-
Kulcsszó
Az új Audi RS Q3 és az új Audi RS Q3 Sportback
2020-03-02
A színpad előállt az új RS Q3 (üzemanyag-fogyasztás l/100 km: 8,9 - 8,8
(kombinált), CO2 kibocsátás g/km: 203 - 202 (kombinált)) és az RS Q3 Sportback
(üzemanyag-fogyasztás l/100 km: 8,9 - 8,8 (kombinált), CO2 kibocsátás g/km: 204 -
202 (kombinált) számára. Mindkét modell egyedülálló hajtásrendszert, érzelemgazdag
formavilágot és kompromisszummentes hétköznapi használatot biztosít szegmensében. A
csúcsteljesítményű terepjárók szíve a legendás és többszörösen elismert 2,5 literes
TFSI erőforrás. A quattro állandó összkerékhajtással párosítva ez garantálja a
színtiszta vezetési élményt. A szériafelszereltség részét képező RS sportfutóműnek
köszönhetően mindkét kompakt modell karosszériája tíz milliméterrel lejjebb került,
mint az alapmodelleké.
"Az Audi RS Q3 első generációjával egy teljesen új szegmenst
hoztunk létre. Ahhoz, hogy a sikertörténet folytatódjon, az RS Q3 modellt SUV kupé
kivitelben is kínáljuk, így azok az ügyfelek is megtalálják a számításukat, akiknek
különösen vonzódnak van a formatervezett megoldások iránt." - nyilatkozta Oliver
Hoffmann, az Audi Sport GmbH. ügyvezető igazgatója. "Mindeközben új trendet
teremtünk és igyekszünk az Audi Sport GmbH. számára új növekedési potenciált
kihasználni."
Egy karakter nagy vonalakban: a külső megjelenés
Az új Audi
RS Q3 és az új Audi RS Q3 Sportback számos RS specifikus formatervezési részletet
tartalmaz, mindemellett számos elem jelzi egyedi karakterét. A fényes fekete,
térhatású méhsejtmintázatú Singleframe hűtőrács még erőteljesebb kiállást kölcsönöz
a két nagyteljesítményű kompakt modellnek. A Q3 modellhez képest alacsonyabbra
süllyesztett karosszériát az RS specifikus, hatalmas légbeömlő nyílásokkal szerelt
lökhárítóval tették még hangsúlyosabbá. A feltűnő, bumeráng formájú vízszintes
pengeidomok (blade) kifejezetten az RS Q3 számára készültek. Az RS gének szintén
visszaköszönnek a Singleframe hűtőrács felett található lapos nyílásoknál is.
Kupészerű, lágyan ereszkedő tetőívével az RS Q3 Sportback 45 milliméterrel
alacsonyabb az RS Q3 modellnél. A Sportback emelkedő tetőíve lejjebb ereszkedik,
mint a testvérmodellnél, és ezzel a karosszéria vizuális tömegközéppontja is
lejjebb kerül. Ezáltal még nagyobbnak tűnnek a kerekek és a SUV kupé kiállása még
erőteljesebbé válik. A 10 milliméterrel kidomborodó kerékjáratoknak köszönhetően
mindkét modell összhatása szélesebbé válik.
A két modell hátsó formaterve is igen tekintélyt parancsoló. Alacsony hátsó
ablakaival és fényes fekete, RS-specifikus tetőlégterelőjével az RS Q3 Sportback
testvérmodelljénél is szélesebb és dinamikusabb benyomást kelt. Az alacsonyan futó
tetővonal erős, laposan megformált D oszlopokban folytatódik. Az RS Q3 modell
RS-specifikus széles tetőlégterelője tovább hangsúlyozza a csúcsteljesítményű SUV
ugrásra kész, atletikus karakterét, emellett javítja a leszorítóerőt. Az RS Q3 új
generációja most először érkezik kettős RS kipufogóval, ahol mindkét oldalon
nagyméretű, ovális kipufogóvégeket találunk. Ez a kipufogórendszer egy
RS-specifikus lökhárítóban kapott helyet a hátsó diffúzorelemmel és a vízszintes
pengeidomokkal (blades) együtt.
A kompakt nagy teljesítményű SUV és a kompakt nagy teljesítményű SUV kupé
modelleket a szériafelszereltség részeként LED fényszórókkal szerelték. Az Audi
opcionálisan Matrix LED fényszórókat is kínál RS specifikus sötétített LED
technikával.
Egyedülálló: a motor
Az új RS Q3 és RS Q3 Sportback lelke az
erőteljes öthengeres 2.5 TFSI erőforrás. A 2 480 cm3 hengerűrtartalmú aggregát az
RS Q3 előző generációjánál most 17 százalékkal több, összesen 294 kW (400 LE)
teljesítményre képes (üzemanyag-fogyasztás l/100 km: 8,9 - 8,8 (kombinált), CO2
kibocsátás g/km: 204 - 202 (kombinált)). Maximális nyomatéka eléri a 480 Nm-t,
amely 1 950 és 5 850 közötti fordulatszámtartományban rendelkezésre áll. Az RS Q3
és az RS Q3 Sportback álló helyzetből mindössze 4,5 másodperc alatt éri el a 100
km/óra sebességet, 250 kilométer/órás végsebességük pedig opcióként 280
kilométer/órára is emelhető.
