-
Kulcsszó
Sportos, erős és gazdaságos – Az Audi bemutatja az SQ5 TDI új generációját
2020-12-03
Még karakteresebb, sportosabb és gazdaságosabb: a továbbfejlesztett Audi
SQ5 TDI (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 7,0 - 7,0;
szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 185 - 185) még magabiztosabbá és
meggyőzőbbé vált. Háromliteres, V6-os dízelmotorja 251 kW (341 LE) teljesítményt
produkál, s mindvégig harmonikusan és dinamikusan fejti ki tekintélyes erejét.
Tovább "élesített" dizájnja a sportos SUV-modell erőteljes karakterét emeli ki. A
Q5-sorozat csúcsmodelljéhez** extrafelszerelésként az új, digitális
OLED-technikával működő hátsó lámpák is rendelhetők.
Igazi sikermodell az SQ5 TDI (üzemanyag-fogyasztás, kombinált
(l/100 km)*: 7,0 - 7,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 185 - 185),
amely már az első generációjával, 2012 őszén megalapozta népszerűségét - mégpedig
az Audi első dízelmotoros S modelljeként.
Legújabb változatában 251 kW (341 LE) teljesítménnyel és 700 newtonméter maximális
forgatónyomatékkal** szolgál a háromliteres, V6-os aggregát, utóbbi igen széles, az
1750 és 3250 percenkénti fordulatszám közötti tartományon mindvégig a vezető
rendelkezésére áll. A 3.0 TDI** még az eddigieknél is korábban és erőteljesebben
építi fel vonóerejét, álló helyzetből mindössze 5,1 másodperc alatt gyorsítva fel
100 kilométer/órás tempóra a Q5 csúcsmodellt (üzemanyag-fogyasztás, kombinált
(l/100 km)*: 7,0 - 7,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 185 - 185), a
végsebességet pedig elektronika korlátozza 250 kilométer/órára. Akárcsak az első
SQ5 TDI** esetében, a kipufogórendszerben ezúttal is aktuátor kölcsönöz telten
zengő hangot a V6-os erőforrás számára.
Háromliteres TDI széleskörű fejlesztésekkel - most még erőteljesebb és gazdaságosabb
A V6-os 3.0 TDI aggregátot (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 7,0 - 7,0;
szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 185 - 185) számos részletében
átdolgozták. Dugattyúi már nem alumíniumból, hanem kovácsolt acélból készülnek. Az
új anyag hatékonyan csökkenti a hőveszteséget, s nagyobb szilárdsága
eredményeképpen nem jelent tömegnövekedést az alumíniumdugattyúkhoz képest. A
dugattyúban lépcsőzetesen kiformált mélyedés gyorsítja az égésfolyamatot, illetve
növeli hatásfokát. Az üzemanyag-befecskendezés mágnesszelepes injektorai mindenkor
nagy pontossággal működnek, mivel új piezo-érzékelő felügyeli a tű zárását, s
munkaütemenként akár nyolc befecskendezést is végezhetnek, mégpedig még pontosabban
meghatározott befecskendezési mennyiséggel. A maximális befecskendezési nyomás 2500
bar.
A töltőlevegőhűtést a lökhárító mögött elhelyezett levegő-levegő hűtőről a
hengersorok közötti V-térben működő, közvetett víz-levegő hőcserélővel váltották
fel a tervezők, az így lerövidített levegőcsatornák a töltőnyomás gyorsabb
felépülését segítik. A közvetett töltőlevegőhűtő nagyobb teljesítményű, a beszívott
levegő felmelegítésével már röviddel a motorindítást követően és hideg környezeti
körülmények között is gondoskodva róla, hogy az égésfolyamat gyorsabban elérje
optimális hőmérsékletét - ami a hamarabb működésbe lépő kipufogógáz-tisztítás
előnyével is szolgál.
A turbófeltöltőben most kisebb és könnyebb kompresszorkereket alkalmaztak a
tervezők, amely különösen gyorsan pöröghet fel - fontos tényező a motor
forgatónyomatékának közvetlen és magasra ívelő felépülésében. A kipufogóleömlők
hatékonyabb szigetelést kaptak, hidegindítást követően a kipufogógáz ennek
köszönhetően is gyorsabban érheti el optimális hőmérsékletét.
