Weboldalunk futtatásához és a használhatóságának növeléséhez „cookie”-kat használunk.
Elfogadás és továbblépés
Audi hírek

Okos kombináció – Az Audi hálózatról tölthető hibridmodelljei

2019-10-16

Tisztán elektromos hajtással helyi szinten károsanyag-kibocsátás nélkül, gazdaságosan és ráadásul sportosan közlekedve - a közép- és luxuskategória új hálózatról tölthető hibridmodelljei (Plug-in Hybrid) az Audi hajtásrendszerei elektromossá alakítási stratégiájának meghatározó elemei, amelyek benzines erőforrásukat erőteljes elektromos motorral és lítiumion-akkumulátorral kombinálják. Tekintélyes rendszerteljesítményüknek köszönhetően a hálózatról tölthető hibridmodellek (Plug-in Hybrid) sportos menetteljesítményekkel bizonyulnak meggyőzőnek, amelyekhez színvonalas kényelem és átgondolt energiamenedzsment társul. Az előretekintő üzemi stratégia úgy hangolja össze az elektromos és a hagyományos hajtás üzemét, hogy az ügyfelek mindenkor a nagy elektromos hatótáv és a kedvező üzemanyag-fogyasztás előnyeit élvezhessék.

Hálózatról tölthető Audi hibridmodellek offenzívája - modellek és felszereltségi változatok


Következetesen bővíti A7, A8, Q5 és Q7 modellsorozatai kínálatát az Audi, mégpedig hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) hajtásrendszerű modellekkel, a középkategóriától egészen a luxuskategóriáig. Újdonság a prémiumszegmensben, hogy a négykarikás márka kétféle kivitelben, egy kényelemközpontú, valamint egy nagyobb rendszerteljesítmény és sportos felszereltség jellemezte performance-változatban is kínálja Q5, A7 Sportback és Q7 PHEV-modelljeit. Az A8 esetében az A8 L 60 TFSI e quattro* formájában egy hosszú tengelytávú PHEV-kivitel és egy később érkező normál tengelytávú verzió közül választhatnak az ügyfelek. Az A8* orrában a 3.0 V6 TFSI, míg az A7 Sportback* és a Q5* motorházfedele alatt a 2.0 TFSI aggregát dolgozik. A négyhengeres változatok akár 367, illetve a hathengeresek akár 456 lóerő rendszerteljesítményével az Audi hálózatról tölthető hibridmodelljei (Plug-in Hybrid) a legerősebbek közé tartoznak vetélytársaik körében.

Az Audi új PHEV-modelljei sokoldalúságukkal tűnnek ki. Kanyargós utakon a quattro összkerékhajtás, a nyomatékgazdag elektromos motor és a nagyteljesítményű benzines erőforrás sportosan dinamikus menetteljesítményeket biztosító kombinációjával keltenek mély benyomást, míg városban helyi szinten károsanyag-kibocsátás nélküli mobilitást tesznek lehetővé, a hosszú utazások során pedig nagy hatótáv és mérsékelt fogyasztás mellett kínálnak hosszú elektromos szakaszokat - amivel különösen is érdekesek az ingázók és a céges használók számára. A WLTP mérési eljárás szerinti tisztán elektromos hatótáv mindegyik modell esetében meghaladja a 40 kilométert, a magyar elektromos mobilitási szabályozás szerinti zöld rendszámmal pedig tulajdonosuk különböző adóelőnyöket és közlekedési kedvezményeket is élvezhet Magyarországon.

Hajtásrendszer és akkumulátor

Az adott járműszegmensnek és -típusnak megfelelően az Audi testreszabott hajtásrendszerekkel szereli hálózatról tölthető hibridmodelljeit (Plug-in Hybrid). Mindenkor az optimális rendszerteljesítmény előállításának célkitűzése jegyében, a fejlesztés során a különböző hajtáskomponensek harmonikus összhangja és a kifinomult energiamenedzsment állt a középpontban.

Az A8 L 60 TFSI e quattro (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 2,7 - 2,5; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 61 - 57) csúcsmodellben a 3.0 TFSI erőforrás dolgozik. Ez a turbófeltöltésű, V6-os aggregát 250 kW (340 LE) teljesítményt és 500 newtonméter forgatónyomatékot produkál, rendszerteljesítményként pedig 330 kW (449 LE) adódik, míg a rendszer-forgatónyomaték 700 newtonméter. Elektromos motorként 350 newtonméter forgatónyomatékkal állandó gerjesztésű szinkrongép (PSM) szolgál.

