-
Kulcsszó
Tánc a vulkán tetején: az új Audi A3 minden eddiginél jobb menetdinamikát kínál
2020-02-19
Az Audi a Genfi Nemzetközi Autószalonon ünnepli az új A3 Sportback
világpremierjét. Ezt megelőzően a prémium autógyártó egy igen különleges tesztnek
veti alá sikermodelljének negyedik generációját: az Azori-szigetekhez tartozó São
Miguel sziget kihívásokkal teli útjain tehetik próbára az újságírók a kompakt
sportautót és szerezhetnek első kézből tapasztalatot a vezetési dinamika csúcsát
képviselő modellről.
Színtiszta érzelem: az eredeti gondolat
Azon a helyen, ahol a vulkánoknak köszönhetően egyszer régen szigetek egész
láncolata jött létre és ahol a vulkáni tevékenység most is intenzív, az Audi
génjeinek lényegét mutatja be: a quattro hajtást. Az A3 negyedik generációja São
Miguel ősi táján, az Azores Rallye versenyének színhelyén mutatja meg leginkább
érzelemgazdag oldalát. A kompakt modell összkerékhajtása képviseli egy sikeres
technológia legkorszerűbb fejlettségi szintjét. Középpontjában egy precízen hangolt
szoftver által elektronikusan vezérelt hidraulikus többlemezes tengelykapcsoló áll.
Ez amellett, hogy maximális stabilitást, tapadást és vezetési élményt biztosít az
A3 számára, kiemelkedően hatékony is. Az adaptív futóművel és a progressszív
kormányzással együttműködve pedig olyan sportos teljesítményt garantál, amely
különösen a szűk, kanyargós utakon, hegyeken és völgyeken át vezető változatos
útszakaszokon nyűgözi le a vezetőt.
Intelligens vezérlés: a quattro hajtás részletesen
A tengelykapcsoló a hátsó tengely differenciálműve előtt, a kardántengely végén
kapott helyet, elhelyezése különösen a tengelyterhelés elosztásának kedvezett, háza
pedig olajfürdőben futó lamella-kötegeket rejt.
Az Audi speciálisan az A3 modellre szabta a nyomatékszabályozás elektronikus
vezérlését és ebben integrálva kapott helyet az Audi drive select menetdinamikai
szabályozórendszer. Ez a futómű érzékelőitől érkező adatok alapján nem csupán a
vezetési körülményeket, de az út jellemzőit és a vezetési stílust is figyelembe
veszi. A vezérlőegység ezeket az adatokat használja kiindulópontként számításaihoz
az optimális hatékonyságot biztosító nyomaték elosztását illetően és ezt az értéket
továbbítja a tengelykapcsoló felé.
Az összkerékhajtás teljesen változó arányban képes elosztani a nyomatékot az első
és a hátsó tengely között. Normál haladás mellett a rendszer a motor
teljesítményének nagy részét az első kerekek felé továbbítja. Amennyiben az első
tengelyen lecsökken a tapadás, a tengelykapcsoló villámgyorsan reagál és
átirányítja a nyomatékot. Ebben az esetben egy elektromos axiáldugattyús szivattyú
kapcsol be, amely akár 44 bar hidraulikus nyomást is kifejthet a tengelykapcsoló
lemezeire. Minél nagyobb a szivattyú által a tengelykapcsoló lemezekre kifejtett
nyomás, annál nagyobb a hátsó tengelyek felé irányított nyomaték nagysága, amely
elérheti a 100 százalékot is. A tengelykapcsoló már akkor a hátsó tengely felé
irányíthatja a nyomaték egy részét, amikor a vezető sportos vezetési stílusban
fordítja el a kormányt. Amint a vezető gyorsít, a nyomaték szinte benyomja az A3
modellt a kanyarba. A terhelés változásával a nyomaték elosztása precíz
kanyarvételt tesz lehetővé, amely tovább javítja a vezetési dinamikát.
Teljes kontroll: az elektronikus menetstabilizáló rendszer
A kerekenkénti nyomatékszabályozás, az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC)
szoftver funkciója a cseresznye a tejszínhab tetején, amikor a sportos
karakterisztikáról beszélünk. Amikor az új Audi A3 nagy sebességgel vesz be egy
kanyart, a rendszer finoman megfékezi a kanyar belső ívén haladó kerekeket. A két
tengelyen jelentkező hajtóerő különbség befordítja az autót a kanyarba és lehetővé
teszi, hogy pontosan kövesse a bekormányzás szögét. Ez még agilisabb, egyenletesebb
és biztonságosabb kezelhetőséget biztosít.
A quattro hajtás reakciója szintén különböző az ESC három különböző működési
módjában. Ez lehetővé teszi, hogy mindig a vezető igényeinek megfelelő vonóerő
átadás és stabilitás álljon rendelkezésre. Amennyiben az ESC rendszerének be kell
avatkoznia, az finom és lényegében észrevehetetlen igazításokat hajt végre. A
maximális vonóerő átadás az ESC ON módban biztosított. Ez azt jelenti, hogy a
gyorsítás biztonságos és állandó, a kerék lehető legminimálisabb csúszásával
kivitelezve. A Sport mód kiválasztásával a vezetőnek az alacsony súrlódási
együtthatóval rendelkező felületeken, mint amilyen a hó például, kontrollált és
biztonságos driftre is lehetősége nyílik. A kerekek minél nagyobb csúszása ebben az
esetben egyértelműen a vezetési élményt növeli. Az ESC OFF módban szinte határtalan
a kerekek csúszási lehetősége, lehetővé téve, hogy a vezető kiélvezze az A3 puritán
kezelhetőségi tulajdonságait.
