Audi Logo
Audi
Új Audi A5 modellek: modern sportosság és prémium arányok találkozása

Új Audi A5 modellek: modern sportosság és prémium arányok találkozása

Az Audi az új A5 családdal nyitja meg sikeres középkategóriájának következő fejezetét. A 30 éve debütált első Audi A4 után most a legfiatalabb generáció, az Audi A5 nyűgöz le erőteljes formavilágával, prémium kategóriás arányaival. A két alap karosszériaváltozat, a Limousine és az Avant tökéletesen megtestesítik az Audi formatervezési filozófiájának sportosságát. A belső tér új formanyelve tágas térérzetet teremt, a kijelző információi pedig valódi digitális színpadon jelennek meg. Az új kezelési koncepció aktívabb interakciót tesz lehetővé a járművel. Hatékony, részben elektromos belső égésű motorok és szenvedélyes S modellek egészítik ki a kínálatot.

A modellkínálat bővülésével az AUDI AG 2024-től átstrukturálja járműveinek elnevezését. Az elektromos modellek és a belső égésű motorral szerelt járművek számait megkülönböztetjük: a páros számok a jövőben a tisztán elektromos meghajtású modelleket, a páratlan számok pedig a belső égésű motoros járműveket jelölik. A legújabb generáció debütálásával a régóta bestseller Audi A4 az Audi A5 nevet kapta, a modellt Neckarsulmban gyártják. Négy új változatban érhető el: A5 Limousine* és S5 Limousine*, valamint A5 Avant* és S5 Avant*. Ezek a változatok az első Premium Platform Combustion (PPC) platformú modellek. Gernot Döllner, az Audi vezérigazgatója az új modellcsaládról: „A tisztán elektromos portfóliónk bővítése mellett a hatékony belső égésű motorokkal rendelkező modellek új generációját is bevezetjük. Az Audi A5 család sportos formatervvel, teljesen új belső térrel és futurisztikus, elektronikus architektúrával jelentkezik. A továbbfejlesztett mHEV plus technológia elektromos hajtást és még hatékonyabb vezetést tesz lehetővé.”

Az új modellek hosszabbak és szélesebbek. Az Audi továbbá bővíti az alapfelszereltség szintjét is, ezzel az Audi A5-öt a felső középkategóriába pozícionálja. Az E³ 1.2 elektronikus felépítésen alapuló új felhasználói élmény tökéletesen illeszkedik mindehhez. Az extra felszereltségek különböző csomagokban találhatók.

Dinamikus és erőteljes külső dizájn

A teljesen újratervezett A5 család már első pillantásra is erőteljes és letisztult megjelenéssel rendelkezik. A módosított arányok a hosszú tengelytávval, a nagy kerekekkel és a lapos, sportos karosszériával progresszív dinamizmust és prémium színvonalat testesítenek meg. A Limousine változatban a sportos, kompakt megjelenésű tetővonal lendületesen ível hátrafelé, a kupéhoz hasonlóan ereszkedik a lapos hátsó szélvédő felé, és látványosan rövid hátsó csomagtérajtóban végződik, markáns kilépőéllel.

A csomagtérajtó, amely ebben a járműszegmensben újdonság, a dizájn és a funkcionalitás meggyőző szimbiózisát alkotja. A hátsó szélvédővel együtt nyílik, és méretének köszönhetően sokkal könnyebb a csomagtérhez való hozzáférés. Az eredmény egy teljesen új Audi Limousine koncepció. Az Avantban a feszes tetővonal formabontó, integrált tetőspoilerbe fut, amely átível a sportos, lapos hátsó szélvédőn. Az A5 Avant* dinamikáját oldalnézetben az ugyancsak meredeken ívelő D-oszlopok is hangsúlyozzák.

A széles és jelentősen laposabb arányokkal rendelkező Singleframe hűtőrács háromdimenziós méhsejtes szerkezettel dominál a jármű elején. A karcsú és precíz kialakítású fényszórókkal együtt határozza meg a jármű arculatát, annak markáns, koncentrált megjelenést kölcsönözve. A lökhárítóba integrált puha orrnak köszönhetően a motorháztető egy szintben van az orral. Az első és hátsó kerekek vállrészéből erőteljesen kiálló buborékok az eredeti Audi Quattro-t idézik; ez az Audi dizájn DNS-ének egyik központi eleme.

