-
Kulcsszó
Elegáns, hatékony, korszerű: az új Audi A3 Limousine
2020-04-29
Az Audi sikertörténetének második fejezete megérkezett: bemutatkozott az A3
Limousine. A négyajtós kompakt modell digitálisan és teljesen hálózatba kapcsolva
érkezik, kezdve egészen az infotainment rendszertől a vezetéstámogató egységekig.
Az elegáns karosszéria alatt új hajtásrendszer, tovább finomított futóműbeállítás
biztosítja, hogy a vezetés élménye egyszerre legyen hatékony és dinamikus. Az A3
Limousine 2020. nyár elején érkezik számos európai kereskedésbe.
Az új A3 Limousine sportos, elegáns külsővel debütál. Elődjéhez
képest 4 centiméterrel hosszabb, így eléri a 4,50 métert, míg tengelytávja
változatlan maradt. Szélessége két centiméterrel 1,82 méterre nőtt, 1,43 méteres
magassága pedig 1 centiméteres növekedést jelent a korábbi modellel
összehasonlítva. Ennek köszönhető a könyöktér növekedése illetve a megnövekedett
fejtér, amely a vezető ülésének alacsonyabb elhelyezése miatt is jó 2 centimétert
jelent az első sorban ülőknek. 425 literes csomagtérkapacitása pontosan megegyezik
az elődmodell méretével.
Erőteljes és elegáns: a külső megjelenés
Az autó orr részét a méhsejtmintázatú rácsozattal kialakított,
nagyméretű Singleframe hűtőrács határozza meg, amelynek két oldalán feltűnő
fényszórók kaptak helyet. Külső oldaluk lefelé futó trapézszerű formavilágot követ.
A Matrix-LED technológiával szerelt csúcsváltozatnál itt kapott helyet az új
digitális nappali menetfény. Ez 15 LED szegmensből felépülő pixelsorokból áll,
amelyek egyedileg működtethetők és az A3 Limousine minden változatának jellegzetes
ismertetőjegyet kölcsönöz.
Az A3 Sportback modellnél a küszöbök felett futó karosszériavonal a hátsó lámpák
irányába haladva egészen a hátsó kerékjáratig emelkedik, így hangsúlyozva a rövid
hátsó részt. A Limousine karosszériájánál azonban ez a vonal egészen a hátsó
lökhárítóig fut. Ez kiemeli a modell hosszát - amely a Sportback kivitelnél így 15
centiméterrel hosszabb - és elegáns oldalnézetet kölcsönöz a limuzinnak. A széles
karosszériaváz alatti homorú felületek tovább hangsúlyozzák a jellegzetes
domborulatokat ("quattro-blister") és a küszöböket. Ez gondoskodik a fények és
árnyékok intenzív játékáról. A tetővonal a B oszloptól dinamikusan ereszkedik
lefelé - akárcsak egy kupé modellnél - és a csomagtérfedél tetejének feltűnő
spoilerjében végződik. Ez az opcionálisan szénszálas kivitelben is elérhető elem
vizuálisan tovább hangsúlyozza a négyajtós modell erőteljes megjelenését.
Áramvonalas karosszéria
Aerodinamikai szempontból az elődmodellhez képest magasabb hátsó
rész illetve a nagyméretű diffúzor kifejezetten előnyös a modell számára. Ezek
segítségével a 110 kW (150 LE) teljesítményű 2.0 TDI motorral szerelt új A3
Limousine alaktényezője 0,25-ra adódik, amely 0,04 ponttal jobb az első generáció
eredményénél. A Singleframe hűtőrács mögött található elektromosan mozgatott,
zárható lamellák szintén nagyban hozzájárulnak ehhez az eredményhez. Ők
gondoskodnak a levegő intelligens és az adott helyzethez alkalmazkodó
áramoltatásáról. Ezen kívül az alvázvédő burkolat, a tovább javított
aerodinamikával bíró külső visszapillantó tükrök és az aktív fékhűtés tovább
csökkenti a légellenállást és teremt még áramvonalasabb járművet.
