-
Kulcsszó
Négy karika és négykerék-hajtás: a quattro 40 éve
2020-03-23
A quattro 40 éve: rekord eredmények és a modellkínálat
A quattro hajtás az elmúlt 40 év során elismerésre méltó
eredménylistával büszkélkedhet. 2019. év végéig az Audi összesen 10 448 406 autót
gyártott összkerékhajtással, egyedül 2019-ben 804 224 ilyen modell készült. Közel
45 százaléka a tavalyi évben gyártott Audi modelleknek quattro hajtással
rendelkezett, legtöbbjük pedig a kínai Changchun és a mexikói San José Chiapa
üzemek gyártósorain készült. Ingolstadtban és Neckarsulmban 2019-ben összesen 258
765 új autót gyártottak a legendás összkerékhajtási technológiával.
A quattro hajtásrendszer az Audi márka alappillére. A kompakt A1 modell kivételével
minden modellsorozatban megjelenik. Minden nagyméretű és különösen erős
járműváltozatnál - ez igaz az S és RS modellekre is - a négy keréken keresztül
továbbítja a rendelkezésre álló lóerőt.
Quattro 2.0: elektronikus nyomatékszabályzás
Az Audi az elektromos összkerékhajtás következő fejlesztési
szintjétt mutatja be. Az Audi e-tron S és az e-tron S Sportback tanulmányokban a
quattro rendszert egy elektronikus nyomatékszabályzással egészítették ki. Az
elektronikus nyomatékszabályozás - amely során a rendszer elosztja az erőt a
kerekek között - csupán ezredmásodpercek alatt történik. Ekkor akár kiemelkedően
magas nyomatékot is képes kezelni, hogy a jármű sportautókhoz hasonló dinamikával
vegye a kanyarokat. Az Audi az első gyártó a prémiumszegmensben, aki a három
elektromos motor használatát a tömeggyártásban alkalmazza.
Az Audi e-tron és az Audi e-tron Sportback tanulmányokkal az Audi belép a
fenntartható közlekedés világába. Mindkét SUV modellnél elektromos motorok hajtják
mind az első, mind pedig a hátsó tengelyt. A futómű és a hajtásvezérlés pedig
szorosan együttműködik, hogy a nyomatékot idealis arányban ossza szét közöttük -
állandóan, teljesen változóan és a másodperc törtrésze alatt.
Hatékonysági okokból az elektromos SUV modellek a legtöbb helyzetben kizárólag a
hátsó tengelyen lévő elektromos motort használják. Amennyiben a vezető az így
elérhetőnél nagyobb teljesesítményt igényel, az első tengelyen található egység
azonnal bekapcsol. Ez prediktív módon szintén megtörténik, például jeges
útviszonyok, nagy sebességgel bevett kanyar előtt vagy az autó alulkormányozottsága
vagy túlkormányozottsága esetén, megelőzve az esetleges megcsúszást. Az eredmény:
kiemelkedően pontos kezelhetőség, amely nagymértékben állítható a
szabályzórendszeren keresztül, a maximálisan stabil és a sportos hangolás
között.
A legjobbak ligája: a mechanikus quattro hajtásrendszerek
változatai
Az Audi quattro technológiája sokoldalú és pontosan az adott járműkoncepcióhoz
igazítva készült. Egy dologban azonban minden modell megegyezik: a mód, ahogy a
rendszer az elektronikus menetstabilizátor (ESC) funkciójaként működő kerekenkénti
nyomatékszabályozással együttműködik, ugyanaz. Ez a tapadás határán a megfelelő
pillanatokban óvatosan adagolt fékezésekkel finomítja az autó kezelhetőségét.
Váltótípustól függően két technológia áll rendelkezésre a hosszirányban, előre
beépített motorral szerelt modelleknél. A quattro állandó összkerékhajtás
rendszerének - amely a tiptronic nyomatékátalakítóval együttműködésben dolgozik -
középpontjában egy teljesen mechanikus, önzáró központi differenciál áll. Normál
haladáskor kicsivel több nyomatékot juttat hátra, de szükség esetén akár a teljes
nyomaték 70 százalékát az első vagy 85 százalékát a hátsó tengelyre irányítja.
Azonban az ultra technológiával működő quattro rendszer - amely az S tronic vagy
kézi váltóval szerelt modelleknél érhető el - kettős tengelykapcsolós elrendezést
használ. Ez azt jelenti, hogy a vezérlőegység szükség esetén egy szempillantás
alatt elsőkerék-hajtásról összkerékhajtásra vált, számos helyzetben prediktív
módon. Az állandó rendszerekkel összehasonlítva a vonóerőt és a kezelhetőséget
tekintve nincs különbség.
A keresztirányban beépített erőforrással rendelkező kompakt Audi modellek saját
quattro hajtásláncot használnak. Ennek a szíve egy hidraulikus működtetésű,
többlamellás tengelykapcsoló, amely a jobb súlyeloszlás érdekében a hátsó tengelyen
kapott helyet. Számos modellben ez olyan dinamikus megoldást kínál, hogy abban a
pillanatban, ahogy az autó befordul egy kanyarba, az első tengelyre irányuló
nyomaték egy részét a hátsó tengely felé továbbítja. A középmotoros,
nagyteljesítményű sportautóként népszerűvé vált R8 modellben szintén egy
többlamellás tengelykapcsoló dolgozik, de itt az első tengelyen található. Ez
szükség esetén képes a hátsó kerekektől érkező nyomatékot az első kerekekhez
irányítani.
