Sportos és hatékony modell hálózatról tölthető hibrid hajtással: az Audi Q5 55 TFSI e quattro
Az Audi teljes gőzzel folytatja elektromos offenzíváját. Az Audi Q5 55 TFSI
e quattro 270 kW (367 lóerő) rendszerteljesítményével (kombinált
üzemanyag-fogyasztás: 2,4 - 2,1 liter/100 km*; kombinált CO2 kibocsátás: 53 - 46
g/km*) az első az Audi új hálózatról tölthető (plug-in) modelljeinek sorában. A
hajtásrendszer koncepcióját egy belső égésű motor és egy intelligens irányítású
elektromos motor kettőse jelenti, amely lehetővé teszi, hogy a hétköznapok során
megtett távolságok során többnyire elektromos üzemmódban közlekedjen. A WLTP ciklus
alapján meghatározott tisztán elektromos hatótávolság több, mint 40 kilométer. A
németországi Elektrom Mobilitási Törvény alapján pedig az elektromos
rendszámtáblával rendelkező autók tulajdonosai adózási előnyökhöz illetve egyéb
közlekedési kedvezményekhez juthatnak.
Az új
hajtásrendszer egy négyhengeres, turbófeltöltésű 2.0 TFSI benzinmotorból (185 kW
(252 lóerő) teljesítménnyel és 370 Nm nyomatékkal) illetve egy elektromos motorból
áll. Az állandó gerjesztésű szinkronmotor (PSM) legnagyobb teljesítménye 105 kW,
legnagyobb nyomatéka pedig 350 Nm. Ez illetve az elválasztó kuplung a hétfokozatú S
tronic sebességváltóba integrálva működnek, amely ultra technológia
felhasználásával továbbítja a nyomatékot a quattro hajtáshoz. A hibrid SUV 270 kW
(367 lóerő) rendszerteljesítményével és összesen 500 Nm forgatónyomatékával hódít,
utóbbi már éppenhogy az alapjárat, 1 250 percenkénti fordulat felett elérhető. Álló
helyzetből mindössze 5,3 másodperc alatt gyorsít 100 km/órás sebességre, legnagyobb
sebessége pedig 239 km/óra. A hálózatról tölthető (plug-in) járművekre vonatkozó
szabványnak megfelelően üzemanyag-fogyasztása 2,4 - 2,1 liter/100 kilométer között
marad, amely kilométerenként 53 - 46 grammnyi szén-dioxid kibocsátásának felel meg.
A WLTP ciklus alapján számolt, elektromos üzemmódban megtehető hatótávolsága több,
mint 40 kilométer. Elektromos üzemmódban a legnagyobb sebessége 135 km/óra, amely
akár autópályán történő közlekedésre is alkalmassá teszi a modellt.
Az SUV lítium-ion akkumulátora a csomagtér padlója alatt kapott helyet. Összesen
104 hasáb alakú cellából épül fel és 14,1 kWh energia tárolására képes 381 V üzemi
feszültség mellett. Az optimális hőmérséklet szabályozás érdekében a hűtési kör
összeköttetésben áll a légkondicionáló rendszer hűtési körfolyamatával és az
alacsony hőmérsékletű hűtési körfolyamattal, amelybe integrálták az elektromos
motort és az erősáramú elektronikát is. A klímaberendezés egy igen hatékony
hőszivattyút használ, amely a nagyfeszültségű elemek hulladékhőjét gyűjti össze. 1
kW elektromos energiából akár 3 kW fűtési teljesítmény előállítására képes, amely
még hatékonyabbá teszi az autót, emellett pedig még kellemesebb környezetet kínál a
benne helyet foglalóknak.
Állandó összkerékhajtás ultra technológiával
A Q5 55 TFSI e**
az első olyan modell, ahol a hatékonyságra fókuszáló összkerékhajtás ultra
technológiáját egy elektromos motorral kombinálva alkalmazzák. Az összkerékhajtás
intelligens vezérlése prediktív módon működik, folyamatosan előre tervezve a
szenzorok segítségével illetve a vezetési dinamika és a vezetői magatartás kapcsán
gyűjtött adatok folyamatos elemzése révén.
A quattro összkerékhajtás rendszer pedig szükség esetén bármikor rendelkezésre áll.
Alacsony terhelésnél és a kerekek illetve az útfelület közötti megfelelő súrlódási
együttható esetén a hátsó kerekekhez történő erőátvitel deaktiválódik. A hajtáslánc
ekkor igazán hatékony elsőkerék meghajtású rendszerként funkcionál. Az
összkerékhajtás kikapcsol, amikor nincs rá szükség, de folyamatosan elérhető marad.