Digitalizált középpont: a vezetőfülke
Az A3 Limousine pilótafülkéje teljes mértékben a vezetőre
összpontosít, kezdve a belső tér kialakításával egészen a kijelző és kezelőszervek
elemeiig. Éppen ezért a műszerfal központi helyén található MMI touch kijelző
enyhén a vezető felé fordítva kapott helyet. A 10,1 col átmérőjű egység kezelése
teljesen intuitív. Az alapfelszereltség részeként a kézírásos jelek felismerését és
a természetes hangvezérlést is kínálja a rendszer, amely opcionálisan a felhő
szolgáltatásait is igénybe veheti. A 10,25 col méretű műszerfal a kormány mögött
már az alapmodellben is digitális kivitelben készül. Az Audi virtual cockpit plus
műszeregység esetében 12,3 colos kijelző kerül a modellbe és három különböző
nézetet kínál, mint például a dőlt számokkal operáló sportos megjelenést vagy egy
kifejezetten dinamikus elrendezést. A fordulatszám és a sebességértékek itt
szögletes, piros grafikai elemekkel kiegészített oszlopdiagramként kerülnek
megjelenítésre. Kívánságra egy head-up kijelző egészíti ki a kijelzőkoncepciót,
amely a vezető közvetlen látóterében a szélvédőre vetíti ki a legfontosabb
információkat.
Teljesen hálózatba kötött: az infotainment rendszertől a
vezetéstámogatásig
Az új Audi A3 Limousine modellben az infotainment rendszerek
csúcsát az MMI Navigációs rendszer plusz képviseli, amely a harmadik generációs
moduláris infotainment platformot (MIB 3) használja. Ez az elődmodellnél tízszer
gyorsabb számítási teljesítményt kínál, az LTE Advanced sebességével kapcsolja
hálózatba a járművet és egy Wi-Fi hotspoton keresztül köti össze az internettel az
utasok okostelefonjait. Az MMI Navigációs rendszer plusz az alapfelszereltsés
részeként számos Audi connect szolgáltatást tartalmaz, többek között online
forgalmi információkat, híreket, további információkat, például fotókat,
nyitvatartási időket és a látnivalókkal, érdekességekkel kapcsolatos felhasználói
értékeléseket továbbít a vezetőnek.
Az Audi flotta kollektív intelligenciáját használó Car-to-X szolgáltatások szintén
a kínálat részét képezik. Ezek jelzik például a veszélyes területeket vagy a
sebességkorlátozásokat a megfelelő felszereltséggel rendelkező járműveknek vagy
szabad parkolóhelyet keresnek az út mentén. Az autó leállítása után a myAudi
alkalmazás segítségével az okostelefonon folytatódik a navigálás. Így az ügyfelek
kerülő nélkül érnek majd célba.
Az A3 Limousine és az okostelefonok közötti kapcsolatról az Audi phone box illetve
az Audi okostelefon interfész gondoskodik, amely az iOS és Android operációs
rendszert futtató mobiltelefonokat az Apple Car Play és az Adroid Auto segítségével
kapcsolja össze az MMI rendszerével. Az Audi phone box biztosítja a készülék és az
autó antennája közötti összeköttetést és képes kábel nélkül tölteni az
okostelefont. Ezen kívül az Audi connect key révén egy androidos okostelefon
segítségével is nyitható és zárható az A3 Limousine. Az egyéni profilok
beállításánál pedig akár hat felhasználó is eltárolhatja saját beállításait,
például az ülésre, a klímaberendezés és a média beállításaira vonatkozóan. A DAB+
digitális rádió az alapfelszereltség részét képezi. Igény szerint elérhető az
online rádió vagy a hibrid rádió lehetősége is, utóbbi az adó jelerősségétől
függően automatikusan vált az FM, DAB és az online streaming között, biztosítva az
optimális vételt. A kínálatot az év közepétől elérhető hangvezérelt asszisztens,
Amazon Alexa teszi teljessé.
A vezetéstámogató rendszerek szintén különösen hatékonyak, köszönhetően a szoros
hálózati kapcsolatnak. Az Audi pre sense front rendszerénél a belső visszapillantó
tükör mögötti kamera az első radarral együttműködésben dolgozik azon, hogy
elkerülje a baleseteket vagy legalább mérsékelje azok súlyosságát. Az
alapfelszereltségként elérhető ütközés megelőző asszisztens szintén ennek az
érzékelő rendszernek az információit használja. A nagyautók kategóriájából érkező
innováció, az adaptive cruise assist a hosszanti és keresztirányú irányítás terhét
veszi le a vezetőről. A hatékonysági asszisztens jelzi, hogy mikor lenne tanácsos
elvennie a lábát a gázpedálról. Ehhez számos információt, például a navigációs
adatokat is elemzi a rendszer. Városi forgalomban szintén hasznos a piaci bevezetés
után nem sokkal elérhető kiszállás-figyelmeztetés, a keresztirányú forgalomfigyelő
asszisztens és a 360 fokos kamerák.
