Audi
A sportosság és a hatékonyság találkozása: az új A6 hálózatról tölthető hibrid modellek

A sportosság és a hatékonyság találkozása: az új A6 hálózatról tölthető hibrid modellek

Az Audi bővíti az új Audi A6 portfólióját két hálózatról tölthető hibrid modellel, amelyek a maximális hatékonyságot és a kiváló kényelmet ötvözik a nagy teljesítménnyel. Mind az A6 Avant e-hybrid quattro*, mind az A6 Sedan e-hybrid quattro* két teljesítményszinten rendelhető: 220 kW és 270 kW rendszer teljesítménnyel. A hálózatról tölthető hibridek új generációs nagyfeszültségű akkumulátora körülbelül 45 százalékkal nagyobb kapacitással rendelkezik, mint elődje. Ennek eredményeként 25,9 kWh (nettó 20,7 kWh) teljesítmény áll rendelkezésre az elektromos vezetéshez.

Az új hálózatról tölthető hibrid modellek még nagyobb rugalmasságot és hatékonyságot kínálnak az elektromos vezetés legjobbjainak és a belső égésű motor előnyeinek kombinálásával. A megrendelők választhatnak az Avant és a Sedan között, mindkét modell hosszú tengelytávval, nyújtott motorháztetővel és széles nyomtávval rendelkezik – erőteljes és megkülönböztetett megjelenést biztosítva. Míg az A6 Sedan e-hybrid quattro* eleganciát sugároz az ablak felső élének ívelt vonalával, addig az Avant dinamikus megjelenést kölcsönöz a formázott hátsó részével, az aerodinamikai panelekkel és a tetőél-spoilerrel. Mindkét modellt erőteljes jelenlét jellemzi a feltűnő hátsó lámpáknak, a széles fénycsíknak és a magasan elhelyezett Audi gyűrűknek köszönhetően.

Az új Audi A6 Avant e-hybrid quattro* és az Audi A6 Sedan e-hybrid quattro* egyaránt két teljesítményszinten érhető el. A járműveket egy 185 kW (252 lóerő) teljesítményű 2.0 TFSI motor, valamint egy akár 105 kW teljesítmény leadására képes elektromos motor hajtja. A 270 kW és 500 Nm nyomatékú változatok esetében [üzemanyag-fogyasztás (súlyozott, kombinált): 2,9–2,2 l/100 km; energiafogyasztás (súlyozott, kombinált): 16,2–15,2 kWh/100 km; szén-dioxid-kibocsátás (súlyozott, kombinált): 65–51 g/km; CO2osztály (súlyozott, kombinált): B; üzemanyag-fogyasztás lemerült akkumulátorral (kombinált): 7,7–6,7 l/100 km; CO2 osztály lemerült akkumulátorral: F-E], az Avant és a Sedan 0-ról 100 km/h-ra 5,3 másodperc alatt gyorsulhat.

A 220 kW és 450 Nm nyomatékú változatok esetében [üzemanyag-fogyasztás (súlyozott, kombinált): 2,8–2,1 l/100 km; energiafogyasztás (súlyozott, kombinált): 16,2–15,0 kWh/100 km; szén-dioxid-kibocsátás (súlyozott, kombinált): 65–48 g/km; CO2 osztály (súlyozott, kombinált): B; üzemanyag-fogyasztás lemerült akkumulátorral (kombinált): 7,6–6,5 l/100 km; CO2osztály lemerült akkumulátorral: F-E], a járművek 0-ról 100 km/h-ra 6,0 másodperc alatt gyorsulhatnak. Minden változat képes elérni a 250 km/h (155 mérföld/óra) végsebességet.

