-
Kulcsszó
Megkezdődik az Audi e-tron GT sorozatgyártása
2021-01-06
Böllinger Höfe üzemében a szenvedély egyesül a precizitással, innovációval
és fenntarthatósággal: itt zajlik ugyanis a tisztán elektromos Audi e-tron GT
sorozatgyártásának előkészítése. A kiemelkedő teljesítmény és a környezettudatosság
itt kéz a kézben jár. A 100 százalékban öko áramot és megújuló forrásból származó
hőt használó gyártás nettó szénsemleges. Az erőforráskímélő járműgyártási folyamat
a papír és a csomagolás használatát is kerüli, zárt alumínium és műanyag láncokat
alkalmaz és ez az első új Audi modell, amelyet fizikai prototípus létrehozása
nélkül terveztek.
Az Audi e-tron GT modellnek, a márka legerősebb elektromos
járművének sorozatgyártása a neckarsulmi üzemben indul. Az Audi Böllinger Höfe
üzemében a gyártási folyamat minden mozzanata különleges, akárcsak az autó maga.
Egyetlen négy karikás autó sem jutott el ilyen gyorsan a sorozatgyártásra kész
fázisba. "Az Audi termékkínálat elektromos és sportos zászlóshajójaként az e-tron
GT tökéletesen illik a neckarsulmi üzem, különösképpen a Böllinger Höfe sportautó
gyártó létesítményéhez." - nyilatkozta a gyár vezetője, Helmut Stettner. Az a tény,
hogy a sorozatgyártás a koronavírus járvány ellenére is időben elindulhat, a
kiemelkedő csapatmunka és a szakértelem megosztásának eredménye.
A neckarsulmi üzem már eddig is plug-in (hálózatról tölthető) hibrid modellekre
fókuszáló gyárként működött, az Audi elektromos modelljeinek legjavát kínálva az
A6, A7 és A8 modellek plug-in (hálózatról tölthető) és mild hibrid változataival.
"Az Audi e-tron GT-vel itt készül a márka első, tisztán elektromos Audi modellje,
amelyet németországi üzemben gyártanak és amely újabb jelentős, jövőbemutató lépés
számunkra." - teszi hozzá Stettner.
Az Audi e-tron GT nettó szénsemleges gyártása
Nem csupán a Gran Turismo hajtáskoncepciója az, ami fenntartható: a
Böllinger Höfe teljes gyártási folyamata nettó szénsemleges. 2020. elejétől a
teljes neckarsulmi üzem kizárólag öko-áramot használ. A Böllinger Höfe üzemében
zajló gyártáshoz szükséges hőről a biogázzal működő hő- és villamos energiát
kapcsoltan termelő erőmű gondoskodik. Az Audi minősített klímavédelmi projektekből
származó karbonkreditet használ, hogy kompenzálja azt a kibocsátást, amely nem
váltható ki megújuló forrásból származó energiával. "A brüsszeli és győri gyár
nyomában járva a Böllinger Höfe az első Audi üzem Németországban, amelynek gyártási
tevékenysége nettó szénsemleges. Ez egy lényeges mérföldkő a neckarsulmi üzem
számára és egy újabb fontos lépés azon az úton, amely világszerte az összes üzemünk
karbonsemleges működését célozza meg 2025-ig." - nyilatkozta Peter Kössler, az Audi
igazgatótanácsának a termelés és logisztika területekért felelős tagja,
összefoglalva ezzel az Audi Mission:Zero programjának célját.
A Mission:Zero környezetvédelmi program számos intézkedést magában foglal a gyártás
és a logisztika területéről, amely hatékonyan és fenntarthatóan csökkenti az
ökológiai lábnyomot. Kiemelt pontjai a dekarbonizáció, az erőforrás hatékonyság, a
biodiverzitás és a vízfelhasználás innovatív megoldásai.
Zöld logisztika: klímasemlegesen a gyárba
A szénsemleges gyártáshoz vezető úton az Audi következetes
szemlélettel a teljes értékláncot vizsgálja. Ennek megfelelően a logiszitika
legalább olyan fontos, mint a járműgyártás maga. A neckarsulmi üzem teljes vasúti
forgalma klímasemleges. A telepen belül sűrített földgázzal (CNG) üzemelő vagy
elektromos hajtású mozdonyok teljesítenek szolgálatot. Az Audi szakértőinek
javaslatára az egyik kiemelt szállítmányozó partner szintén biometánnal hajtott
teherautókat használ a közúti szállítmányozásra. Két, folyékony földgázzal (LNG)
hajtott teherautó teljesít szolgálatot az alkatrészek nagyobb távolságokról
történő, gyárba irányuló szállítása kapcsán. Az év végén pedig még egy taggal bővül
ez a flotta. Minden egyes ilyen jármű akár 20 százalékkal kevesebb szén-dioxidot és
közel 85 százalékkal kevesebb nitrogén oxidot bocsát ki, mint a hagyományos dízel
tehergépkocsik.