MHEV és EAV - tovább fokozott gazdaságosság és érzékenyebb
reakciók
A 3.0 TDI** két olyan technikát is felsorakoztat, amelyek mérséklik az
üzemanyag-fogyasztást és érzékenyebb gázadási reakciókról gondoskodnak. A 48-voltos
mild-hibrid rendszer (MHEV) szíjhajtású indítógenerátorból (RSG), köztes tárolóként
(puffer) szolgáló lítiumion-akkumulátorból és egy 48/12-voltos
feszültségátalakítóból épül fel. Amikor az autó lassul, az MHEV rendszer akár 8 kW
teljesítményt is visszatáplálhat. A sport-SUV** akár 40 másodpercig is
"vitorlázhat" leállított motorral, ezt követően a nagyteljesítményű szíjhajtású
indítógenerátor (RSG) kényelmesen újraindítja a motort. Az MHEV-rendszer akár 0,7
literrel is csökkentheti 100 kilométerenként a valós üzemi
üzemanyag-fogyasztást.
A másik műszaki modul az elektromos hajtású kompresszor (EAV), amely addig
támogatja a turbófeltöltőt, amíg a kipufogógáz nem biztosít elegendő energiát
meghajtásához. Az ugyancsak a 48-voltos hálózatra csatlakozó, kompakt elektromos
motor mintegy 300 ezredmásodperc alatt 65 ezres percenkénti fordulatszámig pörgeti
fel az EAV kompresszorkerekét. Az EAV már gyakrabban és a vonatkozó
motor-jellegmező nagyobb felületén lép működésbe, elinduláskor és alacsony
fordulatszámokról indított gyorsításkor hatékonyan segítve elő a motor érzékenyebb
gázadási reakcióit. E hatáshoz az EAV, az MHEV, a turbófeltöltő, maga a motor és a
tiptronic sebességváltó optimális együttműködése is nagyban hozzájárul.
Két SCR-katalizátor összjátéka - a kipufogógáz-utánkezelés
A kipufogógáz-utánkezelésben az Audi a Twindosing-technikát alkalmazza, amelyben két SCR-katalizátor működik együtt. Az első közvetlenül a leömlők mögött helyezkedik el a kipufogórendszerben és részecskeszűrőként is szolgál, míg a másik a motortól távol, az autó padlózata alatt működik. A két katalizátor kiegészíti egymás hatását, mivel különböző üzemállapotokban és kipufogógáz-hőmérsékleti tartományokban aktívak. Az SCR-katalizátorokat 24 literes tartály látja el az AdBlue karbamidoldat adalékanyaggal. A Twindosing-technikának köszönhetően az SQ5 TDI (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 7,0 - 7,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 185 - 185) paraméterei jóval az új Euro 6d ISC-FCM AP szabvány határértékei alatt alakulnak, amelyek a mindennapok valós közúti közlekedési körülményei között is a nitrogén-oxidok (NOx) kibocsátásának erőteljes csökkentését írják elő.
Gyors és kényelmes kapcsolások - a nyolcfokozatú tiptronic
sebességváltó
Az erőátvitel feladatát gyors és kényelmes működés jellemezte, nyolcfokozatú
tiptronic sebességváltó látja el, amelynek fokozatváltási stratégiáját az
átdolgozott motorhoz illesztették. Amikor az SQ5 TDI** leállított motorral
"vitorlázik", nyit a váltóműegységben elhelyezett tengelykapcsoló és megszakítja az
erőfolyamot.
Normál menetkörülmények között a quattro állandó összkerékhajtás 40:60 arányban
osztja el a forgatónyomatékot az első és a hátsó tengely között, hajtásból eredő
megcsúszást (kipörgés) érzékelve azonban túlnyomórészt a hatékonyabb
vonóerőátadású tengelyre irányítja át - akár 70 százalékban előre és akár 85
százalékban hátra. A gyors kanyarvételek során a kerekenkénti
forgatónyomaték-szabályzás a belső íven gördülő, így lecsökkent függőleges
terhelésű kerekek enyhe fékezési beavatkozásaival javíthatja tovább az
irányíthatósági tulajdonságokat.
Sport-differenciálmű - nagyobb forgatónyomaték, csökkenő
alulkormányozottság, fokozott dinamika
Kívánságra az Audi sport-differenciálművel is felszerelheti a hátsó tengelyt, amely sportos vezetési stílus mellett aktívan szabályozza a kerekek közötti forgatónyomaték-eloszlást. Ennek során a kanyar külső ívén gördülő, kedvezőbb vonóerőátadási képességekkel rendelkező kerékre irányít nagyobb nyomatékot, valósággal a kanyarba préselve az autót és jelentősen mérsékelve alulkormányzottságát. A külső kanyaríven gördülő kerékre a szűk fordulókból kigyorsítva is nagyobb forgatónyomatékot irányít a rendszer, tovább fokozva a jármű menetdinamikai képességeit.
