Az Audi bemutatja az új Formula E szezonra szánt e-tron FE05 versenyautóját
December 15-én új korszak kezdődik az ABB FIA Formula E bajnokság
nyitányán, a Szaúd-Arábia fővárosának Ad Diriyah városrészében rendezett futamon.
Az elektromos hajtású versenyautók nagyobb hatótávolságának köszönhetően a pilóták
most először egy autóval állnak majd rajthoz. Az Audi pedig bemutatja az új
fejlesztésű Audi e-tron FE05 versenyautót, amellyel Daniel Abt és Lucas di Grassi
küzdhet ismét a bajnoki címért.
Ez az eddigi legnagyobb, a Formula E sorozatához köthető innováció. A
versenysorozat 2014-es elindítása óta most először válik lehetővé, hogy a
2018/2019-es szezon versenyein egy futamot egy autóval teljesítsenek a versenyzők.
Mivel az akkumulátorok kapacitása végigbírja a teljes 45 perces versenytávot, így a
verseny közbeni kötelező autócserét sikerült kiiktatni. Ez nagyszerű bizonyíték
arra, hogy a motorsport - különösen a Formula E sorozat - hogy fejlődik az
innovációk és a technológiai újdonságok révén.
Az Audi e-tron FE05 versenyautóval az Audi alaposan felkészült az új műszaki és
stratégiai kihívásokra. Különösen igaz ez az Audi e-tron FE05 szívének
kulcsfontosságú alkatrészeire, így például a hajtásláncra, amely magában foglalja a
motort, az invertert, a sebességváltót, a hátsó felfüggesztés elemeit és a
megfelelő szoftvereket. Míg az autó többi része egyforma minden csapatnál, a
gyártók a hajtáslánc esetében bizonyíthatják műszaki szakértelmüket. A tisztán
elektromos autók versenyét bonyolító sorozat negyedik szezonja során - amely nem
mellesleg az Audi Sport ABT Schaeffler csapat bajnoki címével zárult New Yorkban
július közepén - az Audi e-tron FE04 gyakran bizonyult a leghatékonyabb
versenyautónak. Utódja ennek a győztes modellnek a továbbfejlesztett
változata.
Az Audi Schaeffler MGU03 névre hallgató motor-generátor egységet közösen
fejlesztette ki az Audi és műszaki partnere, a Schaeffler vállalat. A mérnökök
különösen nagy hangsúlyt fektettek a hatékonyságra és az eredményesség további
növelésére. "Megtartottuk az egysebességes alapkoncepciót, ezzel együtt viszont
részleteiben finomítottuk és újragyártottuk az egyes elemeket." - nyilatkozta
Tristan Summerscale, a Fomula E projektvezetője az Audinál. A hajtáslánc elemeinek
95 százaléka új és a mérnökök tíz százalékot tudtak lefaragni az autó
súlyából.
Summerscale és csapata 2017. közepén, az előző szezon rajtjánál kezdett neki az
Audi e-tron FE05 fejlesztésének. 2018 júliusának végére a Fédération Internationale
de l'Automobile (Nemzetközi Automobil Szövetség - FIA) homologizációja is
megtörtént, ezután további változtatásokra nincs mód, mindössze a szoftver
korszerűsítése lehetséges a szezon során. Az összes versenyző részvételével zajló
közös tesztelésre október közepén Valenciában (Spanyolország) kerül majd sor. Ezt
követően a versenyautókat és a felszerelést Szaúd-Arábiába szállítják.
A Formula E sorozat ötödik szezonjára az időmérő során megengedett legnagyobb
motorteljesítmény 250 kW (340 LE). A verseny során ezt a teljesítményt 200 kW-ban
(272 LE) korlátozzák. Újdonság az úgynevezett aktivációs zóna. Amikor a pilóta a
pálya meghatározott szakaszára érkezik, akkor egy magasabb, 225 kW (306 LE)
teljesítményű üzemmódra kapcsolhat. A Formula E rajongók továbbra is támogathatják
kedvenc versenyzőjüket online a "FanBoost" alkalmazáson keresztül leadott
szavazatukkal, amely a legtöbb voksot begyűjtó pilótáknak egy átmeneti, 250 kW (340
LE) teljesítménynövekedést jelent.
