Audi Logo
Audi
Az új Audi Q5 SUV: egy sokszor bizonyított koncepció harmadik generációja

Az új Audi Q5 SUV: egy sokszor bizonyított koncepció harmadik generációja

Az Audi Q5 SUV* több mint 15 éve a németországi és európai piac egyik legnépszerűbb SUV modellje. Az Audi most bemutatja a sikertörténet legújabb generációját: íme, a minden eddiginél modernebb és dinamikusabb Q5*. Ez az első PPC-alapú SUV, amelyet az mHEV Plus technológiának köszönhetően még takarékosabb benzin- és dízelmotor hajt. A Q5* modern infotainment rendszerrel és kezelési koncepcióval, testre szabható digitális egyedi világítással és modern asszisztens rendszerekkel nyűgöz le mindenkit. Az új modellcsaládot a sportos Audi SQ5* teszi teljessé, valamint a jövőben hálózatról tölthető hibrid modellekkel is kiegészül.

Gernot Döllner, az AUDI AG igazgatótanácsának elnöke szemében az Audi Q5 SUV* a siker garanciája: „Az Audi Q5* több mint 15 éve a középkategóriájú SUV modelljeink legsikeresebb és legfontosabb tagja. Az új változatban még tovább fejlesztettük már bizonyított tulajdonságait” árulta el Gernot Döllner. „Ez a változat a nagy hatékonyságú belső égésű motorok új generációjának második tagjaként portfóliónk megfiatalításának következő fontos lépése.” Biztos vagyok benne, hogy sportos „mindenesként” a dinamikus SUV dizájnnal büszkélkedő új Audi Q5* folytatni fogja a sikertörténetét.”

Az új Q5* modellel az Audi nagysikerű modelljének harmadik generációját mutatja be. A középkategóriás SUV első generációja még 2008‑ban jelent meg, és azóta is uralja a prémium márkák szegmensét. E sikertörténet legújabb fejezetét mostantól az új Audi Q5* írja.

A portfólió második modelljeként a Q5 SUV* – az új Audi A5 modellekhez hasonlóan – immár a PPC (Premium Platform Combustion) platformra épül. A platform lehetővé teszi az Audi számára, hogy különböző szegmensekben, nagy volumenben dobjon piacra magas műszaki színvonalú modelleket. A PPC rugalmassága pedig segít az Audinak egyedi jelleget adni a jövőbeli modelleknek.

Az Audi Q5* új mércét állít a prémium SUV-ok középkategóriás szegmensében: sportos, technológia-orientált dizájnnyelvezet találkozik a magas fokú variálhatósággal, és a mindennapi használatra való alkalmassággal. Az mHEV Plus technológiával felszerelt, hatékony és erős motorok, a jövőben pedig a hálózatról tölthető hibridek révén válhat az Audi a jövőbiztos prémium mobilitás szolgáltatójává. Az E3 1.2 elektronikai architektúrával az Audi minden új modellbe modern és jövőbiztos konnektivitási- és digitalizálási funkciókat épít.

Az Audi immár nyolc éve gyártja a Q5 modelleket Mexikóban – az új Q5* is San José Chiapában készül. A helyszínválasztás egyik fontos tényezője az észak‑amerikai piac közelsége volt. Ezzel a modellel az Audi megkezdi belső égésű SUV‑portfóliójának részben elektromos változatokkal történő megújítását.

Praktikus: térkoncepció és variálhatóság

Az új Audi Q5* legújabb generációja jelentős fejlődést mutat a legfontosabb termékjellemzők terén – amit az utasok már az első pillanattól kezdve érezhetnek. A belső tér új koncepciója tágas és kényelmes környezetet teremt, bőséges fej- és lábtérrel.

Az Audi Q5 SUV* különösen hasznos tulajdonsága a teljes mértékben állítható hátsó ülés. Előre‑hátra mozgatható és dönthető, amivel igény szerint növelhető a csomagtartó térfogata vagy a hátsó utasok kényelme. A hátsó üléspadon három utas is kényelmesen elfér. A hátsó ülések lehajtásával pedig a csomagtér térfogata a modellváltozattól függően akár 1473 literre is növelhető. A csomagtér fedele a csomagtér padlója alatt, kimondottan erre a célra kialakított rekeszben tárolható. Ez a megoldás a csomagoknak még több helyet, a fedélnek pedig biztonságos tárolási lehetőséget nyújt.

