-
Kulcsszó
„Mélyreható” – A föld alatt tárolja a légkörből kivont szén-dioxidot az Audi és a Climeworks
2020-09-09
- A világ legnagyobb, a légköri szén-dioxid kőzetesítését szolgáló
közvetlen szén-dioxid-leválasztó és -tároló (Direct Air Capture and Storage)
létesítményét építi Izlandon a svájci Climeworks vállalat, az Audi pedig a zürichi
környezetvédelmi startup-cég partnereként támogatja e projekttel a jövő egyik
jelentős technológiáját. Az üzem évente négyezer tonna szén-dioxidot szűrhet majd
ki a levegőből, majd alakít át ásványi formára a föld alatt, amiből ezer tonnányit
az Audi nevében távolít el a Climeworks a légkörből.
A folyamat - így kerül a szén-dioxid a mélybe
A közvetlen szén-dioxid-leválasztás (Direct Air Capture) eljárása a
környezeti levegőből vonja ki a szén-dioxidot, az így mentesített levegőt pedig
visszajuttatja a légkörbe. A Climeworks új, izlandi üzeme a föld felszíne alá
szállítja a levegőből kiszűrt szén-dioxidot, ahol természetes úton kőzetté
alakítja, s így tartósan eltávolítja a légkörből.
A rendszer elsőként beszívja és a szén-dioxid-kollektorba irányítja a levegőt. Az
ebben alkalmazott szelektív szűrőanyag speciális adszorbeáló felületén köti meg a
levegő szén-dioxid-tartalmát, majd a szűrők telítődését követően azokat - egy
közeli geotermikus erőmű maradékhőjének hasznosításával - száz Celsius fokra
hevítve őket oldják ki belőlük a szén-dioxid-molekulákat. Ezután a Hellisheiði
erőmű vize folyik át a rendszeren és mintegy kétezer méterrel a földfelszín alá
szállítja a szén-dioxidot. A szén-dioxid-molekulák itt természetes folyamatok során
reakcióba lépnek a bazaltkőzettel és évek alatt karbonátokká alakulnak, azaz maguk
is mineralizálódnak - a szén-dioxid így tartósan a föld alatt tárolható, a víz
pedig végül visszajut a geotermikus erőmű rendszerébe. Az üzem a hét minden napján,
huszonnégy órában működhet majd, éves szinten négyezer tonna szén-dioxidot szűrve
ki a légkörből, aminek negyedét az Audi számlájára írják jóvá. E
szén-dioxid-mennyiség természetes megkötéséhez mintegy nyolcvanezer fára lenne
szükség.
A Climeworks közvetlen szén-dioxid-leválasztási (Direct Air Capture) technológiája
két jelentős előnnyel is szolgál. Az életciklus-elemzés szerint a levegőből kiszűrt
szén-dioxid több mint kilencven százaléka tárolódik hatékonyan és tartósan a föld
alatt, e magas redukciós arányával pedig különösen gazdaságosnak számít a rendszer.
A technológia emellett éves szinten egészen a megatonnás tartományokig is
bővíthető, jelentős jövőbeli potenciált kínálva.
Izland a világ azon helyszíneinek egyike, amely ideális feltételeket biztosít ehhez
a folyamathoz. Egyfelől vulkanikus eredete következtében az egyik legintenzívebb
geotermikus folyamatok jellemezte terület a világon, a talaj így különösen gazdag
geotermikus energiában, amely kedvező költségszinten és csaknem teljes mértékben
szén-dioxid-semleges módon alakítható át elektromos energiává. Másfelől Izlandon a
nagymennyiségű szén-dioxid tárolása szempontjából ideális összetételű kőzet áll
rendelkezésre.
A küldetés - miért vesz részt az Audi
Hagen Seifert, az AUDI AG hosszú távon fenntartható
termékkoncepciók részlegének vezetője szerint: "A kibocsátás csökkentése mellett
tudományos szempontból a légköri szén-dioxid megkötése is fontos megoldás a
vállalatcsoport klímavédelmi célkitűzéseinek megvalósítása érdekében.
Részvételünkkel a Climeworks szén-dioxid-leválasztási projektjében, a
szén-dioxid-mentesítéshez járulunk hozzá." Az Audi ez esetben ismét teljeskörű
megközelítést követ és azon céllal vesz részt a projektben, hogy így segítse elő a
klímavédelmet szolgáló innovatív technológiák fejlesztését, illetve demonstrálja
azok átgondolt alkalmazását.
Az Audi már 2013 óta támogatja a zürichi Climeworks környezetvédelmi startup-cég
szén-dioxid-leválasztási technológiájának fejlesztését. Két évvel ezelőtt közösen
helyeztek üzembe a levegőből szén-dioxidot kiszűrő üzemet a svájci Hinwilben, amely
az italgyártást látja el - a későbbiekben szénsavvá feldolgozott - szén-dioxiddal.
Az izlandi projekttel így e sikeres partneri együttműködést folytatja az Audi, s
egy lépéssel tovább is halad. A szén-dioxid ismételt föld alá juttatásával ugyanis
már a körfolyamat teljessé tételéhez járulhat hozzá a négykarikás márka, mivel az
így megkötött szén-dioxid tartósan is a talajban tárolódik. Az Audi emellett
technológiai know-how formájában, például új hőcserélő-koncepciók kidolgozása során
is támogatja a svájci start-up vállalkozást.
A Volkswagen Csoport 2025-ig a teljes értékteremtési láncolat mentén harminc
százalékkal kívánja csökkenteni személygépkocsijai és könnyűkategóriájú
haszonjárművei ökológiai lábnyomát a 2015-ös szinthez viszonyítva, az Audi ezért
minden részlegében nagyratörő célkitűzéseket fogalmazott meg - amelyek egyaránt a
vállalat 2050-ig célként megfogalmazott, mérleg szerinti szén-dioxid-semlegességét
hivatottak szolgálni.