Az összetéveszthetetlen kialakítású hátsó rész a sportos, szenvedélyes dizájnt és az intelligens technológiát ötvözi. A hátsó rész szoborszerű geometriája a folyamatos, háromdimenziósan elhelyezett fénysávval együtt határozott megjelenést és dinamikát kölcsönöz az új Audi A5 hátuljának. Az alapmodellek hátuljának további különlegességei a lökhárító letisztult, modern dizájnja sötét diffúzorral és a kiváló minőségű, téglalap alakú kipufogóvégek.

A digitális világítás új szintje

Az Audi A5 család elöl LED-technológiás digitális nappali menetfényt, hátul pedig második generációs digitális OLED hátsó lámpákat kínál. A jármű hátsó része egyre inkább egy kijelzőhöz hasonlóvá válik, amit a digitális OLED-panel mintegy 60 szegmense tesz lehetővé. Így megvalósulhat a Car-to-X kommunikáció és növelhető a közúti biztonság, például az A5 új kommunikációs fényével.

A dinamikus fényjátékok a jármű kinyitásakor és elhagyásakor az Audi fény DNS-ének részeként a mozgás esztétikáját tükrözik. Csakúgy, mint az aktív digitális fénygrafika, ami új, élénk benyomást fejez ki. A fényszórók és a hátsó lámpák háromdimenziós kialakításúak, és opcionálisan digitális fénygrafikákkal rendelkeznek, így egyesítve a fizikai és a digitális világot.

Az új belső térben a technológia és a kényelem találkozik

Az új Audi A5 belső terének kialakítása négy jellegzetes ismertetőjeggyel rendelkezik: egyrészt a belső tér kialakítása emberközpontú, azaz következetesen a felhasználók igényeihez igazodik. A második különlegesség a Digital Stage, egy „digitális színpad”. Az Audi MMI kijelzői átlátható felosztásban a vezető és az utasok előtt is megtalálható. Material Driven dizájnjával az Audi A5 tágas térérzetet és magas szintű kényelmet biztosít. A belső tér áttekinthető elrendezése és logikus kezelése alkotják a negyedik ismertetőjegyet, a vizuális letisztultságot (Visual Clarity). A jármű és az utasok közötti interakciót támogatja az opcionális dinamikus interakciós fény is.

Audi MMI panoráma kijelző és Head-up kijelző

Az Audi A5 család új kezelési koncepciója az E³ elektronikus felépítésének köszönhetően növeli a járművel való interakciót. Az új Audi A5 gond nélkül illeszkedik bele ügyfeleink digitális környezetébe és személyre szabott konnektivitás-élményt nyújt. A keskeny, szabadon álló Audi MMI panoráma kijelző ívelt kialakítású és OLED-technológiával készült, egy 11,9 colos képátlóval rendelkező Audi virtual cockpitből és a 14,5 colos MMI touch kijelzőből áll. Az Audi az elöl ülő utasok digitális színpadát az opcionális 10,9 colos utasoldali MMI kijelzővel egészíti ki, ami tökéletesen integrálódik a műszerfal kialakításába. Az új A5 a korábbi modellekkel összehasonlítva továbbfejlesztett, konfigurálható Head-up kijelzővel rendelkezik. A járművezetőnek most először van lehetősége arra, hogy a jármű és az infotainment funkciókat a Head-up kijelzőn keresztül irányítsa.

Fejlett mHEV plus hibrid rendszer

A 48 voltos fedélzeti elektromos rendszeren alapuló új mHEV plus rendszer támogatja a belsőégésű motort, és egyúttal növeli a teljesítményt. Az új hajtáslánc generátor (TSG) olyan elektromos hajtást tesz lehetővé, ami hozzájárul az üzemanyag-fogyasztás csökkentéséhez.

