-
Kulcsszó
Audi urbansphere concept¹ - A megavárosok tágas privátszférája
Az Audi koncepciómodellje minden bennülő számára személyes komfortzónát, sokoldalú "High-Class" élményteret kínál.
2022.04.19. - Szöveg: AUDI AG - Fotók: AUDI AG - Olvasási időtartam: 7 perc
¹ Az itt említett, illetve bemutatott jármű koncepciómodell, amely nem kapható sorozatgyártású kivitelben.
Az Audi urbansphere concept¹ egymással szemben nyíló ajtói mögött luxusszínvonalú "First Class" utastér tárul fel - Audi modellben valaha kínált legtágasabb beltér
¹ Az itt említett, illetve bemutatott jármű koncepciómodell, amely nem kapható sorozatgyártású kivitelben.
Az Audi urbansphere concept¹ - az Audi skysphere concept¹ roadster és az Audi grandsphere concept¹ presztízslimuzin után - egy éven belül már az Audi harmadik "Sphere" nevet viselő, elektromos koncepciómodellje, amelyek az Audi prémiummobilitásról alkotott jövőképét hivatottak bemutatni. Olyan jövőét, ahol az autók immár az A-ból B-be jutáshoz szükséges, célzott fedélzeten tartózkodáson messze túlmutató élményvilágot tárnak fel. Pontosan erre született az Audi urbansphere concept¹, a Sphere-család legnagyobb modellje. Az Audi mindeddig legtágasabb belső terét kínálja, méretei pedig szakítanak a felsőkategória minden megszokott konvenciójával. Tekintélyes számok: hosszúsága 5,51, szélessége 2,01, míg magassága 1,78 méter.
A koncepciómodellt az Audi Pekingben, valamint ingolstadti székhelyén működő dizájnstúdióinak szoros együttműködésében fejlesztették ki, az Audi urbansphere concept¹ terve ugyanis különös tekintettel a kínai megavárosokban való közlekedésre készült. Először alkalmazták ennek során az úgynevezett közös alkotás (co-creation) módszerét is, amikor a potenciális vásárlók Kínában saját kívánságaikkal és tapasztalataikkal járulhattak hozzá a jármű megalkotásához. Ezen inspirációk eredménye mindenekelőtt a beltérben érzékelhető. Mivel a jövő nagyvárosi agglomerációiban különösen szűkösre szabott a személyes tér, az Audi urbansphere concept¹ egyfajta diszkrét magánszférával kiegészített "gördülő társalgóként", illetve széleskörű high-tech megoldásokkal felszerelt mobil dolgozószobaként mutatkozik be. A forgalomban eltöltött órák során e tanulmány különleges mobil élményvilágként immár az otthon és a munkahely melletti "harmadik élettérré" lép elő.
¹ Az itt említett, illetve bemutatott jármű koncepciómodell, amely nem kapható sorozatgyártású kivitelben.
Az Audi urbansphere concept¹ valóságos szalonhangulatot teremtve, high-tech megoldások széles választékával kínálja a forgalomban eltöltött órák során a magánszféra luxusát.
¹ Az itt említett, illetve bemutatott jármű koncepciómodell, amely nem kapható sorozatgyártású kivitelben
"Belülről kifelé" tervezve
Pontosan ezért született az Audi urbansphere concept¹ következetesen "belülről kifelé" tervezve, amely során a bennülők élménye és a beltérrel szemben támasztott elvárásai állnak a konkrét kialakításról és technikáról szóló minden ötlet középpontjában. Már a névben szereplő "Sphere" is iránymutató: olyan új modellcsalád, amely nagyvonalúan méretezett és kényelmes belsőt kínál a bennülők élettereként és élményszférájaként - akiknek kívánságai alapján az utastér, illetve annak architektúrája és minden integrált funkciója született.
Ezzel megfordul a tervezés hagyományos folyamata: kezdetben minden megbeszélés során a belső tér áll a középpontban, majd ebből kiindulva születnek meg a konkrét kialakítás, a külső vonalvezetés és az arányok, amelyek - a műszaki alapfeltételeknek megfelelően - immár teljes alkotássá avatják az Audi urbansphere concept² tanulmányt. Az Audi urbansphere concept¹ a SAE 4 szintű² automatizált vezetés lehetőségével nem csupán igény szerint tehermentesítheti sofőrjét a vezetés feladata alól, hanem az összes bennülő számára számos lehetőséget is kínál arra, hogy e szabadságot egyénileg alakítható élményekre használják ki: kommunikáció vagy pihenés, munka vagy visszavonulás a magánszférába. Így válik az Audi urbansphere concept¹ egyszerű autóból az "élmények eszközévé" ("Experience Device").