A hálózatról tölthető hibrid technológia szíve a nagyfeszültségű akkumulátor: Az Audi 25,9 kWh-ra (nettó 20,7 kWh-ra) növelte kapacitását, ami körülbelül 45 százalékos növekedést jelent az elődjéhez képest. Ez azt jelenti, hogy mind az Avant, mind a Sedan több mint 100 kilométert képes tisztán elektromos hajtással megtenni. A maximális váltóáramú töltési teljesítmény most 11 kW. Ha az akkumulátor teljesen lemerült, mindössze 2,5 óra alatt feltölthető 100 százalékra.

A rekuperációs teljesítmény is javult. Az elektromos vezetési módban (EV-mód) a motorfékes rekuperáció mértéke három különböző szintre állítható a kormány mögötti váltófülekkel. Az új A6 e-hybrid a lehető leghosszabb ideig elektromos energiával működik, hogy az akkumulátor rendelkezésre álló töltöttségét teljes mértékben kihasználva érje el a járművezető úti célját. A jármű automatikusan visszanyeri az energiát, amikor ez a funkció aktív. Ez a navigációs rendszerben tárolt útvonaladatokon alapul. Az új A6 e-hybrid quattro* aktív útvonalvezetés nélkül is képes automatikusan energiát visszanyerni.

Az új modellek hibrid vezérlőrendszere hatékonyságra, rugalmasságra és maximális ügyfélkényelemre lett tervezve, és így automatikusan kiválasztja az optimális működési stratégiát. Két üzemmód áll a rendszer rendelkezésére: „EV” és „hibrid.” EV módban a hálózatról tölthető hibrid modellek elektromos energiával működnek. Hibrid módban a hibrid vezérlőrendszer szükség szerint fenntart egy adott töltöttségi szintet, hogy elegendő elektromos energiát tartalékoljon a későbbi használatra. Az automatikus hibrid üzemmód mellett a kívánt töltöttségi szint egyénileg is beállítható egy digitális csúszkával.

A quattro ultra hajtással és az alapfelszereltségként elérhető összkerékkormányzással kombinálva az elektromos duplakuplungos váltójelentős szerepet játszik a dinamikus vezetési élményben: növeli az agilitást alacsony sebességnél, és még nagyobb stabilitást biztosít magasabb sebességnél. Ez fokozza a vezetési kényelmet, ahogy a szorosabban záródó ablakok és az optimalizált ajtótömítések is. Ezek a jellemzők még kellemesebb akusztikát biztosítanak a járműben elődjéhez képest, mivel a hangszigetelés akár 30 százalékkal is javult.

A 220 kW rendszer teljesítményű A6 Sedan e-hybrid quattro* ára 27 511 500 forinttól indul, míg az A6 Avant e-hybrid quattro* 28 629 100 forinttól. A magasabb, 270 kW teljesítményszint esetén az árak a Sedan esetében32 337 500 forinttól, az Avant esetében pedig 33 456 370 forinttól kezdődnek, ahol a két csúcsmodell igazán sportos alapfelszereltséggel érkezik: belső és külső S Line felszereltség, sportfutómű, nagyobb kerekek és piros féknyergek. Az új e-hybrid modellek Magyarországon 2025. május 9-tól rendelhetők. A piaci bevezetés kezdetét nyárra tervezik.

Az Audi A6 e-hybrid quattro* modellekről részletes információkat az alábbiakban talál.

Összkerékkormányzás alapfelszereltségként, sportos felszereltség a csúcsmodellben

Az A6 e-hybrid quattro modellek sportos és kényelmes vezetési élményt nyújtanak az elektromos duplakuplungos váltónak és a quattro ultra hajtásnak köszönhetően. Az összkerékkormányzás, amely minden A6 e-hybrid változatban alapfelszereltség, szintén hozzájárul ehhez. Ez dinamikus kezelhetőséget és magas szintű kényelmet biztosít azáltal, hogy a hátsó kerekek akár öt fokkal is az első kerekekkel ellentétes irányba fordulnak körülbelül 60 km/h (37,3 mérföld/óra) sebességig. Ez csökkenti a fordulókört, így a jármű agilisabbá válik a városi forgalomban és szűk kanyarokban. Közepes és nagyobb sebességnél a hátsó kerekek azonos irányba fordulnak, így a jármű stabilabb, és pontosabban irányítható.