Szintén praktikus funkció az előző modellhez képest még nagyobb tárolórekesz a középső kartámasz alatt, számos kisebb tárolóhely a napszemüvegek, kulcsok és egyéb hétköznapi tárgyak számára, egy 15 wattos töltőteljesítményű, hűtött, indukciós töltőtálca az első középkonzolban, valamint elöl és hátul két‑két USB‑C port. Az elülső USB‑portok opcionálisan akár 60 wattos, a hátsó portok pedig akár 100 wattos töltésteljesítményűek is lehetnek. Ekkora kapacitással pedig akár nagyobb eszközöket, például laptopot is biztonságosan fel lehet tölteni menet közben.

Színtiszta dinamika – külső dizájn

A Q5 SUV modellek harmadik generációja még sportosabb lett, és tökéletes arányokkal büszkélkedhet. A feszes és magas vállvonal erőteljes sziluettet eredményez, kapcsolatot teremt az első és hátsó lámpák között, és vizuálisan meghosszabbítja a járművet. A küszöb fölött egy emelkedő vonal fut át a kerékjáratok ívén és a hátsó lökhárítón, ami még álló helyzetben is dinamikus megjelenést kölcsönöz a járműnek.

Az orr-rész kialakítása magabiztos, hiszen minden meghatározó dizájnelem egy szinttel feljebb került az elődmodellhez képest. A sportos, széles Singleframe magasan ül, és függőleges, funkcionális légfüggönyök szegélyezik.

Az erőteljesen csiszolt és szoborszerűen megformált fényszórók élesen koncentrált megjelenést kölcsönöznek a járműnek, már elöl is kifejezve annak agilis és magabiztos karakterét. A Singleframe alatt egy nagyméretű, érzékelőkkel ellátott légbeömlő található, ami a Q5*‑nek vizuálisan telt és széles kiállást ad az úton. Az S line modellek feltűnő és sportos karosszériaelemekkel hengerelnek le – ilyenek például a légfüggöny matt antracit‑króm hatású kísérőszínű csövei. Az SQ5 modellen ezek az elemek matt ezüst krómozást kapnak.

A Q5 SUV* hátsó része a vonalak minimalizálásának köszönhetően rendkívül letisztult. A hátsó ablaktól a térbeli kialakítású fénycsík alsó széléig egyetlen sima felület húzódik, amelyet a jármű teljes szélességében éles vágással kiemelt fénycsík határoz meg. A fénycsík és a lökhárító közötti terület karcsú maradt, és sportos eleganciát kölcsönöz a SUV‑nak. A diffúzor szigetként épül a megemelt lökhárítókba. A funkcionális kipufogóvégek elhelyezkedése és formája a motorizáltságtól függ: négyzet alakú dupla kipufogóvég a diffúzor alatt a bal oldalon (minden dízelmotoros modell esetében), vagy négyszögletes kipufogóvégek a jobb és bal oldalon (minden benzinmotoros modell esetében). Az SQ5 modell a négy ikonikus, kerek iker kipufogócsővéget kapta, új, élesebb kialakításban.

Három típus és tizenegy szín

A modell három külső változatban készül: Basis, Advanced exterieur, valamint S line exterieur. Az SQ5 modell saját külső megjelenést kapott. Az S line és az SQ5 modellek esetében az első légbeömlők nagyobbak és L-szárny alakban vannak kialakítva. A hátsó diffúzor is sokkal sportosabb megjelenést kapott. A fekete optikai csomag az S line és az SQ5 modell esetében is elérhető opció.

Az új Audi Q5 modellek esetében tizenegy különböző színű fényezés választható, köztük az Arkona-fehér uni fényezés. Metál fényezés az alábbi színekben választható: Gleccserfehér metál, Mítoszfekete metál, Tőrezüst metál, Navarra kék metál, Gránátalmavörös metál, Distrikt-zöld metál, valamit újdonságként Tambora-szürke metál. Kizárólag az SQ5 modell és az S line modellek fényezéséhez választható az Ultra-kék metál, Daytona-szürke gyöngyház és az új Szahír-arany metál. A Q5 modellekhez különösen jó minőségű és az ügyfél kívánságaitól függően személyre szabható, exkluzív és egyedi Audi fényezés is rendelhető.

