-
Kulcsszó
Sorozatban kilenc győzelem: az Audi RS 5 DTM az újabb rekord felé száguld
2020-08-17
2019. augusztus 11. óta az Audi veretlen a DTM sorozatban. A Spa-ban
rendezett szezonnyitón mutatott figyelemreméltó teljesítmény után az Audi RS 5 DTM
a Lausitzringen négy versennyel folytatja a túraautó bajnokság küzdelmeit. Az Audi
eddig kilenc alkalommal győzedelmeskedett itt a DTM sorozatban, tavaly pedig egy
igen különleges diadallal
ünnepelhetett.
2019-ben a DTM történetének
500. versenyét tartották a Lausitzringen, ahol az Audi a vasárnapi versenyen az
első öt hely megszerzésével biztosította be elsőségét a gyártók között. Így négy
versennyel a szezon vége előtt biztosság vált a bajnoki cím sorsa a gyártók között.
A futamon mindeközben az Audi RS 5 DTM dominált, mind a nyolc versenyautó a legjobb
kilenc hely egyikén végzett. Nincs is ennél lenyűgözőbb módja annak, hogy
bizonyítson a "Haladás".
"A Lausitzring az a pálya, ahol a múltban is mindig nagyon szépen teljesítettünk."
- nyilatkozta az Audi Motorsport vezetője, Dieter Gass. "Úgy vélem, a különbség nem
lesz olyan jelentős, mint Spa-ban és élesebb verseny várható. De azt hiszem, hogy a
jelenlegi csomaggal minden szempontból jól felkészültünk." Ezt támasztja alá az
Audi RS 5 DTM kilenc pole pozíciója és a kilenc, egymás után (két szezonon
keresztül) szerzett első helye, mindkettő természetesen új DTM rekord.
A Lausitzring már 2000-ben történt megnyitása óta része a versenynaptárnak és
számos izgalmas, helyenként különös DTM futamnak adott eddig otthont.
Miután gyári csapatként visszatért a DTM sorozatba, 2004-ben első lausitzringi
versenyét győzelemmel zárta az Audi és A4 DTM versenyautója. Azonban Mattias
Ekströmöt csak azután hirdették ki győztesnek, miután Gary Paffettet kizárták,
mivel nem maradt elég üzemanyag Mercedes Benz versenyautójában a leintés
után.
Egy évvel később szintén Ekström és Paffett volt a főszereplő a DTM történetének
egyik legizgalmasabb párbajában. A két pilóta gyakorlatilag az egész versenyt
egymás sarkában autózva teljesítette. Habár Paffett volt a gyorsabb, a brit mégsem
tudta megelőzni Ekströmöt és abban az időben a DTM sorozatában még nem álltak
rendelkezésre olyan előzést segítő technikák, mint a DRS vagy a Push-to-Pass
rendszer.
A 2006-os verseny egy másik "üzemanyag ügy" miatt volt emlékezetes, ezúttal Mattias
Ekström számára. A svéd pilóta a győzelemért volt harcban, amikor két körrel a
verseny vége előtt autója megállt. A második kiállás során probléma adódott az
üzemanyag tartállyal, amely azt eredményezte, hogy Ektrömnek nem maradt elég
üzemanyaga az utolsó szakaszra, hogy befejezhesse a versenyt. Később - mivel újra
és újra veszélyes balesetek történtek - a verseny során történő tankolást
biztonsági okokból megtiltották a DTM-ben.
2007-ben a Lausitzring nézői egy teljes zűrzavarnak lehettek szemtanúi, amikor a
biztonsági autó nem az élen álló autó elé érkezett a pályára, hanem a mezőny
közepén haladók közé. Emellett a boxutca kijáratának lámpái sem működtek, amely azt
eredményezte, hogy egyes versenyzők nyertek egy kört. Ennek ellenére a verseny
eredménye beleszámított a bajnokság értékelésébe.