Minden helyzetben változtatható: a progresszív kormányzás
Kialakításuk miatt a hagyományos kormányrendszerek kompromisszumot igényelnek a
sportosság és a kényelem között. Az új Audi A3 elektromechanikus progresszív
kormányzása ezt az ellentmondást oldja fel. A fogasléc és a fogaskerék speciális
formával és fogazással rendelkezik. Ennek köszönhetően a kormányzási szögtől
függően különböző áttételek állnak rendelkezésre. Amikor a kormánykereket erősen
elfordítjuk, ez az áttétel kisebb és a kormányzás igen közvetlenné válik. Így
lecsökken a városi forgalomban történő kormányzáshoz szükséges erőkifejtés,
egyúttal jelentősen kényelmesebbé válik a parkolás folyamata.
Kanyargós úton haladva a progresszív kormányzás növeli a vezetési dinamikát, így az
A3 még sportosabb vezetési stílust kínálhat vezetőjének. A kormánykereket mindössze
2,5-szer kell körbeforgatni ahhoz, hogy egyik végállásból eljussunk a másik
végállásba, középállásban a kormány áttétele 14.3:1. A kormányerő-rásegítés
tökéletes összhangban van az A3 karakterével és alkalmazkodik a haladási
sebességhez. Alacsony sebességnél ez nagyobb, így könnyebb irányíthatóságot
biztosít. Ahogy növeljük a sebességet, a rásegítés mértéke ezzel párhuzamosan
folyamatosan csökken. Ez biztosítja a vezető számára a kiegyensúlyozott,
maradéktalan kormányzás érzését akár autópályán nagy sebességgel történő autózásnál
is.
A progresszív kormányzást egy különösen hatékony elektromechanikus vezérléssel
szerelték, amely akkor ad le teljesítményt, amikor szükség van rá. Szorosan
együttműködik számos vezetéstámogató rendszerrel, mint például az adaptív
sebességszabályozás, az ütközést megelőző asszisztens és a parkoló asszisztens
rendszerekkel.
Kompakt modell új csillapítási technológiával: az adaptív
futómű
Kényelmesen lágy vagy sportos és feszes? Az adaptív csillapításszabályozással
szerelt futóművel mindkettő lehetséges. Három csillapítási beállítás garantálja,
hogy a vezető megtapasztalja az elérhető vezetési karakterisztikák teljes
spektrumát és élvezze a modell különösen agilis kezelhetőségét. Az érzékelők mérik
a karosszéria függőleges gyorsulását és az egyes kerekek ehhez viszonyított relatív
mozgását. A vezérlőegység milliszekundumok alatt dolgozza fel ezeket a jeleket és
mindegyik csillapítást külön-külön és folyamatosan az útviszonyokhoz, a közlekedési
szituációhoz és a vezető igényeihez igazítja. A lengéscsillapítókat elektromágneses
szelepekkel szerelték, amelyek extrém gyorsan és igen energiahatékonyan
szabályozhatók. A helyzetüktől függően a hidraulikus folyadék áramlása lehet
gyorsabb vagy lassabb, amely a lengéscsillapítók karakterisztikáját a finomabb és a
keményebb hangolás között változtatja.
A vezető három mód közül választhat az alap csillapítás beállításánál: az Audi
drive select menetdinamikai szabályozórendszer ekkor a comfort, auto és dynamic
módokat kínálja fel. Ennek során megnő az óvatosabb vezetés finomabb gördülése és a
feszesebb hangolás közötti különbség, így a vezető intenzív tapasztalatot szerezhet
a teljes terjedelemről. A sportos vezetési stílusban bevett kanyarokban a
csillapítás révén az autó kevésbé "bólint" fékezés esetén. Ez biztosítja, hogy a
kerekek a lehető legszorosabb kapcsolatban maradnak az útfelülettel.
Karakter kérdése: az Audi drive select
Az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszer jelenti a kapcsolódási
pontot a szabályozott futómű, a hajtásrendszerek és a vezető között. Itt öt
menetprofil áll rendelkezésre, a comfort, auto, dynamic, efficiency és individual
módok közül a váltó mellett elhelyezett gomb megnyomásával választhat a vezető.
Amennyiben a vezető az "individual" beállítás mellett dönt, szabadon és széles
skálán határozhatja meg egyéni igényeit.
Minden A3 modellben az Audi drive select változó módon állítja be a gázadási
reakciók és a kormányrásegítés karakterisztikáját. Felszereltségtől függően szintén
a rendszer részét képezheti az S tronic sebességváltó, a quattro hajtás és a
csillapítás szabályozással szerelt futómű. Szintén hatással van a kényelmi és
biztonsági rendszerekre, mint amilyen például az automata légkondicionáló, a Matrix
LED fényszórók, az övfeszítő és az adaptív sebességszabályozás (ACC).