¹Az itt említett, illetve bemutatott jármű koncepciómodell, amely nem kapható sorozatgyártású kivitelben.
²Az itt említett, illetve bemutatott jármű koncepciómodell, amely nem kapható sorozatgyártású kivitelben. Az említett, illetve bemutatott automatizált vezetési funkciók jelenleg fejlesztés alatt álló technikák, amelyek nem érhetők el sorozatgyártású modellekhez és csak a rendszerek működési határain belül alkalmazhatók. A műszaki rendszerek és funkciók minden bemutatott alkalmazási lehetősége csupán egy lehetséges koncepciót képvisel és az adott ország jogszabályi előírásainak függvénye.
A luxuskategória térkoncepciója
A két sorban elhelyezett négy forgatható ülés mindegyike „First Class” luxuskényelemmel szolgál
Az itt említett, illetve bemutatott jármű koncepciómodell, amely nem kapható sorozatgyártású kivitelben.
A hátsó ülések között felhajtható középkonzol található, vízadagolóval és poharakkal
Az itt említett, illetve bemutatott jármű koncepciómodell, amely nem kapható sorozatgyártású kivitelben.
Tér és architektúra, digitális technika és autentikus anyagok alkotnak itt harmonikus egységet
Az itt említett, illetve bemutatott jármű koncepciómodell, amely nem kapható sorozatgyártású kivitelben.
Nagyvonalúan méretezett üvegfelületek erősítik az Audi urbansphere concept¹ levegős térérzetét
¹ Az itt említett, illetve bemutatott jármű koncepciómodell, amely nem kapható sorozatgyártású kivitelben.
Az Audi urbansphere concept¹ ajtói elöl, illetve hátul felfüggesztve egymással szemben nyílnak, B-oszlop nélküli kialakításban - beszálláskor így teljes hosszúságában feltárulhat a beltér az utasok előtt. 3,40 méteres tengelytávja és 2,01 méteres szélessége tekintélyes alapterületet biztosít, miközben nagyvonalúan méretezett üvegfelületek gondoskodnak levegős térérzetről. Az autó mellé a talajra vetített vörös fényszőnyeg ("Red Carpet Light") már a beszállást is különleges élménnyé avatja.
A két sorban elhelyezett négy önálló ülés mindegyike "First Class" luxuskényelemmel szolgál, és kifelé fordulva fogadják az utasokat, akik a beltérben folytatott beszélgetések során foteljeikkel egymással szembe is fordulhatnak². A hátsó sor üléseit különösen nagyvonalú méretek és számos állítási lehetőség jellemzi. A pihenő és szórakoztató üzemmódban a háttámla akár 60 fokban is megdönthető, miközben lábtámaszok jelennek meg. Az ülések integrált kartámaszokkal kiformált oldalpárnái a védettség kellemes érzetét közvetítik. A még zavartalanabb privátszféra szolgálatában az egyes ülések fejtere a fejtámla mögé rögzített elválasztóidommal igény szerint elfedhető a szomszéd elől. A fejtámlák környezetében elhelyezett hangsugárzókkal mindegyik ülés saját hangzónával is rendelkezik, míg az első ülések háttámlájában integrált monitorok is rendelkezésre állnak.
Különleges megoldás vehető igénybe az infotainment-rendszer közös használatára: az első és a hátsó üléssorok közötti területre átlátszó OLED-képernyő hajtható le függőlegesen a tetőtérből. A képernyő ekkor a beltér teljes szélességében húzódva együttes videokonferencia-részvételt vagy épp filmnézést is lehetővé tesz a hátsó üléssorban helyet foglalók számára, igény szerint osztott képernyős üzemmódban is. Használaton kívül a moziképernyő ("Cinema Screen") átlátszó kialakítása következtében zavartalan kilátást nyújt előre.
Redukció, mint tervezési elv
Amint már az Audi grandsphere concept¹ tanulmány, úgy az Audi urbansphere concept¹ beltere is harmonikusan ötvözi a teret és az architektúrát, illetve a digitális technikát és az autentikus anyagokat. A vezetési funkciók aktiválása előtt sem körműszerek, sem virtuális kijelzőkoncepciók sötét felületei nem láthatók, helyettük a legjobb minőségű anyagokkal - fa, gyapjú és szintetikus textilszövet - kidolgozott, jól áttekinthetően tagolt és letisztult zónák fogadják a vezetőt és utasait. Az utastér színtartományai felülről lefelé haladva egyre világosabbá válnak, és a természetesen beeső fénnyel homogén, tágas hangulatot teremtenek a beltérben. Csupán amikor a vezető ujjának egyetlen érintésére életre kel az autó, jelennek meg a szélvédő alatt húzódó fafelületekre vetített kijelzők, igény szerint a beltér teljes szélességében vagy megosztva a vezető és az első utas számára.
