Letisztult dizájnnal és továbbfejlesztett technikával frissítette ismét családi SUV-modelljei zászlóshajóját az Audi: új orr- és farkialakítás emeli ki még jobban az elsőosztályú variálhatóságot és az akár hét üléssel is rendelhető, tágas utasteret kínáló Q7 sorozata erőteljes karakterét. Első ízben kínálnak e modell lézeres kiegészítő távolsági fénnyel szerelt HD Matrix-LED fényszórói igény szerint választható fénygrafikájú, digitális nappali menetfényt, miközben négyféle hátsó fénydizájnnal ugyancsak digitális, OLED-technikájú hátsó lámpák teszik teljessé a világítási kínálatot. Mindemellett új könnyűfém keréktárcsák, színek, dekorbetétek és kontrasztárnyalatú díszvarrásokkal készült ülések gondoskodnak még szélesebb egyéni kialakítási lehetőségekről a Q-modellek legsokoldalúbb SUV-tagja számára.
A tanulmánytól a sikermodellig
Az Audi Q7 még 2003-ban Pikes Peak quattro nevű tanulmánymodellként, az Észak-Amerikai Nemzetközi Autószalonon indult nagysikerű útjára, s immár 18 éve hódít világszerte. Mindenfajta útra és enyhe terepre tervezett modellként egészen jelen generációjáig hű maradt formai, műszaki és funkcionalitásbeli erényeihez. A négykarikás márka első SUV-modellje 2005-ben a Frankfurti Autószalonon (IAA) mutatkozott be a nagyközönség előtt, mégpedig – pontosan a quattro 25. évfordulójára – Torsen központi differenciálművel és 40:60 arányú első-hátsó forgatónyomaték-elosztással működő, állandó összkerékhajtással. Az SUV-szegmens új „szuperlatívusza”, ahogyan az Audi bemutatásakor jellemezte Q7 sorozatát, az egyéni stílus, a sportosság és a sokoldalúság ötvözeteként jelent meg, s az Audi Q7 azóta is igazi jolly jokerként kombinálja a magasfokú presztízst sokrétű használhatóságával.
Impozáns méretek, nemes stílus: több mint ötméteres hosszúságával, nagyjából három méter tengelytávjával, akár hét személy számára is bőséges térkínálatával és 2035 literes csomagterével a Q7 első generációja egyből az SUV-szegmens élére állt. A sorozat csúcsát 2008 és 2012 között a Q7 V12 TDI jelentette – 500 lóereje és 1000 newtonméter forgatónyomatéka a teljes SUV-szegmensben meggyőzőnek számított. A V12 TDI volt emellett az első Audi, amely már alapfelszerelésként kerámiafékekkel hagyta el a pozsonyi gyárat.
A benzinmotorok teljesítménye a 272 és 350 lóerő közötti tartományt ölelte fel, míg a dízelmodellek kínálata egészen 500 lóerőig terjedt. A gyártás 2006-os kezdetétől az első generáció 2015-ös kifutásáig több mint 550 ezer vásárló döntött a Q7 mellett.
Erőteljes, nagyvonalú és elegáns – a külső megjelenés
A 2015-ben összkerékkormányzással megjelent második generáció és a 2019-es első termékfrissítés után az új Q7 immár második, 2023-as átfogó frissítésével is meggyőzően képviseli e sorozat robusztus és elegáns formavilágát– a négykarikás márka legnagyobb és legsokoldalúbban variálható SUV-modellje az Audi modern formai nyelvezetét testesíti meg.
Még határozottabban csupán a leglényegesebbre redukált formavilágával, egyenes vonalak határolta felületeivel és kiemelkedő belső méreteivel a Q7 minden szituációban nagyfokú variálhatósággal szolgál. A karosszéria-túlnyúlások és a tengelytáv erőteljes és magabiztos arányokat teremtenek, amelyek markáns külső színekkel és keréktárcsákkal hangsúlyozhatók tovább. A semmi mással össze nem téveszthető, függőleges állású, nyolcszögletű Audi Singleframe hűtőrács függőleges betétekkel készül, amelyek az alapkivitelen csepp-, míg az S line külső csomag részeként és az SQ7 TFSI változaton L-alakúak. Ezzel már első pillantásra egyértelművé teszik, hogy az Audi egyik csúcsmodelljéről van szó, miközben a márka A-modelljeitől is egyértelműen elkülönítik. Mindezeken túl a hűtőrács kontúrja és a magasabbra helyezett fényszórók együttesen merőben újszerű architektúrát kölcsönöznek az autó eleje számára, egyértelműen kiemelve az új Q7 erőteljes fellépését, egyben még határozottabb megjelenést biztosítva számára. Ugyancsak a Q7 magabiztos stílusát erősítik az új, hangsúlyos rajzolatú, fényezett szegélyű és harmonikusan az orr alapvető architektúrájába integrált légbeömlő nyílások.