2010-ban az Audi már a nyitókörben elvesztette a bajnokságban addig legjobban álló
autóit egy, az Audi pilótáit érintő ütközés következtében. Ez a "rémálom" azt is
jelentette, hogy 2005. után - számos dobogós helyezés ellenére - az Audinak hat
évet kellett várnia a következő, Lausitzban aratott győzelmére. Martin Tomczyk
volt, aki a 2011-es szezonban megszerezte az első helyet az Audi számára, ami
fontos lépés volt a német pilóta és a két éves Audi A4 DTM bajnoki címéhez vezető
úton.
2015-ben az Audi hasonlóan domináns hétvégét zárt Lausitzban, mint amilyet a
közelmúltban Spa-ban, a szombati versenyen megszerezve az első négy hely
mindegyikét, vasárnap pedig elhódítva az első öt helyet. A legnagyobb sztár Jamie
Green volt, aki mindkét futamon elsőként haladt át a célvonalon. A szombati
versenyen aratott győzelme különösen emlékezetes volt: a brit igen rossz bőrben
volt, alig tudott beszélni, ami a csapattal való rádiókapcsolatot nehézkessé tette.
Ehhez jött még a DRS rendszerének meghibásodása is. 2017-ben Green begyűjtötte
harmadik futamgyőzelmét is a Lausitzringen, ezzel ő a legeredményesebb az összes
aktív DTM versenyző közül a kelet-németországi versenypályán.
Csapattársa, René Rast 2017-ben - mindössze hatodik DTM futamán - a Lausitzringen
szerezte meg első dobogós helyezését a DTM sorozatban. Egy évvel később sérülés
nélkül megúszott egy látványos borulást Audi RS 5 DTM autójában ülve. "A baleset
kívülről rosszabbnak tűnt, mint az autó belsejében átélve." - nyilatkozta. "De a
tény, hogy a vasárnapi második versenyen nem tudtam rajthoz állni, talán a bajnoki
címembe került 2018-ban. Mindent összevetve, csupán négy ponttal maradtam le az
első helyről a szezon végén." A nem tervezett lausitzi bukfenc nélkül Rast
valószínűleg most háromszoros DTM bajnok lenne.
2019-ben a német - bár vezetett - műszaki probléma miatt kiállni kényszerült a
Lausitzringen tartott első versenyen. 24 órával később egyértelmű győzelmet
aratott. A címvédő pilóta a Lausitzring pozitív vonásait emeli ki: "A pálya
rendelkezik mindennel, amire egy versenyzőnek szüksége van: lassú és gyors
kanyarokkal, hosszú egyenesekkel, ahol a DRS és a Push-to-Pass rendszereivel
előzhetünk. Ezért láthatnak a nézők nagyon jó versenyeket a Lausitzringen."
A DTM mezőnye sorozatban két hétvégén is a Lausitzringen vendégeskedik. Augusztus
15-16-án a 3,478 kilométer hosszú sprint pályát használják a versenyzők. Az
augusztus 22-23-án használt hosszabb, 4,570 kilométeres pályán hozzávetőleg 20
másodperccel lassabb köridők várhatók. "Legutoljára 2017-ben versenyeztünk a
rövidebb pályán" - nyilatkozta a Lausitzring szakértője, Jamie Green. "Itt nincs
annyi előzési lehetőség, mint az egy héttel később rendelkezésre álló hosszabb
verziónál. Így a két időmérőnek még komolyabb tétje van, hogy egy jó rajtpozícióval
megtámogassuk az esélyeinket a versenyen."
Mind a négy versenyt élőben közvetíti Németországban a SAT.1 csatorna a szokásos 13
órai kezdettel. Széleskörű lefedettséget kínál a DTM új OTT tartalomszolgáltatása a
grid.dtm.com oldalon. Nico Müller, az Audi pilótája a bajnokság élén álló
versenyzőként utazik Lausitzba, ahol 2019-ben megnyerte a szombati versenyt.