-
Kulcsszó
Akár 78 kilométer elektromos hajtással – Az új Audi A3 Sportback 40 TFSI e
2020-10-08
Akár 78 kilométer tisztán elektromos hatótáv (NEDC) és 150 kW (204 LE)
rendszerteljesítmény: az Audi bemutatja A3 Sportback 40 TFSI e modelljét
(üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 1,5-1,4; elektromosáram-fogyasztás,
kombinált (kWh/100 km)*: 13,8-13,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*:
34-30). A hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) hajtásrendszerű kompaktmodell
károsanyag-kibocsátás nélkül is közlekedhet, magasfokú gazdaságosság mellett kínál
sportos menetteljesítményeket és az új A3 sorozat minden erényét
felsorakoztatja.
Új A3 Sportback 40 TFSI e modelljével (üzemanyag-fogyasztás,
kombinált (l/100 km)*: 1,5-1,4; elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*:
13,8-13,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 34-30) folytatja járművei
elektromossá alakításnak offenzíváját az Audi. Az A6, A7, A8, Q5 és Q7 sorozat
hálózatról tölthető (Plug-in Hybrid) hibridmodelljei már megérkeztek a nemzetközi
(mivel nálunk még nincs A8, A7) piacra, s most a kompaktmodellek következnek, a
sort pedig - nagysikerű elődje, az A3 Sportback e-tron koncepcióját átvéve, illetve
továbbfejlesztve - az Audi A3 Sportback 40 TFSI e nyitja. Röviddel ezután egy
erősebb változat is megjelenik, amely inkább sportos tulajdonságait emeli ki.
TFSI-motor + elektromos hajtás- motor, erőátvitel és akkumulátor
A hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) kompaktmodell
belsőégésű motorjaként egy 1.4 TFSI erőforrás szolgál. E négyhengeres, benzines
aggregát teljesítménye 110 kW (150 LE), s az 1550 és 3500 percenkénti fordulatszám
közötti tartományon 250 newtonméter maximális forgatónyomatékot bocsát a vezető
rendelkezésére. Az elektromos hajtás feladatát egy elődjéhez képest megnövelt
teljesítménysűrűségű, állandó gerjesztésű szinkronmotor vette át, 80 kW
teljesítménnyel és 330 newtonméter maximális forgatónyomatékkal. A korábbi
konstrukcióhoz hasonlóan a hatfokozatú S tronic sebességváltó házába építve
működik, ám még könnyebb és kompaktabb konstrukció.
Az 1.4 TFSI erőforrás és az elektromos motor együttesen 150 kW (204 LE)
rendszerteljesítményt produkál, a rendszer forgatónyomatéka pedig ekkor átmenetileg
a 350 newtonmétert is elérheti (boost). A kompakt plug-in hibridmodell álló
helyzetből mindössze 7,6 másodperc alatt gyorsul fel 100 kilométer/órás tempóra, s
a gyorsítás egészen 227 kilométer/óráig tarthat, az NEDC-ciklus szerint pedig
1,5-1,4 liter üzemanyagot igényel 100 kilométerenként (szén-dioxid-kibocsátás:
34-30 g/km). Hatfokozatú S tronic sebességváltó továbbítja a két motor
teljesítményét az első tengelyre. E kettős tengelykapcsolós váltómű elektromos
olajszivattyúval rendelkezik, amely átmenetileg leállított TFSI-erőforrás mellett
is biztosítja az olajellátást és a fokozatváltásokat.
A lítiumion-akkumulátor a hátsó ülések közelében, az A3 Sportback 40 TFSI e
(üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 1,5-1,4; elektromosáram-fogyasztás,
kombinált (kWh/100 km)*: 13,8-13,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*:
34-30) padlózata alatt kapott helyet, s összesen 96 prizmacellájában 13,0 kWh
energiát tárolhat - csaknem 48 százalékkal többet, mint elődje. A nagyfeszültségű
akkumulátor kialakítása változatlan maradt, az előrelépést továbbfejlesztett
cellakémiával sikerült elérni. Az akkumulátor hőmérsékletét önálló hűtőkör
szabályozza, amely szükség szerint a légkondicionáló berendezéshez is
csatlakoztatható, az ügyfelek így magasabb külső hőmérséklet mellett is
közlekedhetnek elektromos hajtással.
Előtérben a gazdaságosság - a hajtásrendszer-menedzsment
A hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) kompaktmodell
hajtásrendszer-menedzsmentjét a gazdaságosság jegyében alakították ki. Mínusz 28
Celsius fok felett az autó minden esetben elektromosan indul, az EV gombbal pedig a
vezető előtérbe is helyezheti az elektromos hajtást. Az NEDC-szabvány szerint akár
78 kilométert (WLTP: akár 67 kilométer) közlekedhet, vagyis a mindennapi útvonalak
nagy részét megteheti nulla károsanyag-kibocsátással, csaknem 20 kilométerrel
többet, mint az előző modellel. A tisztán elektromos végsebesség 140 kilométer/óra,
kis sebességeknél pedig az úgynevezett Akusztikai jármű-figyelemfelkeltő rendszer
(Acoustic Vehicle Alert System) törvényileg előírt elektromos hangja szólal
meg.
