-
Kulcsszó
Pontosság minden részletében – Fémlemezbe formálják az Audi Q4 e-tron érzelemdús dizájnját a szerszámkészítők
2021-03-31
Markáns vonalak, lágy felületek és a tekintetet vonzó, erőteljes
sárvédő-domborulatok ("quattro blister"): Q4 e-tron modelljével az Audi újabb
lépést tesz elektromos modelljei formai nyelvezetében. A kompakt SUV azon
vonalvezetést hozza el a sorozatgyártásba, amely 2019 elején az Audi Q4 concept
show-modellen mutatkozott be. A pontos kivitelezésért pedig az Audi szerszámkészítő
részlege felel, amely már közvetlenül a gyártásba ülteti át a formatervezők
ötleteit, s formálja fémlemezekbe érzelmeiket. A szerszámok tervezése és
elkészítése során ezredmilliméteres pontosság szükséges, a szerszámkészítés így a
magas minőség meghatározó eleme az Audinál.
Lenyűgöző pontosság - az Audi Q4 e-tron oldalfalváza
Elöl-, oldal- vagy épp hátulnézetben - bármely irányból tekintenek rá, kifejező
SUV-formavilágával a Q4 e-tron mindenkit magával ragad. Gyártása komplexitását jól
példázza kupéváltozatának oldalfalváza, amely a 2020 júliusi show-modell
vonalvezetését ülteti át a sorozatgyártásba. Hátsó részén, kis felületen nagy
kihívások "találkoznak": míg felül a D-oszlop simul az autó oldalába, a másik
irányban a hátsó légterelő nyúlik hátra, lejjebb pedig a kerék felett húzódó
hangsúlyos él, vagyis a "blister" ível szűk lekerekítési sugaraival és mélyen
alámetszve egészen a hátsó lámpatestek fölé. Mindezen íveket és vonalakat
kifogástalan felületi kialakítás és a legmagasabb fokú pontosság jellemzi.
A minőségért és a precizitásért az Audi szerszámkészítő részlege felel, akik a
valóságba ültetik át a dizájnerek formaterveit, s akiknek módszertervezői a
felvetett javaslatok megvalósíthatóságát ellenőrizve már korai szakaszától részt
vesznek a fejlesztésben. A koordináció és a fejlesztés messzemenőkig digitálisan,
számítógépen zajlik. A Q4 e-tron esetében megosztották egymás között a munkát az
Audi két németországi termelési helyszínének szerszámkészítői, s amíg az
ingolstadti specialisták az oldalfalak vázain, az ajtókon és a tetőn, a neckarsulmi
kollégáik az első fedélen és a csomagtérajtón dolgoztak.
Óriások öntöttvasból - 4,50 méter hosszú, s akár 47 tonna
A szerszámkészítésben a rendkívül összetett működés kompromisszumot nem tűrő pontossággal és nagy fémtömegekkel találkozik. Az oldalfalvázak présszerszámai igazi öntöttvas óriások, mintegy 4,50 méter hosszúsággal, 2,40 méter szélességgel és 1,35 méter magassággal, illetve akár 47 tonna tömeggel. Több tízezer órányi kézi munkával készülnek és akár ötszáz egyedi alkatrészt is rejthetnek, a többtonnás töltő- és munkatolattyúktól a munkadarab-rögzítőkön és az alakítóidomokon át, egészen a késekig és lyukasztókig. A nagyméretű szerszámegyüttesek összeszerelése több hónapot is igénybe vehet.
A kész szerszámokat először egylépcsős próba-présgépekbe, majd a nagy transzfer
présgépsorokba építik be, többségüket kezdetben az Audi ingolstadti üzemében,
mielőtt Zwickauba szállítanák, ahol a Q4 e-tron készül. Mindeközben számos
optimalizálási folyamatra kerül sor, ahol gyakran mindössze néhány
ezredmilliméternyit kell állítani. Tapasztalható a fémlemez görbületén apró
bemélyedés vagy nem megengedett kiemelkedés? Megjelennek alig látható
elvékonyodások vagy épp a legapróbb ráncok a gyártási folyamat egyes lépéseit
követően? Korszerű optikai mérőberendezések szolgálnak nagypontosságú adatokkal, ám
még mindig nem pótolhatják az ember éles szemét, érzékeny ujjbegyeit, illetve az
iránti érzékét, hogyan viselkedik a lemez a présgépben.
Hat ütem - sorozatgyártás a présműben
Amikor már zajlik a sorozatgyártás és a zwickaui présgépsorok formálják az
oldalfalvázakat, összesen hat gyártási ütemet igényelnek, egyaránt egy-egy
speciális szerszámmal. Közöttük különleges fogókarok továbbítják az alkatrészeket
egyik szerszámról a másikra. Az első szerszám a kívánt formára húzza a fémlemezt, a
következők pedig elvégzik például az oldalablakok körüli méretre vágást, illetve
kialakítják a finom éleket és vonalakat, valamint az összeszerelés technológiai
nyílásait és a bonyolult hátsó metszéseket. Utóbbiak a lemezalkatrészek belső
oldalán kidolgozott azon különböző hornyok és alakzatok, amelyek a karosszéria
későbbi összeállításához szükségesek. Mivel a lemezek hajlamosak az enyhe
visszarugózásra, minden egyes munkafázisban célzottan újra formára alakítják őket.
Az alakítási folyamatba belépő sík lemez végül a legnagyobb pontosság és érzelemdús
formák jellemezte, háromdimenziós alkatrészként kerül ki belőle.
Gyorsuló elektromos offenzíva - dinamikusan fejlődő piaci szegmensbe
érkezik a Q4 e-tron
Tovább gyorsul az Audi elektromos offenzívája: a Q4 e-tron már az Audi e-tron és
e-tron Sportback nagyméretű SUV-modellek, illetve a sportos e-tron GT után jelenik
meg. A Q4 e-tron központi szerepet játszik a márka hajtásrendszereinek elektromossá
alakítási stratégiájában, s egy különösen vonzó és gyorsan növekvő piaci
szegmensbe, a kompakt SUV-modellek kategóriájába érkezik - vonzó árfekvésű belépést
kínálva az Audi ügyfelei számára az elektromos prémiummobilitás világába.
A megadott felszereltségek, adatok és árak a németországi modellprogramra
érvényesek. A változtatás és a tévedés joga fenntartva!