Az Audi következetesen visszafogta a díszítőelemek használatát, még letisztultabb, már-már puritán megjelenést kölcsönözve megújult modellje számára. Annak érdekében, hogy alapváltozata, illetve az S line külső optikai csomaggal készült kivitel már első ránézésre jól megkülönböztethető maradjon, az első lökhárító egyes részei, az ajtók díszlécei és a diffúzor az alapmodellen kontrasztárnyalatban erősítik a Q7 robusztus offroad-karakterét. Az Audi Q7 mindegyik motorváltozatához igényes és kifejezetten tetszetős végcsövekben záródó kipufogórendszer csatlakozik. Az S line külső optikai csomag még jobban az SQ7 TFSI stílusára összpontosít, feltűnő elemei az első lökhárító határozottan kiemelt szélső légbeömlő nyílásai, amelyekkel még sportosabb karakter jellemzi az autót.
Vonzó a Singleframe hűtőrács egyedi színvilága is. Extrafelszerelésként a Fekete optikai csomag és a Fekete optikai csomag plusz is rendelkezésre áll, markáns stílusjegyekkel az Audi Singleframe hűtőmaszk rácsozatán, az oldalablakok díszlécein, valamint az első és hátsó lökhárítón. A HD-Matrix LED-technikával és kiegészítő lézerfénnyel működő, új tervezésű fényszórók, illetve ezek felső vízszintes élén futó digitális nappali menetfények még erőteljesebb megjelenést kölcsönöznek a Q7 számára, s a modellsorozat kínálatában első ízben szereplő digitális OLED-technikájú hátsó lámpákkal közösen még egyértelműbbé teszik e modell felsőkategóriás karakterét.
Egyéni kialakítás a legszebb formában – fényszórók és hátsó lámpák
Már alapkivitelben nagy fényerejű LED-fényszórók világítják meg a Q7 előtt az utat, extrafelszerelésként pedig Matrix-LED fényszórók is választhatók. Emellett az Audi-lézerfénnyel szerelt HD-Matrix LED-fényszórók is kaphatók, amelyek 24-24 LED-egységgel és egy-egy nagyteljesítményű lézerdiódával működnek, és a lézertechnológia precizitását szimbolizáló, a fényszóróba integrált kék fényről azonnal felismerhetők. A lézerfény 70 kilométer/órától aktiválódik, és jelentősen megnöveli a távolsági fény hatótávját. A csúcs-fényszórók újdonságai a nappali menetfény digitális fénygrafikái, amelyek jellegzetes és semmi mással össze nem téveszthető megjelenést kölcsönöznek a Q7 számára, azt is lehetővé téve, hogy az MMI-rendszeren keresztül négyféle fénygrafika közül válasszon a felhasználó. Nem csupán a fényszórók bővített funkciói számítanak azonban újdonságnak, hanem formai kialakításuk is. A nappali menetfény magasabb pozíciója vizuálisan szélesebb és hangsúlyosabb megjelenést kölcsönöz a Q7-modelleknek, amelyek első ízben rendelhetők extrafelszerelésként nagyfelületű, digitalizált organikus fénykibocsátó diódákkal (Organic Light Emitting Diode; OLED) kialakított hátsó lámpákkal – ugyancsak négyféle digitális fénygrafikával.