A 270 kW rendszer teljesítményű és alapfelszereltségként S Line Exterior felszereltséggel rendelkező változatok különösen sportosak, mivel a fekete Singleframe nagyobb szerkezetű, a két részre osztott első légbeömlők feltűnőbb kialakításúak és matt antracit króm bevonatot kaptak, akárcsak a sportosabb kialakítású diffúzor körüli díszítőelem. A dinamikus megjelenést a sportfutómű egészíti ki, amely feszesebb rugó/lengéscsillapító beállítással rendelkezik, és 20 milliméterrel csökkenti az A6 e-hybrid magasságát a standard futóműhöz képest. Tizenkilenc colos kerekek és piros féknyergek is tartoznak hozzá. A belső térben a sportülések oldaltámaszokkal fokozott oldalirányú tartást biztosítanak kanyarodáskor, és a bőr háromküllős sportkormány jó fogást ad.

Továbbá minden A6 hálózatról tölthető hibrid háromzónás automata klímaberendezéssel van felszerelve, amely lehetővé teszi a levegő hőmérsékletének és eloszlásának automatikus szabályozását egyénileg a járművezető, az első utas és a hátsó utasok számára.

Kényelmes beltéri élmény a javított aeroakusztikának köszönhetően

A javított aerodinamika és a jármű általános akusztikája szintén hozzájárul a kiváló vezetési kényelemhez. A jármű hangszigetelése például az előző modellhez képest akár 30 százalékkal is javult. A szorosabban záródó ablakok és az optimalizált ajtótömítések kellemesebb akusztikát biztosítanak a belső térben, ezáltal javítva az utazók közérzetét. A Sedan csomagtérajtó tömítése szintén jelentősen csökkenti a szélzajt. A hátsó ajtóablakokhoz és az első oldalablakokhoz opcionális akusztikus üvegezés rendelhető. Az újonnan fejlesztett motor- és váltótartó bakok is a simább és csendesebb vezetési élményről gondoskodnak. A sebességváltó fogazatának kialakítását is optimalizálták, ami az S tronic akusztikáját is javítja. Ezenkívül minden 19 colos vagy annál nagyobb gumiabroncs zajcsillapítóval van ellátva. Ez azt jelenti, hogy a gumiabroncs belsejében található habgyűrűk csökkentik a levegőrezgéseket, így pozitívan befolyásolják a jármű zajszintjét.

Intelligens hajtásvezérlés a nagyobb hatékonyságért

Az új hálózatról tölthető hibridek (PHEV) hibrid vezérlőrendszere automatikusan kiválasztja az optimális működési stratégiát. Az elektromos hajtást egy állandó gerjesztésű szinkronmotor biztosítja, amelynek csúcsteljesítménye 105 kW. Az elektromos motor a hétfokozatú S tronic házába van integrálva.

A teljes rendszer nyomatéka már közel alapjárati fordulatszámon is elérhető – lenyűgöző 500 Nm a 270 kW rendszer teljesítménnyel [üzemanyag-fogyasztás (súlyozott, kombinált): 2,9–2,2 l/100 km; energiafogyasztás (súlyozott, kombinált): 16,2–15,2 kWh/100 km; szén-dioxid-kibocsátás (súlyozott, kombinált): 65–51 g/km; CO2 osztály (súlyozott, kombinált): B; üzemanyag-fogyasztás lemerült akkumulátorral (kombinált): 7,7–6,7 l/100 km; CO2osztály lemerült akkumulátorral: F-E] és 450 Nm a 220 kW rendszer teljesítménnyel [üzemanyag-fogyasztás (súlyozott, kombinált): 2,8–2,1 l/100 km; energiafogyasztás (súlyozott, kombinált): 16,2–15,0 kWh/100 km; szén-dioxid-kibocsátás (súlyozott, kombinált): 65–48 g/km; CO2osztály (súlyozott, kombinált): B; üzemanyag-fogyasztás lemerült akkumulátorral (kombinált): 7,6–6,5 l/100 km; CO2 osztály lemerült akkumulátorral: F–E]. Az A6 hálózatról tölthető hibrid modelljeiben alkalmazott teljesítményelektronika (impulzusinverter) új fejlesztés. Az impulzusinverter kisebb, könnyebb és hatékonyabb lett, így csökkent az elektromos fogyasztás. Ennek köszönhetően a hibrid üzemmódban is alacsonyabb a fogyasztás.

