-
Kulcsszó
40 év, 40 szám, 40 kép – Tények, számok és érdekességek az Audi quattro-technikájáról
2020-11-05
Immár 40 esztendeje az Audi meghatározó műszaki szakterülete és alappillére
a quattro összkerékhajtás. E nagyszabású sikertörténet az 1980-as, manuálisan
zárható központi differenciálműtől egészen az Audi e-tron sorozat új S-modelljeinek
három elektromos motorjáig ível. Négy karika és négy hajtott kerék, 40 szám 40
évből - olyan tények gyűjteménye, amelyeket nem mindenki ismer.
0 tengelykapcsoló és nulla differenciálmű dolgozik
az Audi e-tron (elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 26,6 - 22,4
(WLTP); 24,3 - 21,0 (NEDC); szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 0) és e-tron
Sportback (elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 26,3 - 21,6 (WLTP);
23,9 - 20,6 (NEDC); szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 0) modellekben. A
tisztán elektromos hajtásrendszerű SUV-modellekben elektromos összkerékhajtás
működik, amelyben az elektromos motorok a quattro minden funkcióját
megvalósíthatják.
0,5 másodperccel kalkulál mindenkor előre az ultra-technikájú
quattro összkerékhajtás szabályzóegysége. Az intelligens szabályzás a
nagyteljesítményű érzékelőtechnikának és adatkiértékelésnek köszönhetően
előretekintő módon működhet. Az ultra-technikájú quattro összkerékhajtás két
tengelykapcsolót alkalmaz, amelyeken keresztül villámgyorsan válthat
elsőkerékhajtásról összkerékhajtásra. Visszafogott vezetési stílus mellett az
ultra-technikájú quattro összkerékhajtás teljes mértékben kiaknázhatja a gazdaságos
elsőkerékhajtás előnyeit, a folyamatos készenlétben álló összkerékhajtás azonban
azonnal, sőt előretekintő módon léphet működésbe, amint szükséges.
3 egymást követő alkalommal nyerte meg 2012 és 2014 között az Audi
R18 e-tron quattro a Le Mans-i 24-órás versenyt. Hátsó kerekeit V6-os TDI-erőforrás
hajtotta, első tengelyének két elektromos motorját pedig lendkerekes energiatároló
látta el a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció)
segítségével nyert elektromos árammal - a versenyautó így gyorsításkor ezt az
átmeneti quattro összkerékhajtást is igénybe vehette.
3 elektromos motor látja el az új Audi e-tron S
(elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 28,4 - 26,8 (WLTP); 28,2
(NEDC); szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 0) és az Audi e-tron S Sportback
(elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 28,1 - 26,4 (WLTP); 27,6 -
27,5 (NEDC); szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 0) modellekben a hajtás
feladatát, ami innovatív és világújdonságnak számító megoldás a sorozatgyártásban.
A hátsó tengely két elektromos motorja az elektromos Torque Vectoring funkcióját,
vagyis a forgatónyomaték a jobb és bal oldali keréken egyaránt a pillanatnyi
igények szerinti alakítását teszi lehetővé.
3,1 másodpercet igényelt a Sport quattro S1 a manuális
sebességváltó közepes áttételezésével a 0-100 km/h gyorsuláshoz. Az Audi első ízben
1985-ben indított raliversenyautója öthengeres, turbófeltöltésű motorjával 350 kW
(476 LE) teljesítményt produkált és mindössze 1090 kilogrammot nyomott.
4 különböző összkerékhajtás-tengelykapcsolót és 4 különböző központi
differenciálművet alkalmaznak az Audi teljes modellpalettáján. A hosszirányban
beépített orrmotorral és nyolcfokozatú tiptronic sebességváltóval szerelt modellek
számára tervezték az önzáró központi differenciálművet. Ez egyes motorváltozatok
esetében a hátsó tengely sport-differenciálművével is együttműködik, amely a
pillanatnyi menethelyzetnek megfelelően osztja el a forgatónyomatékot a hátsó
kerekek között. A hosszirányban beépített motorok mögött a két tengelykapcsolóval
működő ultra-technikájú quattro összkerékhajtás a hétfokozatú S tronic váltómű
partnere. A keresztirányú motorral szerelt, kompakt Audi-modellekbe hidraulikus
szabályzású többlamellás tengelykapcsoló kerül, mégpedig az első és hátsó tengely
közötti kedvező tömegeloszlás érdekében a hátsó tengely elé. Az R8
nagyteljesítményű sportkocsiban (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 13,6
- 13,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 311 - 297) szintén szabályozott
többlamellás tengelykapcsoló dolgozik, ám itt az első tengelyre építve.
