerre éhes - csupa kiváló és fontos erény, ha jó eredményt szeretnénk elérni a Dakar Ralin.
¹Jelen jármű Dakar Rali versenyautó, amely nem kapható kereskedelmi forgalomban.
Mattias Ekström
A 2022-es Dakar Ralin a legkeményebb versenykörülmények között mutatkozik be az új fejlesztésű Audi RS Q e-tron¹. Mattias Ekström szerint az előzetes tesztek sokat ígérőek.
¹Jelen jármű Dakar Rali versenyautó, amely nem kapható kereskedelmi forgalomban.
Szerepcsere: Emil Bergkvist az Audi RS Q e-tron volánjánál¹. A navigátornak is részletesen ismernie kell a versenyautó jellemzőit, Bergkvist pedig tíz év ralipilóta-tapasztalatára támaszkodhat ebben.
¹Jelen jármű Dakar Rali versenyautó, amely nem kapható kereskedelmi forgalomban.
Milyen tapasztalatai vannak a Dakarról?
Egyszer már indultam a Dakar Ralin. Hihetetlenül kemény napok: reggelente arra ébredsz, hogy rendkívül nehéz terepen négy-hat órás etap vár rád. Néha óriási kövek tűnnek fel, aztán mocsaras szakaszok, majd homok és dűnék jönnek, s mindvégig maximális sebességgel száguldasz - nagyon komoly. Ennek megfelelően természetesen olyan jármű is kell, amelyik bírja mindezt, de már az is minden alkalommal külön kaland, hogy te magad hogyan birkózol meg ezekkel az extrém körülményekkel. Mindeközben hol büszke és boldog, hol elégedetlen és csalódott vagy - meglehetősen érzelemdús hangulat.
Míg az Audi Sport további versenyzőpárosai már többször is indultak a Dakaron, méghozzá nagyon sikeresen, Ön és Emil Bergkvist csak egyszer állt itt rajthoz. Jelenthet ez hátrányt vagy akár előny is lehet?
A tapasztalat alapvető az autósportban, ám a Dakar minden nap más és más. Soha nem tudhatod, mire számíthatsz az adott napon és ez a teljes két hétre igaz. A Dakar Rali kétségkívül a legkeményebb verseny az autósportban, emellett az elektromos hajtás mindannyiunk számára újdonság az Audi Sportnál.
Mattias Ekström és Emil Bergkvist tart pihenőt a zaragozai tesztelésen. 34 Celsius fokos hőmérséklet adott ízelítőt, mi vár rájuk Szaúd-Arábia forróságában.
Mattias Ekström
Mint említette, az Audi RS Q e-tron¹ az Audi Sport kifejezetten a 2022-es Dakar Ralira készült teljes egészében új fejlesztése. Mire számít, milyen lesz majd elektromos hajtásrendszerrel² versenyezni?
Szerintem az elektromos hajtással² jobban haladhatunk, elsősorban a dűnéken. Mivel az elektromos hajtásrendszer² nem tartalmaz sebességváltót, egyáltalán nem kell majd kapcsolásokkal foglalkoznunk. A mérnökök számára ugyanakkor nagy kihívást jelent gondoskodni a hajtásrendszer² rezgésállóságáról, illetve mindenfajta menetkörülményre felkészíteni a járművet. A sivatagban nincsenek boxkiállások gyors javításokra és utánállításokra.
Tehát rajthoz áll a ralik raliján, ahol ráadásul még hó sem lesz…
Igen, valóban így van. A Dakar az egyik leghosszabb, legkeményebb és legveszélyesebb verseny, amely különösen erős és robusztus autót, illetve hasonlóképpen kiemelkedő pilótát, navigátort és csapatot igényel. Ez a két hét nemcsak az autó és a csapat számára óriási feladat, hanem a hajtásrendszer végső nyúzópróbájaként is szolgál.
Mit jelent személyesen az Ön számára az Audi-versenysport ezen új fejezete?
Amikor először megláttam, valóban mély benyomást tett rám az Audi RS Q e-tron¹. Az autósport a folyamatos összpontosításról és fejlődésről szól, s arról, hogy mindenkor a vetélytársak előtt járjunk. Részese lehetek a négy karika versenysport-története egy újabb nagyszerű fejezetének, s ezzel úgy érzem, a jövőbe vezető útján is a márkával tarthatok.
¹Jelen jármű Dakar Rali versenyautó, amely nem kapható kereskedelmi forgalomban.
²Az Audi RS Q e-tron egy TFSI-motorból és generátorból álló energiaátalakító berendezéssel kombinálja elektromos hajtásrendszerét.
Mattias Ekström arra összpontosít, ami előtte áll. Részese lehet a négy karika versenysport-története egy újabb fejezetének, s ezzel úgy érzi, a jövőbe vezető útján is a márkával tarthat
Jelen jármű Dakar Rali versenyautó, amely nem kapható kereskedelmi forgalomban.
Mattias Ekström és Emil Bergkvist
A sokoldalú Mattias Ekström minden kihívásra készen áll. A svéd versenyző világbajnoki címet szerzett ralikrosszban, kétszer volt DTM-bajnok és négy alkalommal nyerte meg a Race of Champions viadalát. 1999-től 2017-ig az Audi pilótájaként versenyzett, s most az Audi Sport három versenyzőpáros alkotta Dakar Rali csapatának tagja.
Emil Bergkvist tíz év ralipilóta-tapasztalattal rendelkezik. A 27 éves svéd versenyző 2018-ban Junior rali-világbajnokságot (Junior World Rally Championship) is nyert, 2021-ben pedig a navigátorülésre váltva alkot párost fiatalkori példaképével, Mattias Ekströmmel.
Az Audi fejlesztései meggyőző történetével formálta az autósportot, s a raliban is mércéül szolgált. Milyen emlékei vannak erről?
Mielőtt az Audi a nyolcvanas években kifejlesztette quattro technikáját, a versenysportban nem igazán vették komolyan az összkerékhajtást. Öthengeres aggregátjukkal és jellegzetes megjelenésükkel azonban ezek az autók valóságos forradalmat indítottak. Bizonyos vagyok benne, hogy a quattro hajtás sem élvezett volna ilyen széles körű támogatottságot, illetve aratott volna ekkora sikert az Audi raliszereplése nélkül. A négykarikás márka egyik legnagyobb erőssége valószínűleg éppen annak szándéka, hogy mindig egy lépéssel előrébb járjon, tágítsa határait és mindaddig ismeretlen területeket fedezzen fel. Mint például most, a Dakaron. Alig várom már ezt az új kihívást.
Ha már ismét a Dakar Ralinál tartunk, nem kell egy kicsit őrültnek is lenni, hogy valaki szembenézzen egy ilyen kihívással?
Szerintem semmiképpen sem őrültség nyitottan állni az új ötletekhez. Amikor hallottam az Audi új Dakar-koncepciójáról, azonnal világossá vált számomra: ez már egy új forradalom. Úgy gondolom, bátorságról tanúskodik, amit az Audi tesz, a rajongók és a közönség pedig minden bizonnyal kíváncsi: valóban sikeres lehet az Audi elektromos hajtással és egy új koncepcióval a Dakaron? A választ még senki sem tudja, de Emil Bergkvist és én garantáltan egészen az utolsó napig mindent beleadunk, hogy sikeresen célba érjünk autónkkal.
¹Az itt bemutatott jármű Dakar Rali versenyautó, amely nem kapható kereskedelmi forgalomban. Zárt pálya, professzionális versenyzők - Ön ne próbálja utánozni őket!