-
Kulcsszó
Innovatív, dinamikus és elektromos – Az Audi e-tron S és az Audi e-tron S Sportback
2020-09-21
Ingolstadt/Budapest, 2020. szeptember 21. - Következetesen folytatja
elektromos offenzíváját az Audi - mégpedig Audi e-tron S és Audi e-tron S Sportback
modelljeivel. A két tisztán elektromos hajtásrendszerű S modellt egyaránt három
elektromos motor hajtja, amelyek közül kettő a hátsó tengelyen dolgozik.
Hajtásrendszerük intelligens szabályzása új szintre emeli a biztonságot és
mindenekelőtt a menetdinamikai képességeket, az elektromos összkerékhajtást ugyanis
a hátsó tengely aktív és változó arányú, elektromos forgatónyomaték-elosztásával
(Torque Vectoring) egészíti ki.
Menettulajdonságok 2.0 - a vezetés élménye
Az új Audi e-tron S és az új Audi e-tron S Sportback immár új
dimenziót kínál a menetdinamika terén. Az S menetfokozatban nyolc
másodpercre teljes, átmenetileg megnövelt erejüket rendelkezésre bocsáthatják
(Boost) - 370 kW teljesítmény és 973 newtonméter forgatónyomaték (Audi e-tron S:
elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 28,4-26,8 (WLTP); 28,2 (NEDC);
szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 0; Audi e-tron S Sportback:
elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 28,1-26,4 (WLTP); 27,6-27,5
(NEDC); szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 0) formájában. A szabvány
szerinti 0-100 km/h sprint mindössze 4,5 másodpercet igényel, s a gyorsítás csupán
210 kilométer/órás tempónál ér véget.
Az új S modellek** a hátsó tengelyükön két, az elsőn pedig egy villanymotorral
készülnek, így világszerte az első, összesen három elektromos motor hajtotta,
nagysorozatú elektromos gépkocsiként gördülhetnek le a szerelőszalagról.
Hajtásrendszerük kialakításában a moduláris elvet alkalmazták a tervezők: az Audi
e-tron 55** hátsó tengelyét hajtó, erősebb elektromotor itt megfelelően adaptált
kivitelében az első tengelyre került, míg hátul - egy vele azonos másik kíséretében
és bizonyos műszaki módosításokkal - az e-tron 55** első elektromos motorja
dolgozik. A nagyfeszültségű akkumulátor bruttó 95 kWh energiát tárolhat, amelynek
91 százaléka (86 kWh) használható fel. Egy akkumulátortöltéssel az Audi e-tron S**
és az Audi e-tron S Sportback** a WLTP-ciklus szerint akár 364, illetve 370
kilométeres hatótávot is elérhet.
quattro újratöltve - elektromos Torque Vectoring
Amíg az Audi e-tron S** és e-tron S Sportback** normál vezetési
stílus mellett halad, gazdaságossági okokból csak hátsó elektromos motorjaik
dolgoznak, amint azonban a vezető nagyobb teljesítményt igényel - vagy az
előretekintő szabályzás mentén, még a tapadásvesztést megelőzően -, első
elektromotorjuk is villámgyorsan működésbe lép.
Az elektromos összkerékhajtást itt az elektromos forgatónyomaték-elosztás (Torque
Vectoring) egészíti ki. A két hátsó elektromos motor egyaránt egyfokozatú
áthajtóművön keresztül, közvetlenül hajtja meg az adott oldali hátsó kereket, így
nincs már szükség mechanikus differenciálműre. A forgatónyomaték igény szerinti
szabályzása mindössze ezredmásodperceket vesz igénybe és igen nagy
nyomatékértékeket is kezelhet.
Különösen, amikor épp kanyargós úton autózik az elektromos hajtású S
modellek** valamelyikével, tapasztalhatja meg a vezető a kiemelkedő agilitás és a
hatékony vonóerőátadás élményét. Karakterük a hátsó kerekekre összpontosít és még a
műszaki alapként szolgáló modellekénél is sportosabb. Ha az elektronikus
menetstabilizáló rendszer (ESC) Sport állását és az Audi drive select
menetdinamikai szabályzórendszer maximális menetteljesítmények jellemezte dynamic
üzemmódját választja a vezető, a hajtás jelentős oldalirányú dinamikát és
kívánságra akár ellenőrzött driftet is lehetővé tehet. A fizikai
határtartományokhoz közelítve a belső kanyaríven gördülő, így csökkenő függőleges
terhelésű első kereket az üzemi fék lassítja enyhén, így előzve meg a hajtásból
eredő megcsúszás (kipörgés) jelenségét, illetve finomítva tovább az irányíthatósági
tulajdonságokat. Az intenzív dinamika, a magasfokú pontosság és a kompromisszumot
nem tűrő biztonság alapjául a hajtás- és futóműrendszereket irányító összes
szabályzóegység szoros hálózati kapcsolata szolgál.