Akárcsak az Audi A8, Q8 és Q5 modellekben, a digitális OLED hátsó lámpák a vezetéstámogató rendszerekkel együttműködésben Közelítésérzékelő funkcióval (Proximity Indication Function) is rendelkeznek: ha a közlekedés valamely más résztvevője hátulról két méternél jobban megközelíti az álló autót, a szabályzóegység az összes digitális OLED-szegmenst aktiválja. A további megoldások között a dinamikus irányjelzők, valamint a Hazavezető fény funkció (Coming Home/Leaving Home Function) különböző összeállítású fényanimációi is szerepelnek. Utóbbiakat úgy alakították ki, hogy bármelyik digitális fénygrafikához illeszkedjenek.
Új dekorbetétek, színek és könnyűfém keréktárcsák bővítik a felszereltségi kínálatot
A Q7 termékfrissítésével az Audi ismét tovább finomította felszereltségi kínálatát. Az alapmodell ülésgarnitúráinak díszvarrásai már a szériafelszereltség részeként is szürke kontrasztárnyalatúak. Kilencféle dekorbetét választéka áll rendelkezésre, s egyaránt újdonság a kínálatban az alapmodell ezüstszínű erezett natúr kőrisfa, illetve az S line sportcsomaggal kiegészített Q7 és az SQ7 TFSI ezüstszínű lineáris dombornyomású, matt szálcsiszolt alumínium, valamint köpermintás matt karbon dekorbetétje.
A Q7 még pontosabban az egyéni kívánságok szerinti kialakítása szolgálatában három új külső szín is megjelent a kínálatban, a Szahír-arany, az Ascari-kék és a Chilivörös metálfényezés egyaránt különösen sportos stílusú. Nem csupán a színválasztékban számíthatnak azonban újdonságra az ügyfelek, a keréktárcsák portfóliója ugyanis 20 és 22 col peremátmérő között öt új dizájnnal gazdagodott, 21 col peremátmérőtől pedig igény szerint a feketemetál, a fényes fekete betétekkel kiegészített mattselyem szürke és a polírozott feketemetál keréktárcsaszínek is rendelkezésre állnak.
Az Audi az alkalmazások kínálatát is bővíti a modellfrissítés során, így először érhetik el az utasok közvetlenül külső szolgáltatók olyan népszerű alkalmazásait, mint például a Spotify vagy az Amazon Music. A rendszeres szoftverfrissítések és a folyamatosan bővülő választék révén még pontosabban személyre szabható az infotainment-rendszer. A moduláris infotainment-koncepció harmadik generációját (MIB 3) piacspecifikus alkalmazásportfólióval rendelkező alkalmazásbolt bővíti.
A vezetéstámogató rendszerek terén mindenekelőtt a Környezetmegfigyelő rendszer (Surroundings Display) részesült jelentős fejlesztésben. Az Audi virtual cockpit műszeregység egyebek mellett a többi közlekedőt (teherautók, személyautók és motorkerékpárok), valamint a Sávváltás-asszisztens (Lane Change Warning), a Követési távolság figyelmeztetés (Distance Warning), az Útkereszteződés-asszisztens (Intersection Assist) és az Online közlekedésilámpa-információ (Online Traffic Light Info) rendszereinek jelzéseit is full-HD minőségben jeleníti meg. Az alkalmazásbolt és az új Környezetmegfigyelő rendszer mellett a Q7 alapfelszereltsége is gazdagodott a termékfrissítés során, az alapkivitelben így egyebek mellett a V6-os belsőégésű motorral szerelt modellek 19 col peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsái, az alumínium tetősíneket is magában foglaló Fényes elemek csomagja, a tolatókamera és a Parkolási asszisztens plusz (Park Assist plus), valamint a Távolsági fényszóró asszisztens (High Beam Assist) is megjelenik. Mindezt a komfort középső kartámasz, az alkalmazásbolt-integrációval kiegészített okostelefon-interfész és az Audi phone box egészíti ki.
Biztonságban minden útfelületen – futómű Audi-génekkel
Csakis egy Audi megy úgy, mint egy Audi – így összegzi a négykarikás márka természetesen a Q7 esetében is a menettulajdonságok Audi-génjeit. Ennek keretében alapvetően öt jellemző határozza meg a menettulajdonságokat: kiegyensúlyozott, stabil, kontrollált, pontos és könnyen irányítható. Ennek során a futómű, a kormányzás, a hajtásrendszer, a fékberendezés és a szabályzórendszerek egyaránt kulcsszerepet játszanak a hosszú távon is biztonságos, magabiztos és kényelmes menetjellemzők kialakításában. Kiegyensúlyozott hangolású acélrugós felfüggesztéseivel a Q7 már alapkivitelében is a vezetés harmonikus élményével szolgál, de – akár 3,5 tonna vontatható tömeggel – megbízható és biztonságos vonójárműként is meggyőző.
