Az elektromos autók gondozása és karbantartása eltér a hagyományos, belsőégésű motorral hajtott gépkocsikétól, nincs kipufogó, gyertya, sebességváltó. Ezzel nem csupán idő, hanem pénz is megtakarítható, itt is fontos azonban a rendszeres karbantartás.
Az elektromos gépkocsik más követelményeket támasztanak a rendszeres ellenőrzések tekintetében, mint a hagyományos belsőégésű motorral szerelt járművek, s az elektromos autók javítási és karbantartási költségei végső soron mintegy 35 százalékkal alakulnak a velük összevethető, belsőégésű motoros járműveké alatt, amint a Nürtingen-Geislingen Gazdasági és Környezetvédelmi Főiskola (Hochschule für Wirtschaft und Umwelt; HfWU) Autózásgazdasági Intézete (Institut für Automobilwirtschaft; IFA) megállapította.
Az ellenőrzési intervallumok: 30 ezer kilométer vagy két év után1
Audija szervizintervallum-kijelzője időben felhívja az Ön figyelmét ezekre.
1 Amelyik előbb teljesül
Menetbiztonsági állapotfelmérés elektromos autókhoz. (13. oldal)
Cikkszám Ár
D23BEVCHECK 35 000 Ft
Az eddigi motorkonstrukciók számos alkatrészére hajtásuk eltérő módja következtében egyszerűen nincs szükség az elektromos gépkocsikban. Ilyenek a motor bizonyos alkatrészei, például az üzemanyag-, levegő- és olajszűrő, a gyújtógyertyák vagy épp a motor hűtése, de olyan kopó alkatrészek is, mint a tengelykapcsoló vagy a kipufogórendszer. Mivel az elektromos autókban általában olyan háromfázisú, váltakozóáramú szinkronmotorokat alkalmaznak, amelyek nem tartalmaznak kopó csúszóérintkezőket, így maguk a motorok szinte nem igényelnek karbantartást. Mindezeken túl az elektromos autókban sebességváltó sincs, így végső soron az összességében kevesebb alkatrész kisebb karbantartási költségeket is jelent.
Azon komponensek között, amelyeket az eddigiekhez hasonlóan rendszeresen karban kell tartani, szerepelnek például a fékek. Ezek alkatrészeit ritkábban kell cserélni, mivel az elektromos járművek kevésbé veszik igénybe a fékeket. Ennek egyik oka az úgynevezett rekuperáció, amely során az autó fékezésekor mozgási energia alakul elektromos energiává, s ily módon visszanyerhetővé. A rekuperáció egyfajta motorfékként is szolgál, aminek eredményeképpen csökken a fékrendszer igénybevétele, így nem kopik olyan gyorsan, mint belsőégésű motor esetében. A légkondicionáló berendezést, a kormányzást, a keréktárcsákat és a gumiabroncsokat is ellenőrizni kell, s az inspekciót a belsőégésű motorral hajtott autókéhoz hasonló időközönként kell elvégezni.
Míg egyfelől elmarad a belsőégésű motor néhány hagyományos alkatrésze, másfelől az elektromos autóknál specifikus komponensek kerülnek fel a karbantartási listára. Ilyen például az akkumulátor, amelyet szemrevételezéssel ellenőriznek. Az általános karbantartás részeként egyrészt a töltőcsatlakozást és a kábelcsatlakozásokat, másrészt az akkumulátor állapotát vizsgálják meg alaposan.
Az elektromos autókba nagyrészt lítiumion-akkumulátort építenek. Ha jól akarja gondozni akkumulátorát, ne hagyja hosszabb időn át 20 százalék alatti töltöttségi szinttel állni autóját. Akárcsak az okostelefonok esetében, amelyeket szintén lítiumion-akkumulátor működtet, töltésének módja az elektromos autókban is nagyban hozzájárul az akkumulátor élettartamához. Ennek következtében előnyösebb a váltakozó áramú töltés, például háztartási elektromos aljzatról, mint a gyorstöltő-állomás egyenáramú töltése. Az elektromos autó legdrágább alkatrésze az akkumulátor, ezért mindenképpen érdemes körültekintően használni.
Tovább kopó alkatrészek, amelyeket az elektromos autók tulajdonosainak is figyelemmel kell kísérniük, a gumiabroncsok. Az elektromos autók induláskor lényegesen nagyobb forgatónyomatékot produkálhatnak, mint sok más jármű. Ha e tekintélyes nyomatékot túl gyakran használják ki, a gumiabroncs mintázati mélységének rovására mehet - vagyis feltétlen érdemes visszafogottan elindulni. A gumiabroncsok szervizelésekor és vásárlásakor szintén figyelembe kell venni az elektromos autók sajátos jellemzőit.
Ez gyakori kérdés az elektromos járművekről. Minden Audi e-tron modell számára 30 ezer kilométerenként vagy legkésőbb 24 hónap elteltével esedékes a szervizlátogatás, attól függően, melyik érkezik el előbb. Audija szervizintervallum-kijelzője időben felhívja az Ön figyelmét ezekre.
Igen, mert a szervizintervallum-kijelző segít ebben, ami a műszeregység kijelzőjén és az infotainment rendszerben is megtalálható.
Az elektromos autók alapvetően minden olyan műhelybe vihetők, amely a gyártó előírásai szerint végzi az ellenőrzést. A nagyfeszültségű rendszeren végzett munkák azonban csak az ilyen irányú képzésben részesült és ennek megfelelően felszerelt műhelyekben végeztethetők. Mielőtt kezdetét venné a járművön végzett munka, a szerelőnek ellenőriznie kell, hogy a nagyfeszültségű rendszer valóban feszültségmentes-e, hogy problémamentesen elvégezhesse a szükséges munkálatokat. Általában is érvényes, hogy aki Audi márkaszervizt keres fel az esedékes karbantartás elvégzésére, biztos lehet abban, hogy minden szükséges feltétel teljesül.
További információval és konkrét ajánlattal az Ön Audi szervize szolgálhat.
A változtatás és a szerkesztési hiba joga fenntartva. A képek csak illusztrációk. Állás: 2021. január