Precíz működés - a futómű
Az Audi SQ5 TDI** futóművét az erőteljes dízelmotor képességei jegyében alakították
ki a mérnökök. Mind a négy kereket ötkaros felfüggesztés vezeti, a
csillapításszabályzással kiegészített S sportfutómű pedig a Q5 modellekéhez képest
30 milliméterrel süllyeszti mélyebbre a karosszériát, különösen széles tartományt
nyitva a kényelem és a dinamika között.
Az extrafelszerelésként rendelhető sport-differenciálművel, a motorral, a
kormányzással és a tiptronic sebességváltóval közösen a szabályozott
lengéscsillapítók szintén az alapkivitelhez tartozó Audi drive select
menetdinamikai szabályzórendszer részei, amellyel a vezető hatféle menetprofil -
auto, comfort, efficiency, dynamic, offroad és individual - szerint változtathatja
e főegységek alapvető karakterét. Amennyiben az S-specifikus hangolású, szintén
extrafelszerelésként rendelhető Adaptív légrugózás (adaptive air suspension) is a
felszereltség része, egy hetedik menetprofil, az allroad is rendelkezésre áll. Ez a
légrugózás öt fokozatban állítja a pillanatnyi menethelyzethez a karosszéria
magassági pozícióját. További extrafelszerelésként kínált főegység a dinamikus
kormányzás, amely hullámhajtása segítségével a pillanatnyi sebesség és
bekormányzási szög szerint változtatja a kormányzás áttételét, kis sebességnél
agilisan közvetlen, míg autópályán kényelmesen hosszú karakterrel.
A megújult Audi SQ5 TDI (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 7,0 - 7,0;
szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 185 - 185) 255/45 méretű
gumiabroncsokkal szerelt, 20 col peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsákkal készül, de
kívánságra az Audi és az Audi Sport GmbH 21 colos modelljei is rendelkezésre
állnak. Az első kerekek mögött hatdugattyús alumínium féknyergek és 375 milliméter
átmérőjű féktárcsák dolgoznak, a feketére vagy opcióként vörösre fényezett
féknyergek S logót hordoznak.
Új stílusjegyek - a külső dizájn
A felfrissített Audi SQ5 TDI** erőteljes kiállású, s markáns részletek kölcsönöznek
számára még robusztusabb fellépést. Első lökhárítója nagyméretű szélső légbeömlő
nyílásait függőleges bordák osztják meg, a nyolcszögletű, S-specifikus Singleframe
hűtőrácsban pedig karcsú idomok kapcsolják össze a nagy nyolcszögletű
méhsejt-motívumokat. Utóbbiak a légbeömlők bordáihoz hasonlóan alumíniumfelülettel
készülnek.
Az újdonság már alapkivitelben LED-technikájú fényszórókkal készül,
extrafelszerelésként pedig automatikus távolsági fénnyel működő és dinamikus
irányjelzővel kiegészített Matrix-LED fényszórók is rendelhetők. Hátul matt
alumínium díszléc húzódik a lökhárító alsó részén, alatta a diffúzorbetét és négy
krómozott, ovális kipufogóvégcső tűnik fel. Kilenc külső szín szerepel a palettán,
kívánságra pedig a fekete elemek optikai csomagja gondoskodhat plusz sportos
stílusjegyekről.
A legújabb világítástechnika - digitális OLED hátsó lámpák
A Q5-csúcsmodell** hátsó lámpáihoz az Audi az új digitális OLED-technikát is kínálja. Az OLED hátsó lámpa három mezőben hat-hat szegmensre oszlik. Már megvásárlásakor is háromféle hátsó fénydizájn áll az ügyfelek rendelkezésre, a hazavezető fény (Coming Home & Leaving Home) funkció specifikus animációival, s az Audi drive select menetdinamikai szabályzó rendszer dynamic üzemmódjának aktiválásakor egy további grafika is megjelenik. Az OLED-technikájú hátsó lámpák közelítésérzékelő funkcióval is rendelkeznek: ha a közlekedés más résztvevője két méternél jobban megközelíti az SQ5** hátulját, az összes OLED-szegmens működésbe lép. A digitális OLED hátsó lámpák spektrumát dinamikus irányjelzők teszik teljessé.