A németországi piacon az új Audi Q5 SUV modellek a külső kialakítástól és motorizáltságtól függően 17–21 colos könnyűfém keréktárcsákkal vannak felszerelve. Opcionálisan választhatók aerodinamikailag optimalizált kerekek is, 17–19 colos méretekben.

Opcióként választhatók az S család egyéb tagjainál már megismert és a család formavilágához igazodó, 21 colos könnyűfém keréktárcsák is. Az opcionálisan választható, 21 colos, háromszínű keréktárcsa a tárcsaválaszték látványos eleme.

Letisztult vonalvezetés és hívogató hangulat: a belső kialakítás

Az új Audi Q5 SUV* belső terének kialakítása az Audi modellek markáns dizájnkoncepciójának négy jellegzetes pillérére épül. Legelőször is, a jármű belső tere „emberközpontú” – vagyis következetesen a járművet használó emberek igényeire szabott.

A második alappillérnek, a „vizuális letisztultságnak” köszönhetően a belső tér áttekinthető, a funkcionalitás és az esztétika harmóniája a legapróbb részletekben is megmutatkozik. Ez a világos dizájnszemlélet a vezérlőpanel vízszintes szerkezetében is megmutatkozik: a kiváló minőségű anyagból készült elem szárnyként húzódik végig a panel teljes szélességében, majd az ajtókhoz érve kiemelkedik. A vezérlőpanel képezi a „Digital Stage” rendszer és a formavilágba integrált szellőzőnyílások alapját. A középkonzol és az ajtók egységes kialakítása tökéletesen harmonizál a belső tér dizájnjával: az ajtók és a középkonzol kezelőszerveit alumíniumhatású és C-formájú elemek ölelik körül. Felfelé törő vonalvezetésükkel az Audi Q5* robusztus és sportos SUV‑filozófiáját hangsúlyozzák.

A belső tér központi eleme a „Digital Stage” rendszer – vagyis a járművezető és az első utas előtt elhelyezett Audi MMI kijelzők, amelyek tökéletesen illeszkednek a belső tér kialakításába. A karcsú vonalvezetésű, különálló, ívelt kialakítású és OLED‑technológiájú Audi MMI panorámakijelzőben kapott helyet a 11,9 hüvelykes Audi virtuális cockpit és a 14,5 hüvelykes MMI érintőkijelző.

Kimondottan az első utasüléshez rendelhető 10,9 hüvelykes MMI-kijelző is. A sötétítő technológiával ellátott Active Privacy üzemmódnak köszönhetően az utasok zavartalanul és a járművezető figyelmének megzavarása nélkül használhatják az infotainment rendszert, vagy a navigációban is segíthetik a járművezetőt.

Az új Audi Q5* „anyagközpontú kialakítása” a tágasság és a nagyfokú kényelem érzetét nyújtja. A digitális és technikai jelleg mintegy ellensúlyozásaként ajtótól ajtóig, a műszerfal teljes szélességében úgynevezett puha burkolat („soft wrap”) fut végig, amiaz ajtók és a kartámaszok szövetbetétjével kombinálva otthonos hangulatot teremt. Az anyagközpontú kialakítás arra is lehetőséget nyújt, hogy a jármű tulajdonosa a belső teret saját elképzelései szerint személyre szabja.

Az anyagválasztás kulcsszempontja a funkcionalitás, de a belső tér egyes területeinek egyértelmű dizájnbeli megkülönböztetését is szolgálja. A kényelem szempontjából legfontosabb területeket nagy felületek és puha anyagok emelik ki.

