Audi Logo

„Vonzódunk a végletekhez”

2022 januárban az Audi rajthoz áll a legendás Dakar Ralin. A kifejezetten e célra kifejlesztett Audi RS Q e-tron¹ bemutatóján Julius Seebach, az Audi Sport ügyvezető igazgatója a rali-mítoszról, a végletek vonzerejéről és az új próbálkozások bátorságáról beszél.

¹ Jelen jármű Dakar Rali versenyautó, amely nem kapható kereskedelmi forgalomban.

¹ Jelen jármű Dakar Rali versenyautó, amely nem kapható kereskedelmi forgalomban.

Seebach úr, a Formula E immár a hosszú távú fenntarthatóság imázsával ruházta fel a versenysportot. Az Audi azonban most elhagyja a Formula E sorozatot és a Dakar Ralin jelenik meg - nem ellentmondás ez?

Az Audi az első német prémiumgyártóként érkezett a Formula E mezőnyébe, s e versenysorozat egyfajta átalakulás mentén kísért végig minket az elmúlt évek során. Az elektromos mobilitás azonban számunkra már nem a jövő víziója, hanem a jelen. A legjobb példa erre első tisztán elektromos, nagyteljesítményű utcai modellünk, az Audi RS e-tron GT, amely az év elején érkezett a piacra. A Dakar Rali most arra kínál lehetőséget, hogy új utakra lépjünk. Célunk, hogy extrém körülmények között mutassuk be, illetve fejlesszük tovább új hajtástechnikáinkat - jelen esetben egy TFSI-motorból és generátorból álló energiaátalakító berendezéssel kombinált elektromos hajtásrendszert.

A Formula E és a rali azonban még mindig meglehetősen távolinak tűnik egymástól. Miért épp e szélsőséget választották?

Mert pontosan a végletek vonzanak minket. Az Audi mindig is olyan dolgokat vállalt be a versenysportban, amit korábban igazából senki sem mert megkockáztatni. A quattro hajtás valósággal forradalmasította a ralisportot a nyolcvanas évek elején, de a Le Mans-i 24 órás futamon hibrid hajtásrendszerű versenyautóval aratott első győzelem is az Audi nevéhez fűződik. A Dakar projekt keretében extrém körülmények között fejlesztjük tovább elektromos hajtáskoncepcióinkat. Az Audi RS Q e-tron¹ egy TFSI-motorból és generátorból álló energiaátalakító berendezéssel kombinálja elektromos hajtásrendszerét. Annyi bizonyos, műszakilag ez a legigényesebb autó, amivel valaha is versenyeztünk.

Miben különleges ez a hajtáskoncepció?

Az autó alapvetően elektromos hajtásrendszerű. Mivel a sivatagban nincsenek töltőállomások, innovatív töltési koncepciót választottunk: az Audi RS Q e-tron¹ fedélzetén egy TFSI-motor is dolgozik, mégpedig az, amellyel két egymást követő idényben is megnyertük a DTM-bajnokságot. Ez az erőforrás olyan energiaátalakító rendszer része, amely menet közben tölti a nagyfeszültségű akkumulátort. A feladat az akkumulátor, az elektromos hajtásrendszer és a belsőégésű motor különböző komponenseinek intelligens hálózatba kapcsolása, illetve extrém körülmények között is optimális együttműködésének biztosítása.

Audi RS e-tron GT - Elektromosenergia-fogyasztás, kombinált*: 20,2-19,3 kWh/100 km (NEDC); 22,5-20,6 kWh/100 km (WLTP); szén-dioxid-kibocsátás, kombinált*: 0 g/km

Az Audi RS Q e-tron¹ egy TFSI-motorból és generátorból álló energiaátalakító berendezéssel kombinálja elektromos hajtásrendszerét.

Jelen jármű Dakar Rali versenyautó, amely nem kapható kereskedelmi forgalomban.

Ugratók, homok, távolsági etapok - a raliban igencsak eltérő talajokon és útfelületeken kell bizonyítani.

Jelen jármű Dakar Rali versenyautó, amely nem kapható kereskedelmi forgalomban.

Miért más annyira a rali, mint a körpálya? S mitől olyan magával ragadó?

Nehéz összehasonlítani a kettőt. A versenysport mindig is a finomhangolásról és a tökéletességről szólt, de természetesen vannak különbségek. A raliban például nagyon különböző talajokon és útfelületeken - bukkanókon, kátyúkon, ugratókon, vízátfolyásokon keresztül - kell helytállni, a Dakaron pedig a homok és a dűnék jelentenek különleges próbatételt. Ráadásul a verseny közel két hétig tart, s naponta akár 800 kilométert is meg kell tenni, néha még többet is. Az a technika, amely mindezekre alkalmas, már más kihívásoknak is megfelelhet.

Nem veszélyezteti ez a projekt bizonyos mértékig az Audi Sport sikermítoszát?

Aki versenybe száll, a vereséget is kockáztatja, ám az is igaz: aki mer, az nyer. A vállalkozó szellem bátorsága eddig is mindig kifizetődött az Audinak, s meggyőződésem, hogy ez a Dakar Ralin sem lesz másként. Bízom mérnöki tudásunkban és képességeinkben, hogy sokak által lehetetlennek tartott dolgokat is megvalósíthatunk - számomra ezt jelenti a "Haladást" ("Progress").

Bizonyos értelemben arról is szól mindez, hogy az utolsó üres helyet is betöltsék az Audi Sport trófeavitrinjében?

