-
Kulcsszó
Intelligens megoldással a túlterhelés ellen – Hálózat-optimalizált töltésre kész az Audi e-tron
2021-01-14
Ha sok elektromos autó töltődik egyszerre, kialszanak az utcai lámpák -
ilyen komor jövőkép formájában festik le félelmeiket az elektromos mobilitás
szkeptikusai. Egy modelltesztje során azonban az Audi egyértelmű választ ad erre:
az intelligens és hálózat-optimalizált töltés tehermentesítheti az elektromos
hálózatot, így segítve elő az elektromos mobilitás elfogadottságát. Az Audi e-tron
modellek és a connect töltőrendszer már ma is készen állnak
erre.
Egyik kutatási projektje keretében az
Audi a GISA vállalattal és más partnereivel közösen a helyi elektromos hálózat
túlterhelését szimulálta. Ennek során egy utcában, amelyet helyi hálózati
transzformátor lát el, több elektromos autó töltődött egyidejűleg nagy
teljesítménnyel. Az úgynevezett hálózat-optimalizált töltés az egyes töltési
folyamatok intelligens menedzsmentjével szolgál azok hatásának ellensúlyozására,
illetve hivatott megelőzni az elektromos hálózat túlterhelését. Az elektromos
gépkocsi és a hálózatüzemeltető között ez esetben célzott kommunikáció zajlik,
dinamikusan szabályozva a töltés folyamatát. A jövőben ez például késleltetett
töltést jelenhet a gyakorlatban, figyelembe véve a kívánt indulási időket és az
elektromos hálózat tényleges terhelését. Összességében tehát a kísérlet mindenki
számára előnyös, egyfajta "win-win" szituációt valósított meg, ahol az elektromos
gépkocsi a töltőteljesítmény dinamikus alakításával a jármű állásidőit használja ki
teljes feltöltéséhez, miközben az ügyfelek mobilitási igényeinek korlátozása nélkül
enyhíti az elektromos hálózat terhelését. Mindezt a házi elektromos hálózat olyan
új elemei teszik lehetővé, amelyek révén egyaránt "közös nyelvet beszélhet" a ház,
az elektromos autó és az energiahálózat.
Digitálissá válik az elektromos hálózati csatlakozás - az
SMGW
A rendszer központi eleme az úgynevezett Smartmeter Gateway
(SMGW) technikája, amely már ma is kötelező, ha a háztartás éves
elektromosenergia-fogyasztása meghaladja a 6000 kilowattórát. Az SMGW egy
minősített informatikai háttérrendszeren (IT-Backend) keresztül különösen
biztonságos adatkapcsolatot hoz létre a ház és a hálózatüzemeltető között, s minden
szükséges információt és vezérlőjelet célzottan továbbítanak, az Otthoni
energiamenedzsment-rendszer (HEMS) vagy közvetlenül az Audi által
extrafelszerelésként kínált connect töltőrendszer felé. Az Audi e-tron vagy az Audi
e-tron Sportback alapkivitelben akár 11 kW, kívánságra pedig akár 22 kW
töltőteljesítménye így igény szerint csökkenthető, mindkét modell rendelkezik
ugyanis az ehhez szükséges intelligenciával - amit az Audi jövőbeni elektromos
modelljei számára is biztosítani kíván.
Kitekintés - egyéni töltésmenedzsment minden autó
számára
Középtávon a hálózatba kapcsolás új technikája lehetővé teszi
az egyes autók töltőteljesítményének, töltési időpontjának és töltési időtartamának
alakítását, de további vonzó kilátások is nyílhatnak. Azon ügyfelek például, akik
munkahelyükön is tölthetik Audi e-tron modelljüket, az otthoni töltés során már
tekintetbe vehetnek bizonyos korlátozásokat, cserébe viszont kedvezményes áron
kaphatnák szolgáltatójuktól az elektromos áramot.
Az elektromos autók intelligens töltése a jövő hosszú távon fenntartható
energiagazdaságának meghatározó eleme. A megfelelő lehetőségeket kihasználva az
elektromos gépkocsik a nap- és szélenergia - vagyis e meglehetősen ingadozó
mennyiségben rendelkezésre álló források - rugalmas tárolóiként is szolgálhatnak a
jövőben. Az AUDI AG igencsak ambiciózus célokat tűzött ki a károsanyag-kibocsátás
nélküli mobilitás felé tartó útján, a vállalat ugyanis már azon dolgozik, hogy
2050-ig szén-dioxid-semlegessé tegye járműkínálatát. E cél érdekében az Audi
széleskörű elektromos offenzívát indított, amelyben 2025-ig mintegy húsz tisztán
elektromos hajtásrendszerű modell szerepel.
Hálózatba kapcsolás - közös nyelvet beszélnek az energiagazdaság
résztvevői
A hálózat-optimalizált töltéshez szükséges műszaki
szabványok és kommunikációs protokollok máris rendelkezésre állnak. A fő irányelv
az új AR-E 2829-6 jelű DKE alkalmazási szabályzat, amely az otthoni hálózati
csatlakozás és az energiagazdaság közötti információcserét írja le. Kommunikációs
protokollként az EEBUS-adatmodell szolgál, amit az EEBUS e.V. kezdeményezés
fejlesztett ki. Ebben az Audi is részt vesz, célja pedig, hogy közös nyelvezet
mentén szervezze hálózatba a jövőbeni európai energiagazdaság résztvevőit.
Kutatási projekt - négy erős partner az Audi számára
Az Audi
magas fokon specializálódott partnerekkel működött együtt a chemnitzi kísérleti
projekt során, amelyhez az elektromos mobilitás és a töltési infrastruktúra
területén rendelkezésére álló, széleskörű szakértelmével járult hozzá. A projekt
kezdeményezőjeként és az SMGW adminisztrátoraként a GISA GmbH informatikai
szolgáltató működött közre, míg a háttérrendszer (Backend) szoftverét a Robotron
Datenbank-Software GmbH biztosította. A SMGW kommunikációs interfészének szoftverét
a KEO GmbH fejlesztette, az intelligens mérőrendszer hardverét pedig az EMH
metering GmbH & Co KG bocsátotta rendelkezésre.