Extrafelszerelésként fokozatmentes adaptív csillapításszabályzással működő, elektronikus szabályzású légrugózás is rendelhető, mégpedig Adaptív légrugózás (adaptive air suspension) vagy Adaptív sport-légrugózás (adaptive air suspension sport) (az SQ7 TFSI esetében széria) formájában. E rendszerek a vezető kívánságának és a pillanatnyi menethelyzetnek megfelelően akár 90 milliméteres tartományban is változtathatják a karosszéria magassági pozícióját, és szintszabályzást is kínálnak. Autópályán a sebesség függvényében automatikusan akár 30 milliméterrel, az Adaptív sport-légrugózás (adaptive air suspension sport) esetében pedig akár 15 milliméterrel is csökkenhet, míg terepen, kis sebességeknél – az Audi drive select szabályzórendszer „Emelés” („Lift”) funkciójával vezérelve – akár 60 milliméterrel is megnövelhető a szabadmagasság. Mindemellett az ugyancsak extraként kínált összkerékkormányzás (az SQ7 TFSI esetében széria) gondoskodhat még színvonalasabb biztonságról és kényelemről. E technikának köszönhetően alacsony sebességnél a hátsó kerekek akár öt fokkal az első kerekekkel ellentétes irányban fordulnak el, akár egy méterrel csökkentve a fordulókör-átmérőt, illetve tovább növelve a manőverező képességet. A magasabb sebességtartományokban viszont fokozott kényelmet és stabilitást érezhetnek a bennülők, mivel a hátsó kerekek az elsőkkel azonos irányban fordulnak el. Kívánságra a V6-os TFSI- és TDI-modellekhez az advanced futóműcsomag részeként az Elektromechanikus aktív billenésstabilizálás (eAWS) és az összkerékkormányzás is rendelkezésre áll. Tovább javítva a Q7 irányíthatóságát, a kormányzás további optimalizálása nagyban megkönnyíti az olyan mindennapos helyzeteket, mint a parkolóban, parkolóházban vagy otthoni garázsban végzett manőverezés.
Hasonlóképpen hasznos a Távirányítású parkolási asszisztens plusz (Remote Park Assist plus) technikája, amelynek segítségével – a kamera, illetve a radar- és az ultrahangos érzékelők támogatásával – a szűk parkolóhelyekre is könnyen manőverezhető be az Audi Q7, anélkül, hogy a vezető az autóban ülne. A parkolás folyamata ekkor a myAudi alkalmazáson keresztül okostelefonról vezérelhető. A kiálláskor szintén a myAudi alkalmazáson keresztül indítható be a motor, majd parkolható ki a jármű egészen a könnyű beszállást lehetővé tévő helyzetéig.
Gazdaságosak és erősek – a hajtásrendszerek
A program a 45 TDI quattro (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 8,4-7,8; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 220-204) változattal indul, amelynek háromliteres dízelmotorja 170 kW (231 LE) teljesítménnyel és bőséges, 500 newtonméter forgatónyomatékkal szolgál, ami 1500 és 3000 percenkénti fordulatszám között áll rendelkezésre. Az Audi Q7 45 TDI (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 8,4-7,8; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 220-204) álló helyzetből 7,1 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, a végsebessége 226 kilométer/óra. Ezután az 50 TDI quattro (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 8,4-7,8; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 220-204) következik, amely erősebb teljesítménylépcsőként már 210 kilowattot (286 LE) és 600 newtonméter forgatónyomatékot produkál, 6,1 másodperc alatt gyorsítva nulláról száz kilométer/órás sebességre a nagyméretű SUV-modellt, illetve 241 kilométer/óra végsebességet kölcsönözve számára. Az Audi Q7 55 TFSI (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 11,0-10,1; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 251-229) orrában egy három liter összlökettérfogatú, közvetlen befecskendezésű, hathengeres benzinmotor dolgozik, 250 kW (340 LE) teljesítménnyel, illetve igen széles, az 1370 és 4500 percenkénti fordulatszám közötti tartományon rendelkezésre álló 500 newtonméter maximális forgatónyomatékkal. Ezzel a turbófeltöltésű benzinmotorral az Audi Q7 5,6 másodperc alatt gyorsíthat fel álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóra, végsebességét pedig 250 kilométer/órára korlátozza az elektronika.