Zárt láncok a környezet védelméért
Szintén az üzem területén valósul meg a fontos erőforrások megóvása
és a nyersanyagok újrahasznosítása is. Legjobb példa erre az "Aluminium Closed
Loop", amely egy zárt újrahasznosítási láncot takar. Ennek során a neckarsulmi gyár
présüzemében keletkező alumíniumlemez hulladékok kerülnek újrahasznosításra,
például az Audi e-tron GT oldalfal elemeinek gyártásánál. A legmagasabb és
legmélyebb pontok között mért extrém, 35 centiméteres különbségével ez adja a
kerékjárat feletti hangsúlyos domborulatokat és formálja ezzel az e-tron GT
rendkívül látványos quattro-domborulatait (quattro blisters). Ehhez minden, az
alumínium nehézkes megmunkálásához szükséges műszaki megoldást bevetett a gyártó.
Az "Aluminium Closed Loop" zárt láncnak köszönhetően - amely során az
alumíniumlemez hulladékot az Audi visszajuttatja a beszállítónak, aki azt
újrafeldolgozza és végül az Audi újrahasznosítja azt - az üzem több ezer tonna
szén-dioxid kibocsátását spórol meg évente.
De az ökológiai gondolkodás nem áll meg az alumíniumnál. A műanyagok
újrahasznosításának jelmondata: "legyen a régiből új". Egy jelenleg is zajló
kísérleti projekt során az A6 és A7 összeszerelése kapcsán keletkező műanyag
hulladékot típus szerint szétválogatják, felaprítják majd speciális szálakká
alakítják. Ezeket az úgynevezett rostokat használják aztán a gyártási folyamat
során a 3D nyomatóknál. A Böllinger Höfe üzemen belüli 3D nyomtatással foglalkozó
csapata a dolgozók igényeire szabott segédeszközök széles választékára
specializálódott. Ezek közül az eszközök közül több, mint 100 darabot használnak az
Audi e-tron GT gyártása során. Az újrahasznosítási projekt célja, hogy létrehozza a
tökéletes műanyag zárt láncot.
Az erőforrások következetes megóvása
A zárt láncok alkalmazása nem az egyetlen lehetőség a nyersanyagok
megóvására. Az e-tron GT az első Audi, amelynek gyártását fizikai prototípus
használata nélkül tervezték meg. Minden összeszerelési fázist virtuálisan
teszteltek, házon belül fejlesztett szoftverek és virtuális valóság alkalmazások
használatával és ezeket most sikeresen alkalmazzák a gyakorlatban is, a
sorozatgyártás részeként. Az érzékeny alkatrészek szállításához használt speciális
konténerek szintén prototípus nélkül, az új virtuális módszerrel lettek
megtervezve. Ez nem csupán kevesebb fémet igényel, de kevesebb csomagolásra van
szükség az alkatrészek védelmére is. A kulcsszavak: kerüljük a hulladékot és a
papírt. A karosszériaműhely és az összeszerelés már nagyrészt papírmentesen
működik. Az új projektek, mint amilyen például a karbantartási alkalmazás - amely
szükségtelenné teszi a hagyományos, kézzel írt feljegyzéseket - szintén papírt
takarítanak meg. A logisztika területén jelenleg is zajlik a digitális címkék
tesztje, amely szintén ezt támogatja. Ennek keretében elektronikus címkék veszik át
a polcon található alkatrésztárolók papír matricáinak helyét. Ez nem csupán
kiemelkedően energia hatékony, de változás esetén könnyedén újraprogramozható. Ez a
legfőbb előnye a hagyományos, eldobható címkékkel szemben. Az Audi projekt csapata
a beszállítókkal is együttműködik olyan további megoldások kialakításán, amelyek
következetesen csökkentik a csomagolás és ezzel hulladék mennyiségét.
Az intelligens gyár és precíz kézművesség tökéletes elegye
A csúcsminőség, a csúcsteljesítmény és a részletek iránti
szenvedély mindig is megkülönböztette Böllinger Höfe üzemét. Itt készül az Audi R8
2014. óta. Az Audi neckarsulmi üzemének részeként működő sportautómanufaktúrát
2019-ben kibővítették és továbbfejlesztették ez e-tron GT integrációjához. Minden
idők két legerősebb és leggyorsabb sorozatgyártású Audi modellje itt készül. "Két,
műszakilag teljesen különböző autó gyártása egy gyártósoron egyedülálló a
konszernen belül." - nyilatkozta a gyártást irányító Wolfgang Schanz. "Tisztán
elektromos négyajtós kupé modellünk integrációja az Audi Böllinger Höfe kisszériás
gyártóegységét egy kiemelkedően rugalmas, csúcstechnológiát képviselő létesítménnyé
változtatta, amely ugyanakkor megtartotta kézműves jellemvonásait." Az ügyfelek a
jövő évi világpremiert követően adhatják le rendeléseiket a tisztán elektromos Gran
Turismo modellre.