-
Kulcsszó
Intelligens és gazdaságos. Az Audi A8 L futóműve.
Intelligens újraelosztás
Az A8 L számára extrafelszerelésként rendelhető Audi AI aktív futómű két alapvető
feladatot lát el. Egyfelől mindenfajta terhelési állapot mellett átfogóan és
különösen hatékonyan gondoskodik a jármű oldal- és hosszirányú stabilizálásáról,
mégpedig az útburkolat állapota, illetve az autó útfekvése és sebessége
figyelembevételével. Mindez jóval színvonalasabb menetkényelmet biztosít. Másfelől
e fejlesztés a passzív biztonságot is hatékonyan növeli: a quattro összkerékhajtás
révén rendelkezésre álló hatékony vonóerőátadási képességek mellett vészfékezéskor
a fékerő lehető legpontosabb elosztását is segíti mind a négy kerékre. A rendszer
aktívan kiegyenlíti a karosszéria bólintó mozgásait, így a fékút jóval rövidebbé
válik. Oldalirányú ütközés esetén pedig mintegy fél másodperc alatt akár 80
milliméterrel is megemelkedhet a karosszéria, így növelve az utastér
biztonságát.
Immár mindezen funkciók megvalósíthatók, mivel a futómű első ízben teljesen
elektromechanikus módon működik és minden egyes keréknél önállóan és a pillanatnyi
menethelyzetnek megfelelően állhat rendelkezésre a kellő csillapítóerő. Az
irányítás feladatát központi szabályozóegység látja el, amely az érzékelők jeleit
kiértékelve adja ki a megfelelő utasításokat az egyes lengéscsillapítók
karakterisztikáját fokozatmentesen változtató mágnesszelepek felé.
Gazdaságosság már alapkivitelben
Az új Audi A8 L mild-hibrid hajtásrendszerű gépkocsi. A belsőégésű motor, a
folyadékhűtésű, 48 volt feszültségű, szíjhajtású indítógenerátor (RSG) és a
nagyteljesítményű lítiumion-akkumulátor kombinációja első ízben jelenik meg a
sorozatgyártásban. Az új egység fejlesztések egész sorához szolgált műszaki
alapként, amelyek mindenekelőtt a fokozott gazdaságosság és a színvonalas
menetkényelem jegyében születtek.
A szíjhajtású indítógenerátor (RSG) kettős szerepet tölt be, elektromos motorként
és generátorként is működhet. Első funkciójában tekintélyes 60 newtonméter
forgatónyomatékot produkál, amit az Audi A8 L egyedülálló funkciója vesz igénybe:
amint Ön elérte kívánt sebességét, 30 és 160 kilométer/óra között akár 40
másodperces időtartamra is leállhat a belsőégésű motor, kényelmes, nyugodt és
károsanyag-kibocsátás nélküli gördülést ("vitorlázás") téve lehetővé. Az RSG
mindvégig kellő erővel rendelkezik, hogy bármikor újraindítsa a motort. Elegendő
megérinteni a gázpedált és a belsőégésű aggregát ereje ismét teljes egészében
rendelkezésre áll.
A generátor lassulás közben is jelentős előnyöket kínál. A hátsó tengely felett
elhelyezett, nagyteljesítményű akkumulátorral közösen még intenzívebb
energia-visszatáplálást (rekuperáció) tesz lehetővé, így a bevezetett energia egy
részét ismét felhasználhatja a jármű. Számos menethelyzetben ez az
energia-visszanyerés hatékonyabb, mint a már említett "vitorlázás", az A8 L
hajtásrendszer-menedzsmentje ezért folyamatosan felügyeli és kiértékeli a
pillanatnyi menethelyzetet. Ehhez az első kamerát, valamint az aktuális
útvonaladatok és az érzékelők együttesének értékei formájában az opcionális
előrelátó gazdaságossági asszisztens információit használja fel.
Mindemellett az új A8 L generáció tagjai az első modellek, amelyek már az új
teljesítménymegjelöléssel kerülnek forgalomba. Ennek megfelelően a két hathengeres
motorváltozat közül a 210 kW (286 LE) teljesítményű 3.0 TDI az Audi A8 L 50 TDI,
míg a 250 kilowattos (340 LE) 3.0 TFSI az Audi A8 L 55 TFSI típusjelzéssel érkezik.
A kormányzás új módja
Minden tempó más és más követelményeket támaszt a kormányzással szemben. Míg az
alsóbb sebességtartományokban a fordulékonyság és a jó kezelhetőség, feljebb már az
agilis irányíthatóság mellett mindenekelőtt a stabilitás fontos. A fordulékonyság
és a jó kezelhetőség itt azt jelenti, hogy az Ön autója az Audi A4 mozgékonyságát a
luxuslimuzinok kényelmével ötvözi, így a szűk fordulókban sem szükséges sok
kormányfordulat (közvetlen kormányzás). Az agilitás élvezetes vezetés, sportosság
és spontán reakciók formájában jelenik meg az Ön számára, míg a stabilitás még az
autó hirtelen kormánymozdulatok mellett is magas fokú uralhatóságában mutatkozik
meg.
Műszaki szempontból itt olyan ellentétről van szó, amely mindeddig gyakran
kompromisszumokhoz vezetett, vagy a közvetlen kormányzás, vagy a stabilitás
szempontjait állítva előtérbe. A dinamikus összkerékkormányzás most következetesen
oldja fel ezt az örök ellentétet, mégpedig az első és a hátsó tengelyen végzett
aktív kormányzási beavatkozásokkal, amelyeket központi szabályozóegység koordinál.
E fejlett szabályozás algoritmusa a pillanatnyi menethelyzet függvényében
konvertálja a kormánymozdulatokat egyaránt optimális bekormányzási szögekké az első
és a hátsó tengelyen.
Ezzel alapjaiban javíthatók az irányíthatósági tulajdonságok: városban például
bekanyarodáskor és parkoláskor jelentősen csökken a kormányzási igény, az első és a
hátsó kerekek ellenkező irányú bekormányzása eredményeképpen pedig jól
érzékelhetően csökken a jármű fordulókör-átmérője. Országúton olyan sportosság és
pontos irányíthatóság jellemzi az autót, mintha csak sínen haladna. Autópályán a
dinamikus összkerékkormányzás az első és a hátsó kerekek azonos irányú
bekormányzásával kényelmes és stabil menettulajdonságokról gondoskodik, amit Ön a
hátsó ülésen utazva is jól érzékelhet.