-
Kulcsszó
Töltési kapacitás vs. töltési sebesség: Mi határozza meg a kiemelkedő töltési teljesítményt?
2020-04-24
E-tron és e-tron Sportback modelljeivel az Audi valós alternatívává teszi
az elektromos mobilitást a hosszútávú közlekedés számára, köszönhetően részben
annak a töltési görbének, amely egyedülálló a versenytársak között. A tisztán
elektromos Audi modellek vezetői kiélvezhetik a nagy töltési sebesség jelentette
kényelmet, hiszen az akár 150 kW teljesítményű töltési kapacitás a töltési folyamat
nagy részében rendelkezésre áll. Ezt pedig a lítium-ion akkumulátor kifinomult
hőmérséklet szabályzása teszi lehetővé. Az elektromos autók hétköznapi
használhatóságának felmérésekor az ügyfeleknek nem csupán a névleges maximális
töltési kapacitást, de a töltési időt is figyelembe kell venniük.
Egy elektromos autó töltési folyamatának zöme otthon vagy a
munkahelyen történik. Ebben az esetben az idő, mint szempont nem döntő fontosságú.
Ezzel szemben egy hosszútávú utazás során minden perc számít és a villámtöltés
alapvető fontossággal bír. Egy rövid pihenő után az autó készen áll, hogy
teljesítse a következő szakaszt. Éppen ezért számos ügyfél, amikor elektromos
autója töltési karakterisztikáját értékeli, a maximális töltési kapacitást veszi
alapul. Azonban ez az érték csak a gyorstöltő állomásokon végzett gyors utántöltés
esetében értelmezhető. A rövid töltési időhöz elengedhetetlen, hogy a teljes
töltési folyamat során rendelkezésre álljon a magas töltési sebesség (kWh / töltési
idő). Másként kifejezve, a kiemelkedő töltési kapacitás a lehető leghosszabb
időtartam alatt elérhető kell legyen. Az e-tron modellek állandó teljesítményükkel
éppen ebben egyedülállók.
A töltési idő többet mond, mint kizárólag a töltési kapacitás
A jelenlegi versenykörülmények között az Audi e-tron nagy
teljesítményű töltési kapacitásával az élre tör még úgy is, hogy elérhetőek a
piacon nagyobb névleges teljesítménnyel rendelkező modellek. A különbség a
részletekben rejlik: a HPC (High Power Charging) gyorstöltési képesség által
biztosított lehető legnagyobb teljesítmény az egyik szükséges feltétel lehet a
gyorstöltő állomásokon, de önmagában nem döntő fontosságú tényező.
Legalább ennyire lényeges az akkumulátor oldaláról a töltési folyamat nagy része
alatt történő nagyfokú áramfelvétel. Azonban ha az autó viszonylag rövid időn
keresztül tölt a maximális teljesítménnyel és idejekorán csökkenti azt, ezzel
párhuzamosan a töltési sebesség is csökkenni fog és ezzel együtt az egy időegységre
eső feltöltött akkumulátorkapacitás is. Ezért - köszönhetően a hosszabb időszakra
elérhető maximális teljesítménynek - a töltési sebesség sokkal meghatározóbb
szempontként érvényesül, amikor a töltési teljesítményt értékeljük és nem
utolsósorban rövidebb töltési időt is jelent a töltőállomáson. Az áltagos
fogyasztáshoz hasonlóan itt is megállapítható, hogy átlagosan mekkora
hatótávolságra tudunk tankolni egy megadott időintervallum, például tíz perc
alatt.