Az akkumulátor kapacitása és energiasűrűsége jelentősen megnövekedett

Az Audi az új nagyfeszültségű akkumulátorának (HV akkumulátor) kapacitását a járművek hátuljában 25,9 kWh-ra (nettó 20,7 kWh) növelte, ami körülbelül 45 százalékos növekedést jelent elődjéhez képest. Ugyanakkor a jelentősen megnövelt kapacitáshoz képest a szükséges beépítési hely csak kis mértékben növekedett. A nagyfeszültségű akkumulátor méretei: 962 × 996 × 177 milliméter (39,1 × 39,2 × 7,0 hüvelyk). A mechanikus súrlódási fék és az elektromos motor általi energia-visszanyerés továbbfejlesztett és jelentősen optimalizált együttműködése az egyénileg állítható rekuperációs fékteljesítményt is javította.

Az akkumulátorcellák a jármű hátsó részében rendelkezésre álló hely miatt egyetlen rétegben vannak elrendezve. A teljes ütközési struktúra az akkumulátorházba van beágyazva. Minden prizmás cella 46 százalékkal több energiát tárol, mint a korábban a C szegmens alacsony padlós járműveiben használt cellák. Minden cella 70 amperóra (Ah) töltési kapacitással rendelkezik. A 102 cella nyersanyag-összetétele lehetővé teszi a magasabb energiasűrűséget. Az akkumulátor energiája hat modulba van csoportosítva, mindegyik 17 cellával. Cell-to-pack kialakításával az Audi új megközelítést alkalmaz az akkumulátorcellák elrendezésében, amelyet először az A5 sorozat PHEV modelljeiben használtak. Ennél az eljárásnál a cellákat már nem akkumulátormodulba helyezik, hanem közvetlenül az akkumulátorházba ragasztják. Az így elért nagyobb elhelyezkedési sűrűség lehetővé teszi a HV rendszer energiatartalmának és energiasűrűségének növelését, miközben kevesebb helyet foglal. A cellakémia technikai fejlesztéseinek köszönhetően az előző generációhoz képest magasabb elektromos teljesítmény érhető el, még alacsony töltöttségi szint és alacsony külső hőmérséklet esetén is.

A maximálisan elérhető váltóáramú (AC) töltési teljesítmény a korábbi kétfázisú 7,4 kW-ról háromfázisú 11 kW-ra nőtt, az adott infrastruktúrától függően. A megnövelt töltési teljesítménynek köszönhetően a nagyfeszültségű akkumulátor 0-ról 100 százalékra történő feltöltési ideje mindössze 2,5 órára csökkent. Az alapfelszereltség része egy töltőkábel (Mode 3, 2-es típusú csatlakozóval), amely kényelmes töltést tesz lehetővé otthon és útközben egyaránt. Az Audi saját töltési szolgáltatása, az Audi charging igény szerint számos váltóáramú töltőponthoz biztosít hozzáférést 29 európai országban.