A Dakar Rali az egyik legnagyobb kihívás az autósportban. Számunkra, mint autógyártónak, annak lehetőségét kínálja mindenekelőtt, hogy a jövőbeni sorozatgyártású alkalmazás számára tesztelhetünk új technikákat a versenysport keretei között. Napjaink legtöbb versenysorozata azonban már nagyon szigorúan szabályozott, kevés mozgásteret hagyva az olyan innovációknak, amelyek később lehetőség szerint a sorozatgyártású technikák fejlesztését is elősegíthetik.

A Dakar Rali más e tekintetben?

Itt is sok-sok oldalas a műszaki versenyszabályzat, a Dakar Rali mégis lényegesen tágabb játékteret enged "A haladás technikájának" bemutatására. A Formula E előírásaival ellentétben itt például saját akkumulátorainkat is használhatjuk, így tovább is fejleszthetjük őket. Márpedig éppen az akkumulátortechnikában és az energiagazdálkodásban rejlenek az elektromos mobilitás legnagyobb fejlesztési lehetőségei.

Julius Seebach 2019 óta az Audi Sport GmbH ügyvezető igazgatója, aki elektromossá alakítási stratégia mentén készíti fel vállalatát a jövőre

Jelen jármű Dakar Rali versenyautó, amely nem kapható kereskedelmi forgalomban.

"Sokak által lehetetlennek tartott dolgokat is megvalósíthatunk - számomra ezt jelenti a "Haladás" ("Progress")

Julius Seebach

Beszéljünk az Audi RS Q e-tronról¹, amelyet 2022 januárban mutat be az Audi. Meglátása szerint melyek voltak a legnagyobb kihívások kifejlesztése során?

Először is, egy versenyautó fejlesztése gyakorlatilag soha nem zárul le végleg. A fejlesztésre rendelkezésre álló rövid idő önmagában is komoly kihívást jelent, ugyanis csupán kevesebb mint egy éve döntöttünk úgy, elvállaljuk a Dakar Rali feladatát. Amit pedig maga a jármű tekintetében célul tűztünk ki, különösen is összetett és komoly igényeket fogalmazott meg, a járvány pedig tovább bonyolította a helyzetet. Első sikerünk már a puszta tény, hogy a tervek szerint sikerült az autót bemutatnunk a világ nyilvánossága előtt, ami figyelemre méltó csapatmunka eredménye is egyben. Most a tesztelés szakasza veszi kezdetét, s így haladunk egyre tovább és tovább.

Időzavar, bonyolultság, elvárások - elkövetkezett már a jellegzetes pillanat, amikor Önnek és csapatának alapvető kétségei támadtak?

Viszonylag késői szakaszban történtek szabálymódosítások, amelyek sok időnkbe és energiánkba kerültek. Büszke vagyok azonban a csapatra, amely rendkívül motivált és magabiztosan birkózik meg az ilyen kihívásokkal is.

Összességében mit jelképez a Dakar Rali versenyautó?

A jövő technikáját, amely a legszélsőségesebb körülmények között is helyt áll. A versenyautók mottója: "A forma követi a funkciót" ("Form follows function"). Tervezőcsapatunk azonban ismét megmutatta, milyen magas színvonalon dolgozik, az Audi RS Q e-tron¹ ugyanis fantasztikusan is néz ki, egyértelműen kiemelkedve a korábbi Dakar-prototípusok közül.

Az Audi olyan új technikák tesztelésére is felhasználja a Dakar Rali kínálta lehetőségeket, amelyek a jövőben kerülhetnek sorozatgyártásba.

Jelen jármű Dakar Rali versenyautó, amely nem kapható kereskedelmi forgalomban.

Julius Seebach 2020 decembere óta az Audi Motorsport vezetője.

Jelen jármű Dakar Rali versenyautó, amely nem kapható kereskedelmi forgalomban.

Technikától függetlenül, hogyan talál olyan versenyzőket, akik készen állnak erre az extrém feladatra?

Új kihívást kínálva a világ legjobb ralipilótáinak, mégpedig annak víziójával, hogy elsőként indulhatnak a megfelelő kategóriában alternatív hajtáskoncepcióval a Dakar Ralin - és meg is nyerhetik azt. Ez valóban nagy feltűnést keltene a rali világában, és azon túl is. Stéphane Peterhansel minden idők egyik legsikeresebb Dakar-pilótája, Carlos Sainz pedig többszörös Dakar-győztes és rali-világbajnok, mindketten egyből lelkesedéssel fogadták projektünket. Nagy sikereket ünnepelhettünk a múltban Mattias Ekström révén az Audi Sportnál, aki a világ egyik legsokoldalúbb versenyzője. A nagy tempó mellett mindegyikük rengeteg tapasztalattal és motivációval érkezik csapatunkba. Ugyanez érvényes navigátoraikra is, akik egyre fontosabb szerepet töltenek be a Dakar Ralin.

Még egy kérdés, hogy a korábbi rali-sikerekhez is visszakanyarodjunk: Ön szerint mit gondol majd a nyolcvanas évek rali-legendája, Walter Röhrl az Audi RS Q e-tron¹ versenygépről, amikor először meglátja?

Biztos vagyok benne, hogy felismeri: ez a koncepció éppolyan mélyen változtathatja meg az autót, mint annak idején a quattro hajtás.

A Dakar Rali az autósport egyik legnagyobb kihívása. Az Audi RS Q e-tron¹ készen áll…

Jelen jármű Dakar Rali versenyautó, amely nem kapható kereskedelmi forgalomban.

Az Audi Sport világa

Neuburg an der Donauból a Dakar Rali sivatagaiba - tapasztalja meg Ön is a versenysport varázsát!