A kezelőszervek precízen megtervezettek és opcionálisan kiváló minőségű, fényes fekete színt kaphatnak. A sportos S line változat gyémántmintázatban varrt üléshuzata, puha burkolata, valamint a külső tükrök és a kartámaszok burkolata többek között fenntartható módon előállított szövetből és mikroszálas Dinamica anyagokból készül. A kárpit Cascade szövete a természetes anyagokat, például a gyapjút idézi, és nem kapott utólagos festést. A belső borítás egy része részben újrahasznosított műanyag szálakból álló Impressum szövetből készült. A mikroszálas Dinamica kinézetre és tapintásra olyan, mint a szarvasbőr, de csaknem fele részben újrahasznosított poliészterből áll, amelynek egyik forrása a textilhulladék.

Dinamikus interakciós világítás

A Q5 SUV* letisztult belső tere a sötétben is világosan kivehető. A műszerfal és az ajtók kontúrfénye a belső tér szélességét hangsúlyozza, az ívelt Audi MMI panorámakijelző alatt és a középkonzolban elhelyezett rejtett világítás lebegő megjelenést nyújt. Az ajtók kiváló minőségű anyagai remek megvilágítást kaptak. Ehhez járul a belső tér teljes szélességén átívelő dinamikus interakciós LED fénycsík (IAL), amely az utasok és a jármű közötti interakciót hivatottak megkönnyíteni. Az IAL feladata egyrészt a belső tér kiemelése – de emellett „üdvözli” is a járműbe beülőket, és jelzi, hogy a jármű zárva vagy nyitva van. Az IAL másodsorban biztonsági funkciót is ellát, például a beltérben is megjeleníti a dinamikus jelzőfényt, amely növeli a virtuális cockpit kijelzőjének hatékonyságát. Az IAL azonban minden körülmények között csupán kiegészítő kijelző marad, nem helyettesíti az irányjelzőket a virtuális cockpitben. A dinamikus interakciós fény az Ambiente-világítás csomag pro hangulatvilágítási csomag része.

Aerodinamika és hangszigetelés

Az új Audi Q5 SUV* aerodinamikáját és aeroakusztikáját számos aprólékosan kidolgozott megoldás optimalizálja. Az aerodinamikai koncepció fontos eleme a burkolt alváz és az aerodinamikus kialakítású első és hátsó rész. A légfüggönyök feladata, hogy a légáramlást becsatornázzák és a kerékjáratok mögé irányítsák, hogy a levegő a lehető legkisebb turbulenciával áramoljon az első kerekek és a jármű oldalfalai körül.

A légterelő elemek az első kerekek köré vezetik a légáramlást. Az alváz masszív burkolata a légáramlást a jármű alatt vezeti végig, ami szintén csökkenti a turbulenciát. A karosszéria teteje mentén áramló levegőt a hátsó rész oldalsó légterelő panelei, valamint a mély tetőspoiler választják le a jármű felületéről. A külső tükrök is aerodinamikailag optimalizáltak.

Nem kevésbé magas színvonalú az új Q5 SUV* hangszigetelése sem. A szélvédő már alapfelszereltségben is hangszigetelt üvegezésű, valamint a vezetés kényelmének további növelése érdekében az első oldalablakok is rendelhetők hangszigetelő üvegezéssel.

Éjjel‑nappal lenyűgöző: a világításdizájn

Az új Audi Q5 SUV*‑val a márka nemcsak a világítástechnika és -dizájn terén betöltött vezető szerepét hangsúlyozza – egy lépéssel tovább is megy. A hátsó lámpák a jármű teljes szélességén átívelő fénycsíkkal együtt látványosan egyesítik a fizikai és a digitális világot.

Hátul a feltűnő kialakítású második generációs digitális OLED hátsó lámpák, valamint a hátsó ablak feletti spoilerbe szerelt, Európában első ízben itt alkalmazott vetítő lámpa fokozza a biztonságot. A vetítő lámpa grafikát vetít a hátsó ablak felső részére, ami alaposan megnöveli a féklámpa méretét. Szintén a vetítőlámpa segítségével jelennek meg a jármű ajtajának kinyitásakor és bezárásakor a „Coming Home” (hazatérés) ill. „Leaving Home” (elindulás otthonról) grafikák. A második generációs digitális OLED kombinált hátsó lámpák esetében a hat darab, összesen 266 szegmensből álló digitális OLED panel egy speciálisan kifejlesztett algoritmus segítségével másodpercenként többször is frissített képet generál.