5 kilogrammot nyomott nagyjából az 1986-os Ős-quattro első ízben
alkalmazott, önzáró központi Torsen-differenciálműve, a forgatónyomaték 50:50
arányú alapeloszlását valósítva meg az első és a hátsó tengely között. Napjainkban
már csupán mintegy három kilogramm a hosszirányban beépített motorral szerelt
modellek önzáró központi Torsen-differenciálműve, amelynek
forgatónyomaték-alapelosztása 40 százalék az első és 60 százalék a hátsó tengely
felé.
6:29 perc előnnyel zárta a Sport quattro S1 volánjánál Walter
Röhrl az 1985-ös San Remo Ralit a második helyezett előtt. A szezon utolsó futama,
a brit RAC Rali során már a pneumatikus kapcsolású kettős tengelykapcsolós
sebességváltó is Röhrl rendelkezésére állt. A mai S tronic ezen előfutára akkoriban
abszolút újdonságnak számított. Napjainkban fejlett elektronikus technikák teszik
lehetővé a modern kettős tengelykapcsolós sebességváltók magasfokú hatékonyságát és
funkcionalitását, illetve aktív integrációját az autó alapvető hangolásába.
10:47,85 perces idővel diadalmaskodott 1987-ben Walter Röhrl és az
Audi Sport quattro S1 a Pikes Peak (Amerikai Egyesült Államok) hegyiversenyén. Az
1435 méter szintkülönbségű, átlagosan hét százalék emelkedésű és 156 kanyarral
tarkított, húszkilométeres pálya leggyorsabb pontján 196 kilométer/órát mértek
nála.
11 fok bekormányzási szöget választottak a hátsó kerekekhez a
mérnökök egy 1984-es quattro-prototípus kísérleti összkerékkormányzásához. Ma az
Audi csúcsmodelljei, mint például az RS 6 Avant (üzemanyag-fogyasztás, kombinált
(l/100 km)*: 11,7 - 11,5; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 268 - 263)
kívánságra már dinamikus összkerékkormányzással is érkezhetnek. Kis sebességeknél a
hátsó kerekek legfeljebb öt fokkal fordulnak az elsőkkel ellentétes irányba,
nagyban megkönnyítve például a parkolást és az egyéb manőverezést. A magasabb
sebességtartományokban legfeljebb két fokban az elsőkkel megegyező irányba
fordulnak el a hátsó kerekek, például gyors sávváltáskor jelentősen növelve a
stabilitást.
12 mérnök segítette 1977 februárjától Walter Treser
projektmenedzsert az első quattro állandó összkerékhajtással szerelt Audi
kifejlesztésében.
23 rali-világbajnoki futamot nyertek meg az Audival Michèle
Mouton, Hannu Mikkola, Stig Blomqvist és Walter Röhrl quattro-pilóták az 1981 és
1985 közötti öt év során - az Audi ezzel egyértelműen igazolta a quattro-elv
dominanciáját a versenysportban.
32 S-, RS- és R-modellt kínál jelenleg az Audi a piacon,
mindegyiküket már alapkivitelben quattro-összkerékhajtással.
30 ezredmásodpercet igényel az Audi e-tron
(elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 26,6 - 22,4 (WLTP); 24,3 -
21,0 (NEDC); szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 0) és e-tron Sportback
(elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 26,3 - 21,6 (WLTP); 23,9 -
20,6 (NEDC); szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 0) számára a forgatónyomaték
átirányítása a hátsó tengelyről az első felé - egy emberi szempillantás háromszor
tovább tart. Az elektromos összkerékhajtásban ugyanis már nem szükséges mechanikus
tengelykapcsolót működtetni, csupán elektromos áramot elosztani - mégpedig
villámgyorsan.
40-40 milliméterrel szélesebbek hangsúlyos
quattro-domborulataikkal ("quattro Blister") az Audi RS 6 Avant
(üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 11,7 - 11,5; szén-dioxid-kibocsátás,
kombinált (g/km)*: 268 - 263) sárvédői az A6 Avantéhoz képest - amelyekkel
erőteljes quattro-karakterét hangsúlyozzák a formatervezők.
