Az Audi a közlekedési lámpákkal közös hálózatba kapcsolja autóit Európában
Az Audi elindítja a jármű és környezete (vehicle-to-infrastructure - V2I)
között létrejövő "Traffic Light Information" (Közlekedési lámpa információ)
szolgáltatását Európában. Júliustól az Audi új modelljei összekapcsolódnak az
ingolstadti közlekedési lámpákkal, majd 2020-tól ez a kör további európai
városokkal bővül majd. Ettől kezdve az autók jobb eséllyel érhetik el a "zöld
hullámot" a városon belül: az Audi vezetői a műszerfalon láthatják a megfelelő
sebességet, amely a következő közlekedési lámpa zöld jelzésének eléréséhez
szükséges. Ha ez a megengedett sebességhatárokon belül nem lehetséges, akkor a
rendszer visszaszámol a következő zöld jelzésig. Így a városi közlekedés még
kényelmesebbé és hatékonyabbá válhat. Az Amerikai Egyesült Államokban az Audi
ügyfelei már 2016. vége óta használhatják ezt a szolgáltatást. Az Audi az első
autógyártó a világon, amely sorozatgyártású modelljeit a városok közlekedési
lámpáival hálózatba kapcsolja.
"A városban araszoló forgalom borzasztóan idegesítő. Ezzel
ellentétben igen jó érzés elcsípni egy "zöld hullámot". Sajnos azonban ez túl
ritkán történik meg. A "Közlekedési lámpa információ" funkcióval egyre inkább a
vezetőké lesz az irányítás. Sokkal hatékonyabban és kényelmesebben közlekedhetnek,
hiszen tudják, hogy a 250 méterre előttük lévő közlekedési lámpánál elérik még a
zöld jelzést." - nyilatkozta Andre Hainzlmaier, az Audi alkalmazások, hálózatba
kapcsolt szolgáltatások és intelligens városok fejlesztéséért felelős vezetője. "A
jövőben az autóinkból kinyert anonim adatok segítségével könnyebb lesz a városi
közlekedési lámpák váltásainak beállítása és a forgalom áramlásának
optimalizálása."
Az Amerikai Egyesült Államokban az Audi ügyfelei két éve használják a
"Time-to-Green" funkciót. Amennyiben a vezető piros jelzésnél érkezik a közlekedési
lámpához, az Audi virtual cockpit digitális műszeregységen vagy a head-up display
kijelzőjén elkezdődik egy visszaszámlálás a következő zöld jelzésig. Ez már több,
mint 5 000 kereszteződésben elérhető az Amerikai Egyesült Államok különböző
városaiban, így például Denver, Houston, Las Vegas, Los Angeles, Portland és
Washington utcáin. A fővárosban egyedül közel 1 000 kereszteződés áll
összeköttetésben a "Traffic Light Information" (Közlekedési lámpa információ)
rendszerével.
Február óta az Audi újabb funkcióval bővítette kínálatát Észak-Amerikában. Ennek
kifejezett célja, hogy lehetővé tegye a "zöld hullám" elérését. A "Green Light
Optimized Speed Advisory" (Zöld jelzésre optimalizált sebesség ajánlás - GLOSA)
jelzi a vezető számára azt az ideális sebességet, amellyel a következő közlekedési
lámpa zöld jelzését elérheti.
Mind a "Time-to-Green", mind pedig a GLOSA meghatározott Audi modellekben kezdi meg
ingolstadti működését. Ebbe a körbe tartozik minden Audi e-tron modell, és a július
közepétől gyártásba kerülő (2020-as modellévbe tartozó) A4, A6, A7, A8, Q3, Q7 és
Q8 modellek. Működésének feltétele az Audi connect navigációs és infotainment
csomag és az opcionálisan elérhető, a közlekedési táblákat kamera segítségével
felismerő rendszer.
Miért két évvel később érkezik ez a funkció Európába, mint az Amerikai Egyesült
Államokba?
"A szolgáltatás bevezetéséhez kapcsolódó kihívások itt sokkal komolyabbak, mint
például az Egyesült Államokban, ahol a városi közlekedési lámpák rendszere nagy
területen és egységesen került kialakításra. Európában ezzel ellentétben a
forgalomszabályozó infrastruktúra inkább lokálisan és decentralizáltan, különböző
technológiai megoldásokat alkalmazva fejlődött." - fejtette ki Hainzlmaier. "Az,
hogy milyen gyorsan kapcsolódhatnak további városok ehhez a technológiához, függ az
adatok és a kapcsolódási felületek egységesítésétől illetve a városok közlekedési
lámpáinak digitalizációjától."
Az Audi ezen a projekten a Traffic Technology Services (TTS) csapatával közösen
dolgozik. A TTS a városi forgalomirányító központok nyers adatait készíti elő és
továbbítja az Audi szervereire. Az információ innen egy gyors internet kapcsolat
révén továbbítódik az autókba.
Az Audi azon dolgozik, hogy a "Traffic Light Information" (Közlekedési lámpa
információ) rendszere további németországi, európai, kanadai és egyesült
államokbeli városokban is elérhető legyen az elkövetkező években. A legnagyobb
kelet kínai városban, Wuxiban az Audi és partnerei egy fejlesztési projekt keretén
belül vizsgálják az autók és a közlekedési lámpák közötti hálózati
kapcsolatot.
A jövőben az Audi ügyfelei számos további funkcióval gazdagodhatnak, ilyen például
a "zöld hullám" bekalkulálása az ideális útvonal megtervezésénél. Szintén
elképzelhető, hogy az Audi e-tron modellek a piros lámpához való gurulás során
fokozottan hasznosíthatják a fékenergiát akkumulátoraik töltésére. Az
előrejelzéssel összekapcsolt adaptív sebességszabályozással (Audi predictive
adaptive cruise control; pACC) együtt az autók akár automatikus fékezésre is
képesek a piros jelzésnél.
Hosszú távon a városi forgalom csak nyerhet. Amikor az autók anonim adataikat
továbbítják a városnak, akkor például a közlekedési jelzések működése is sokkal
rugalmasabbá válik. Minden vezetőnek ismerős lehet a következő helyzet: éjszaka
várunk a piros lámpánál, amikor közel s távol egyetlen autó sem látható. A
hálózatba kapcsolt közlekedési lámpák ekkor igény szerint működnének. Más
autómárkák vezetői is élvezhetnék az Audi által kifejlesztett "Traffic Light
Information" szolgáltatás előnyeit. Ez jó hír a városoknak, akiknek az igazán
hatékony forgalomirányításhoz nagyszámú autótól érkező, anonim adatokra van
szüksége.
A jövőben a jármű és környezete (vehicle-to-infrastructure - V2I) közötti
kommunikációt lehetővé tevő technológiák, mint a "Traffic Light Information"
támogatják az önvezető üzemmódot. "A város az egyik legösszetettebb környezet az
önvezető autók számára. A járműnek ugyanis kezelnie kell a helyzetet, akár esőben
és hóban is. Itt a forgalomirányítási rendszerrel való adatcsere kifejezetten
fontos lehet." - véli Hainzlmaier.