Weboldalunk futtatásához és a használhatóságának növeléséhez „cookie”-kat használunk.
Elfogadás és továbblépés
Audi hírek

Átalakuló energiaforrások – Rekuperációs teszten az Audi e-tron prototípus

2018-08-14

Magas fokú gazdaságossággal ötvözi tekintélyes erejét az Audi e-tron prototípus: a tisztán elektromos hajtásrendszerű, felsőkategóriájú SUV-modell akár 300 kilowatt rendszerteljesítményével álló helyzetből kevesebb, mint hat másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, míg a WLTP-menetcikluson egyetlen akkumulátortöltéssel 400 kilométernél is többet tett meg. Utóbbinak egyik fontos tényezője a vetélytársak körében leginnovatívabb energia-visszatáplálási (rekuperációs) rendszer, amit az elektromos SUV-modell a Pikes Peak szerpentinjén is meggyőzően bizonyított.

A teszt - minden egyes kilométernyi ereszkedés nagyjából egy kilométerrel növeli a hatótávot

4302 méter magasságig tör az ég felé a Pikes Peak a Sziklás-hegység déli részén. Ahol Walter Röhrl 1987-ben az Audi Sport quattro S1 volánja mögött győzedelmeskedett a világ legismertebb hegyiversenyén, a vetélytársak körében leginnovatívabb energia-visszatáplálási (rekuperációs) rendszerével most az Audi e-tron prototípus vonzza a tekinteteket. A 31 kilométeres lejtőn az elektromos SUV-modell olyan nagy energiamennyiséget táplál vissza akkumulátorába, hogy azután nagyjából ugyanekkora távolságot tehet meg vele. A döntő tényező e tekintetben a mintegy 1900 méteres magasságkülönbség. Az Audi e-tron prototípus akár 300 newtonméter fékezőnyomaték mellett 220 kW maximális elektromos teljesítménnyel táplálhat vissza energiát, ami több mint 70 százaléka a hajtás teljesítményigényének. Ilyen magas értéket eddig egyetlen más sorozatgyártású modell sem produkált.

Rekuperációs koncepció - a szabad gördüléstől az "egypedál-érzésig"

Összességében az elektromos SUV-modell hatótávja akár 30 százalékát is energia-visszatáplálási (rekuperációs) rendszerével biztosíthatja, ami mindkét elektromos motorját, valamint az elektrohidraulikus integrált fékszabályozás rendszerét is magában foglalja. Ezzel első ízben három különböző rekuperációs üzemmód kombinációja áll rendelkezésre: a kapcsolóbillentyűkkel manuálisan, illetve az előretekintő gazdaságossági asszisztens révén automatikusan aktivált tolóüzemi rekuperáció, valamint az elektromos és a hidraulikus lassulási folyamat között folyamatos átmenetet biztosító fékezési rekuperáció. 0,3 g lassulásig a SUV-modell a hagyományos kerékfékek használata nélkül, kizárólag az elektromos gépei által biztosított rekuperációval fékez, ami a lassulási folyamatok bő 90 százalékát fedi le. Ezzel gyakorlatilag minden normál fékezési manőver energiát táplál vissza az akkumulátorba.

A vezető a kormánykerék kapcsolóbillentyűivel három fokozatban állíthatja a tolóüzemi energia-visszatáplálás mértékét. A legalacsonyabb szinten az autó gázelvételre tolóüzemi fékezőnyomaték nélkül, szabadon gördül ("vitorlázás"), míg a legmagasabb fokozatban jól érzékelhetően csökken az elektromos SUV-modell sebessége, vagyis a vezető pusztán a gázpedál segítségével is lassíthat - ez az úgynevezett "egypedál-érzés" (One Pedal Feeling). A fékpedál használatára mindeközben nincs szükség.

Az elektrohidraulikus kerékfékrendszer akkor lép működésbe, ha a vezető 0,3 g mértéket meghaladó lassulást generál, s új, elektrohidraulikus koncepciójának köszönhetően - amit az Audi világszerte az első gyártóként alkalmaz sorozatgyártású modellben - különösen gyorsan reagál. A kompakt fékmodulban hidraulikadugattyú növeli meg a nyomást, így állítva elő az energia-visszatáplálásét (rekuperáció) kiegészítő fékhatást. Automatikus vészfékezés esetén mindössze 150 ezredmásodperc telik el a lassulási folyamat kezdete, valamint a fékbetétek és a féktárcsák közötti maximális féknyomás kialakulása között. E rendkívül gyors nyomásnövekedéssel az elektrohidraulikus integrált fékszabályozás a hagyományos fékberendezésekhez viszonyítva akár 20 százalékkal is rövidítheti a fékutat.

Az elektrohidraulikus integrált fékszabályzás rendszere a pillanatnyi menethelyzetnek megfelelően dönt, hogy az Audi e-tron prototípus épp elektromos gépei, a kerékfékek vagy épp azok kombinációjával lassuljon, mégpedig külön-külön az egyes tengelyekre vonatkozóan. A fékpedál nem csatlakozik közvetlenül a hidraulikarendszerhez, az elektromos és a súrlódásos fékezés közötti átmenet így olyan lágy és homogén, hogy a vezető számára nem is érzékelhető. E megoldással az elektromos SUV-modell célzottan használhatja ki maximális energia-visszatáplálási lehetőségeit.

Működésében az alapfelszereltséghez tartozó gazdaságossági asszisztens is segíti, amely radarérzékelői, kameraképek, navigációs adatok és Car-to-X információk segítségével érzékeli a pillanatnyi forgalmi környezetet és az útvonal jellemzőit. Amint a vezetőnek előnyösebb lenne levennie lábát a jobb oldali pedálról, az Audi virtual cockpit kijelzőfelületén ennek megfelelő tájékoztatást kap. Az extrafelszerelésként rendelhető adaptív menetasszisztenssel közösen a gazdaságossági asszisztens előrelátó módon lassíthatja, illetve gyorsíthatja az elektromos SUV-modellt.

Az aszinkronmotorok - tekintélyes teljesítmény

Az elektromos hajtásrendszerű SUV-modell gazdaságossága mellett menetteljesítményeivel is meggyőzőnek bizonyul, két elektromos motorjának legnagyobb teljesítménye ugyanis egyaránt 265 kW, maximális forgatónyomatékuk pedig 561 newtonméter. E csúcsteljesítmény akár 60 másodpercig is igénybe vehető, álló helyzetből több egymást követő gyorsítást is teljesítménycsökkenés nélkül téve lehetővé az elektronikusan 200 kilométer/órára korlátozott végsebességig. A maximális forgatónyomaték a másodperc tört része alatt rendelkezésre áll és brutális vonóerőt biztosít. Ha a vezető a "D" állásból az "S" üzemmódba vált és ütközésig lenyomja a jobb oldali pedált, a boost-üzemmódot aktiválja, amely nyolc másodpercig áll rendelkezésre. A hajtás ekkor 300 kW rendszerteljesítményt és 664 newtonméter rendszer-forgatónyomatékot produkál, az Audi e-tron prototípus pedig álló helyzetből kevesebb, mint hat másodperc alatt teljesíti a 0 - 100 kilométer/órás sprintet.

További információ az Audi e-tron prototípusról: www.e-tron.audi

Weboldalunk futtatásához és a használhatóságának növeléséhez „cookie”-kat használunk.
Elfogadás és továbblépés