A quattro 40 éve: a mérföldkövek
Amikor az Audi Quattro először megjelent a Genfi Nemzetközi Autószalonon 1980-ban,
olyan erőátviteli rendszert mutatott be, amely teljesen új volt a személyautók
között: egy összkerékhajtás, amely könnyű, kompakt és hatékony volt. Ez már a
kezdetektől kifejezetten alkalmassá tette a quattro koncepciót a sportautók és a
sorozatgyártás számára. A 147 kW (200 LE) teljesítményű eredeti Quattro
(Ur-quattro) 1991-ig a modellválaszték része maradt és számos műszaki átdolgozást
hajtottak végre rajta. 1984-ben a kínálat kiegészült az exkluzív, 225 kW (306 LE)
teljesítményű Sport quattro modellel. 1986-ban az addig az eredeti quattro
hajtásban szereplő, manuálisan zárható központi differenciálművet felváltotta a
Torsen differenciálmű, amely képes volt a változó arányú nyomatékelosztásra.
Az ezt követő években a márka tovább finomította a quattro technológiáját. Az első,
állandó összkerékhajtással szerelt Audi TDI modell 1995-ben jelent meg. 1999-ben a
technológiát a kompakt szegmensben, az A3 és a TT modellsorozatoknál is alkalmazni
kezdték. A következő nagy lépés 2005-ben történt, amikor megjelent az
aszimetrikus-dinamikus nyomatékelosztású központi differenciálmű. 2007-ben az Audi
R8 modellnél megjelent a viszko-tengelykapcsoló az első tengelyen, amelyet egy
évvel később a sport differenciálmű követett. Az ultra technológiával működő
quattro összkerékhajtás 2016-ban egészítette ki a kínálatot.
A quattro 40 éve: dominancia a motorsport területén
Az Audi 1981-ben vett részt először a Rali Világbajnokság versenyein, egy szezonnal
később pedig már domináns résztvevője volt a sorozatnak. Az Audi csapata 1982-ben
elhódította a gyártók bajnoki címét, 1983-ban pedig a finn versenyző, Hannu Mikkola
begyűjtötte a legjobb pilótának járó trófeát. 1984-ben az Audi mindkét címet
megnyerte, ekkor a svéd Stig Blomqvist lett a világbajnok. Ugyanebben az évben az
Audi bemutatta a rövidebb tengelytávú Sport quattro modellt, amelyet 1985-ben a 350
kW (476 LE) teljesítményű Sport quattro S1 követett. 1987-ben Walter Röhrl egy
speciálisan átalakított S1 volánja mögött szerezte meg az első helyet a Pikes Peak
hegyi felfutó versenyén, amely tökéletes lezárása volt az eredményes rali
éveknek.
Az Audi figyelme ezután a túraautók felé fordult. 1988-ban - első próbálkozásra - a
márka Audi 200 modellje mind a pilóták, mind a gyártók versenyében a legjobbnak
bizonyult az egyesült államokbeli Trans Am sorozatban. A következő évben az Audi az
IMSA GTO sorozatban versenyzett, jelentős sikerrel. 1990/91-ben az Audi
csatlakozott V8 quattro modelljével a német túraautó bajnokság, a DTM mezőnyéhez,
ahol két egyéni bajnoki címet nyert. Az A4 quattro Supertouring 1996-ban hét
nemzeti bajnokságban indult és mindenhol az élen végzett. Két évvel később az
európai döntéshozó szervek szinte teljesen kitiltották az összkerékhajtást a
túraautók versenyéből.
Az Audi összkerékhajtású versenyautója, az Audi R18 e-tron quattro hybrid
hajtással, 2012-ben állt újra rajtvonalhoz. A V6 TDI erőforrás a hátsó kerekeket
hajtotta, míg egy lendkerekes akkumulátor az első tengelyen elhelyezett két
elektromos motornak továbbította a visszanyert energiát. Az autó gyorsításnál
használta az ideiglenes quattro hajtásrendszert. Nevéhez elképesztő pályacsúcsok,
három, a Le Mans-I 24 órás versenyen aratott összetett győzelem illetve a World
Endurance Championship (WEC) sorozat két egyéni és gyártói bajnoki címe
fűződik.
A quattro 40 éve: a haladás technikája
A quattro lényegében ikonná vált. Az elnevezés a biztonságos vezetés, a sportosság,
a műszaki szakértelem és a domináns sportsikerek szinonimája lett, lényegében "A
haladás technikája" röviden. A quattro modellek sikere az utakon és a
versenypályákon tovább erősítette ezt a pozíciót és számos legendás tv reklám és
hirdetési kampály alapjául szolgált. 1986-ban Harald Demuth profi raliversenyző egy
Audi 100 CS quattro modellel hajtott fel a finnországi Kaipola síugró sáncra. A
pálya és ralikrossz bajnok Mattias Ekström 2019-ben megismételte a mutatványt, ő
egy három elektromos motorral szerelt Audi e-tron quattro modellel hódította meg a
kitzbüheli Streif lesiklópálya legmeredekebb, 85 százalékos szakaszát.