Az Audi elkészítette az autonóm vezetés felhasználói tipológiáját és érzelmi térképét
A gyanakvó vezetőtől a technológiában otthonosan mozgó utasig: a "Az
autonóm vezetés ritmusa - The Pulse of Autonomous Driving" reprezentatív online
felmérésén az Audi kialakított egy, az autonóm vezetéshez kapcsolódó felhasználói
tipológiát. Az "&Audi" kezdeményezés keretében az Audi mobilitási vállalatként
az Ipsos piackutató intézettel együttműködve kérdezett meg 21 000 embert három
földrészen, kilenc országban (Kínában, Dél-Koreában, Franciaországban,
Németországban, Olaszországban, Japánban, Spanyolországban, az Egyesült
Királyságban és az Egyesült Államokban). Az eredmények azt mutatják, hogy a fiatal,
jól kereső és képzett "státusz-orientált divatteremtők" és a "tech rajongó utazók"
várják leginkább az önvezető járműveket. A "gyanakvó vezetők" körében - akik
jellemzően inkább idősebbek, alacsony jövedelemmel és iskolázottsággal - inkább a
bizalmatlanság a meghatározó. A "biztonságra törekvő vonakodó" akkor élne az
autonóm közlekedés lehetőségével, ha a többiek már tapasztalatot szereztek a
technológiával kapcsolatban. A legnagyobb felhasználói csoportot azonban az
"érdeklődő másodpilóták" alkotják, akik alapvetően nyitottan állnak az
önvezetéshez, amíg az biztosítja, hogy bármikor magukhoz vehetik az
irányítást.
"Ez a tanulmány több, mint csupán
egy hasznos kiegészítés az önvezetés jelenségével kapcsolatos eddigi
tudásanyagunkhoz." - nyilatkozta Dr. Luciano Floridi, az Oxford Egyetem Digitális
Etika Laboratóriumának igazgatója és a információfilozófia- és etika professzora,
az "&Audi" kezdeményezéshez kapcsolódó tudós hálózat tagja. "Ez egy szükséges
lépés minden olyan politikai és törvényhozói döntéshez, minden olyan kutatási és
fejlesztési illetve vállalati stratégiához, amely proaktívan és tájékozottan
szeretne lépéseket tenni egy jobb világ felé." Az Audi 2015. óta vizsgálja az
autonóm vezetés társadalmi elfogadottságát. A tanulmányban részletezett
kezdeményezés feltárja, hogy a racionális érvek, érzelmek, értékek és életstílusok
hogyan alakítják az autonóm közlekedéssel kapcsolatos vélekedést. Az eredmény pedig
egy érzelmi térképből, humán felkészültségi indexből (Human Readiness Index
- HRI) és felhasználói tipológiából álló hármas.
Nagyfokú kíváncsiság mellett aggodalmak övezik az önvezető
autókat
Az autonóm közlekedés érzelmi térképe igen összetett képet mutat. Egyrészről
nemzetközileg igen erős érdeklődés (82 százalék) és kíváncsiság (62 százalék) övezi
magát az önvezetést. A válaszadók az új technológiában mind az egyén, mind a
társadalom számára lehetőséget látnak a mobilitáshoz való egyszerűbb hozzáférésre
(76 százalék), a kiváló kényelemre (72 százalék) és a még nagyobb biztonságra (59
százalék). A válaszadók több, mint fele szeretné kipróbálni az autonóm vezetést.
Másrészről azonban tisztán érzékelhető a megkérdezettek aggodalma is annak kapcsán,
hogy elvesztik az irányítást (70 százalék) és tartanak az elkerülhetetlen
technológiai kockázatoktól (66 százalék) is. A válaszadók 41 százaléka bizalmatlan
a technológiával szemben és harmaduk (38 százalék) inkább aggódó. Az irányítás
átadására a legnagyobb hajlandóságot az autonóm parkolás illetve az autópályán a
forgalmi dugóban való araszolás esetén mutatták a megkérdezettek. Az autonóm
közlekedéssel kapcsolatos ismeretek igen hiányosnak tűnnek, mindössze nyolc
százalékuk állította, hogy ki tudná fejteni a lényegét.
Eufórikus öröm a kínaiak, a fiatalok és a jól keresők
körében
A humán felkészültségi index (Human Readiness Index - HRI)
betekintést nyújt az autonóm vezetéssel kapcsolatos hozzáállás illetve a
szociodemográfia összefüggéseibe. Az eredmények azt mutatják, hogy minél fiatalabb,
minél magasabb jövedelemmel rendelkezik illetve minél iskolázottabb a válaszadó,
annál pozitívabban ítéli meg az autonóm közlekedést. Egyértelmű különbségek vannak
a vizsgált országok között. A kínaiak eufórikusan (HRI + 5,1), a dél-koreaiak (HRI
+ 1,2) az átlagosnál pozitívabban vélekednek a technológiáról. Európában a
spanyolok és az olaszok állnak a mezőny élén (mindkét HRI + 0,7). A németek és a
franciák inkább zárkózottak (mindkét HRI - 0,7), csakúgy, mint az egyesült
államokbeli, japán és brit megkérdezettek (mindegyik HRI - 0,9). A HRI egyesíti az
önvezető autókról szóló tudást, az azzal kapcsolatos érdeklődést, érzelmeket
illetve a vezetési hajlandóságot, ezt pedig egy - 10 és + 10 közötti mutatóval
jelzi.
Az autonóm vezetéshez való viszonyulás és az életstílus
összefüggése
Ha az autonóm közlekedéshez való hozzáállást az emberek életével összefüggésben
vizsgáljuk, a felhasználói tipológia megmutatja, milyen jelentős
különbségek léteznek. Az elemzés az eredmények alapján öt felhasználói típust
különböztet meg. A "gyanakvó vezető" szeret a már meglévő dolgokhoz ragaszkodni és
akkor használná az autonóm vezetést, ha az már teljesen kiforrott. A "biztonságra
törekvő vonakodó" inkább tartózkodóan viszonyul az önvezetés témaköréhez. Úgy
gondolja, hogy az önvezető autókat először éveken át tesztelni kellene, mielőtt az
utakra engednék őket. Az "érdeklődő másodpilóták" a technológia előnyeit látják és
a vállalatok, a politika és a tudomány területeitől várják, hogy az autók
biztonságos használatának feltételeit megteremtsék. A "státusz-orientált
divatteremtők" igen lelkesek az önvezető autókat illetően, mivel ezek jól tükrözik
progresszív életstílusukat. A "tech rajongó utazók" bíznak a technológiában és
támogatják minél szélesebb körű bevezetését
"Az automatizált és autonóm vezetésben benne van a lehetőség, hogy alapjaiban
fejlessze a mobilitásunkat." - nyilatkozta Thomas Müller, az Audi automatizált
vezetésért felelős vezetője. "Az ehhez vezető úton - a műszaki fejlesztés mellett -
döntő fontosságú az emberek meggyőzése. Az elemzés részleteseb betekintést enged
abba, ahogy az emberek jelenleg az autonóm vezetéshez viszonyulnak és láthatjuk,
hogyan tudjuk az új technológiával kapcsolatos megfelelő társadalmi elvárásokat
megteremteni."
A tanulmánnyal kapcsolatos további információ a
www.audi.com/pulse-of-autonomous-driving oldalon érhető el.