Hatékonyabb energia-visszanyerés gázelvételkor és fékezéskor

Elődjéhez képest az Audi jelentősen növelte a rekuperációs fékezés teljesítményét az új A6 e-hybrid quattro* modellben. A hálózatról tölthető hibrid hajtás hatékonysága szempontjából döntő fontosságúak azok a fázisok, amikor a járművezető leveszi a lábát a gázpedálról. Ilyen helyzetekben a motorfékes energia-visszanyerést a kiválasztott menetfokozattól függő, meghatározott lassulás szabályozza. Az automatikus rekuperáció előre beállítható az MMI-ben a D és M fokozatokban is. A jármű ilyenkor önállóan szabályozza a rekuperáció mértékét. Ehhez a navigációs rendszerben tárolt útvonaladatok szolgálnak paraméterként, például az emelkedők, kanyarívek, települést jelző táblák és sebességkorlátozások. Egy másik fontos tényező az előttünk haladó forgalom. Ha az automatikus regeneratív fékezés aktiválva van, a Predictive Efficiency Assistant (PEA) segédrendszer előrelátó módon továbbítja a jeleket a motorfék-üzemmódban működő regeneratív fékezési funkcióhoz. Az új A6 e-hybrid quattro* aktív útvonaltervezés nélkül is képes automatikusan energiát visszanyerni.

Amikor lassítás közben lenyomják a fékpedált, az A6 hálózatról tölthető hibrid modellek akár 88 kW teljesítményt is képesek visszanyerni. Generátorüzemben az elektromos motor felelős a lassítási folyamatok több mint 90 százalékáért. Az integrált, fékmódkeverésre képes fékvezérlő rendszer (iBRS) biztosítja a nyomásmentes fékezést és az optimális energia-visszanyerést. A hidraulikus kerékfékek csak erőteljesebb fékezési manőverek során lépnek működésbe.

A rekuperáció szintje a kormánykeréken található fülekkel állítható

A Premium Platform Combustion (PPC) platformon alkalmazott új E3 elektronikai architektúrának köszönhetően az elektromos vezetési módban (EV mód) a motorfékes rekuperáció mértéke három különböző fokozatban állítható a kormány mögötti váltófülekkel – éppúgy, mint a tisztán elektromos modellek esetében. Az elektromos fékezés és így a rekuperációs szint a bal oldali füllel (mínusz) választható ki. A jobb oldali füllel (plusz) újra kikapcsolható. A fülekkel így például egy kanyar előtt nagyobb lassulási szint állítható be. Nullára állítva a hálózatról tölthető hibrid szabadon gurul, és a gázpedál felengedésekor nem lép fel további motorfékhatás. Ez azt jelenti, hogy energia-visszanyerés csak fékezéskor történik.

Intelligens működési stratégia a maximális hatékonyságért

Az új A6 PHEV modellekben kétféle működési mód közül lehet választani: „EV” és „hibrid”. EV módban a PHEV modellek elektromos energiával működnek. A belsőégésű motor csak az alábbi esetekben kapcsol be: ha a panoráma-kijelző alatti kapcsolósoron vagy az MMI rendszeren keresztül szándékosan kikapcsoljuk az EV módot; ha az S menetprogramot választjuk; ha az Audi drive select menetdinamikai rendszerben olyan üzemmódot állítunk be, amely ezt igényli; vagy ha aktív hibrid asszisztenssel indítjuk el az útvonaltervezést. Ha a navigációs útvonaltervezés aktív, a hibrid asszisztens az útvonaladatokat is figyelembe veszi a megfelelő hajtási mód kiválasztásakor. A belső égésű motor gázfröccs esetén is bekapcsol, és az EV mód mindaddig kikapcsolva marad, amíg a gázfröccs miatti gyorsítás tart. Ha egyik fent említett helyzet sem áll fenn, mindkét új PHEV modell EV módban használja a nagyfeszültségű akkumulátort, egészen annak teljes lemerüléséig. Az MMI rendszerben található digitális csúszka, amellyel hibrid üzemmódban beállítható a kívánt töltöttségi szint, EV módban nem használható, mivel elektromos üzemmódban az akkumulátor töltöttsége teljes mértékben felhasználásra kerül. EV módban akár 140 km/h sebesség is elérhető. A PHEV modellek EV vagy hibrid módban is indíthatók. A legutóbb használt mód lesz az alapértelmezett a jármű következő indításakor.

