-
Kulcsszó
Mintegy százmillió eurót invesztál az Audi termelési helyszínei töltőinfrastruktúrájába
2020-02-17
Saját termelési helyszínein is intenzíven halad az Audi teljes egészében
szén-dioxid-semleges prémiummobilitást kínáló szolgáltatóvá alakulása. 2022
közepéig a prémiummárka minden tizedik parkolóhelyét az elektromos autók számára
kialakított töltőberendezéssel kívánja ellátni, amelyek többsége nyilvánosan
működik majd. Ez az egyedülálló koncepció a legnagyobb töltőinfrastruktúra-projekt
a német munkáltatók körében. A beruházás egyben jelentős know-how előnyt is nyújt
az Audi számára az ilyen jellegű töltési koncepciók hardver- és szoftvertelepítése,
illetve -üzemeltetése terén - miközben a mobilitás egy új üzleti területén is
megkezdheti tevékenységét.
Az Audi több mint 4500 töltőpontot alakít ki az akkumulátorhajtású
járművek számára, így járulva hozzá az egyéni közlekedés energiaátalakulásához.
"Egy ilyen kiterjedt töltési infrastruktúra kiépítése teljesen újszerű kihívás" -
jellemzi feladatát Maximilian Huber. A termelési helyszínek töltőprojekt-menedzsere
nemcsak a töltőpontok telepítését vezeti, hanem az autógyártó telephelyei átfogó
töltési megoldásának energiamenedzsere és szoftverszolgáltatója is egyben. Egyedül
az ingolstadti főüzemnél 3500, míg Neckarsulmban ezer, Brüsszelben és Győrben pedig
közel száz-száz töltőpont áll majd rendelkezésre a teljes bővítés végére. Ugyancsak
töltőinfrastruktúra épül a mexikói San José Chiapa gyárában is, miközben a müncheni
repülőtéren működő oktatási központokban már most is széleskörű töltőkapacitás
vehető igénybe. A teljes projektre összesen akár százmillió euró áll
rendelkezésre.
Egy ilyen nagyságrendű töltőkoncepció mindeddig egyedülálló Németországban, s
aprólékos előkészítést és messzemenőkig független energiagazdálkodást igényel.
Ennek megfelelően már 2017 közepe óta saját projektcsoport készíti elő, illetve
valósítja meg a beruházást, az alapvető döntés pedig már egy évvel korábban
megszületett az összes parkolóhely tíz százalékának villamosításáról. "Feltétlen
szükséges az előkészítő időszak, mivel egy ilyen nagyságrendű energiaellátás puszta
megtervezése és kiépítése is eltarthat több évig" - hangsúlyozta Maximilian Huber.
Különös kihívást jelent a beruházás az egyes helyszíneken zajló folyamatos termelés
melletti végrehajtása.
A projektcsoport felelős a teljes stratégiáért, a beruházás- és
koncepciótervezésért, valamint irányítja a töltőinfrastruktúra kiépítését és
üzemét, illetve az Audi termelési helyszínein zajló töltések elszámolását. A
töltőpontok használhatóságát a dolgozókon túl igény szerint más parkolóvendégekre
is kiterjesztik, s ennek megfelelően alakítják ki a töltőinfrastruktúrát, illetve
dolgozzák ki az üzemeltetési szabályokat, de forródrótot és támogatást is
biztosítanak. Ugyancsak fontos szempont a töltési folyamatok a vonatkozó mérésjogi
előírásoknak megfelelő rögzítése és elszámolása is.
Brüsszelben, Ingolstadtban és Neckarsulmban már most összesen 21 megawatt
csatlakozási teljesítményű töltőinfrastruktúra áll rendelkezésre, ami egy 14 ezer
lakosú kisváros elektromosáram-fogyasztásának felel meg. Ebben hatszáz akár 22
kilowatt teljesítményű töltőpont, valamint hatvan egyenáramú, 50 és 350 kW közötti
teljesítményű töltőberendezés szerepel. 2022 közepére egyedül a termelési
helyszíneken összesen 4500 akár 22 kW teljesítményű, illetve mintegy 50 további,
akár 350 kW teljesítményű töltőpont áll majd rendelkezésre. A teljes csatlakozási
teljesítményt már az idei évtől az egyes termelési helyszíneken átívelő, dinamikus
és intelligens terhelésmenedzsment irányítja, így nincs szükség az
elektromosáram-csatlakozási lehetőségek további bővítésére.
Mindezt az Audi Oktatási Központ (Audi Training Center) a müncheni repülőtéren
működő három helyszínének berendezései egészítik ki, ahol az Audi legnagyobb, 2,1
megawatt csatlakozóteljesítményű, önálló töltőparkja kapcsolódik az elektromos
hálózatra. Az ATC IV új épületének felépítésével együtt ez esetben - akkumulátoros
puffertároló segítségével - az itt előállított napenergiát is felhasználják a
töltési folyamatok során. "Itt már korántsem csupán az energiaellátásról van szó" -
mutatott rá Maximilian Huber. A projektcsapat a Google Maps alapjain saját
navigációs térképet is készített, amelyen a munkatársak valós időben láthatják, hol
található szabad töltőállomás. További fontos szolgáltatás az online-számlázás,
valamint a belső elszámolási rendszerbe integrálás.
Középtávon azt is vizsgálják, hogyan bocsátható rendelkezésre az így összegyűjtött
know-how más, szintén töltőinfrastruktúrát kiépíteni szándékozó vállalatok számára
is, ami újabb lépés a vállalat puszta autógyártóból mobilitási szolgáltatóvá válása
útján. Az Audi célkitűzése, hogy vezető szén-dioxid-semleges prémium szolgáltatóvá
váljon, így legkésőbb 2050-re a teljes vállalatnak szén-dioxid-semleges alapokon
kell működnie.