Az A3 PHEV-modell hibrid üzemmódjában a két hajtásrendszer intelligensen osztja meg
a munkát. Az MMI kezelési rendszeren keresztül két specifikus üzemmód is
választható. A "Battery hold" üzemmódban az akkumulátor épp rendelkezésre álló
töltöttségi szintjét őrzi meg a rendszer, míg a "Battery charge" választásakor a
lehető legnagyobb töltést kapja az akkumulátor.
Az A3 Sportback 40 TFSI e (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 1,5-1,4;
elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 13,8-13,0;
szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 34-30) hajtásrendszer-menedzsmentje
jelentős mennyiségű adatot dolgoz fel, amelyeket a navigációs rendszer, a különböző
érzékelők és a vezetői segédrendszerek szolgáltatnak. Gázelvételre a legtöbb
menethelyzet során - a gazdaságosság jegyében - a leállított TFSI-motorral
biztosított szabad gördülést választja a rendszer, vagyis az autó
"vitorlázik".
"dynamic" menetprofil és S menetfokozat - sportos hibrid-élmény
A szériafelszereltséghez tartozó Audi drive select menetdinamikai
szabályzórendszerrel a vezető - a comfort, efficiency, auto, dynamic vagy
individual menetprofil választásával - igény szerint alakíthatja a hajtásrendszer,
valamint olyan főegységek, mint a szervokormány és az S tronic sebességváltó
karakterét. A dynamic profil aktiválásával és az S tronic sebességváltó S
menetfokozatának kapcsolásával a hibrid hajtásrendszer sportos képességeit is
megmutatja. Ha ekkor a vezető a gázpedált ütközésig nyomva (kickdown) teljes gázt
ad, akár tíz másodpercen át a maximális megemelt forgatónyomatékszint is
rendelkezésére áll (boost). Gázelvételre az elektromos gép a fékezési és
motorfék-fázisok alatt energia-visszatáplálás (rekuperáció) üzemmódjára vált. Az
ekkor produkált lassulás valódi "egypedál-érzést" (One-Pedal-Feeling)
közvetít.
Fékezéskor mintegy 0,3 g lassulásig az elektromos gép önállóan látja el a lassítás
feladatát, a mindennapok ügyfélüzeme során adódó fékezési folyamatok túlnyomó
részét lefedve. A hidraulikus kerékfékek csak akkor lépnek működésbe, ha a vezető
erősebben lép a fékpedálra, az átmenet pedig szinte észrevétlenül zajlik, s a
rekuperáció továbbra is aktív marad. Fékezéskor az elektromos gép akár 40 kW
teljesítménnyel táplálhat vissza energiát.
Az A3 Sportback 40 TFSI e (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 1,5-1,4;
elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 13,8-13,0;
szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 34-30) határozott dinamikával ötvözi
színvonalas menetkényelmét, amelyhez igényes négykaros hátsó kerékfelfüggesztései
is kiváló alapként szolgálnak. Az elektromos fékrásegítő intenzív és közvetlen
lassulásokról gondoskodik. A 16 col peremátmérőjű, különleges kialakítású könnyűfém
keréktárcsák a szériafelszereltséget bővítik, kívánságra pedig 17 vagy 18 colos
kerekeket is szállít az Audi.
Töltés otthon és útközben - teljes feltöltés valamivel több mint négy óra
alatt
Alapkivitelében az Audi hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid)
kompaktmodellje az otthoni garázsban használható hálózati töltőkábellel érkezik. Az
A3 Sportback 40 TFSI e (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 1,5-1,4;
elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 13,8-13,0;
szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 34-30) töltése ekkor legfeljebb 2,9 kW
teljesítménnyel zajlik, s valamivel több mint négy órát igényel a teljesen lemerült
akkumulátor feltöltése. A díjmentes myAudi App használatával az ügyfelek a távolból
is vezérelhetik a töltést és az előzetes légkondicionálást. Alacsony külső
hőmérséklet mellett elektromos fűtőelemek melegítik a belteret, míg hőségben az
elektromos légkondicionáló berendezés hűti. A nyilvános töltőállomásokon
úgynevezett 3-as típusú (Mode 3) kábellel tölthető az autó. Útközben különösen
kényelmes a töltés az e-tron töltőszolgáltatással (e-tron Charging Service), amely
Európa legtöbb országára kiterjed és egyetlen kártyával nagyjából 150 ezer
töltőponthoz biztosít hozzáférést.