A Q5 55 TFSI e quattro (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)**: 2,4 - 2,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)**: 53 - 46) és az A7 Sportback 55 TFSI e quattro (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)**: 2,1 - 1,9; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)**: 48 - 44) modellsorozatok PHEV-tagjaiba négyhengeres 2.0 TFSI erőforrást építenek, amelynek teljesítménye 185 kW (252 LE), maximális forgatónyomatéka pedig 370 newtonméter. A rendszer-forgatónyomaték itt már 1250-es percenkénti fordulatszámnál eléri 500 newtonméteres maximumát. A négyhengeres benzinmotorral készülő PHEV-modelleket szintén alacsony üzemanyag-fogyasztás mentén kínált sportos menetteljesítmények jellemzik. A Q5 55 TFSI e quattro (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)**: 2,4 - 2,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)**: 53 - 46) álló helyzetből mindössze 5,3 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra és akár 239 kilométer/óráig is gyorsíthat, míg az A7 Sportback 55 TFSI e quattro (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)**: 2,1 - 1,9; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)**: 48 - 44) megfelelő értékei 5,6 másodperc és 250 kilométer/óra.

Az elektromos gépet folyadékhűtésű lítiumion-akkumulátor látja el elektromos árammal, amely a jármű padlózatában kapott helyet, s 385 voltos feszültségen energiatároló képessége 14,1 kWh (Q7: 17,3 kWh).

Hálózatról tölthető hibridmodellek quattro összkerékhajtással

Kedvezőtlen út- és időjárási viszonyok közepette is a lehető leghatékonyabb vonóerőátadási képességek, sportos vezetési stílus mellett is magasfokú agilitás - az Audira jellemző módon a hálózatról tölthető hibridmodellekből (Plug-in Hybrid) sem hiányozhat a quattro összkerékhajtás. Mindegyik Plug-in Hybrid újdonság erőátviteli rendszere már alapkivitelében mind a négy kerékre kiterjed, a hathengeres modellek esetében a quattro állandó összkerékhajtás, míg négyhengeresekben a quattro ultra technikája formájában. Utóbbi alapesetben az első kerekeket hajtja, a hátsó tengely hajtását a pillanatnyi menethelyzetnek megfelelően és előretekintő módon tengelykapcsoló aktiválja, ami a normál menethelyzetekben különösen gazdaságos megoldás, miközben kellően biztonságos és dinamikus is, mivel szükség esetén azonnal rendelkezésre áll az összkerékhajtás. A további PHEV-modellek tisztán mechanikus szabályzású quattro központi differenciálművel készülnek, amely alapesetben 40:60 arányban osztja el forgatónyomatékot az első és a hátsó tengely között, s szükség szerint túlnyomó részét az éppen hatékonyabb vonóerőátadási képességekkel rendelkező tengelyre irányítja.

Az Audi minden új, hálózatról tölthető hibridmodelljében a hibrid hajtásrendszer elektromos motorja a sebességváltóba integráltan működik és a belsőégésű erőforrás, illetve a sebességváltó között kap helyet. A hibridmodul az elektromos gépből és a TFSI-erőforrást a hajtásrendszerrel összekötő tengelykapcsolóból áll. Utóbbi közvetlenül a sebességváltó előtt működik, amelynek szerepét a Q5 és az A7 sorozatban hétfokozatú S tronic, a további modellekben pedig nyolcfokozatú tiptronic váltómű tölti be.

Akkumulátor-menedzsment - rekuperáció, "vitorlázás" és boost-üzemmód

A hajtásrendszer-stratégiát úgy alakították ki a tervezők, hogy a vezetés sokrétű élményét tegye lehetővé a vezető számára, mégpedig egyfelől az elektromos hajtás magas részarányával a lehető leggazdaságosabb módon, másfelől azonban a boost-üzemmód és a nyomatékos elektromos motor révén - igény szerint - kimondottan sportos stílusban.

A mindennapos közlekedés során az elektromos gép veszi át a legtöbb lassítás feladatát, a közepesen intenzív fékezési folyamatoktól - 0,3 g lassulás felett - pedig az elektromos gép együttműködik a hidraulikus kerékfékekkel. Különösen igényes járműhangolás gondoskodik arról, hogy a generátor- és a hagyományos kerékfékezés közötti átmenet (blending) alig érzékelhető, illetve, hogy a jó fékerő igen pontosan adagolható a fékpedállal. A hajtásrendszer-menedzsment akár 80 kW rekuperációs teljesítményt is lehetővé tesz a lassítások során.