¹Az itt említett, illetve bemutatott jármű koncepciómodell, amely nem kapható sorozatgyártású kivitelben.
²Az itt említett, illetve bemutatott jármű koncepciómodell, amely nem kapható sorozatgyártású kivitelben. Az említett, illetve bemutatott automatizált vezetési funkciók jelenleg fejlesztés alatt álló technikák, amelyek nem érhetők el sorozatgyártású modellekhez és csak a rendszerek működési határain belül alkalmazhatók. A műszaki rendszerek és funkciók minden bemutatott alkalmazási lehetősége csupán egy lehetséges koncepciót képvisel és az adott ország jogszabályi előírásainak függvénye.
Átlátszó OLED-képernyő hajtható le függőlegesen a tetőtérből, használaton kívül pedig zavartalan kilátást nyújt előre a hátsó üléssorban helyet foglalók számára
Az itt említett, illetve bemutatott jármű koncepciómodell, amely nem kapható sorozatgyártású kivitelben
High-tech beltérből élményszféra
Egészen különleges kezelőelem áll rendelkezésre az ajtókárpiton: az MMI touchless response megoldásával az üléstámla függőleges helyzetében - egyszerű és intuitív módon - forgatógyűrű és gombok segítségével választhatják a bennülők a különböző funkciómenüket. Ha azonban hátrabillentik az üléstámlákat², s az MMI-kezelőegység már nem érhető el kézzel, tekintet- (Eye Tracking) és mozdulatvezérlés lép működésbe. A kezelő szemére irányított szenzor érzékeli tekintete irányát, ha aktiválni kell a kezelőegységet, s még csak előre sem kell hajolniuk a bennülőknek, hogy az érintőkezeléssel megegyező kézmozdulatokkal teljes mértékben érintés nélkül is vezérelhessék a rendszert.
Mindegyik üzemmódra - tekintetérzékelés, mozdulat- vagy hangvezérlés, illetve érintés - érvényes, hogy az Audi urbansphere concept¹ alkalmazkodik az adott felhasználóhoz, megtanulva személyes preferenciáit és gyakran használt funkcióit. A jármű így nem csak a hiányos utasításokat egészítheti ki értelmesen, hanem akár egyedi javaslatokat is tehet felhasználójának.
Bármennyire is innovatív az Audi grandsphere concept¹ kezelése, ugyanilyen lenyűgözőek a koncepciómodell kínálta további élmények is. Az ajtók kartámaszai például mindkét oldalon VR-szemüveggel egészülnek ki, amelyek az infotainment-rendszer opcióihoz - például a Holoride rendszerhez - vehetők igénybe. Újszerű digitális megoldások születtek a kínai ügyfelekkel folytatott közös alkotás (co-creation) módszeréből is, amelyre jó példa a stresszérzékelés funkciója. Ez a tanulóképes program arcszkenneléssel és hangelemzéssel érzékeli az emberek közérzetét, majd egyéni módszereket javasol a lazításra, például a személyes képernyő és a fejtámlák privát hangzónája segítségével igénybe vehető meditációs alkalmazás formájában - az Audi urbansphere concept¹ így sokrétű, innovatív és személyre szóló módon szolgálhat az "élmények eszközeként" ("Experience Device").
¹Az itt említett, illetve bemutatott jármű koncepciómodell, amely nem kapható sorozatgyártású kivitelben.
²Az itt említett, illetve bemutatott jármű koncepciómodell, amely nem kapható sorozatgyártású kivitelben. Az említett, illetve bemutatott automatizált vezetési funkciók jelenleg fejlesztés alatt álló technikák, amelyek nem érhetők el sorozatgyártású modellekhez és csak a rendszerek működési határain belül alkalmazhatók. A műszaki rendszerek és funkciók minden bemutatott alkalmazási lehetősége csupán egy lehetséges koncepciót képvisel és az adott ország jogszabályi előírásainak függvénye.
Reprezentatív és magabiztos fellépés - az Audi grandsphere concept¹ elegáns és dinamikus hatást kelt
¹ Az itt említett, illetve bemutatott jármű koncepciómodell, amely nem kapható sorozatgyártású kivitelben.