Az Audi Q7 minden V6-os motorja akár 3,5 tonna vontatható tömeget tesz lehetővé, azaz éppoly könnyedén húzhat például lakókocsit, mint lószállító utánfutót. Az erőforrások nyolcfokozatú tiptronic sebességváltóhoz és quattro állandó összkerékhajtáshoz csatlakoznak, illetve enyhe-hibrid (Mild Hybrid) rendszerrel működnek, utóbbi ügyfélüzemben akár 0,5 literrel is csökkenti az üzemanyag-fogyasztást 100 kilométerenként. E rendszer legfontosabb elemei a lítium-ion akkumulátor és a szíjhatású indítógenerátor (Belt Alternator Starter; BAS), amely az SUV-modell 48 voltos elektromos főrendszerét látja el árammal. Az 55 és 160 kilométer/óra közötti sebességtartományban a Q7 akár 40 másodpercig is gördülhet leállított motorral, szabadon („vitorlázás”), miután a vezető elvette a gázt. A BAS ezután gyorsan és kényelmesen újraindítja a hathengeres erőforrást. A start-stop tartomány már 22 kilométer/óránál aktiválódik.
Minden menethelyzetben domináns – az SQ7 V8-as TFSI-motorral
A sportosság mélyen a felfrissített SQ7 TFSI génjeiben rejlik, ami az első lökhárító áttervezett légterelőjén, valamint a kifejező formavilágú diffúzorelemen és az Audi S-modellekre jellemző, dupla ovális kipufogóvégcsöveken is jól érzékelhető. A Singleframe hűtőrács itt függőleges L-alakú betétekkel és sportos színvilággal jelenik meg. A megnövelt légbeömlő nyílásokat méhsejtmintázatú rácsozat fedi, a külső visszapillantó tükrök házain, az Singleframe hűtőrács betétjein és a szélső légbeömlő nyílások szegélyein pedig karakteres és sportos alumíniumhatású felületeket alkalmaz az Audi. Ugyanez az árnyalat tűnik fel az oldalsó küszöbborítások betétjein és a far teljes szélességben húzódó, vízszintes díszlécen is. A Fekete optikai csomag és a Fekete optikai csomag plusz összeállításai az SQ7 TFSI számára is megrendelhetők.
Az SQ7 TFSI (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 12,7-12,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 290-272) hajtásáról második termékfrissítését követően is a jól bevált 4.0 TFSI aggregát gondoskodik, 373 kW (507 LE) teljesítménnyel és 770 newtonméter forgatónyomatékkal, illetve gyors fokozatváltások jellemezte, nyolcfokozatú tiptronic sebességváltóhoz és quattro állandó összkerékhajtáshoz csatlakozva. Ezzel az erőforrással az SQ7 TFSI álló helyzetből mindössze 4,1 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, végsebességét az elektronika korlátozza 250 kilométer/órára. 1-3-7-2-6-5-4-8 gyújtási sorrendjének köszönhetően a 4.0 TFSI jellegzetes, sportosan zengő hangon szól.
Az alacsony és közepes terhelési, illetve fordulatszám-tartományokon – azaz 160 és 250 newtonméter, illetve 950 és 2500 percenkénti fordulat között, valamint 145 newtonméter maximális forgatónyomaték-igény mellett – a Hengerlekapcsolás (cylinder on demand) rendszere a felső sebességfokozatokban a befecskendezést és a gyújtást lekapcsolva, valamint a szívó- és kipufogószelepeket zárva tartva leállítja a 2., 3., 5. és 8. hengert. Az átváltás csupán ezredmásodperceket vesz igénybe, és gyakorlatilag nem is érzékelhető. Négyhengeres üzemben az aktív hengerek – a termikus hatásfokot emelve – a magasabb terhelési tartományok felé tolják a motor munkapontját, miközben a leállított hengerek messzemenőkig veszteségmentesen, egyfajta „gázrugóként” hatnak, gázadáskor pedig azonnal újra működésbe lépnek. A sportos hangzás érdekében a kipufogórendszer két külső kipufogóvégcsövében egy-egy automatikusankapcsolható szelep is működik, amely a pillanatnyi terheléstől és fordulatszámtól függően modulálja a hangzást.