40:60 arányú a hosszirányban beépített motorral szerelt
Audi-modellek önzáró központi differenciálművének forgatónyomaték-alapelosztása az
első és a hátsó tengely között, de igény szerint a forgatónyomaték akár 70
százalékát is előre, illetve akár 85 százalékát is hátra irányíthatja a központi
differenciálmű.
45,3 százalék az Audi teljes globális ügyfélköréből valamelyik
quattro változat mellett döntött 2019-ben - azaz csaknem minden második
vásárló.
75. alkalommal rendezték meg a Genfi Autószalont, amikor az Audi
1980. március 3-án bemutatta Typ 85 belső kóddal jelölt Ős-quattro modelljét.
80 százalék meredekségű a finnországi Kaipola síugró sánca,
amelyen az Audi 1986-ban legendás reklámfilmjét forgatta. A 47 méteres
szintkülönbséget Harald Demuth profi raliversenyző győzte le az Audi 100 CS quattro
volánja mögött a behavazott pályán.
80 százaléknál is több érkezik a 2020-ban bemutatott, mintegy húsz
Audi-modell közül legalább egy quattro-változattal a piacra.
92,2 százalék készült quattro összkerékhajtással az Audi 2019-ben,
kanadai ügyfeleknek kiszállított összes autója közül, ezzel világszerte az
észak-amerikai országban a legmagasabb az összkerékhajtású új Audik aránya.
110 kilowattól (150 LE) - a Q2 35 TDI quattro S tronic
(üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 4,8 - 4,6; szén-dioxid-kibocsátás,
kombinált (g/km)*: 128 - 122) orrában - egészen 456 kilowattig
(620 LE) - az R8 V10 performance quattro szupersportkocsiban (üzemanyag-fogyasztás,
kombinált (l/100 km)*:13,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 299 - 297) -
kínálja teljes modellpalettáján ügyfeleinek az Audi az állandó összkerékhajtás
előnyeit.
200 lóerővel (147 kW) érkezett az Ős-quattro, ami 40 évvel ezelőtt
vérbeli sportautóhoz illő teljesítménynek számított - akkoriban még a Porsche 911
SC is csupán négy lóerővel kínált többet.
720 lóerőt (530 kW) teljesített nagyjából az öthengeres
turbófeltöltésű aggregát az Audi 90 quattro versenygépben, amely az 1989-es IMSA
GTO sorozatban állt rajthoz - a 2,2 literes, hengerenként négyszelepes motor így
nem kevesebb, mint 329 lóerőt produkált összlökettérfogata minden egyes literéből.
Pilótái, Hurley Haywood és Hans-Joachim Stuck, az észak-amerikai versenysorozat
csaknem minden második futamát megnyerték, az Audi pedig a lehető legjobban
kiaknázta az IMSA-széria műszaki szabályzata adta lehetőségeket: a csőváz-szerkezet
erősen kiszélesített műanyag karosszériát hordozott, a gumiabroncsok szélessége
pedig a 360 millimétert is elérte.
973 newtonméterig is emelkedhet az Audi e-tron S
(elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 28,4 - 26,8 (WLTP); 28,2
(NEDC); szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 0) és az Audi e-tron S Sportback
(elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 28,1 - 26,4 (WLTP); 27,6 -
27,5 (NEDC); szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 0) három elektromos
motorjának rendszer-forgatónyomatéka. A két tisztán elektromos SUV-modell
Boost-üzemmódjában egyaránt 370 kW (507 LE) teljesítményt produkál.
1976/77 telén született meg az Audinál a quattro-technika
kifejlesztésének ötlete. Kezdetként Skandináviában szerveztek tesztvezetéseket,
amelyeken egy Volkswagen Iltis is részt vett. Az Audinál kifejlesztett katonai
terepjáró meggyőzően demonstrálta a behavazott utakon összkerékhajtása
képességeit.
1981-ben jelent meg az Audi első ízben hivatalosan is quattro
összkerékhajtásával a rali világában, amikor Franz Wittmann nagyjából 21 perc
előnnyel diadalmaskodott a Rali Európa-bajnokságba tartozó, osztrák Jänner Ralin. A
helyi pilóta mind a 31 gyorsasági szakaszt megnyerte. Nem minősített, de mért idejű
előfutó autóként egy quattro már az 1980-as portugáliai Algarve Ralin is részt vett
- óriási sikerrel.