Hálózatban - az elektromos hajtású S modellek futóműve
A nagyméretű nagyfeszültségű akkumulátor kiegyensúlyozott
tengelyterhelés-eloszlást tesz lehetővé és a három villanymotoréhoz hasonlóan
alacsony beépítési pozíció jellemzi. Mindez hatékonyan csökkenti a gépkocsi
tömegközéppontjának magasságát, ami jelentős előnyöket biztosít az irányíthatóság
szempontjából. A progresszív kormányzás, amelynek áttétele a bekormányzási szög
növekedtével egyre közvetlenebbé válik, szintén a sportos karaktert emeli ki,
miközben a futómű S-specifikus hangolás mentén működik. Az Audi drive select
menetdinamikai szabályzórendszer hét különböző menetprofilt kínál, s egyebek
mellett az adaptív légrugózás (adaptive air suspension) üzemét is befolyásolja. Ez
a csillapítás-szabályzással kiegészített légrugózás a pillanatnyi menethelyzet és a
választott beállítás függvényében 76 milliméteres tartományon változtathatja a
karosszéria magassági pozícióját.
Az elektromos S modellek már alapkivitelben 20 col peremátmérőjű könnyűfém
keréktárcsákkal szerelt kerekeken gördülnek, gumiabroncsaik pedig eleve 285
milliméter szélesek. Kívánságra 21 colos kerekek is kaphatók, később pedig még
sportosabb, 22 colos keréktárcsák is érkeznek. A nagyátmérőjű féktárcsák közül az
elsőkön rögzített kivitelű, hatdugattyús, míg a hátsókon úszónyergek dolgoznak, s
alapkivitelben feketére fényezve S-logót, kívánságra pedig feltűnő narancsszínben
e-tron-logót hordoznak.
A fékek üzemeltetésének és irányításának feladatát kompakt modul látja el,
elektronikusan (by-wire) szabályozva, illetve elektromos úton erősítve a
rendszernyomás felépülését, valamint hidraulikusan működtetve a fékeket. Az
elektromos orsós hajtás igen gyorsan mozgatja a terelődugattyút, a fékbetétek így
már mindössze 150 ezredmásodpercet követően maximális erővel préselődhetnek a
féktárcsákhoz. A fékszabályzás a pillanatnyi menethelyzet függvényében - mégpedig
az egyes tengelyeken külön-külön- dönt arról, hogy az elektromos motorokkal, a
kerékfékekkel vagy mindkettővel együttesen lassítja az autót.
Innovatív megoldások - aerodinamika
Mindenekelőtt extrafelszerelésként rendelhető virtuális külső
visszapillantó tükreikkel - azaz olyan kamerákkal, amelyek a beltér kontrasztos
kijelzőin jelenítik meg képeiket - jellemzi kiváló légellenállási együttható (cw)
az Audi e-tron S modelleket**, de az átáramoltatott sárvédőszélesítések is nagyban
hozzájárulnak a kiemelkedő aerodinamikai tulajdonságok és a sportos megjelenés
ellentétének feloldásához. Az Audi által kifejlesztett ezen innovatív műszaki
megoldásokat időközben szabadalmaztatták, s a négykarikás márka elsőként alkalmazza
őket a nagysorozatú autógyártásban. Az Audi e-tron S Sportback** így szélesített
kerékjárattal kiformált sárvédőivel is mindössze 0,26-os, míg az Audi e-tron S**
0,28-os légellenállási együtthatót (cw) produkált.
Az aerodinamikai koncepció másik fő alkotóeleme a szabályozható
hűtőlevegő-beömlőnyílás, amelyet az első fékek hűtését szolgáló csatornákkal
alakítottak ki. Lehetőség szerint zárva marad, így a levegő szinte örvénymentesen
áramolhat a motorháztető felett. Nagyteljesítményű hőmenedzsment-rendszere
részeként minden e-tron modell már alapfelszerelésként hőszivattyúval készül, amely
a hajtásrendszer főegységeinek maradékhőjét hasznosítja - akár tíz százalékkal
növelve a hatótávot.
Az igényes energia-visszatáplálási (rekuperációs) koncepció is hozzájárul a
gazdaságossághoz. A tolóüzemi rekuperáció során a vezető három fokozat közül
választhat, a legfelsőben jól érzékelhető egypedál-érzettel (One Pedal Feeling).
Fékezéskor az elektromos gépek önállóan is lefedik az egészen 0,3 g értékig, vagyis
a legtöbb hétköznapi menethelyzetre kiterjedő lassulási tartományt, s csak ezt
követően lépnek működésbe a hidraulikus kerékfékek. Az elektromos motorok
mindazonáltal továbbra is aktívak maradnak, például 100 kilométer/órás sebességről
fékezve akár 270 kW maximális fékteljesítményt is előállíthatnak rekuperáció
útján.
Öt centiméterrel megnövelt szélesség - külső dizájn
Az Audi e-tron S** és az Audi e-tron S Sportback** már az első
pillantásra egyértelművé teszik tekintélyes elektromos erejüket. Első és hátsó
lökhárítójukat határozott kontúrok jellemzik, Air Curtain elemeik pedig különösen
nagy és kifejező kialakítást kaptak. A hátsó diffúzorbetét csaknem a far teljes
szélességére kiterjed. A sárvédők kétoldalt 23-23 milliméterrel szélesebbek,
kifejezetten erőteljes megjelenést kölcsönözve e modellek számára. Elöl és hátul
ezüstszínű kiegészítő elemek tűnnek fel, amelyek egyaránt az S modellek exkluzív
stílusjegyei, akárcsak a külső visszapillantó tükrök alumíniumházai. Kívánságra a
karosszéria alsó részének nagy felületei kontrasztárnyalatúra is
fényeztethetők.