Az Audi A5 modellsorozat mHEV plus rendszere jelentős előnyöket kínál a CO2-kibocsátás és az üzemanyag-fogyasztás terén az mHEV-rendszerhez képest. A megtakarítás a 2.0 TDI (150 kW front/quattro) (kombinált üzemanyag-fogyasztás l/100 km: 5,6-4,7; kombinált CO2-kibocsátás g/km-ben: 147-124; CO2-osztály: E-D) esetében akár 10 g/km vagy 0,38 l/100 km, míg a 3.0 TFSI V6-os motorral (270 kW quattro) (kombinált üzemanyag-fogyasztás l/100 km: 7,9-7,4; kombinált CO2-kibocsátás g/km-ben: 180-167; CO2-osztály: G-F) akár 17 g/km vagy 0,74 l/100 km (a WLTP szerinti szabványos vezetési ciklusban) 1.

A TSG rendelkezik egy olyan funkcióval is, amely rövid időre akár 18 kW (24 LE) kiegészítő elektromos teljesítményt is képes biztosítani a belsőégésű motornak. Lassításkor a TSG akár 25 kW-os teljesítménnyel táplálja vissza az energiát az akkumulátorba (rekuperáció). Ezért bizonyos mértékig a tisztán elektromos tolatás és parkolás is lehetséges. A tisztán elektromos klímakompresszor használatának köszönhetően a klímaberendezés akkor is működtethető, amikor a jármű közlekedési lámpánál megáll, és a belső égésű motor leáll.

Az integrált és keverhető fékvezérlési rendszerrel (iBRS) a fékpedál és a fékhidraulika teljesen szétválasztható. Az MHEV plus rendszerrel felszerelt modelleknél például az iBRS biztosítja a nyomásmentes fékezést, és a rekuperációnak köszönhetően a szükséges lassítást a mechanikus kerékfék használata nélkül éri el. Ez azt jelenti, hogy a lassulás kezdetben kizárólag rekuperációval történik. A mechanikus kerékfék csak akkor lép működésbe, ha a fékpedált erősebben nyomja, ugyanakkor ez a fékérzetet nem befolyásolja.

1 A CO2-kibocsátás és az üzemanyag-fogyasztás tekintetében említett előnyök magukban foglalják az mHEV plus rendszer mHEV-rendszerhez viszonyított többletsúlyának hatását. Az mHEV plus rendszerrel rendelkező vizsgált jármű és az mHEV technológiát használó referenciajármű közötti eltérésekből (például a belső égésű motor vagy az alapváltó fejlesztése, valamint a gördülési ellenállás, az aerodinamika vagy a tömeg változásai) eredő további CO2-kibocsátási hatásokat járműszinten nem vettük figyelembe.

A piaci bevezetéskor elérhető motorok

Az Audi A5 család hatékony motorjai széles skálát fednek le: a hagyományos belépő modelltől a kényelmes hosszútávfutón át a dinamikus sportkocsiig. A motor, a sebességváltó, a villanyosítás mértéke és a hajtásmód-csomagok ügyfeleink elvárásaihoz igazodnak.

A belépő szintű motor egy 2.0 TFSI 110 kW (150 LE) teljesítménnyel (kombinált üzemanyag-fogyasztás l/100 km: 7,6-6,6; kombinált CO2-kibocsátás g/km-ben: 173-150; CO2-osztály: F-E). Alternatívaként ez a motor 150 kW (204 LE) teljesítménnyel is rendelhető (kombinált üzemanyag-fogyasztás l/100 km: 7,9-6,6; kombinált CO2-kibocsátás g/km-ben: 179-151;CO2-osztály: G-E). Ezek a TFSI motorok variálható turbina-geometriájú (VTG) turbófeltöltővel vannak felszerelve, és módosított égési eljárással dolgoznak, amely különösen gazdaságos a részterhelési tartományban. A VTG technológia lehetővé teszi a benzinmotorok harmonikus és agilis nyomatékfelépítését még alacsony fordulatszámon is.

Turbós négyhengeres duplakuplungos sebességváltóval lehet rendelni. A 110 kW-os változat tisztán elsőkerék-hajtású modellként, a 150 kW-os változat pedig elsőkerék-hajtással vagy quattro ultraként szerepel a kínálatban.