Az aktív egyedi digitális világítás az Audi világítástechnikájának jövőjébe enged betekintést. Az elülső rész aktív egyedi digitális világítása az algoritmus tizenöt, szabályozható fényerejű szegmenssel való együttműködése révén jön létre. Az egyes világítási szegmensek működése közben a teljes világítás fényerőssége összességében nem változik.

„Az Audi Q5* esetében nemcsak a jármű lámpájának formáját, hanem annak teljes mozgását is megtervezzük. A világításdizájn és az új technológia szimbiózisának eredménye: az új Q5* fénye minden eddiginél élénkebbnek tűnik. Egyszerre adtunk az egyedi világításnak saját személyiséget és a digitális világnak saját esztétikát” – magyarázta César Muntada, a világításdizájnért felelős csoport vezetője. „Az aktív egyedi digitális világításnak köszönhetően az új Q5* folytatja a csak az Audi által kínált egyedi dizájn és esztétika korszakát.”

A digitális OLED kombinált hátsó lámpák 2.0 verziójával a Q5* saját kategóriájában új szintre emeli a világításdizájnt, a kínált funkciók körét és ezáltal a biztonságot. A második generációs digitális OLED kombinált hátsó lámpák most először képesek célzottan kommunikálni a jármű közvetlen környezetével („Car‑to‑X”). A 2020‑ban bemutatkozott közelségérzékelési funkció az új Q5*‑ben egy kommunikációs lámpával egészült ki. A megoldás a forgalomban résztvevőket figyelmezteti a balesetekre és meghibásodásokra. A hátsó lámpák megszokott grafikáján kívül, veszélyes vezetési vagy forgalmi helyzetekben a kommunikációs lámpa a digitális OLED kombinált hátsó lámpán egy speciális, statikus egyedi hátsó lámpajelzést jelenít meg figyelmeztető szimbólumokkal.

A technológia új mércét állít fel atekintetben is, hogy egyedileg alakítható. A mátrix LED fényszórók új tervezésű, digitális nappali menetjelző lámpája és a digitális OLED hátsó lámpa 2.0 verziójában akár nyolc egyedi digitális világításmintát kínál, ennek köszönhetően a járművezetők a kiválasztott felszereltségtől függően teljesen új módon szabhatják személyre Q5* járművüket. Mindegyik egyedi digitális világításban megtalálható a jármű ajtajának kinyitásakor és bezárásakor megjelenített, egyedi „Coming Home” és „Leaving Home” grafika.

Ultra-modern belsőégésű motorok mHEV Plus technológiával

Az új Audi Q5 SUV család a PPC (Premium Platform Combustion) platformra épül, amely a hagyományos meghajtású, hosszirányban beépített belső égésű motorral szerelt járművek platformja. A piaci bevezetéskor a Q5 sorozat valamennyi modellje a rendkívül hatékony mHEV Plus technológiával van felszerelve.

Az új mHEV Plus rendszer 48 voltos elektromos rendszerrel támogatja a belső égésű motort, és a szén‑dioxid‑kibocsátás csökkentése mellett növeli a teljesítményt és a vezetés kényelmét. Korlátozott mértékben a tisztán elektromos vezetés és parkolás is lehetséges.

A hajtáslánc generátora (PTG) akár további 230 newtonméter nyomatékra és akár 18 kW (24 LE) teljesítményre képes. A 48 voltos rendszer az elektromos meghajtású légkondicionáló kompresszorát is meghajtja. Ennek előnye, hogy a légkondicionáló rendszer még akkor is teljes teljesítményen működhet, amikor a motor leáll – például kímélő üzemmódban vagy piros lámpánál –, a belső tér tehát ekkor is kellemes hőmérsékletű maradhat.

Az mHEV Plus rendszerrel felszerelt járművek lítiumion-akkumulátorának alapja a lítium-vasfoszfát (LFP), tárolókapacitása pedig 1,7 kilowattóra. A szíjhajtású indítógenerátor fő feladata a motor beindítása és az akkumulátor elektromos energiával való ellátása. Az új hajtáslánc-generátor (PTG) lehetővé teszi az elektromos hajtást, tehermentesíti a belső égésű motort, és elősegíti az üzemanyag‑fogyasztás csökkentését. Lassításkor a PTG akár 25 kW energiát táplál vissza az akkumulátorba (vagyis rekuperál). A PPC úgynevezett „mild hybridek” formájában teszi lehetővé a fokozatos villamosítást. Az új Audi Q5* modell életciklusának későbbi szakaszában nagyméretű akkumulátorral felszerelt hálózatról tölthető hibridek (Plug-in Hybrid) is kaphatók lesznek majd.