Az összkerékhajtás rendszerének gyors és automatikus bekapcsolása egy három
szempontú stratégia mentén történik: annak ugyanis proaktívnak, prediktívnek és
reaktívnak kell lennie. A quattro hajtás és az Audi drive select hálózatba
kapcsolásával a vezetőnek lehetősége nyílik a motor karakterisztikájának állítása
mellett az összkerékhajtás tulajdonságainak az egyéni igényekhez történő
igazítására is.
Vezetői profilok és továbbfejlesztett előrelátó hatékonysági asszisztens
(PEA)
Különösen csendes és nulla károsanyag kibocsátással közlekedik
a városban, ugyanakkor a belsőégésű erőforrás és az elektromos motor párosának
köszönhetően nagy hatótávolságot kínál a hosszútávú utazásoknál vagy igény esetén
sportosan dinamikus haladást garantál: az Audi Q5 55 TFSI e quattro** intelligensen
kezeli a változatos karakterisztikákat kínáló vezetői profilokat. A koncepció
lényege, hogy az ügyfelek napi autóhasználatuk oroszlánrészét elektromos üzemmódban
tegyék meg.
Az előrelátó hatékonysági asszisztens (PEA) az adott helyzethez igazítja a
vitorlázás közbeni fékenergia visszanyerés jellegét. A rendszer a navigáció
adatbázisában található tervezett út adatait illetve az előttünk haladó járműhöz
viszonyított, kamera és radarok által meghatározott távolságot használja. Az adott
helyzettől függően a rendszer előrelátó módon dönt a motor lekapcsolásáról és a
gépjármű szabadonfutásáról illetve a vitorlázással egybekötött rekuperációról,
amikor a mozgási energia visszanyerése és elektromos energiává történő átalakítása
zajlik.
Amennyiben az adaptív sebességszabályozás (ACC) aktív, az előrelátó hatékonysági
asszisztens (PEA) automatikus fékezéssel és gyorsítással segíti a vezetőt, a
maximális hatékonyság és kényelem elérését szem előtt tartva. Ha a vezető az
adaptív sebességszabályozás nélkül vezet, az aktív gázpedáltól érkező jelzés és a
műszerfalon illetve a head-up kijelzőn megjelenő vizuális figyelmeztetés tájékoztat
a megfelelő pillanatról, amikor a gázpedálról levéve a lábunkat a lehető legtöbb
mozgási energiát termeljük. Ezzel párhuzamosan a műszerfalon megjelenő jelzések
segítenek a sebességcsökkentési javaslat okának megerősítésében. Ezek jelezhetnek
sebességkorlátozást, városhatárt, kanyart, meredek lejtőt, körforgalmat,
kereszteződést, autópálya lehajtót és erős forgalmat előttünk.
A vezető szabadon választhat, hogy beavatkozik és hogyan avatkozik be a két
erőforrás működésébe. Három vezetési mód közül választhat:
A hibrid mód automatikusan bekapcsolódik a navigációs rendszer
útvonaltervezésével együtt. A "Mode" gomb megnyomásával pedig akár manuálisan is
aktiválható ez a vezetési mód. Ekkor az akkumulátorban tárolt energiát egyenletesen
osztja szét a rendszer a teljes út során, célja pedig - a városi illetve araszoló
forgalomban való tisztán elektromos üzemmódban történő közlekedés révén - az
üzemanyag-fogyasztás mérséklése. A rendszer dönt a motor lekapcsolásáról és a
gépjármű szabadonfutásáról illetve a vitorlázással egybekötött rekuperációról,
utóbbi pedig akár 25 kW energia pótlására is képes. Az elektromos motor felel a
gyengébb, maximum 0,1 g lassulással járó fékezésekért, amely a hétköznapi használat
során a fékezések többségét adja. A maximum 0,2 g lassulással járó fékezések során
visszanyert fékenergia elérheti a 80 kW elektromos energiát is. A komolyabb
fékezésekért a tárcsafékek felelnek. Amennyiben az útvonaltervezés aktív az
MMI navigációs rendszerben, az előrelátó működési stratégia megpróbálja az út
utolsó, városi szakaszát tisztán elektromos üzemmódban megtenni és közel üres
akkumulátorral elérni a kívánt úticélt. Az ellenőrző funkció alapját a nagyszámú
adatok adják. Ilyenek például az online forgalmi információk, az úticéltól való
távolság, a kiválasztott útvonal jellemzői, a közvetlen környezetről rendelkezésre
álló pontos információk, mint például a sebességkorlátozások, az út típusa, az
emelkedők és a lejtők és a fedélzeti érzékelőkből nyert legfrissebb adatok.