Hibrid üzemmódban a vezérlési rendszer szükség szerint fenntart egy adott töltöttségi szintet, hogy elegendő elektromos energiát tartalékoljon a későbbi használatra, például városi elektromos közlekedéshez. Az A6 Sedan e-hybrid quattro* kizárólag elektromos hajtással akár 111 km-t (69,0 mérföldet) képes megtenni a WLTP EAER City érték szerint. A fogyasztás optimalizálása szempontjából a hibrid mód a leghatékonyabb rövid és hosszú távokon egyaránt. A vezetési helyzettől és a járművezető teljesítményigényétől függően a működési stratégia dönti el, hogy elektromos vagy hibrid módban haladjon-e a jármű a lehető legnagyobb hatékonyság érdekében. Az A6 PHEV modellek városi környezetben elsődlegesen az elektromos hajtást részesítik előnyben. Magasabb sebességnél nő a hibrid hajtás aránya. Aktív útvonaltervezés esetén az üzemi stratégia figyelembe veszi a tervezett útvonalat, és automatikusan kiválasztja az adott útvonalhoz legoptimálisabb energiafelhasználási módot. A legmagasabb hatékonyság elérése érdekében a jármű kiszámítja, hogy az útvonal mely szakaszai alkalmasak elektromos hajtásra. Például elektromos vezetés ajánlott ott, ahol várhatóan alacsony lesz a sebesség, például városon belül, vagy forgalmi dugókban. Ha a hibrid asszisztens aktív, és az útvonaltervezés be van kapcsolva, akkor az olyan beállítások, mint a kívánt töltöttségi szint, felülíródnak annak érdekében, hogy a jármű a lehető leghatékonyabb működési stratégiát alkalmazza.

Az automatikus hibrid üzemmód mellett a kívánt töltöttségi szint egyénileg is beállítható egy digitális csúszkával. A járművezető ezzel pontosan meghatározhatja, milyen magas legyen a nagyfeszültségű akkumulátor töltöttségi szintje, hogy a kívánt távolságot elektromos módban tegye meg. A töltöttségi szint már az utazás előtt is beállítható, így a célállomásra érve elegendő energia állhat rendelkezésre az elektromos közlekedéshez, ha erre van igény, vagy ha ott nincs lehetőség az akkumulátor töltésére.

A kívánt töltöttségi szint egy digitális csúszka segítségével, százalékos skálán állítható be. Ha a beállított töltöttségi szint (SoC) alacsonyabb, mint az aktuális SoC, az akkumulátor erre az értékre merül le. Ha a beállított és az aktuális töltöttségi érték megegyezik, akkor a rendszer elsősorban a belső égésű motort használja, hogy fenntartsa az akkumulátor töltöttségi szintjét. Ha a beállított SoC a tényleges SoC felett van, a jármű a belsőégésű motorral működik, hogy feltöltse az akkumulátort. Az akkumulátor töltése a maximális hatékonyság és a minimális környezeti hatás figyelembevételével történik. Ez azt jelenti, hogy a belsőégésű motor csak 65 km/h (40 mérföld/óra) feletti sebességnél tölti az akkumulátort; alacsony sebességnél csupán fenntartja a töltöttségi szintet. Ezáltal maximalizálható a hatékonyság, és lehetővé válik a részben elektromos közlekedés városi környezetben vagy araszoló forgalomban. A nagyfeszültségű akkumulátor ilyen módon akár 75 százalékos töltöttségi szintig tölthető. Ez biztosítja, hogy az akkumulátor vezetés közben maximális hatékonysággal töltődjön. Az akkumulátor töltöttségének 75 százalék feletti szintre emeléséhez külső váltóáramú töltőforrás szükséges.