Az elektromos gép a boost-funkción keresztül támogatja a belsőégésű motort, a rásegítés karakterisztikája pedig a választott menetprogram szerint alakul. Modell- és motorváltozattól függően ekkor összesen 500 (Q5, A7), illetve 700 newtonméter (Q7, A8) állhat rendelkezésre, azaz akár 200 newtonméterrel több, mint amennyit a TFSI-erőforrás önállóan produkálna.

Amikor a vezető leveszi a lábát a gázpedálról, a hajtásrendszer-menedzsment a pillanatnyi menethelyzetnek megfelelően három lehetőség közül választ. Az új PHEV-modellek az egészen a 180 kilométer/óráig terjedő sebességtartományban leállított belsőégésű erőforrással szabadon is gördülhetnek ("vitorlázás"), a belsőégésű motor gyors és csaknem észrevétlen újraindításáról kizárólag az elektromos motor gondoskodik.

A sebességváltó S-üzemmódjában, amely az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszer dynamic menetprofiljának előválasztott beállítása, az elektromos gép motorféküzemben is tovább működik és energiát táplál vissza (rekuperáció). A további beállítások során - az előretekintő gazdaságossági asszisztenssel együttműködve - a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) csak akkor lép működésbe, ha energetikai szempontból előnyösebb a szabad gördülésnél ("vitorlázás"). A rekuperáció ekkor 0,1 g lassulásig terjed, s akár 25 kW teljesítménnyel töltheti a lítiumion-akkumulátort.

Előretekintő gazdaságossági asszisztens (PEA) és üzemi stratégia (PBS)

Műszaki szempontból a PHEV-modellek szíve az előretekintő üzemi stratégia, amely nagy elektromos hatótávot és kiemelkedő energia-visszatáplálási (rekuperációs) teljesítményt tesz lehetővé, miközben a színvonalas menet- és kezelési kényelem egyaránt jól érzékelhető az ügyfelek számára.

Az előretekintő gazdaságossági asszisztens (PEA) mindenkor az adott menethelyzetnek megfelelően, az előretekintő útvonaladatok pillanatnyi és közeli paraméterei alapján szabályozza a hajtás és a rekuperáció működését. Ezen információk közé tartoznak az útvonalon következő lakott területet jelző táblák, az útkereszteződések, a körforgalmak, a kanyarokat is tartalmazó topográfiai adatok, az emelkedők és a lejtők, illetve az ismert sebességkorlátozások, de a radarszenzor által érzékelt, elöl haladó járművek is. A rendszer a megfelelő kijelzőkön tájékoztatja a vezetőt, valamint a gázpedálon érzékelhető impulzussal jelzi, hogy célszerű elvennie a gázt.

Az előretekintő üzemi stratégia (PBS) a teljes útvonalterv mentén szabályozza a hajtás és az energia-visszatáplálás (rekuperáció) működését, s az útvonal autópálya-, országúti és városi szakaszainak arányát is tekintetbe veszi a leggazdaságosabb hajtásstratégia kiszámításakor, akárcsak a pillanatnyi forgalmi helyzetet az útvonal mentén, az ismert sebességkorlátozásokat és a topográfiai adatokat. A rendszer automatikusan, a navigáció útvonalvezetésével együtt lép működésbe és folyamatosan kiértékeli az útvonaladatokat, amely során olyan valós idejű eseményeket is tekintetbe vesz, mint például a közlekedési torlódások vagy a sűrű városi forgalom, és számításait a sofőr vezetési stílusához illeszti. Ezen adatok alapján a PBS a teljes útvonalra tervet készít, amelynek célja a lehető legmagasabb fokú gazdaságosság, a belvárosokban pedig a tisztán elektromos közlekedés, valamint a csaknem teljesen lemerült akkumulátorral való célhoz érkezés - vagyis a lehető legtöbb elektromos energia használata.

Három üzemmód áll a vezető rendelkezésére:
Az aktív útvonal vezetés mellett alapesetben működő hibrid-üzemmódon túl a vezető az EV- és a Battery-Hold móduszok közül választhat. Az EV-üzemmódban az autó kizárólag elektromos hajtással közlekedik, amíg a vezető egy változó és jól érzékelhető nyomásponton túl nem nyomja a gázpedált, de az EV az alapbeállítás a jármű minden indításakor is. A Battery Hold üzemmód az adott szinten tartja az akkumulátor töltöttségét, de ennek során is szerepelnek tisztán elektromos szakaszok.