A különleges, 1-2-4-5-3 gyújtási sorrend és a páratlan hengerszám igen különleges
ritmust és egyedi motorhangot garantál. A kettős RS kipufogórendszer még inkább
hangsúlyozza az öthengeres erőforrás karakteres hangját, az opcionális RS sport
kipufogó rendszer pedig még ezt is tovább fokozza. Az öthengeres aggregát
sorozatban kilenc alkalommal nyerte el az igen népszerű "Nemzetközi Év Motorja"
díjat.
Alapkivitelben az öthengeres motor teljesítményét egy hétfokozatú S tronic
sebességváltó továbbítja a quattro állandó összkerékhajtás felé. A kerekenkénti
nyomatékszabályozás pedig tökéletesíti a biztonságos és agilis
kezelhetőséget.
Sportos, agilis és sokoldalú: a futómű
Az RS Q3 és az RS Q3
Sportback kiemelkedő vezetési karakterisztikájának alapkövetelménye az egyenletesen
sportos futómű hangolás. A Q3 család többi tagjához képest az RS-sportfutómű 10
milliméterrel lejjebb süllyeszti a karosszériát. Igény esetén az RS-sportfutóműhöz
társítható az adaptív futóműszabályozás (DCC) rendszere, amelynek szenzorai mérik a
karosszéria mozgásait és amely az oldalirányú dőlést csökkenti nagysebességű
kanyarvételnél és terhelésváltásoknál. Az RS-hangolású csillapítás az útfelület
állapotának és a vezetési szituációnak megfelelően kerül beállításra.
Az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszer nem csupán a felfüggesztést,
de a quattro hajtást, a kormányzást, az S tronic sebességváltót, a motor
karakterisztikáját vagy például a hangzást is befolyásolja. A választott
felszereltségtől függően öt vagy hat menetprofil érhető el: comfort, auto, dynamic,
efficiency, individual illetve ennek alternatívájaként az egyénileg konfigurálható
RS-specifikus RS1 és RS2 üzemmódok. Az MMI touch érintőképernyőjén a vezető egyéni
igényeire szabhatja és elmentheti a két RS üzemmódot. Az új "RS MODE" gomb
megnyomása a kormánykeréken gyors hozzáférést biztosít a két új RS profilhoz és az
utolsó kiválasztott üzemmódhoz, továbbá lehetőséget biztosít a vezetőnek, hogy
menetprofilt váltson. Ezzel az ügyfelek teljes mértékben egyéni igényeikre
szabhatják RS modelljüket és villámgyorsan válthatnak a maximálisan sportos profil
és a kényelemre összpontosító üzemmód között.
Az RS-hangolású progresszív kormányzás még közvetlenebb kapcsolatot biztosít az
úttal, még a gyors kanyarokban is. Az alapkivitel 20 colos vagy az opcionálisan
elérhető 21 col peremátmérőjű kerekek mögött teljesen új, hatdugattyús RS
acéltárcsás fékek találhatók, amelyek 375 milliméter átmérőjű (elől) és 310
milliméter átmérőjű (hátul, nem perforált), belső szellőzésű és perforált
féktárcsákkal dolgoznak. Féknyergeik alapkivitelben fekete színűek, de igény esetén
piros színben is elérhetőek. Az opcionálisan elérhető, teljesen új RS kerámia fékek
tárcsáinak átmérője 380 milliméter (elől, kerámia) és 310 milliméter (hátul, acél),
színük pedig szürke, piros vagy kék lehet.
Kitűnő választás a mindennapi használatra: a térkoncepció
Az
RS Q3 alapvető koncepciója egyesíti a sportautókra jellemző vezetési élményt és
teljesítményt, illetve a kompakt terepjárók minden, kényelemmel összefüggő előnyét.
Mindkét erőmű teljesértékű ötüléses modellként áll helyt, extrém sportos
karakterével párhuzamosan azonban - sokoldalúságának és tágas belső terének
köszönhetően - nagyszerűen használható a mindennapokban is. A szériafelszereltség
részeként az RS Q3 hátsó üléssora hosszában 150 millimétert mozgatható, az RS Q3
Sportback esetében ez az érték 130 milliméter. Az osztottan dönthető hátsó üléssor
dőlésszöge hét fokozatban állítható. A csomagtér kapacitása 530 liter, amely a
hátsó ülések lehajtásával akár 1 525 literre is növelhető (a Sportback esetében ez
1 400 liter).
A vezetőre hangolva: a belső tér
Az RS Q3 és az RS Q3
Sportback atletikus külső megjelenése a belső térben folytatódik. A teljes
vezetőfülke kialakításánál a középpontban a vezető állt. Ennek megfelelően a
légkondicionáló berendezés, a középkonzol, az MMI touch kijelzője mind tíz fokkal a
vezető felé fordul. Az alul egyenesített RS bőr sportkormányon - az új kialakítású
váltófülek mellett - megjelent az új "RS MODE" gomb is, amely lehetővé teszi a
vezető számára, hogy az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszer két
opcionális RS menetprofilját vezérelje. Az RS-specifikus információkkal szolgáló
kijelző automatikusan megjelenik az Audi virtual cockpit műszeregységen. A
szériafelszereltség részeként RS jelöléssel ellátott fekete bőr/alcantara bevonatú
sportülések állnak az utasok rendelkezésére. Természetesen még sportosabb változat
is választható, ekkor az integrált fejtámlával ellátott, RS-specifikus méhsejt
mintázatú nappa bőr RS sportülések kényeztetik az autóban helyet foglalókat.
Az új RS Q3 és az új RS Q3 Sportback 2019. év vége óta elérhető a németországi és a
többi európai országban található kereskedésekben.