Háromféle motoropció a piaci megjelenéskor

Európában az Audi Q5 SUV modellek háromféle motorral kerülnek piacra, a későbbiekben pedig további hajtásváltozatok is megjelennek majd. A piaci bevezetéskor mindhárom változatot felszerelik az mHEV Plus technológiával, amely rövid időre akár 18 kW (24 lóerő) plusz teljesítményt biztosít. Minden modellben 7 fokozatú S tronic kettős tengelykapcsolós sebességváltó dolgozik.

A belépő motor a 2.0 TFSI. 150 kW (204 lóerő) teljesítményt nyújt (kombinált üzemanyag-fogyasztás: 7,3-6,4 l/100 km (előzetes adat); CO2-kibocsátás (kombinált): 165-146 g/km (előzetes adat); CO2-osztály: F-E (előzetes adat)), 340 newtonméter maximális nyomatékot ad le, és elsőkerék-hajtással van felszerelve. Opcióként quattro összkerék‑meghajtású verzió is rendelhető.

Az Audi Q5 2.0 TDI motorral (EA288 evo generáció) felszerelve is kapható. 150 kW (204 lóerő) teljesítményt nyújt (kombinált üzemanyag-fogyasztás: 6,6-5,9 l/100 km (előzetes adat); CO2-kibocsátás (kombinált): 174-154 g/km (előzetes adat); CO2-osztály: F-E (előzetes adat)), 400 newtonméter nyomatékot ad le, és kizárólag elsőkerék-hajtással rendelhető.

Az Audi a piaci bevezetéskor a sorozat csúcsmodelljeként az Audi SQ5* modellt kínálja. A háromliteres V6 TFSI motor 270 kW (367 lóerő) teljesítményt nyújt (kombinált üzemanyag-fogyasztás: 8,6-8,0 l/100 km (előzetes adat); CO2-kibocsátás (kombinált): 196-182 g/km (előzetes adat); CO2-osztály: G (előzetes adat)) és 550 newtonméter maximális nyomatékkal rendelkezik.

Kiváló irányíthatóság, nagy kényelem

Az új Audi Q5 SUV* a márkára jellemző, nagyrészt semleges irányíthatóságot eredményező vezetési jellemzőket kínál, és az optimalizált felfüggesztésnek, illetve kormányzásnak köszönhetően érezhetően nőtt a vezetési komfortja.

A jármű alapfelszereltségként dinamikusan hangolt acélrugós felfüggesztéssel gördül le a gyártósorról, de ennek alternatívájaként sportfutóművel is rendelhető (az Audi SQ5* esetében ez az alapfelszereltség része). A Q5* acélrugós felfüggesztése az FSD (Frequency Selective Damping) passzív csillapítási rendszerrel és nagyobb mozgékonyságú első tengellyel kombinálva még biztosabb útfekvésű. Az FSD, különösen a magas frekvenciájú erők esetében – például macskakövön történő vezetéskor – csökkenti a csillapítás erejét, alacsony frekvenciájú erők esetén, például sávváltáskor vagy kanyarodáskor viszont nagy csillapítóerőt alkalmaz. Az opcionális légrugóhoz adaptív lengéscsillapító‑szabályozás is választható. Ennek a légrugózásnak az alap beállításai az Audi drive select-en keresztül az egyéni igényekhez igazíthatók. A modell elődjéhez képest sokkal érezhetőbb a kényelmi és a sport üzemmód közötti különbség. Az új Q5* alapfelszereltségként továbbfejlesztett progresszív kormányzással kerül forgalomba.