Kellemes klíma - hőmenedzsment és hőszivattyú

Az új hálózatról tölthető hibridmodelleket (Plug-in Hybrid) a nagy elektromos hatótáv és gyors utastértemperálás szolgálatában igényes hőmenedzsment jellemzi. A TFSI-erőforrást, illetve segédberendezéseit, valamint a sebességváltót magas, míg az akkumulátort, a töltőberendezést, az elektromos gépet és a teljesítményszabályzó elektronikát pedig alacsony hőmérsékletű hűtőkör temperálja.

Az A7, az A8 és a Q5 hőmenedzsment-rendszere integrált hőszivattyút is tartalmaz, amely egy kilowatt elektromos teljesítménnyel akár három kilowatt hőteljesítményt is produkálhat. E megoldás a légkondicionáló berendezés hűtőközeg-köréhez csatlakozik és a nagyfeszültségű komponensek maradékhőjét hasznosítja az utastér fűtésére.

Kényelmes töltés

A 400 voltos váltakozóáramú csatlakozóról 7,4 kW teljesítménnyel mintegy két és fél órát, a 230 voltos háztartási csatlakozóról pedig nagyjából hat és fél órát vesz igénybe a 14,1 kWh kapacitású akkumulátor teljes feltöltése.

Útközben 2-es típusú csatlakozóval ellátott, 3-as típusú kábel szolgál a töltésre a nyilvános állomásokon. Az Audi saját töltőszolgáltatása, az e-tron Charging Service kívánságra 19 európai országban nyilvános töltőállomások sokaságához biztosít hozzáférést, s az ügyfelek egyetlen kártyával számos különböző szolgáltatótól vehetik igénybe a töltést.

A myAudi alkalmazás révén az ügyfelek az Audi connect kínálatából használhatnak szolgáltatásokat okostelefonjukon. Ezek közé tartozik a pillanatnyi akkumulátortöltöttségi szint, illetve hatótáv lekérdezése, a töltési folyamat elindítása és timer-funkciójának programozása, valamint a töltési és fogyasztási statisztika áttekintése.

A myAudi alkalmazás további funkciója az indulás előtti előzetes klimatizálás, amit a légkondicionáló berendezés kompresszorának és az autó kiegészítő fűtésének egyaránt elektromos üzeme tesz lehetővé. Az ügyfél pontosan meghatározhatja, milyen hőmérsékletre kívánja felfűteni, illetve lehűteni az utasteret, s modellváltozattól és felszereltségtől függően a kormánykerék, az ülések, a külső visszapillantó tükrök, valamint az első és a hátsó szélvédő fűtése, illetve az ülésszellőztetés is aktiválható az előzetes klimatizálás funkcióján keresztül.


A megadott felszereltségek, adatok és árak a Németországi modellprogramra érvényesek. A változtatás és a tévedés joga fenntartva!


* Az összes említett és a német piacon elérhető modell összegyűjtött üzemanyag-fogyasztási, illetve elektromosáram-fogyasztási értékei a jelen médiainformáció végén található felsorolásban tekinthetők meg.

** A tartományként megadott üzemanyag-fogyasztási, elektromosáram-fogyasztási és széndioxid-kibocsátási értékek az alkalmazott gumiabroncsok/keréktárcsák és a választott járműfelszereltség függvényében alakulnak.


Az említett modellek fogyasztási adatai
(A tartományként megadott üzemanyag-fogyasztási, elektromosáram-fogyasztási és széndioxid-kibocsátási értékek az alkalmazott gumiabroncsok/keréktárcsák és a választott járműfelszereltség függvényében alakulnak.)

Audi A8 L 60 TFSI e quattro:
Üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 2,7 - 2,5; elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km): 21,2 - 20,9; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 61 - 57

Audi A7 55 TFSI e quattro:
Üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 2,1 - 1,9; elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km): 18,1 - 17,5; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 48 - 44

Audi Q5 55 TFSI e quattro:
Üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 2,4 - 2,0; elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km): 19,1 - 17,5; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 53 - 46

Weboldalunk futtatásához és a használhatóságának növeléséhez „cookie”-kat használunk.
Elfogadás és továbblépés