A 2.0 TDI 150 kW (204 LE) teljesítménnyel (kombinált üzemanyag-fogyasztás l/100 km: 5,6-4,7; kombinált CO2-kibocsátás g/km-ben: 147-124; CO2-osztály: E-D) az mHEV plus technológiával új szintre emeli az A5 modellt. Az EA288 evo generáció kétliteres lökettérfogat az elődjétől örökölte az optimalizált égést a hengernyomás-érzékelőnek, a kipufogógáz-utánkezelést biztosító Twin-Dosingnak és a motor egyenletes működését biztosító két kiegyenlítő tengelynek köszönhetően. 400 Nm-es nyomatékot fejleszt 1750 és 3250 fordulat/perc között. A 2.0 TDI duplakuplungos sebességváltóval rendelkező modell elsőkerék-hajtású vagy quattro ultra kivitelben is rendelhető. A hatékonyság és a kényelem fokozása érdekében a motor részben villamosított, az új 48 voltos mHEV plus rendszer segítségével. Az elektromos meghajtás a nagy teljesítményű rekuperáció révén csökkenti a CO2-kibocsátást. A TDI kényelmét emellett tovább fokozza a 48 voltos szíjhajtású indítógenerátor, ami biztosítja a motor nyugodt indítását. Az induláskor a reakcióidő csökken, és a jármű érezhetően mozgékonyabb.

A sportos S5 modellek hajtásának alapja a 3,0 literes V6 TFSI motor, melynek teljesítménye 270 kW (367 LE) (kombinált üzemanyag-fogyasztás l/100 km: 7,9-7,4; kombinált CO2-kibocsátás g/km-ben: 180-167; CO2-osztály: G-F ) és optimalizált égési eljárással működik, a modellben pedig most először variálható turbina-geometriájú (VTG) turbófeltöltő és MHEV plus technológia elérhető. Az Audi S5* átdolgozott, nagyobb forgatónyomatékra tervezett S tronic duplakuplungos sebességváltója az első tengelyre nehezedő súlyt is csökkenti, és agilisabbá teszi a modellt. Az új 48 voltos mHEV-plus rendszerrel történő részleges villanyosítás az elektromos hajtáselemeknek és a nagy rekuperációs teljesítménynek köszönhetően csökkentett CO2-kibocsátást eredményez. Az S4 Limousine TDI-hez (korábbi modell) képest az S5 Limousine TFSI (kombinált üzemanyag-fogyasztás l/100 km: 7,7-7,4; kombinált CO2-kibocsátás g/km-ben: 175-167; CO2-osztály: F) akár 14 g/km-rel csökkenti a CO2-kibocsátást. Dinamikus lendülete kiemeli az S5 sportosságát. Az alapfelszereltségben elérhető quattro sport differenciálmű Torque Vectoringgal és állítható összkerékhajtású tengelykapcsolóval kombinálva a legmagasabb szintű oldalirányú dinamikával rendelkezik.

A futómű és a kormányzás dinamikus kialakítása

A futómű továbbfejlesztésének köszönhetően az új Audi A5 tökéletesen hozza az Audi márkára jellemző tulajdonságokat az utakon. A futóművön és a kormányzáson végzett átfogó és részletes munka eredményeként az A5 pontos, könnyed és nagyrészt semleges menettulajdonsággal rendelkezik. Ez az opcionális adaptív lengéscsillapítókkal ellátott futómű választása esetén még jobban differenciálható a kényelem és a sportosság között. A kormányzás is sokkal pontosabb lett, mivel az új modell kizárólag progresszív kormányzással rendelhető.

Piaci bevezetés és ár

Az Audi az új A5 családdal nyitja meg sikeres középkategóriájának következő fejezetét.

A kezdő br. listaárak Magyarországon az A5 esetén:

A5 Limousine 35 TFSI S tronic Business br. 16 345 750 Ft-tól

S5 Limousine TFSI quattro S tronic br. 30 068 320 Ft-tól

A5 Avant 35 TFSI S tronic Business br. 17 073 460 Ft-tól

S5 Avant TFSI quattro S tronic br. 30 902 710 Ft-tól

A modell különböző konfigurációit a következő linken tudják megismerni:

Az Audi A5 család 2024 júliusától rendelhető Magyarországon, az első Audi A5 és Audi S5* modellek november második hetétől kerülnek forgalomba.