A asszisztensrendszerek legújabb generációja

Az Audi az új Q5 modellekben asszisztensrendszerek széles skáláját kínálja, amelyek funkciói megkönnyítik a mindennapi vezetést, és jelentősen növelik minden közlekedő biztonságát. A piaci megjelenéskor az alapfelszereltség részét képezi a hátsó parkolóradar, a sebességszabályozó (tempomat) és a sebességkorlátozó (limiter), a sávtartó asszisztens, a hatékonyság-asszisztens, valamint a fáradtságérzékelő rendszer.

Opcionálisan azonban további asszisztensrendszer‑csomagokkal is kiegészíthető a járművek felszereltsége. Ezek közé tartozik például az adaptív vezetési asszisztens, amely nagy felbontású térképadatokat és más járművek felhőben tárolt helymeghatározási adatait használja a közlekedési táblák felismerésének optimalizálására és segíti a gyorsítást, a sebesség- és a távolságtartást, illetve a sávválasztást. Az aktív Front Assist négy segédfunkciót kínál: Audi pre sense front gyalogosfelismeréssel, proaktív utasvédelmi rendszer, kanyarodássegítő asszisztens, valamint a jármű előtti keresztirányú forgalmat figyelő rendszer. Ezek mellett közlekedési táblák felismerésén alapuló sebességszabályozó, parkolássegítő rendszer plusz, valamint hátsó keresztirányú forgalomfigyelés is rendelkezésre áll.

Megjelenítési és üzemeltetési koncepció

Az Audi Q5 modellsorozat teljes mértékben hálózatba kapcsolt digitális belső térrel büszkélkedik, amely az új elektronikai architektúrán alapul. Az Audi MMI panorámakijelzővel és az MMI utasoldali kijelzővel felszerelt Digital Stage rendszer a belső tér egyik fő attrakciója. Ennek a 10,9 hüvelykes, Active Privacy Mode adatvédelmi üzemmóddal ellátott MMI utasoldali kijelző is része. Ez a megoldás megakadályozza, hogy a járművezető figyelmét a kijelző a vezetés közben elterelje, mivel az azon megjelenő tartalmak csak az első utas számára láthatók. A járművezető ilyenkor sötétnek látja a képernyőt.

Az Audi asszisztens elnevezésű hangalapú asszisztens a jármű számos funkcióját képes vezérelni. A járműbe integrált, mesterséges intelligenciára is támaszkodó digitális asszisztens most először jelenik meg avatárként az MMI központi érintőkijelzőjén és a head-up displayen. A műszer kijelzőjén egy ikon jelzi az Audi asszisztens állapotát.

Okos infotainment rendszer

Az Audi Q5 SUV* infotainment rendszerének alapja az Android Automotive operációs rendszer. A rendszer által használt tartalom a felhőn keresztül frissül, a legújabb Audi Connect szolgáltatások ezért mindig naprakészek. Az olyan alkalmazások, mint például a YouTube, a harmadik felektől származó alkalmazásokat kínáló alkalmazás‑áruházban érhetők el, amely közvetlenül az MMI‑be van integrálva, ezért használatához nincs szükség okostelefonra.

A Bang & Olufsen prémium minőségű hangrendszerének lelke egy kiváló hatékonyságú erősítő, amely 16 darab, összesen 685 watt teljesítményű hangszórót kezel. Az A‑oszlopban elhelyezett hangszórók és a középsugárzók páratlan térhatású hangzást eredményeznek. Ebben jelentős szerephez jut a Fraunhofer Institute által kifejlesztett „Symphoria” technológia. Ez a természetes hangképhez fontos hangdimenziókkal – térérzettel, mély és magas tartományokkal – gazdagítja a hangzást. Mindez a tágasság érzetét kelti a járműben.

A Bang & Olufsen prémium minőségű hangrendszere az úgynevezett Vehicle Noise Compensation (VNC) megoldás révén kompenzálja a járműbelső zajait. Az ügyfelek bármikor tovább mélyíthetik a hangélményt a Functions on Demand szolgáltatáson keresztül a rendszerhez adható funkciókkal.