Sportos fekete és szürke - a belső tér
Az SQ5 TDI (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 7,0 - 7,0;
szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 185 - 185) belterét a fekete vagy a
sötétszürke határozza meg, míg a megvilágított alumínium küszöbléceken S logó tűnik
fel. Az S nyomattal díszített, elektromosan állítható sportülésekhez háromféle
kárpitozás választható, az alapkivitel a bőr/műbőr kombináció. Extrafelszerelésként
a bőr és a Dinamica S-nyomatú kombinációja is rendelhető, ahol az Alcantara helyett
kínált, új mikroszálas Dinamica nagyrészt újrahasznosított műanyagból készül. A
másik opcionális lehetőség a rombuszmintájú steppeléssel varrott, Magmavörös
Feinnappa bőrbevonat. Az üléseken és a kormánykeréken kontrasztárnyalatú
díszvarrások húzódnak, kívánságra pedig három programot kínáló masszázsfunkció,
illetve ülésszellőztetés is kapható. A dekorbetétek palettáján a széria
szálcsiszolt alumínium mellett extraként a szénszálerősítésű műanyag (karbon) két
változata, valamint a zongoralakk kínál további alternatívát.
A hátsó ülés plusz-változatában hosszirányban mozgatható és a háttámla dőlésszöge
is állítható. A csomagtér alaptérfogata 520 liter, s a háttámlák lehajtásával 1520
literre bővíthető. Az elektromos mozgatású csomagtérajtó, a nemesacél rakodóperem
és az alumínium tetősínek egyaránt az alapfelszereltséget bővítik. A sportos
SUV-modell akár 2,4 tonna össztömegű utánfutót is vontathat (12 százalékos
emelkedőn, fékezett).
Kezelés, infotainment és Audi connect
A műszerfal közepén az MIB 3 modulrendszerű infotainment-koncepció központi
elemeként 10,1 col képátlójú MMI-érintőképernyő szolgál kombinált adatbeviteli és
megjelenítő eszközként. További kezelési szintként a természetes hangvezérlés és a
multifunkciós kormánykerék áll rendelkezésre. A műszeregység 12,3 col átlójú
kijelzőfelületén három különböző grafikai elrendezés - Dynamic, Sport és Classic -
választható, amelyeket kívánságra Head-up kijelző egészíthet ki.
Ha több vezető is használja az autót, akár hat különböző egyéni profilban is
tárolhatják személyes beállításaikat. Az Audi connect Car-to-X szolgáltatásai
segíthetnek az útmenti szabad parkolóhelyek megtalálásában, de olyan veszélyekre is
figyelmeztethetnek az útvonal mentén, mint a jeges útfelület vagy a köd. A myAudi
alkalmazás a felhasználó okostelefonjával köti össze az autót, míg az Audi phone
box a külső antennára csatlakoztatja és akár induktív úton töltheti az
okostelefont. Különleges akusztikai élményekkel szolgál az extrafelszerelésként
rendelhető, térhangzású Bang & Olufsen Premium Sound System. Az FM, a DAB és az
online-stream között a vételi helyzettől függően önműködően átváltó hibridrádió
mindenütt biztosítja a kedvenc rádióállomásokat, ahol csak működik a mobil
adatátvitel.
Kényelmes és precíz működés - a vezetői segédrendszerek
Az SQ5 TDI (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 7,0 - 7,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 185 - 185) kínálatában a Q5** összes vezetői segédrendszere megtalálható. A Bekanyarodás-asszisztens (Turn Assist), a Kikerülés-asszisztens (Collision Avoidance Assist) és a Kiszállás-figyelmeztetés (Exit Warning) egyaránt nagyban hozzájárul a biztonság növeléséhez, míg az Adaptív menetasszisztens (Adaptive Cruise Assist) a hosszú utakon a gyorsítások és a lassítások során, valamint az éppen igénybe vett forgalmi sáv tartásában támogatja messzemenőkig a vezetőt. Az Előretekintő gazdaságossági asszisztens (Predictive Efficiency Assist) az üzemanyagtakarékos közlekedés jegyében az előrelátó vezetést segíti.
* Az üzemanyag-fogyasztási és a szén-dioxid-kibocsátási adatok a megadott
tartományban a választott keréktárcsák/gumiabroncsok, illetve felszereltség
függvényeként alakulnak.
** Az említett és a német piacon elérhető modellek üzemanyag-fogyasztási és
szén-dioxid-kibocsátási értékei együttesen a jelen médiainformáció végén található
felsorolásban tekinthetők meg.
Az említett modellek üzemanyag-fogyasztási és szén-dioxid-kibocsátási
adatai
Az üzemanyag-fogyasztási és a szén-dioxid-kibocsátási adatok, illetve
gazdaságossági besorolások a megadott tartományban a választott
keréktárcsák/gumiabroncsok, illetve felszereltség függvényeként alakulnak.
Audi SQ5 TDI
Üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 7,0 - 7,0;
Szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 185 - 185
Audi Q5
Üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 7,5 - 4,7;
Szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 181 - 123