Jellegzetes Audi A3 - élvezetes vezetés magasfokú mindennapos
használhatóság
A 4,34 méter hosszú A3 Sportback 40 TFSI e (üzemanyag-fogyasztás,
kombinált (l/100 km)*: 1,5-1,4; elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*:
13,8-13,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 34-30) a modellsorozat minden
tagjára jellemző módon a vezetés intenzív élvezetével és magasfokú mindennapos
használhatósággal szolgál. Külső megjelenése sportosan expresszív stílusú.
Kívánságra az Audi Matrix-LED fényszórókat is kínál, amelyek digitális nappali
menetfényének 15 LED-szegmensből álló pixelmezője E-alakú fénygrafikát állít elő -
a hálózatról tölthető hibridhajtás (Plug-in Hybrid) szimbólumaként.
A progresszív dízájn az utastérben is folytatódik, mégpedig kompakt kialakítású
sebességváltó-kapcsolóval (Shifter), markáns ajtókilincsekkel és a műszerfal
nagyméretű Black Panel felületével. A kínálat újdonságai az újrahasznosított
PET-palackokból készült üléskárpitok, amelyeken kontrasztárnyalatú díszvarrások
szolgálnak stílusjegyként. A csomagtartó a hátsó üléstámlák helyzetétől függően 280
és 1100 liter közötti térfogatot kínál, kívánságra pedig kényelmesen, egyszerű
lábmozdulattal nyitható és csukható, elektromos mozgatású csomagtérajtó is
rendelhető.
Az A3 Sportback 40 TFSI e (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 1,5-1,4;
elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 13,8-13,0;
szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 34-30) kezelési koncepciója
hibridspecifikus funkciókkal és kijelzőkkel bővült. A digitális kombinált
műszeregység - vagy az extrafelszerelésként rendelhető Audi virtual cockpit -
powermeter-kijelzője a rendszer teljesítményéről, a hajtásrendszer pillanatnyi
állapotáról, a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás
(rekuperáció) működéséről, az akkumulátor töltöttségi szintjéről és a rendelkezésre
álló hatótávról tájékoztat. A 10,1 col képátlójú központi MMI-képernyő az
energiaáramlásokat jeleníti meg.
Intelligens és sokoldalú - hálózati kapcsolatok és felszereltség
Mint minden új A3, a kompakt plug-in modell is a moduláris
infotaiment-koncepció harmadik generációjával a fedélzetén érkezik, amelyet
elődjénél tízszer nagyobb számítási teljesítmény jellemez és minden
connectivity-feladatot LTE Advanced sebességgel hajt végre, mindemellett
WLAN-hotspotot is tartalmaz. Az MMI Navigációs rendszer plusz útvonalvezetése
rugalmas és intelligens, s a Google Earth műholdképeivel, a forgalmi helyzetre
vonatkozó előrejelzésekkel, illetve számos európai nagyváros háromdimenziós
modelljével is szolgál.
Az Audi connect online-szolgáltatásai között szerepelnek az Audi-flotta kollektív
intelligenciáján alapuló Car-to-X szolgáltatások is, amelyek figyelmeztethetnek a
veszélyes helyekre és bizonyos városokban segíthetnek parkolóhelyet találni az út
mentén. A jármű és a felhasználó okostelefonja közötti hálózati kapcsolat a myAudi
App használatával, az Apple Car Play vagy az Android Auto segítségével jöhet létre.
Az Audi phone box az autó antennájára csatlakoztatja és induktív úton töltheti is a
készüléket. Az Audi connect kulcs Android operációs rendszerű okostelefon számára
is biztosíthat jogosultságot az autó nyitására és zárására.
Az alapfelszereltség igen széles körű, s a már említett megoldások mellett
LED-fényszórókat, bőrbevonatú multifunkciós kormánykereket és kétzónás automatikus
légkondicionáló berendezést is tartalmaz. Kívánságra Szélvédő-kijelző (Head-up
Display), integrált fejtámlákkal kiformált sportülések és panoráma-üvegtető is
rendelkezésre áll. A vezetői segédrendszerek közül az Audi pre sense front, a
Sávelhagyás-figyelmeztetés (Lane Departure Warning), a Bekanyarodás-asszisztens
(Turn Assist) és a Kikerülés-asszisztens (Swerve Assist) egyarántaz
alapfelszereltség részét képezik, míg az extrafelszerelésként kínált berendezések
között az Adaptív sebességszabályzó (Adaptive Cruise Assist) játszik főszerepet,
mivel számos menethelyzetben támogathatja a vezetőt a kormányzás, a gyorsítás és a
fékezés során.
Az A3 Sportback 40 TFSI e (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 1,5-1,4;
elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 13,8-13,0;
szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 34-30) értékesítése számos európai
piacon 2020 őszén veszi kezdetét.