Egyedileg konfigurálható: a head-up display

Az Audi Q5* modellekhez konfigurálható head-up display (HUD) is rendelhető extraként. A head-up display számos információt – például sebességet, asszisztensrendszereket, navigációs utasításokat vagy épp médiaadatokat – jelenít meg világos és tömör formában. Az új Audi Q5*‑ben a járművezetők a head-up displayen keresztül is irányíthatják a jármű és az infotainment rendszer funkcióit. Még egy újdonság, hogy a kezelőszervekkel görgethetők a listák, és közvetlenül a kormánykerék kezelőgombjaival kiválaszthatók a kívánt listaelemek.

A járművezetők ennek köszönhetően még könnyebben választhatják ki a legutóbbi úticélokat anélkül, hogy szemüket levennék az útról. A bejövő hívások a head-up displayen is megjeleníthetők, és a járművezető a kormánykerék gombjával közvetlenül fogadhatja azokat. A HUD megfelelő menüiben pedig megjelennek a legutóbb kezdeményezett hívások. Ez jelentősen leegyszerűsíti a gyakran hívott számok gyors tárcsázását. A médialejátszók is vezérelhetők a head-up displayen: a járművezető a listavezérlő funkcióval kiválaszthatja például kedvenc rádióállomását, podcastját.

Fenntartható gyártás Mexikóban

Az új Audi Q5 család járművei Mexikóban, az Audi San José Chiapa‑i gyárában készülnek. Később, a PPC portfólió villamosításának előrehaladtával, a részben elektromos, hálózatról tölthető hibrid változatok is itt gördülnek majd le a szalagról. A „360factory” gyártási stratégia részeként az Audi egyebek mellett a fenntarthatóságra is nagy hangsúlyt fektet. A San José Chiapa‑i üzemben erőforrás‑kímélő termelés zajlik, példát mutatva a fenntartható vízhasználat terén. Az Audi México a szén‑dioxid‑semleges gyártáshoz vezető úton is a célegyenesben van[1].

Ez a világ első olyan járműipari üzeme, amelynek felelős vízgazdálkodása tanúsítottan megfelel az Alliance for Water Stewardship (Szövetség a Felelős Vízgazdálkodásért, AWS) szabványainak. E tanúsítvány a fenntartható vízhasználat érdekében hozott számos intézkedés, például a fordított ozmózison alapuló rendszer bevezetésének és az esővíz erre a célra kialakított medencében történő gyűjtésének eredménye. Összességében az üzem évente 150 000 köbméter vizet takarít meg, ami 60 olimpiai úszómedencének felel meg.

A hatékony hulladékgazdálkodásnak köszönhetően az üzemben keletkező hulladék újrahasznosítási aránya meghaladja a 90 százalékot. Az erre alkalmas anyagok, például a présüzemben keletkező fémhulladék újrahasznosítása mellett a gyár arra is odafigyel, hogy az alkatrészek csomagolásakor lehetőleg ne keletkezzen műanyaghulladék. A helyszínen dolgozó szakértők alternatívákat dolgoztak ki, hogy a hagyományos műanyag csomagolási megoldások kiváltásával minimalizálható legyen az eldobható anyagok használatának aránya.

Piaci bevezetés és árak

Az új Audi Q5 SUV* és Audi SQ5 SUV* 2025 első negyedévében kerül forgalomba Németországban és több más európai országban. Németországhoz hasonlóan az Audi Q5 család járművei Magyarországon is 2024 szeptemberétől rendelhetők.

Kezdő listaár Q5 SUV 40 TFSI S tronic esetén: br. 21.627.900 Ft

SQ5 esetén kezdő listaár: br. 32.487.670 Ft

A modell a következő linken konfigurálható:

[1] Az Audi a nettó nulla szén‑dioxid‑kibocsátás alatt azt érti, amikor az egyéb lehetséges csökkentő intézkedések kimerítését követően a vállalat az Audi termékei vagy tevékenységei által kibocsátott szén‑dioxidot és/vagy az Audi járműveinek ellátási láncában, illetve azok gyártása és újrahasznosítása során jelenleg nem elkerülhető szén‑dioxid‑kibocsátást világszerte megvalósuló önkéntes kompenzációs projektek révén ellensúlyozza. Ebben az értelemben nem veszik figyelembe a jármű használati szakaszában, azaz a jármű ügyfélhez történő kiszállításának pillanatától keletkező szén-dioxid-kibocsátást.