Mindkét modell fényforrásaiként digitális Matrix-LED-fényszórók is rendelhetők
extrafelszerelésként, amelyeket - további, immár sorozatgyártásban kínált
világújdonságként - 2019 őszén e-tron Sportback modelljében mutatott be az Audi.
Mindkét oldalon 1,3 millió pixelre felosztva, a fény nagy pontossággal
szabályozható, számos új funkciót is lehetővé téve. Szűk helyekre érve például az
autó adott sávban elfoglalt pillanatnyi helyzetét is jelezheti e technika, így
segítve a vezetőt a sávközép tartásában.
Progresszív - beltér és a felszereltség
Az Audi e-tron S** és az Audi e-tron S Sportback** utasterének
színvilágát egyaránt a sötét árnyalatok határozzák meg. Az elektromosan állítható
sportülések az alapfelszereltséghez tartoznak, s bőr/Alcantara kárpitjuk a
menetfokozat-választókarral együtt a jellegzetes rombuszmotívummal kiegészített
S-nyomatot hordoz. A dekorbetétek kétféle szálcsiszolt alumíniumból, kívánságra
pedig szénszálerősítésű műanyag (karbon) felülettel is készülhetnek. Sötétben a
kontúr-/hangulatvilágítás-csomag gondoskodik progresszív stílusú fényekről.
Teljes egészében digitális - kezelés, valamint infotainment- és vezetői
segédrendszerek
Amint az Audi minden felsőkategóriájú modellje, az Audi e-tron S**
és az Audi e-tron S Sportback** is a két nagyméretű központi érintőképernyővel
működő, digitális MMI touch response kezelési rendszerrel érkezik. A harmadik
kijelzőfelületen, az Audi virtual cockpit digitális műszeregységen specifikus
e-tron-nézetet is választhat a vezető, amely az elektromos hajtásrendszerre
összpontosít. Kívánságra Szélvédő-kijelző (Head-up Display) egészítheti ki a
kijelző-koncepciót. Az MMI Navigációs rendszer plusz kezelési és
infotainment-berendezés az alapfelszereltség részeként áll rendelkezésre a
fedélzeten. Funkciói sokasága mögött a harmadik generációs moduláris
infotainment-koncepció (MIB 3) rejlik, amely minden feladatot nagy számítási
teljesítménnyel dolgoz fel, s az autót a külső környezettel és a bennülők
okostelefonjaival összekapcsoló kommunikációs egységgel (Communication Box) is
együttműködik.
A navigációt az Audi connect online-szolgáltatásai egészítik ki, mindenekelőtt a
bővített e-tron útvonaltervező formájában, amely az optimális töltési megállásokkal
számítja ki a leggyorsabb útvonalat, a forgalmi adatokat, a vezető vezetési
profilját és a töltések időtartamát is tekintetbe véve. Bizonyos esetekben e
stratégia alapján akár alternatív útvonalat is javasolhat. A töltőpontok megfelelő
kiegészítő információkat is tartalmazó jegyzéke naponta online frissül. Kívánságra
a rendszer azon töltőállomásokat részesítheti előnyben az útvonaltervezés során,
ahol az e-tron töltőszolgáltatás (e-tron Charging Service) használatával fizethet a
vezető.
Ősszel - piaci bevezetés Európába
A két elektromos hajtásrendszerű S modell 2020 őszén érkezik az
európai piacokra.
A megadott felszereltségek, adatok és árak a németországi modellprogramra
érvényesek. A változtatás és a tévedés joga fenntartva!
* Az üzemanyag-/elektromosáram-fogyasztási és a
szén-dioxid-kibocsátási adatok a megadott tartományban a választott felszereltség
függvényeként alakulnak.
** Az említett és a német piacon elérhető modellek
üzemanyag-/elektromosáram-fogyasztási és szén-dioxid-kibocsátási értékei együttesen
a jelen médiainformáció végén található felsorolásban tekinthetők meg.
Az említett modellek üzemanyag-/elektromosáram-fogyasztási és
szén-dioxid-kibocsátási adatai
A megadott értékek a választott felszereltség függvényeként alakulnak.
Audi e-tron S:
Elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km): 28,4 - 26,8 (WLTP); 28,2 (NEDC)
Szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 0
Audi e-tron S Sportback:
Elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km): 28,1 - 26,4 (WLTP); 27,6 - 27,5 (NEDC)
Szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 0
Audi e-tron 55:
Elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km): 26,4 - 22,4 (WLTP); 23,1 - 21,0 (NEDC)
Szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 0
Audi e-tron Sportback 55:
Elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km): 26,0 - 21,9 (WLTP); 22,7 - 20,6 (NEDC)
Szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 0