A vezetés optimális élményéhez azonban nemcsak elsőosztályú motorok, hanem kiemelkedő színvonalú futómű-komponensek is szükségesek. Az extrafelszerelésként rendelhető advanced futóműcsomag részeként sport-differenciálművet is kapnak az ügyfelek, amely a tempós kanyaríveken két többtárcsás tengelykapcsolójával osztja el megfelelően a forgatónyomatékot a hátsó kerekek között. A kanyar külső ívén gördülő, így hatékonyabb vonóerőátadási képességekkel rendelkező kerékre ekkor nagyobb nyomaték érkezik. Ez a Kerekenkénti forgatónyomaték-szabályzás (Torque Vectoring) még könnyedebb és pontosabb irányíthatósági tulajdonságokat kölcsönöz az autó számára, bekormányzáskor vagy gyorsításkor valósággal a kanyarívre préselve a nagyméretű sport-SUV-modellt, mégpedig minimálisra mérsékelt alulkormányzottsági hajlam mentén. A csomag másik eleme az Elektromechanikus aktív billenésstabilizálás (eAWS). Mindkét tengelyen egy-egy kompakt elektromos motor működik, amely áthajtóműhöz csatlakozik, két részre osztva a stabilizátort. Egyenes menetben a két stabilizátorfél egymástól nagymértékben függetlenül működhet, egyenetlen útfelületen hatékonyan csillapítva a karosszéria oldalirányú billenéseit. Sportos stílusban közlekedve azonban az elektromos motor egymáshoz képest ellentétes irányban fordítja el őket, így azok stabilizátoregységként működhetnek – vagyis a karosszéria lényegesen kevésbé dől oldalirányban a kanyarvételek során, miközben a kormányzási reakciók is pontosabbá válnak.
Az eAWS működtetéséhez szükséges elektromos energiát egy 48 voltos feszültségszinten működő szuperkondenzátor biztosítja, amely kompakt és könnyű energiatárolóként igen rövid idő alatt képes nagy áramok felvételére és leadására, és egyenként maximum 1,5 kW teljesítménnyel látja el a két elektromos motort.
Az Audi SQ7 TFSI alapkivitelében 20 col peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsákra szerelt 285/45 méretű gumiabroncsokon gördül le a szerelőszalagról, de 21 és 22 colos kerekek is választhatók, köztük a különleges ismertetőjegyként is szolgáló multiküllős S-dizájnnal. Az első kerekeken 400 milliméter, a hátsókon 350 milliméter átmérőjű féktárcsákat alkalmaztak a tervezők, a fekete – opcióként vörösre is fényeztethető – féknyergeken pedig elöl az Audi jellegzetes S-logója tűnik fel.
Variálható és nagyvonalú – a térkínálat
Akár öt, akár hét üléssel – az Audi Q7 és az SQ7 TFSI a presztízs és a mindennapos praktikum adottságainak ötvözetét kínálja. Belterük hosszúsága, valamint fejtere, illetve elöl és hátul könyökmagasságban mérhető szélessége tekintetében egyaránt elsőosztályú és levegős térérzetet biztosítanak. A hátsó üléstámlák állásától függően az ötüléses változat 867 és 1993 liter közötti csomagtartótérfogattal szolgál, utóbbi esetben sík rakodófelület mellett. A csomagtérajtó már alapkivitelben elektromosan mozgatható, extraként pedig lábmozdulattal is vezérelhető. Kívánságra a Plusz hátsó ülés is megrendelhető, amelynek mindhárom ülése elegendő helyet biztosít egy-egygyerekülés számára, emellett hosszirányú pozíciójuk, illetve támlájuk dőlésszöge is önállóan állítható. Extrafelszerelésként két elektromosan lehajtható üléssel egy harmadik üléssor is kapható.
A megadott felszereltségek, adatok és árak a németországi modellprogramra érvényesek. A változtatás és a tévedés joga fenntartva!