-
Kulcsszó
Élen jár az Audi az elektromos hajtásrendszerek szabadalmai terén
2020-07-20
A műszaki fejlesztés részlegén - házon belül, az "audisok" körében röviden
"TE" ("Technische Entwicklung") - dobog ma a márka szíve, ahol valósággá válik "A
haladás technikája". A mérnökök az első ötlettől egészen a piacérettségig kísérik
az egyes fejlesztéseket. Az új Audi TechFocus online-hírlevél részletes betekintést
kínál a TE kulisszái mögé. A bemutatkozó kiadás témája: a szabadalmak - avagy így
dokumentáljuk mi "A haladás technikáját".
1970-ben - azaz pontosan ötven esztendeje - költözött be a műszaki
fejlesztés részlege az Ingolstadt északi peremén épült első új létesítménybe,
amelynek területe azóta is folyamatosan bővül. Időközben már egyedül Ingolstadtban
közel tízezer technikus és mérnök kutat és fejleszt, s a neckarsulmi TE csaknem
kétezer munkatársával, valamint Győr, Peking és San José Chiapa fejlesztőivel
közösen alkotják a négy karika innovációs laboratóriumát - mégpedig igencsak nagy
sikerrel. A márka tekintélyes innovációs erejének egyik fokmérőjeként
szabadalombejelentési kérelmei szolgálhatnak.
Hány szabadalmát védeti le az Audi évente?
2019 folyamán a márka több mint 1200 szabadalombejelentési kérelmet
adott be, azaz több mint három esett az év minden napjára. A társadalmi tudatosság
alakulásával változnak a szabadalmak központi témái is. Míg a korábbi években
leginkább a futóműhöz, illetve a hagyományos motor- és sebességváltó-technikához
kapcsolódó ötletekre és találmányokra esett a hangsúly, napjainkban a digitalizáció
és az elektromos mobilitás áll a lista élén. Jelenleg a vállalat összesen mintegy
13 ezer szabadalomcsalád birtokosa, ami nagyjából 23 ezer egyedi szabadalmat és
szabadalombejelentési kérelmet jelent. A bonyolult eljárásokhoz az Audi erre
szakosodott, speciális szabadalmi jogászokat alkalmaz. "Bebiztosítjuk mérnökeink
ötleteit és találmányait, s ezzel 'A haladás technikája" előnyét" - magyarázta Jama
Askaryar, az elektromos és hibrid hajtásrendszerek felelős szabadalmi
jogásza.
Az AUDI AG vezető Németországban az elektromos hajtásrendszerek
szabadalombejelentési kérelmei terén
Míg sok vetélytársa vásárolja az elektromos hajtástechnikákat, az
Audi számos szakterületen maga fejleszti őket. Intenzív innováció jellemezte
prémiummárkaként az Audi vezető Németországban az elektromos hajtásrendszerek
szabadalombejelentési kérelmei számában, amit a vonatkozó adatok is igazolnak. A
Német Szabadalmi és Védjegyhivatal, valamint az Európai Szabadalmi Hivatal (EPO)
egyik kimutatása szerint 2019-ben összesen 660 olyan Németországra érvényes
szabadalombejelentési kérelmet adtak be, amelyek kizárólag elektromos hajtású
járművekre vonatkoznak, ami 42 százalékos növekedésnek felel meg 2017-hez
viszonyítva. Az első helyen hálózatról tölthető hibridtípusaihoz (Plug-in Hybrid)
és tisztán elektromos Audi e-tron modelljeihez kapcsolódó, összesen 57 szabadalmi
bejelentéssel az Audi áll. "Ez 'A haladás technikája', s fejlesztőink kiemelkedő
innovációs szellemiségét mutatja" - mutatott rá Roman Straßer, a
teljesítményszabályzó elektronikák és töltőrendszerek fejlesztésének vezetője.
Azonban korántsem csupán a szabadalmi hivatal dokumentálja az Audi vezető
pozícióját az ötletek és találmányok terén, a tekintélyes Center of Automotive
Management (CAM) 2020-ban az Audit tüntette ki AutomotiveINNOVATIONS Award díjával
az alternatív hajtások szakterületének győzteseként.
Milyen példák említhetők a szabadalmi bejelentésekre?
Két Audi-mérnök új eljárást dolgozott ki az Audi e-tron elektromos
gépeinek működtetésére. Az E-gépek intelligens és innovatív teljesítményszabályzó
elektronikával megoldott, prediktív - vagyis előretekintő - elektromosáram-ellátása
fokozza a jármű menetdinamikai képességeit, miközben a vezető utasításaival "együtt
gondolkodva", s végrehajtásukat előretekintő módon kezdeményezve minimalizálja az
energiafelhasználást.
Az Audi-szabadalmak a folyadékmechanika, azaz a folyadékok fizikai áramlási
tulajdonságainak alkalmazása területén is megtalálhatók, például az elektromos
motorok forgórészének hatékony hűtésében. A hagyományos megoldások kívülről vezetik
el a hőt, az Audi azonban hűtőközeg alkalmazásával és intelligens hűtőcsatornák
segítségével közvetlenül a forgórész magjából teszi ezt - vagyis belülről kifelé.
Az egyes rotorlemezek összeszerelésekor végzett komplex műszaki mestermunka
eredménye a forgórész különösen hatékony hűtése.
Az Audi e-mobilitási találékonyságának további példája az a szabadalom, amely a
hektikus gázpedálmozgások tompítását teszi lehetővé, megelőzve a húzó- (gyorsítás)
és a tolóüzem (lassítás) közötti intenzív terhelésváltás jelenségét. Mindez a
vezetés olyan részletes szűrésével valósítható meg, amely annak minden paraméterét
tekintetbe veszi és optimalizálja, a vezető pillanatnyi igényétől egészen a két
tengely, illetve a négy kerék adott forgatónyomaték-eloszlásáig.
Műszaki különlegességek az Audi történetéből
"A haladás technikájának" továbbra is ragyogó példája a gyors
működésű quattro állandó összkerékhajtás. A háromévi fejlesztést követően 1980-ban,
a Genfi Autószalonon bemutatott Audi "Ős-quattro" összkerékhajtás-technikájával a
márka nem csak az autóipart, hanem a versenysportot is forradalmasította.
Az Audi számos további fejlesztése és szabadalma is nagyban meghatározta az autó
fejlődését. Ilyen volt például az 1993-as Frankfurti Autószalon (IAA) alkalmával
bemutatott Audi Space Frame (ASF) technológia, amelyben szerkezeti anyagként
alumínium váltotta fel az addig használatos acélt az Audi A8 önhordó
karosszériakonstrukciójában. A könnyűszerkezetes építés e know-how-ját mind a mai
napig folyamatosan továbbfejlesztették, a jelenlegi Audi A8 pedig a kombinált
anyaghasználat (Multimaterial Design) új szintjeként immár a könnyűszerkezetes
építés négy különböző anyagát - alumínium, acél, magnézium és szénszálerősítésű
műanyag (CFRP) - alkalmazza együtt teherviselő szerkezetében.