A különbséget a töltési görbe jelenti
A töltési görbét illetően az Audi e-tron 55 kihasználja
koncepciójának előnyeit: a 150 kW teljesítményű HPC töltőállomásnál mutatott
görbéje folyamatosságának köszönhetően példaértékű. Ideális körülmények között az
autó 5 és 70 százalék közötti töltöttségi szintnél tankol maximális teljesítményen,
mielőtt az intelligens akkumulátor vezérlés az áramerősséget csökkenti. Más
koncepciókhoz képest ez alapvető különbség, hiszen azok normál esetben csupán rövid
időre érik el maximális teljesítményüket és jelentősen csökkentik az áramerősséget
már a 70 százalékos küszöb elérése előtt. Mindennapos használat mellett ez alapvető
előny. Körülbelül 110 kilométeres hatótávolságra vetítve az ügyfél ideális esetben
még 10 percet sem tölt a töltőállomáson. Az Audi e-tron 55 nagyjából 30 perc után
éri el a 80 százalékos töltöttségi jelzést. Habár - technikai okok miatt -
lényegesen tovább tart a lítium-ion akkumulátor maradék 20 százalékának feltöltése,
a HPC töltőállomásokon a teljes töltés (5 százalékos töltöttségről 100 százalékos
töltöttségig) közel 45 percet vesz igénybe, amely kiemelkedő érték az adott
versenykörnyezetben.
A kifinomult hőmérséklet szabályozásnak köszönhetően az autó még gyorsabban
tölt
Az Audi e-tron 55 lítium-ion akkumulátorának bruttó kapacitása 95
kWh (nettó 86,5 kWh) és hosszú életciklusra tervezték. Fejlett hőmérséklet
szabályozása jelenti az alapját a kiegyensúlyozott teljesítményének és
tartósságának. Folyadékos hűtés biztosítja, hogy az akkumulátor az optimális 25 és
35 fok közötti hőmérsékleten maradjon nagy igénybevétel vagy alacsony hőmérséklet
esetén is. A négy hűtési kör összesen 40 métert felölelő hűtővezetékében 22 liter
hűtőfolyadék kering. A 150 kW teljesítményű egyenáramú töltés során a hideg
hűtőfolyadék semlegesíti az akkumulátor elektromos belső ellenállása nyomán
keletkező hőt. A hűtési rendszer szívét az akkumulátor rendszerhez alulról
rögzített préselt profilok alkotják, amelyek látványra egy lécezett kerethez
hasonlítanak. Egy új fejlesztésű hővezető ragasztóanyag köti össze a hűtőegységet
és az akkumulátorházat. A kötőanyag képez kapcsolatot a ház és a benne elhelyezett
cellák között. Ez a kötőanyag egy hővezető zselé, amely kitölti a helyet minden
cellaegység alatt egészen az akkumulátor házig. Ez a zselé az akkumulátor házon
keresztül egyenletesen vezeti el a cellák által termelt hulladékhőt a hűtőfolyadék
felé. A hűtőfolyadékot vezető egységek és az akkumulátor celláinak térbeli
elkülönülése tovább javítja a teljes rendszer biztonságát. További pozitív
mellékhatása ennek a részletesen kidolgozott kialakításnak a baleset esetén
mutatott ellenállóképessége.
A fent említett modellek üzemanyag fogyasztási
adatai:
(az üzamanyag fogyasztás, a szén-dioxid kibocsátás és a
hatékonysági osztály függ a jármű választott felszereltségétől)
Audi e-tron 50 quattro
Elektromosáram fogyasztás (kWh/100 km): 26,6 - 22,4 (WLTP ciklus szerint); 24,3 -
21,9 (NEDC ciklus szerint) (vegyes)
Szén-dioxid kibocsátás (vegyes) g/km: 0
Audi e-tron 55 quattro
Elektromosáram fogyasztás (kWh/100 km): 26,4 - 22,4 (WLTP ciklus szerint); 23,1 -
21,0 (NEDC ciklus szerint) (vegyes)
Szén-dioxid kibocsátás (vegyes) g/km: 0
Audi e-tron Sportback 50 quattro
Elektromosáram fogyasztás (kWh/100 km): 26,3 - 21,6 (WLTP ciklus szerint); 23,9 -
21,4 (NEDC ciklus szerint) (vegyes)
Szén-dioxid kibocsátás (vegyes) g/km: 0
Audi e-tron Sportback 55 quattro
Elektromosáram fogyasztás (kWh/100 km): 26,0 - 21,9 (WLTP ciklus szerint); 22,7 -
20,6 (NEDC ciklus szerint) (vegyes)
Szén-dioxid kibocsátás (vegyes) g/km: 0