A hibrid mód mellett a vezető választhat az EV és a
Battery Hold üzemmód közül. Az EV vezetési módban az autó kizárólag
elektromos üzemmódban közlekedik, ameddig a vezető egy változó, jól észlelhető
nyomásponton túl nem nyomja a gázpedált. Az EV mód szolgál alapbeállításként minden
alkalommal, amikor a járművet elindítják. A Battery Hold vezetési
módban az akkumulátor töltési szintjét az aktuális szinten tartja a rendszer.
Egyéniség: felszereltség és formaterv
Az Audi Q5 55 TFSI e**
rendelésekor igen bőséges felszereltséglistáról választhatunk. A
szériafelszereltség részét képezik a LED fényszórók, a sportülések, a háromzónás
automata légkondicionáló berendezés, a komfortkulcs, a vezetőinformációs rendszer
színes kijelzővel, a hálózatról tölthető (plug-in) hibrid specifikus információk
kijelzője és a 18 col peremátmérőjű öt turbinalapátot idéző formavilágú könnyűfém
keréktárcsák. A hátsó ülések a hosszanti tengely mentén mozgathatóak, üléstámlájuk
szöge pedig állítható. Az S line külső csomag sportos részletei pedig tovább
fokozzák a modell dinamikus megjelenését: az első és hátsó S line lökhárítók, a
hangsúlyos hátsó diffúzorbetét és a Singleframe hűtőrács egyedi kialakítása, amely
sötét króm elemekkel fokozza a modell exkluzivitását.
Kényelem: gyorstöltés mindössze néhány óra alatt
Az Audi Q5
55 TFSI e quattro** az alapfelszereltség részeként a Kompakt töltési rendszerrel
érkezik, amelyet a nyilvános töltőállomások használatához szükséges Type 2 típusú
Mode 3 töltőkábel egészít ki. A Kompakt töltési rendszer háztartási és ipari
csatlakozókhoz illeszkedő kábelek mellett egy vezérlő egységet is tartalmaz. A
rendszer része egy LED-es állapotjelző és olyan biztonsági funkciók, mint a
hőmérséklet és a maradékáram ellenőrzés. Az Audi kínálatában szerepel egy
opcionális, a töltőrendszer számára kialakított zárható, falra szerelhető tartó.
400 V / 16 A áramerősséggel a CEE ipari csatlakozóval történő teljes töltés
mindössze 2,5 órát vesz igénybe. Az integrált töltő 7,4 kW maximális töltési
teljesítménnyel képes a lítiumion akkumulátort tölteni. De a 220 V erősségű
háztartási csatlakozóval a teljesen lemerült akkumulátor kényelmes feltöltése sem
tart tovább, mint hozzávetőleg hat óra. A kényelmes feltöltés út közben is
lehetséges. A vállalat által létrehozott Audi e-tron Charging Service (Audi e-tron
Töltési Szolgáltatás) akár 100 000 töltőponthoz hozzáférést biztosít Európa-szerte.
Szolgáltatótól függetlenül egy kártyával az összes töltőhely használható.
Energiamenedzsment a kanapén ülve: a myAudi alkalmazás
A
myAudi alkalmazás lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy az Audi connect
kínálatának szolgáltatásait okostelefonjukon igénybe vehessék, amely különösen az
elektromos modellek esetében igen praktikus. Az alkalmazás segítségével
ellenőrízhetik az akkumulátor töltöttségét és a hatótávolságot, elindíthatják a
töltési folyamatot, beprogramozhatják a töltő időzítőjét illetve megtekinthetik a
töltési és fogyasztási statisztikájukat. Ezen kívül az alkalmazás és az MMI
navigációs rendszer útvonaltervezője is jelzi a töltőállomásokat.
A myAudi alkalmazás másik rendeltetése az indulás előtti előfűtés illetve előhűtés.
Ebben az esetben a járműben a klímaberendezés kompresszora és a kiegészítő fűtés is
elektromos energiával működik. Az ügyfél maga döntheti el, hogy a belső tér
mennyire legyen hűvös vagy meleg miközben az akkumulátor töltése folyik. A
választott opcionális felszereléstől függően ugyanez vonatkozik az ülések és a
kormánykerék fűtésére, a szélvédő, a hátsó ablak és a tükrök fűtésére illetve az
ülések hűtésére.
Az Audi Q5 55 TFSI e quattro** modell már rendelhető, Németországban az alapár
60 450 euró lesz. A piaci bevezetés pedig 2019. harmadik negyedévében indul
majd.
Audi Q5 55 TFSI e:
üzemanyag-fogyasztás l/100 km: 2,4 - 2,1 (kombinált), CO2 kibocsátás g/km: 53 - 46
(kombinált)
Az üzemanyag-fogyasztás, a CO2 kibocsátás és a
hatékonysági osztály függ a választott keréktárcsa és gumiabroncs
kombinációjától.