Mindegyik Formula E csapat egy egyforma McLaren akkumulátorból nyeri az energiát,
amelynek súlya 374 kilogramm. A lítiumion akkumulátor a pilótaülés és a hajtáslánc
között kapott helyet, kapacitása 52 kWh és 45 perc alatt lehet feltölteni. Az
ötödik szezon teljesen új fejlesztése a "Brake-by-Wire" rendszer. Ennek
köszönhetően a fékegyensúly mindig optimálisan kerül elosztásra, a fékenergia
visszanyerése pedig még hatékonyabban történik.
A Forma-1 sorozathoz hasonlóan a versenyzők itt is egy szénszálas monocoque-ban
foglalnak helyet, amelyet a FIA biztonsági előírásainak megfelelően fejlesztettek
ki. Az autó elején, hátsó és oldalsó részén található CFRP szénszálas ütközési
zónák maximális biztonságot garantálnak. Új elemként - a Forma-1 sorozathoz
hasonlóan - itt is megjelenik a pilótafülke felett a halo rendszer, amely a
versenyző fejét hivatott védeni. A Formula E sorozat versenyautóinak minimális
súlya 900 kilogramm (pilótával együtt). Az elektromos versenyautó álló helyzetből
100 km/órás tempóra 3,1 másodperc alatt gyorsít fel, maximális sebessége pedig
körülbelül 240 km/óra. Fontos megemlíteni, hogy az Audi e-tron FE05 új generációja
hátsó szárny nélkül érkezik, ami ritkaság a motorsportban. A hátsó szárny helyett
ugyanis a leszorító erőt itt egy nagyméretű, a versenyautó hátsó részén található
diffúzor biztosítja. Az első tesztvezetéseket követő rajongói reakciók szerint az
autó futurisztikus megjelenését a "Batmobil", a "Star Wars" és egy űrhajó ihlette.
"Amikor a többi autóval együtt kikanyarodok a pályára, úgy érzem magam, mintha egy
sci-fi filmbe csöppentem volna" - nyilatkozta Daniel Abt. "Az elődjéhez képest az
új modellnek lényegesen agresszívebb a megjelenése.
Tizenkét városban tizenhárom verseny szerepel az elektromos versenyautók ötödik
szezonjának naptárjában. A Rijád Ad Diriyah városrészében rendezett nyitó
fordulótól egészen a 2019. júliusában megrendezésre kerülő két futamos New York-i
fináléig a sorozat ellátogat Marrakesh (Marokkó), Mexikóváros (Mexikó), Hongkong
(Kína), Róma (Olaszország), Párizs (Franciaország), Monaco és Berlin (Németország)
városaiba is. Minden verseny 45 perc és még egy kör hosszú, legtöbbjük pedig
belvárosi utcai pályán zajlik majd.
Az Audi gyári csapata mellett - most először - a brit Virgin Racing alakulata is
Audi e-tron FE05 versenyautókkal vág neki a 2018/2019-es szezonnak. Ez az ötödik
évad új partneri együttműködése, amely az egészséges versengés mellett mindkét
csapat számára a teljesítményszint folyamatos növekedését hozhatja.
Az Audi Sport ABT Schaeffler csapata a Formula E sorozat alapító tagja, amely
Daniel Abt és Lucas di Grassi pilótákkal áll rajthoz már az első pillanattól
kezdve. A brazil versenyző a harmadik (2016/2017) szezonban megszerezte a pilóták
között a bajnoki címet, míg a 2017/2018-as évadban di Grassi a második, míg Abt az
ötödik helyen zárt.