-
Kulcsszó
Az Audi a világítástechnológia úttörőjeként bemutatja az OLED technológia következő generációját
2020-08-06
2020-ban az Audi Q5 modell kínálatában mutatkozik be a világítástechnológia
következő generációja, a digitális OLED technológia. A szerves fénykibocsátó
diódáknak (az úgynevezett OLED-eknek) a hátsó világítótesteken való alkalmazását az
Audi úttörő módon már 2016-ban megkezdte. A digitalizáció pedig most új korszakot
nyitott. A technológia képes az utazás biztonságának növelésére és elsőként teszi
lehetővé, hogy a hátsó lámpatestek világítási képét személyre szabhassák az
ügyfelek.
Dr. Werner Thomas, az Audi OLED
technológiával foglalkozó projektmenedzsere kifejtette: "Az elmúlt évtizedekben
hihetetlen gyors fejlődésen ment keresztül a fényszóró-technológia az Audinál.
Emellett pedig tudatosan végezzük a hátsó világítási rendszer fejlesztését." A
legújabb fejlesztési mérföldkő pedig nem más, mint hogy a márka első autógyártóként
helyezte digitális alapokra a hátsó világítótesteket.
Miért az OLED technológiára koncentrál az Audi?
Az OLED fényforrások felületként sugároznak, ellentétben a
pontszerű fényforrásokkal (pl. LED), amelyek félvezető kristályokat használnak. Az
OLED megoldások óriási előnye, hogy fényük kiemelkedően homogén. Szabályozási
lehetőségei határtalanok, igen nagy kontrasztot kínálnak, továbbá szegmensekre
oszthatók. Ezek a szegmensek egyedileg szabályozhatók, a fényerő különböző
szintjeit kínálva, akár úgy is, hogy minimális az eltérés az egyes szegmensek
között. A világítóegységnek nincs szüksége reflektorra, optikai szálra vagy hasonló
optikai megoldásra. Ezzel az OLED egységek igen hatékonyan működnek, emellett
könnyűek és laposak, amely jelentősen megnöveli a formatervezés szabadságát.
Egy OLED világító elem mindössze egy milliméter vastag, míg a hagyományos LED
megoldások sokkal nagyobb, akár 20-30 milliméteres beépítési mélységet igényelnek.
Az OLED energiaigénye is jelentősen alacsonyabb, mint a LED megoldásoké, amennyiben
az utóbbival az OLED-hez hasonló homogenitást kívánunk elérni. Az Audi OLED
technológiája már 2016-ban bemutatkozott a gyártásban, ekkor az Audi TT RS hátsó
világítótestében kapott helyet. Egészen mostanáig az Audi OLED
világítástechnológiát használó modelljei maximum négy, egyedileg szabályozható,
összetett világítóegységet használtak, amelyekkel egyéni, meghatározott világítási
megoldásokat hozhattak létre.
Milyen előnyöket kínál az Audi új digitális OLED megoldása?
A nagyszámú, digitálisan vezérelhető egység most véletlenszerűen
aktiválható, a fényerő folyamatosan változtatása mellett. A Q5 modellben három,
egyenként hat egységből álló lap kapott helyet, így világítótestenként 18 szegmenst
alkalmaztak a tervezők. A kiemelkedő pontosság és nagyfokú variálhatóság
lehetőségek tárházát nyitja meg a világítástervezők előtt, mindössze egy típusú
eszköz használata mellett. A digitális OLED technológia mellett döntő Q5 ügyfelek
három hátsó világítási kép közül választhatnak az autó vásárlásakor. Az Audi drive
select menetdinamikai szabályozórendszer "dynamic" módjában a lámpák egy további
világítási képre váltanak. Ezen kívül a hazavezető (Coming-Home/Leaving-Home) fény
esetében további animációs hatások is választhatók illetve a dinamikus villogó fény
is helyet kapott az új lámpaegységben.
Miben különbözik a digitális OLED a már korábban ismert OLED
technológiától?
"Egészen mostanáig OLED egységeket használtunk az Audi TT RS és az
A8 esetében a világítási kép megalkotásához. Ez a Q5 modellnél most megváltozott."
- részletezi az OLED technológiával foglalkozó projektmenedzser, Dr. Werner Thomas.
"Ebben az esetben a hátsó világítótestek úgy viselkednek, mint a külső borításon
elhelyezett kijelzők, amelyek mind formatervezés, mind személyre szabhatóság,
kommunikáció és biztonság terén számos lehetőséget és ígéretes kilátásokat
kínálnak." Ezért a 2020-as év egy új korszak kezdetét jelzi: az egyszerű
jelközvetítő funkcióból most a legkülönbözőbb tartalmak megjelenítésére szolgáló
eszköz lett.
Miként segítenek a digitális OLED lámpák a közlekedésbiztonság
javításában?
Az új Q5 modellel az Audi a digitális OLED hátsó világítótestekkel
szerelt változatnál közelségérzékelővel látta el a járművet. Ha egy közlekedési
résztvevő kevesebb, mint két méterre megközelíti az álló Q5 modellt, az összes OLED
világítási egység felkapcsol. Amikor a Q5 elindul, visszatér az eredeti világítási
kép. Ez csupán egy kezdeti példa arra, hogy működhet a jármű "car-to-x"
kommunikációja annak környezetével. Törvényi jóváhagyás tárgya ugyan, de a jövőben
megfontolandó lehet előre meghatározott figyelmeztető jelzések alkalmazása is. A
jóváhagyó hatóságokkal való hatékony együttműködés kitűnő példája az Audi által
kifejlesztett és jóváhagyatott első dinamikus indexjelzés is. A fejlesztők
bemutatják a lehetséges technológiákat és szükség szerint alkalmazzák azokat. Ez
elősegíti az új ötletek és koncepciók jóváhagyását és engedélyeztetését is. Az Audi
már a digitális OLED esetében is úgy alakította a fejlesztéseket, hogy a különböző
világítási képek ellenére lehetséges legyen a Q5 hatósági jóváhagyása. Így az utak
is biztonságosabbá válnak az Audi világítástechnológia megoldásával.
Hogyan folytatódnak a fejlesztések ezen a területen?
A jövőben világítótestenként lényegesen több egység is
elképzelhető, amely még több teret ad a világítási kép személyre szabhatóságának.
Például előre meghatározott jelzések megjelenítésével a közlekedés többi
résztvevőjét figyelmeztethetjük idejekorán olyan veszélyekre, mint a csúszós
útpálya vagy amikor forgalmi dugóhoz érkeztünk.
Audi Q5 40 TDI
Üzemanyag-fogyasztás l/100 km: 5,4 - 5,3 (kombinált), CO2
kibocsátás g/km: 143 - 139 (kombinált)
Audi TT RS Coupé
Üzemanyag-fogyasztás l/100 km: 8,0 - 7,9 (kombinált), CO2
kibocsátás g/km: 181 (kombinált)
Az üzemanyag fogyasztás, a CO2 kibocsátás és a hatékonysági osztály függ a
választott keréktárcsa/gumiabroncs kombinációjától és a választott
felszereltségtől.