1984 bizonyult az Audi quattro-pilótái legsikeresebb évének a
Rali-világbajnokságon, amikor "duplázva" a konstruktőri és a pilótabajnoki címet is
elhódították, utóbbit Stiq Blomqvist révén.
1988-ban állt rajthoz az Audi 200 az amerikai TransAm-sorozatban,
s a négy karika itt is egy csapásra a konstruktőri és a pilótabajnoki pontverseny
élén végzett. A quattro-elv a körpályán is bizonyított.
1994-ben jelent meg az Audi a piacon RS 2 Avant újdonságával, azaz
a legelső RS-modellel. quattro összkerékhajtása a hátsó tengely elektromechanikusan
kapcsolható önzáró differenciálművét is magában foglalta.
1999-ben 110 kW (150 LE) teljesítményű A3 1.8 T modelljében
kínálta az Audi először quattro összkerékhajtását a
prémium-kompaktszegmensben.
2005-ben RS 4 modelljében (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100
km)*: 9,2; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 211 - 210) mutatta be az Audi
első aszimmetrikus-dinamikus forgatónyomaték-alapelosztású központi
differenciálművét, amelyet továbbfejlesztett formában még ma is alkalmaz.
Aszimmetrikus-dinamikus forgatónyomaték-elosztása sportos, a hátsó kerekekre
összpontosító irányíthatósági tulajdonságokat biztosít.
2007-ben érkezett az Audi R8 nagyteljesítményű sportautó
(üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100) km*: 13,6 - 13,0; szén-dioxid-kibocsátás,
kombinált (g/km)*: 311 - 297) első generációja a piacra, mégpedig testreszabott
quattro összkerékhajtással: hátul elhelyezett sebességváltójától kardántengely
vezetett az első tengelyen működő, szabályozatlan viszko-tengelykapcsolóhoz. Az R8
jelenlegi nemzedékében már szabályozott többlamellás tengelykapcsoló dolgozik
itt.
2019-ben a pályaverseny- és ralikrossz-bajnok Mattias Ekström
hajtott fel a Kitzbühel-közeli, behavazott Streif sí-versenypálya egy szakaszán.
Ennek során a három elektromos motorral szerelt Audi e-tron quattro
(elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 26,6 - 22,4 (WLTP); 24,3 -
21,0 (NEDC); szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 0) volánja mögött 85
százalékos emelkedőt is meghódított.
2100 newtonméter nagyjából a forgatónyomaték-különbség, amely
megjelenhet a tisztán elektromos hajtásrendszerű Audi e-tron S
(elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 28,4 - 26,8 (WLTP); 28,2
(NEDC); szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 0) és e-tron S Sportback
(elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 28,1 - 26,4 (WLTP); 27,6 -
27,5 (NEDC); szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 0) hátsó kerekekein a
dinamikus kanyarvételek során. A két hátsó elektromos motor itt egy-egy kereket
hajt. Kedvezőbb vonóerőátadási képességei következtében a kanyar külső ívén gördülő
kerékre alapesetben jóval nagyobb forgatónyomaték érkezik, mint a belső íven futó,
lecsökkent függőleges terhelésű kerékre, egyaránt jelentősen fokozva a
menetdinamikai képességeket és a kanyarsebességet.
11 452 példány készült 1980 és 1991 között az Ős-quattro
modellekből - eredetileg mindössze 400 darab szerepelt a tervekben.
49 900 német márka volt 1980-as piaci bevezetésekor az Audi
Ős-quattro alapára, pontosan ennyiért kínálta a Porsche is 911 SC modelljét
486 000 eurót fizetett egy rajongó 2016-ban egy londoni aukción az
Audi Sport quattro egy példányáért. A 306 lóerős (225 kW) csúcs-quattro változatból
mindössze 214 darab készült, s 1984-es bemutatkozásakor 195 ezer márkába
került.
804 224 quattro-modellt gyártott 2019-ben az Audi világszerte,
közülük 258 765 darabot Németországban.
11 milliót közelíti a négykarikás márka által
1980 óta késztett, quattro összkerékhajtással szerelt gépkocsik száma (2020.
szeptember 30-i állás).
* Az üzemanyag-/elektromosáram-fogyasztási és a szén-dioxid-kibocsátási adatok a
megadott tartományban a választott keréktárcsák/gumiabroncsok, illetve
felszereltség függvényeként alakulnak