-
Kulcsszó
Folytatja e-üzemanyagai fejlesztését az Audi – Új e-benzin tesztje zajlik
2018-03-09
Az Audi meggyőződése, hogy nagy lehetőség rejlik az e-üzemanyagokban
(e-fuel) - e-gáz (e-gas), e-benzin (e-gasoline) és e-dízel (e-diesel) -, s
folytatja ezirányú stratégiáját. A szintetikus benzin fejlesztése során az
ingolstadti gyártó fontos köztes célkitűzését valósította meg: az első motortesztek
számára - fejlesztőpartnereivel közösen - első alkalommal állítottak elő
jelentősebb mennyiségben megújuló forrásokból származó
üzemanyagot.
Leunában (Németország,
Szász-Anhalt tartomány), a Global Bioenergies S.A. vállalattal közösen az Audi az
eddigi legnagyobb mennyiségben - 60 liter - állított elő e-benzint (e-gasoline).
"Mint minden Audi e-fuel, az új üzemanyag is számos előnnyel szolgál. Nem függ a
nyersolajtól, kompatibilis a meglévő infrastruktúrával és a zárt szénciklus
távlatát kínálja" - hangsúlyozta Reiner Mangold, az AUDI AG hosszú távon
fenntartható termékei fejlesztésének vezetője. Az Audi e-gasoline tulajdonképpen
folyékony izooktán, amit jelenleg biomasszából, két lépésben állítanak elő. Először
a Global Bioenergies gázhalmazállapotú izobutént (C4H8) fejleszt bemutatóüzemében,
majd Leunában a Fraunhofer Center for Chemical Biotechnological Processes (CBP)
további hidrogén felhasználásával izooktánná (C8H18) alakítja. Ez az üzemanyag
kén-, illetve benzolmentes, így égése különösen alacsony károsanyag-kibocsátással
jár.
Az Audi mérnökei most tesztmotorban vizsgálják e megújuló forrásokból előállított
üzemanyag égési, illetve károsanyag-fejlődési jellemzőit. Különösen kedvező
kopogásmegelőző tulajdonságokkal rendelkező, nagytisztaságú szintetikus
üzemanyagként az Audi e-benzin a belsőégésű motorok sűrítési arányának - s ezzel
hatásfokának - további növelésére kínál lehetőséget. Középtávon a projektpartnerek
úgy szeretnék átdolgozni a gyártási folyamatot, hogy már ne igényeljen biomasszát,
hanem megújuló forrásokból származó szén-dioxid és hidrogén legyen csupán
alapanyaga.
Az Audi alternatív üzemanyagai már most is nagy lehetőségeket kínálnak a
hosszútávon fenntartható mobilitás terén, hatékonyan segítve elő a belsőégésű
motorok szén-dioxid- kibocsátásának mérséklését - a márka g-tron modelljei esetében
például akár 80 százalékkal**. Az Audi számára az e-üzemanyagok jóval többet
jelentenek csupán laboratóriumi kutatásnál. A négykarikás márka immár 2013 óta
kínálja megújuló forrásokból származó e-gáz üzemanyagát a piacon, amely részben a
vállalat saját, werltei (Németország, Emsland) power-to-gas üzemében készül. Az
ügyfelek bármely tetszőleges töltőállomáson megtankolhatják járműveiket a normál
gázárat fizetve, az Audi pedig az elszámolt mennyiségnek megfelelő e-gáz
üzemanyagot a földgázhálózatba táplálva biztosítja a program "zöld" előnyeit,
köztük a szén-dioxid-kibocsátás megfelelő csökkentését.
Az e-dízel (Audi e-diesel) ugyancsak része az Audi e-üzemanyag-portfóliójának. Az
Audi együttműködő partnereként a Sunfire 2014 végétől 2016 októberig működtette
kísérleti üzemét Drezdában. Akárcsak Werltében, az energiát itt is "zöld" áram, az
alapanyagot pedig víz és szén-dioxid szolgáltatta. A végtermék az úgynevezett Blue
Crude volt, amit azután Audi e-dízellé finomítottak. Az Audi most a svájci Aargau
kantonban, Laufenburgban tervezi gyártási kapacitás kiépítését. A tervek szerint az
Audi és partnerei, az Ineratec GmbH, illetve az Energiedienst Holding AG közös, új
kísérleti üzeme éves szinten mintegy 400 ezer liter Audi e-dízel üzemanyagot
állítana elő, amelyhez mindeddig első alkalommal kizárólag vízenergiát használnak
majd.
Az említett modellek üzemanyag-fogyasztási és szén-dioxid-kibocsátási
adatai:
Audi A3 Sportback g-tron - üzemanyag-fogyasztás (földgáz; CNG) (kg/100
km): 3,5 - 3,3*; üzemanyag-fogyasztás, kombinált (benzin) (l/100 km): 5,4 - 5,1*;
szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (földgáz; CNG) (g/km): 96 - 89*;
szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (benzin) (g/km): 126 - 117*
Audi A4 Avant g-tron - üzemanyag-fogyasztás (földgáz; CNG) (kg/100
km): 4,3 - 3,8*; üzemanyag-fogyasztás, kombinált (benzin) (l/100 km): 6,5 - 5,5*;
szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (földgáz; CNG) (g/km): 117 - 102*;
szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (benzin) (g/km): 147 - 126*
Audi A5 Sportback g-tron - üzemanyag-fogyasztás (földgáz; CNG)
(kg/100 km): 4,2 - 3,8*; üzemanyag-fogyasztás, kombinált (benzin) (l/100 km): 6,3 -
5,6*; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (földgáz; CNG) (g/km): 114 - 102*;
szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (benzin) (g/km): 143 - 126*
* Az üzemanyag-fogyasztási és a szén-dioxid-kibocsátási értékek a megadott
tartományokban a választott gumiabroncsok/keréktárcsák függvényében
alakulnak.
** Tisztán gázüzemben (CNG) a well-to-wheel számítás (környezetvédelmi mérleg,
amely az üzemanyag előállítását és a jármű üzemét is magában foglalja) szerint egy
hagyományos benzinmotorral készült, ugyanezen teljesítménykategóriába tartozó
egyenértékű modellel összevetve
További információ az új személygépkocsik hivatalos üzemanyag-, illetve
elektromosáram-fogyasztási és hivatalos fajlagos szén-dioxid-kibocsátási adatairól
a "Guide on the fuel economy, CO2 emissions and power consumption of all new
passenger car models" ("Tájékoztató az új személygépkocsik
üzemanyag-fogyasztásáról, szén-dioxid-kibocsátásáról és
elektromosáram-fogyasztásáról") kiadványban található, amely minden értékesítési
helyen, valamint a DAT Deutsche Automobil Treuhand GmbH társaságtól (D-73760
Ostfildern-Scharnhausen, Hellmuth Hirth Str. 1.) vagy a www.dat.de internetes
oldalról térítésmentesen beszerezhető.