Indításképp három aggregát a kínálatban: az erőforrások
Az új A3 Limousine kínálatában a bevezetéskor két TFSI motor és egy
TDI aggregát szerepel. Egy dologban azonban mindhárom megegyezik, ez pedig a
nagyfokú hatékonyság. Az 1.5 literes közvetlen befecskendezésű 35 TFSI erőforrás
110 kW (150 LE) teljesítményre képes és két változatban is elérhető. Az ügyfelek
választhatnak az új fejlesztésű hatsebességes kéziváltó (üzemanyagfogyasztás
(vegyes) l/100 km: 5.0 - 4.7; szén-dioxid kibocsátás (vegyes) g/km: 114 - 108) és a
gyors váltásokkal operáló hétfokozatú S tronic sebességváltó (üzemanyagfogyasztás
(vegyes) l/100 km: 4,9 - 4,7; szén-dioxid kibocsátás (vegyes) g/km: 113 - 107)
között.
A hengerlekapcsolás technológiája mellett az erőátviteli rendszer az S tronic
kettős tengelykapcsolós sebességváltóval egy 48 voltos mild hibrid rendszert
használ. Ez fékezés során visszanyeri az energiát és akár 50 Nm nyomatékkal
támogatja a motort induláskor vagy alacsony sebességről történő kigyorsításkor.
Lehetővé teszi továbbá, hogy számos helyzetben az A3 Limousine a motor lekapcsolása
mellett vitorlázzon. A hétköznapi közlekedési helyzetekben ez akár 0,4 literes
megtakarítást is eredményezhez 100 kilométerenként.
A 110 kW (150 LE) teljesítményű 2.0 TDI erőforrás (üzemanyagfogyasztás (vegyes)
l/100 km: 3.9 - 3.6; szén-dioxid kibocsátás (vegyes) g/km: 101 - 96) szintén egy
hétfokozatú S tronic sebességváltóval együttműködve dolgozik, ahol a váltások egy
új, shift-by-wire technológiát használó kapcsolón keresztül történnek.
Egyszerre kényelmes és dinamikus: a futómű
Az új A3 Limousine futóműve sportos és kiegyensúlyozott hangolást
kapott, egy leheletnyivel precízebb is lett, mint az elődmodellnél. Ez a precizitás
és reakciósebesség nagy részben a központi menetdinamikai szabályozórendszernek
köszönhető, amely biztosítja a keresztirányú dinamika szempontjából fontos minden
alkatrész optimális együttműködését. Az alapfelszereltség alternatívájaként
elérhető egy sport felfüggesztés és egy csillapítás szabályzással szerelt
felfüggesztés is. Utóbbi igen széles tartományt ölel fel a maximális kényelemmel
történő haladás és az agilis kezelhetőség között. Az Audi drive select
menetdinamikai szabályozórendszer szintén a vezetőt segíti a megfelelő futómű
beállítások megtalálásában. Segítségével az A3 Limousine a kényelemre fókuszáló és
a kiemelkedő dinamikát kínáló beállításokon keresztül egészen a különösen üzemanyag
hatékony konfigurációig hangolható. Ez a gázadási reakció és a progresszív
kormányzás karakterisztikájában is változást jelent, utóbbi például áttételezését a
kormányzási szög alapján változtatja meg.
8 897 000 Forinttól: árak és piaci bevezetés
Az új A3 Limousine előértékesítése 2020. április végén indul
Németországban és számos európai piacon, köztük Magyarországon is. A kiszállítások
pedig nyáron várhatóak. A 110 kW (150 LE) teljesítményű 35 TFSI modell induló ára 9
555 400 Forint lesz, amelyet nem sokkal a piaci bevezetés után egy belépő szintű
benzines modell követ majd 8 897 000 Forintos listaáron.
Az üzemanyag fogyasztási és szén-dioxid kibocsátási érték a választott
gumiabroncs/kerék és felszereltségi szint függvénye.